انبار عبوری موقت یک استراتژی توزیع در زنجیره تأمین است که در آن، کالاها و محصولات بهطور مستقیم از قسمت دریافت به قسمت ارسال منتقل میشوند؛ بدون اینکه در مرکز توزیع یا انبار نگهداری شوند. هدف این تحقیق، طراحی مدل زمانبندی کامیونها در سیستم انبار عبوری موقت چند دربه با رویکرد توقف عملیات است. در این سناریو از زمانبندی انبار عبوری موقت، کامیونها مجاز هستند که در حین فعالیت تخلیه و بارگیری متوقف شوند و درزمانی دیگر، فعالیت را از سر بگیرند (رویکرد توقف عملیات ). بنابراین، هم کامیونهای ورودی و هم کامیونهای خروجی میتوانند بهصورت متناوب داخل و خارج انبار شوند. برای این سناریو، یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط خطی توسعه داده شده است. علاوه بر مدل ریاضی، با توجه به ماهیت پیچیده این مسائل، سه الگوریتم فراابتکاری برای حل آن و ساختار جدیدی برای نمایش جواب مسئله پیشنهاد شده است. همچنین بهمنظور افزایش کارایی الگوریتمها، از روش تنظیم پارامتر تاگوچی استفاده شده است. نتایج تجربی نشان میدهند که الگوریتم ژنتیک از دو الگوریتم دیگر (شبیهسازی تبرید و جستجوی ممنوعه ) عملکرد بهتری داشته است.
Cross docking is a new strategy in supply chain management. In a cross docking system, items move directly from receiving dock to shipping dock, without being stored in the warehouse or distribution center. This paper studies the problem of truck scheduling in a distribution system including multiple cross docks with no intermediate storage. In this model of cross docking scenario preemption of trucks is allowed. Therefore, both inbound and outbound trucks can arrive and move out the distribution center intermittently. In this paper a mixed integer linear programming model has been developed. Moreover, to solve the problem we proposed three metaheuristics algorithm based on tabu search, simulated annealing and genetic algorithm. In this regard, we propose a novel solution encoding scheme for the problem. And the algorithms are tuned by Taguchi method. Using numerical experiments, the genetic algorithm outperforms the other two algorithms Besides.