@article { author = {Ahmadi Kord, Hojat and Yaghoubi, Saeed and Mohamadi, Ahmad}, title = {A fuzzy optimization model for network design of collection and transportation of urban wastewater for agricultural purposes under uncertainty (Case study: Tehran province)}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {In this paper, a fuzzy optimization model, including the location of the tank and the wastewater treatment plant and wastewater allocation to agricultural areas for network design is presented. Firstly to determine the strategic decisions to locate and tactical allocation decisions for certain modes, the base model proposed then the model has been developed with regarding the uncertainties in the parameters using fuzzy approach. In addition, this paper has proposed a new approach according to using of wastewater in agriculture to increase crop health and reducing microbial contamination, with considering the different quality of effluent. Finally, a case study in Megacity of Tehran for model validation is applied with helping Agriculture Organization and Tehran Regional Water Company and, also, sensitivity analyzes are conducted. The results shown that the proposed model can help decision-makers to manage the water and sewage considering the consideration of proposed model and the contribuionts of that.}, keywords = {Sewage,network design,Agricultural irrigation,Optimization}, title_fa = {ارائه مدل بهینه‌سازی فازی جهت ‌طراحی شبکه جمع‌آوری و انتقال پساب شهری برای مصارف کشاورزی در شرایط عدم‌قطعیت (مطالعه موردی: استان تهران)}, abstract_fa = {در این مقاله یک مدل بهینه سازی فازی جهت طراحی شبکه، شامل مکان‌یابی تصفیه‌خانه فاضلاب و حوضچه ذخیره و نیز تخصیص بهینه پسآب تصفیه شده به مناطق کشاورزی ارائه شده است. در ابتدا مدلی پایه جهت مشخص کردن تصمیمات استراتژیک مکانیابی و تصمیمات تاکتیکال تخصیص برای حالت قطعی ارائه شده وسپس این مدل با در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای مسأله با استفاده از رویکرد فازی توسعه داده شده است. به علاوه این مقاله با در نظر گرفتن کیفیت‌های متفاوت پساب، به ارائه رویکرد جدید در استفاده از پساب در کشاورزی برای افزایش سلامت محصول و کاهش آلودگی‌های میکروبی پرداخته است. درنهایت برای اعتبارسنجی مدل، مطالعه موردی استان تهران که داده‌های آن برگرفته از سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقهای تهران میباشد مورد بررسی و تحلیل حساسیت قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که با افزایش تعداد تسهیلات تعداد لوله ارتباطی نیز افزایش می‌یابد ولی چون طول آن‌ها کاهش می یابد در نتیجه توازنی نسبی میان مجموع هزینه تأسیس آن‌ها برای حالات مختلف برقرار است.}, keywords_fa = {پساب,پایداری,طراحی شبکه,آبیاری کشاورزی}, url = {https://journal.saim.ir/article_23637.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23637_46651eee26918f454bfb5181afe66e46.pdf} } @article { author = {parhizkari, roya and Fazli, Safar}, title = {Interpretive Structural Modeling of Affecting Factors in Evaluating the Environmental Impacts of Green Product Development (Case Study: Green Product Design Assessment and Selection of Industry of Sanitary Accessories of Qazvin)}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {25-44}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Today, the environment has become increasingly crucial issue for all classes of people, both in the customer and what the place manufacturer. The main purpose of this study is to provide a method for evaluating health product environmental impact is to identify and develop green product.This study uses to analyze the data Interpretive Structural Modeling (ISM) Method and a fuzzy decision-making approach includes Fuzzy Extent Analysis (EA) and fuzzy hierarchical TOPSIS. Also, uses experts' industry of sanitary accessories in Qazvin in order to identify effective and key criteria in environmental impact assessment, Identify and development of green product. The results shows that design (2) has cleaning products to better environmental performance than the plan (1) in a four-stage life cycle. According to obtained results managers of accessories products manufacturer of Qazvin in order to reduce the environmental impact of its cleaning products, must consider seven key criteria in this study to planning and assessment the environmental impact and green accessories production. Also, these can with more study selects an appropriate method of assessment the environmental impact of green products and prevents from entering incompatible accessories products with environment to market.}, keywords = {Green Product,Environmental impact assessment,Sanitary Accessories,Fuzzy Extent Analysis,Fuzzy Hierarchical TOPSIS}, title_fa = {مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر در ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه محصول سبز (مطالعه موردی: ارزیابی و انتخاب طرح محصول سبز در صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین)}, abstract_fa = {امروزه محیط ‌زیست به طور فزاینده‌ای به مسأله‌ حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی اثرات زیست‌محیطی محصول بهداشتی برای شناسایی و توسعه محصول سبز می‌باشد. این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری ISM)) و نوعی رویکرد تصمیم‌گیری فازی شامل تحلیل توسعه‌ای فازی (EA) و TOPSIS سلسله‌مراتبی فازی استفاده می‌کند. همچنین از خبرگان صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین به منظور شناسایی معیارهای مؤثر و کلیدی در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، شناسایی و توسعه محصول سبز بهره می‌برد. یافته‌ها نشان می‌دهد که طرح (2) محصول شوینده عملکرد محیطی بهتری نسبت به طرح (1) در چهار مرحله چرخه عمر دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده مدیران شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی استان قزوین باید به‌ منظور کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات شوینده خود، هفت معیارکلیدی مذکور در پژوهش را در برنامه‌ریزی برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و تولید محصول بهداشتی سبز مد نظر قرار دهند. همچنین با مطالعه بیشتر در انتخاب روش مناسب ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، محصولات سبز را شناسایی و از ورود محصولات بهداشتی ناسازگار با محیط ‌‌زیست به بازار جلوگیری نمایند.}, keywords_fa = {محصول سبز,ارزیابی اثرات زیست‌محیطی,لوازم بهداشتی,تحلیل توسعه‌ای فازی,تاپسیس سلسله مراتبی فازی}, url = {https://journal.saim.ir/article_23631.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23631_aac38eab0e55a72e546e8febbd84a2c1.pdf} } @article { author = {Dehghan Nayeri, Mahmoud and Khodabakhsh, Mohsen and Emamian, Seyed Amir Hosein}, title = {A Model on Green Production Planning in Automobile Industry (Case of IKCO)}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {45-69}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Today’s world encounters with environmental problems such as global warming, various pollutions and greenhouse gases which can threaten human life. Therefore, environment safety and its strategies are prioritized as a new vital issue within organizational plans. This means manufacturers endeavor for removing the waste and minimizing energy consumption, greenhouse gases and hazardous chemicals in addition to profitability and competitive advantages in their strategies. To this aim, this paper proposes a new mathematical model for green production planning, which is deployed for strategy making in Iran Khodro Company (IKCO). All aspects of green production, including energy consumption, environmental pollutants and consumption emissions are considered and employed in a multi-objective linear programming model. Results in 5 periods(years) planning of the case emphasize on producing two more green products including Peugeot 206 and Peugeot Pars in a full capacity of normal and overtime while the other products should not exceed the normal work time.}, keywords = {Production plan,Goal programming,Green production,environment}, title_fa = {ارائه مدل برنامه ریزی تولید سبز در صنعت خودرو (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)}, abstract_fa = {جهان امروز با مسائلی چون گرم شدن زمین، انواع آلودگی ها، افزایش مقدار گازهای گلخانه ای و ... مواجه است که این مسائل می‌تواند منجر به تهدید حیات بشر شود. بنابراین استراتژی های مربوط به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان‌ی مد نظر قرار گرفته است. در این راستا سازمان‌ها علاوه بر سودآوری و کسب مزیت رقابتی، در جهت از بین بردن ضایعات، کاهش انرژی مصرفی، تولید گازهای گلخانه‌ای، مواد شیمیایی خطرناک و یا به عبارت دیگر تولید سبز تلاش می کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه یک مدل ریاضی تولید سبز، پس از تشریح مدل به منظور تصمیم‌گیری و انتخاب استراتژی مناسب تولید سبز برای محصولات منتخب شرکت ایران خودرو بکارگرفته شده است. در این مدل تمامی ابعاد تولید سبز اعم از کاهش مصرف انرژی، مواد آلاینده محیط زیستی و آلودگی ناشی از بهره‌برداری محصول در قالب یک مدل برنامه‌ریزی آرمانی درهم آمیخته شده‌اند. نتایج حاصل از اجرای مدل در افق برنامه‌ریزی 5 ساله، تولید محصولات سبزتر مانند پژو 206 و پارس با حداکثر ظرفیت و تولید سایرمحصولات را با حجم کمتر حاصل نموده است.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی تولید,مدلسازی آرمانی,تولید سبز,محیط زیست}, url = {https://journal.saim.ir/article_23628.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23628_7eccf1677af7bb02fb85ea9978680f2b.pdf} } @article { author = {Rabieh, Masood and Karami, Mohammad Mahdi and Ziaee, Seyed Mostafa and Yasoubi, Azizalah and Salari, Hedayat}, title = {Dynamic Analysis of Traffic-Injury Problem in Iran: System Dynamics approach}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {71-99}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Different factors such as urbanization, increasing use of vehicle, and industrialization have led to an increase in number of traffic accidents. The issue of traffic accidents in Iran is a major concern as Iran has a high rate of traffic accident and death toll. The importance of this issue becomes more obvious through a System Dynamics point of view and after examining significant factors such as the yearly death toll due to traffic accidents in Iran. Generally, the issue of traffic accidents has various dimensions with its own special complexities. Using a “System Dynamics” approach, this study first defined the dynamic problem and then four groups of major and significant factors were identified based on the literature and the conducted interviews. Based on the four main factors, the “Casual Loop Model” was developed and then transformed into a “Stock Flow Diagram”. Afterward, the proposed model was validated and simulated in the “VENISM” software. Finally, three proposed policies were simulated using the model. The results demonstrate a considerable improvement of system behavior with respect to the main variables.}, keywords = {Traffic Accidents Problem,system dynamics,Stock Flow Diagram,Simulation,Policy}, title_fa = {تحلیل پویای مسئله حوادث رانندگی در ایران: رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها}, abstract_fa = {عواملی چون گسترش پدیده شهرنشینی، استفاده رو‌به‌رشد از وسایل‌نقلیه و صنعتی شدن موجب افزایش تصادفات رانندگی شده‌است. مسئله تصادفات رانندگی در ایران یک معضل جدی است و ایران جزء کشورهایی است که آمار بالایی از مرگ ناشی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد. با نگاه پویا به مسئله مذکور در ایران و بررسی متغیر‌های مهمی مثل تعداد تلفات سالیانه ناشی از تصادفات می‌توان به اهمیت موضوع بیشتر پی برد. به‌طور کلی مسئله تصادفات رانندگی دارای ابعاد گوناگونی است و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. در این راستا و در این تحقیق با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم، در ابتدا پس از بیان مسئله پویا، با توجه به پیشینه و مصاحبه‌های صورت گرفته چهار دسته عامل اصلی به عنوان عوامل یا متغیر های مهم و اثر گذار شناسایی شدند. بر اساس این چهار عامل اصلی، مدل علی- معلولی استخراج و سپس این مدل به مدل انباره– جریان تبدیل شد. در ادامه اعتبار سنجی مدل بررسی و مدل در فضای نرم افزار Vensim شبیه سازی گردید. در پایان سه سیاست پیشنهادی روی مدل شبیه سازی گردید که نتایج آن نشان از بهبود قابل توجه رفتار سیستم در خصوص متغیر‌های اصلی دارد.}, keywords_fa = {: مسئله تصادفات رانندگی,پویایی‌شناسی سیستم‌ها,مدل انباره– جریان,شبیه سازی,سیاست}, url = {https://journal.saim.ir/article_23630.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23630_4dce60d1e83fe1c7a1cc20119ebb85ad.pdf} } @article { author = {Safargholi, Amir Hossein and Behnamian, Javad}, title = {Locating hierarchical hub in multi-modal network with taking into account the requirements of service}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {101-115}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {The aim of hub location problems, is establishing flow in different distribution networks in the best way possible. In more locating hub problems, it is assumed that flow between nodes can pass maximum from two hubs, while in the real-world cargos may be forced along their route pass from more number of hubs that in this case, the use of hierarchical hub location models seems to be necessary. On the other hand, one of the most important issues in transportation networks, is timely delivery of goods and increase service levels.So, multi-modal transportation network design that can be used from various transport modes road, rail, sea and air have been developed. In this study, a non-linear model in order to locating hierarchical hub in multi-modal network and its solutions with GAMS software is suggested. The results show that the proposed model would lead to increasing decision-making powers in choosing transport routes, controlling delivery times and increasing in serving level.}, keywords = {Hierarchical Hub Location,Multi-modal transportation network,Requirements of servicing,Non-linear model}, title_fa = {مکان‌یابی سلسله‌مراتبی هاب در شبکه‌های حمل‌ونقل چندوجهی با در نظر گرفتن الزامات سرویس‌دهی}, abstract_fa = {هدف مسائل مکان‌یابی هاب، برقراری جریان در شبکه‌های توزیع به بهترین شکل ممکن است.در بیشتر این مسائل، فرض شده است که جریان بین گره‌ها حداکثر از دو هاب عبور می‌کند، در حالی‌که در دنیای واقعی محموله‌ها ممکن است در طول مسیر خود از تعداد هاب‌های بیشتری بگذرند که در این حالت استفاده از مدل‌های مکان‌یابی هاب سلسه‌مراتبی ضروری به نظر می‌رسد.از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکه‌های حمل‌ونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمت‌دهی است. بدین منظور طراحی شبکه‌های چندوجهی که در آنمی‌توان از شیوه‌های مختلف جاده‌ایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود، توسعه یافته است در این پژوهش‌ یک مدل غیرخطی به منظور مکانیابی هاب سلسله‌مراتبی در شبکه‌های چندوجهی با در نظر گرفتن الزامات سرویس‌دهی و حل آن با نرم‌افزار بهینه‌سازی گمز پیشنهاد شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل پیشنهادی منجر به افزایش قدرت تصمیم‌گیری در انتخاب مسیرهای حمل‌ونقل، کنترل زمان‌های تحویل و افزایش سطح خدمت‌دهی خواهد شد.}, keywords_fa = {مکان‌یابی هاب سلسه‌مراتبی,شبکه حمل‌ونقل چند وجهی,الزامات سرویس‌دهی,مدل غیرخطی}, url = {https://journal.saim.ir/article_23627.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23627_a4eaadb7d99cd26dce67763f1977ec53.pdf} } @article { author = {ghafoori, saeed and taghizadeh yazdi, mohammadreza}, title = {Proposing a Multi-Objective Mathematical Model for RCPSP and Solving It with Firefly and Simulated Annealing algorithms}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {117-142}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Timing a project with taking the limitations of resources into account is one of the issues with rich literature in the field of research in operation and project management. A great number of books and articles has been published regarding this field and two reasons can account for such an action: First, these issues are of high variety and second, since these issues are NP-Hard, scientists have also been looking for some more efficient ways to deal with these problems. The present study aims to propose a mathematical model with considering precedence relations; furthermore, it also aims at evaluating the efficiency of the firefly algorithm in solving RCPSP. To this end, a bi-objective mathematical model including time and cost, with regard to general precedence relations (GPR), has been proposed to time and manage the standard projects with resource constraint and then, using firefly metaheuristic algorithm composed with heuristic algorithm, relative answers in MATLAB software, version R2014a, have been acquired; moreover, in order to evaluate the efficiency of the firefly algorithm, the problem was solved using simulated annealing algorithm. The results reveled the accurate efficiency of the firefly algorithm as well as the acceptable function of the simulated annealing algorithm in solving the aforementioned problem; these results are way supreme when compared to those of best ways currently deployed.}, keywords = {Project scheduling,Resource Constraint,Meta-heuristic algorithms,Multi-Objective Firefly Algorithm (MOFA),Multi-Objective Simulated Annealing Algorithm (MOSA)}, title_fa = {ارائه یک مدل ریاضی چند هدفه برای مساله زمان بندی پروژه تحت شرایط محدودیت منابع و حل آن با استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری کرم شب تاب و تبرید شبیه‌سازی شده}, abstract_fa = {زمان بندی پروژه با در نظر گرفتن محدودیت منابع از جمله مسائل با ادبیات غنی در حوزه تحقیق در عملیات و مدیریت پروژه است. تاکنون مقالات و کتب بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده است که دو دلیل عمده بر این امر می‌توان برشمرد: نخست آنکه این مسائل بسیار متنوع هستند و دیگر اینکه با توجه به NP-Hard بودن این مسائل، محققین همواره به دنبال راه حل های کاراتر برای حل این مسایل بوده اند.این پژوهش به منظور ارائه مدلی چند هدفه با در نظر داشتن انواع روابط پیش نیازی و همچنین سنجش کارایی الگوریتم کرم شب تاب در حل مسائل RCPSP انجام شده است. از اینرو ابتدا یک مدل ریاضی دو هدفه شامل زمان و هزینه با در نظر گرفتن روابط پیش‌نیازی کلی، جهت زمان‌بندی پروژه های استاندارد با محدودیت منابع ارائه شده است و سپس با استفاده از الگوریتم‌ فراابتکاری کرم شب‌تاب ترکیب شده با یک الگوریتم ابتکاری جواب‌های پاره تو برای مساله در نرم افزار متلب نسخه R2014a بدست آمده است و همچنین جهت سنجش کارایی الگوریتم کرم شب تاب، مساله با الگوریتم تبرید شبیه سازی‌شده نیز حل شد که نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد مطلوب الگوریتم کرم شب تاب و عملکرد قابل قبول تبرید شبیه سازی شده در حل مساله فوق الذکر در مقایسه با بهترین جواب‌های موجود برای مسائل استاندارد تاکنون می باشد.}, keywords_fa = {زمان‌بندی پروژه,محدودیت منابع,الگوریتم‌های فراابتکاری,الگوریتم کرم شب‌تاب چندهدفه,الگوریتم تبرید شبیه سازی شده چندهدفه}, url = {https://journal.saim.ir/article_23635.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23635_5604cb239d017627b2c2acc65274f69e.pdf} } @article { author = {Goodarzi, Mahshid and Yakideh, keikhosro and Mahfoozi, Gholamreza}, title = {Portfolio optimization by combining data envelopment analysis and decision-making Hurwicz method}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {143-165}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Portfolio optimization is one of the most important and attractive financial and investment issues. The portfolio optimization determines the corporations and the amount of shares that a fundamental investor can purchases in a way that use its investment benefits and avoid its risks. In mathematical terms, Markowitz model, is the most fundamental and important model of portfolio optimization. Despite the importance of this model, it can be criticized due to the reliance on historical return, which does not necessarily reflect the actual situationThis study can be classified as a serious research that does not put the historical returns of the companies as the base of the optimize decisions. The study uses data envelopment analysis (DEA) and multi-criteria decision-making (MADM) methods to solve the optimization problem. In the first step by inserting the appropriate financial ratios as input and output in data envelopment analysis and then by using optimal weights calculate the performance of each unit's cross. Then a cross efficiency matrix interpreted as a decision matrix can consider the companies as an option and evaluate with multiple criteria. On this basis and based on the interpretation of the crossover delivers performance Maximax, Maximin and Harvikz decision-making, are presented as appropriate method of problem solving. At the end the performance of each proposed portfolios are checked with two related indices. The results demonstrate the success of the proposed portfolio based on MaxMax and some of the proposed portfolio based on Hurwicz approach than benchmark portfolio.}, keywords = {Portfolio Optimization,Cross Effeciency,Max Max,Max Min,Hurwicz}, title_fa = {بهینه سازی سبد سهام با تلفیق تحلیل پوششی داده‌ها و روش تصمیم‌گیری هورویتز}, abstract_fa = {مسئله بهینه‌سازی سبد سهام یکی از جذاب‌ترین مسائل مالی و سرمایه‌گذاری است. منظور از بهینه‌سازی سبد سهام، تعیین شرکت‌ها و میزان سهمی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند خریداری نماید به گونه‌ای که از منافع سرمایه خود استفاده کرده و از خطرات آن اجتناب نماید. از نقطه‌نظر ریاضی مدل مارکوویتز مهمترین مدل بهینه-سازی سبد سهام است. علی‌رغم اهمیت این مدل، می‌توان آن را به جهت اتکا بر بازده تاریخی، که لزوما منعکس‌کننده وضعیت واقعی شرکت نیست، مورد انتقاد قرار داد. این پژوهش را می‌توان از معدود پژوهش‌هایی طبقه بندی کرد که بازده تاریخی شرکت‌ها را مبنای تصمیم‌گیری برای بهینه‌سازی قرار نمی‌دهند. این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها و روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره به حل مساله بهینه-سازی می‌پردازد. در گام اول نسبت‌های مالی مناسب به‌عنوان ورودی و خروجی در تحلیل پوششی داده‌ها به‌کار گرفته می‌شوند و پس از آن با استفاده از وزن‌های بهینه به محاسبه کارایی متقاطع برای هرواحد می‌پردازد. در ادامه از ماتریس کارایی متقاطع به‌عنوان یک ماتریس تصمیم، تعبیر شده که براساس آن می‌توان شرکت‌ها، را گزینه قلمداد کرد و با معیارهای متعدد مورد ارزیابی قرار داد. بر این مبنا و براساس تفسیری که از کارایی متقاطع ارائه می‌شود روش‌های تصمیم‌گیری بیشینه کمینه، بیشینه بیشینه و هورویتز به‌عنوان روش بهینه‌سازی سبد سهام به کار گرفته می‌شوند و در پایان عملکرد سبد‌های پیشنهادی با روش‌های فوق با دو شاخص شارپ و جنسن بررسی می‌شوند. نتایج پژوهش نشان از موفقیت سبد پیشنهادی روش بیشینه بیشینه و برخی از سبدهای پیشنهادی روش هورویتز نسبت به سبد بازار دارد.}, keywords_fa = {بهینه سازی سبد سهام,کارایی‌متقاطع,بیشینه بیشینه,بیشینه کمینه,هورویتز}, url = {https://journal.saim.ir/article_23633.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23633_9881795352e8ab31c831b33a761a6d6f.pdf} } @article { author = {Naghibi, Hosseinali and Farsijani, Hassan and Kasaei, Masoud and Zandieh, Mustafa}, title = {Explanation of effective components in the structure of world class manufacturing in the automotive industry}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {4}, pages = {167-186}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Abstract This paper aims to define and design a model of world class manufacturing (WCM) in the automotive industry, using Interpretive Structural Modeling (ISM). World class manufacturing model enables organization to pursue their activities and competitions in the global scope. In addition, this will not be fulfilled unless the organization can be assessed in accordance with the best world-class industry and competition. This model consists of eight main pillars and twenty-three sub-elements in the form of technical and managerial elements classified and crystallized. The main elements of the model include business processes, flexibility, technology and electronic tools, electronic supply chain management, new product development, human capital, competitive strategies and performance evaluation. Although each of the pillars, major and minor, has unique influence on the structure of a model, none alone will be able to assist organization in achieving its main goal (world class manufacturing), so in order to establish the integrity of the pillars, interpretative structural modeling (ISM) technique is used. Sampling method is non-randomized targeted. The sample is taken from the elites and experts, and the results in form of model diagram are outlined by using interactive network of principal and subsidiary organs (dimensions and indicators): this shows the road to the world class manufacturing. Additionally, in this paper varied methods of ISM cognitive mapping are noticed.}, keywords = {World class manufacturing,Interpretive Structural Modeling,Dependency matrix-influence,interaction networks}, title_fa = {تبیین مؤلفه های تأثیرگذار در ساختار تولید در کلاس جهانی در صنعت خودرو}, abstract_fa = {چکیده هدف این مقاله طراحی و تبیین مدل تولید در کلاس جهانی (WCM) در صنعت خودرو با استفاده از تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) است. مدل تولید در کلاس جهانی، سازمان را قادر می‌سازد فعالیت و رقابت خود را در گستره جهانی دنبال نماید و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر اینکه عملکرد سازمان در تطابق با بهترین‌های صنعت در کلاس جهانی قابل ارزیابی و رقابت باشد. این مدل مرکب از هشت رکن اصلی و بیست و سه رکن فرعی می‌باشد که در قالب ارکان فنی – تکنیکی و مدیریتی طبقه‌بندی شده و تبلور یافته است. ارکان اصلی مدل شامل؛ فرآیندهای کسب و کار، انعطاف‌پذیری، تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، توسعه محصول جدید، سرمایه انسانی، استراتژی‌های رقابتی تولید و ارزیابی عملکرد هستند. علیرغم اینکه هر یک از ارکان، اعم از اصلی و فرعی، در ساختار مدل تأثیرگذاری منحصربفردی دارند اما هیچکدام به تنهایی قادر نخواهند بود سازمان را در جهت دستیابی به هدف اصلی (تولید در کلاس جهانی) یاری نماید، بنابرین به منظور ایجاد یکپارچگی ارکان از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند غیرتصادفی است و انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین انجام گرفته و نتیجه پژوهش بصورت نمودار مدل با استفاده از شبکه تعاملات ارکان اصلی و فرعی (ابعاد و شاخص‌ها) ترسیم شده است که مسیر دستیابی سازمان به تولید در کلاس جهانی را نشان می‌دهد. ضمناً روش‌های مختلف نگاشت شناختی تکنیک ISM در این تحقیق مورد توجه واقع شده است.}, keywords_fa = {تولید در کلاس جهانی,مدل‌سازی ساختاری تفسیری,ماتریس وابستگی– نفوذ,شبکه تعاملات}, url = {https://journal.saim.ir/article_23625.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_23625_f9460f848c636380380edde6f153157f.pdf} }