@article { author = {Khadivar, Ameneh and Abasi, Fatemeh}, title = {KM Maturity assessment in 300 top Iranian company}, journal = {Modern Research in Decision Making}, volume = {1}, number = {3}, pages = {23-42}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2476-6291}, eissn = {2476-6291}, doi = {}, abstract = {Considering the importance of assessing the maturity level of knowledge management in organizations, this research assesses the maturity level of 300 top Iranian company using APQC model. Survey research is used in this research and data collection tool is questionnaire and t-test, Fridman and correlation test is used to analysis of data. Among 300 companies 99 companies attended in the survey. The Results show that Iranian companies are located on third level of KM maturity. There is no significant relationship between size of organization, industry type, the use of contractors and external consultants and knowledge management maturity. However there is relationship between existing knowledge management unit, experience regarding knowledge management and knowledge management maturity. There is significant relationship between post of senior managers and knowledge management maturity. Culture, technology, process, leadership and assessment, s aspects have better conditions. Key words: Knowledge management, Knowledge management maturity, maturity model, Knowledge management assessment tool}, keywords = {Key words: Knowledge management,Knowledge management maturity,maturity model,Knowledge management assessment tool}, title_fa = {ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت برتر ایرانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت ایرانی با استفاده مدل مرکز مدیریت و بهره وری آمریکا(APQC) پرداخته است. از بین سیصد شرکت برتر ایرانی، نود و نه شرکت پاسخگو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد مدل مرکز مدیریت و بهره وری آمریکا سال 2009 و آزمون میانگین، تی استیودنت، همبستگی و فریدمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه از روش آلفای سنجیده شد. بررسی ابعاد بلوغ مدیریت دانش نشان می دهند به ترتیب عاملهای فرهنگ، فناوری، فرآیند،رهبری و ارزیابی وضعیت بهتری دارند. سازمان های مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بانکها و بیمه و موسسات سرمایه گذاری و سایر شرکتهای تولیدی در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش قرار دارند و شرکتهای مهندسی در سطح دوم یعنی توسعه یافته قرار دارند. یافته های فرعی نشان می دهند متوسط میزان بلوغ مدیریت دانش در سازمان های ایرانی بر روی سطح سوم یعنی سطح استاندارد شده قرار دارد. همچنین رابطه معنا داری میان اندازه سازمان، نوع صنعت، استفاده از پیمانکار و مشاور خارج از سازمان و بلوغ مدیریت دانش وجود ندارد. این در حالی است که بین وجود واحد مدیریت دانش در سازمان ، وجود پست رسمی مدیر ارشد دانش، سابقه فعالیت در خصوص مدیریت دانش و بلوغ مدیریت دانش ارتباط وجود دارد. واژگان کلیدی : مدیریت دانش ؛ بلوغ مدیریت دانش؛ ابزار ارزیابی مدیریت دانش}, keywords_fa = {مدیریت دانش,بلوغ مدیریت دانش,ابزار ارزیابی مدیریت دانش}, url = {https://journal.saim.ir/article_22016.html}, eprint = {https://journal.saim.ir/article_22016_ba43885985bc3637646442628b9bb032.pdf} }