per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
1
26
20702
Original Article
طراحی چارچوب روششناسی چندگانهی تحقیق درعملیات با استفاده از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی
Designing a Multi-Methodology Framework for Operations Research using Social Network Analysis
مهناز حسین زاده
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
1
محمدرضا مهرگان
mehregan@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
«روششناسی چندگانه» عنوانی است که محققان تحقیق در عملیات انتقادی برای کاربرد همزمان روششناسیهای مختلف تحقیق در عملیات برای مداخله در هر "موقعیت مسئله" به کار گرفتهاند. این اندیشمندان بر این باورند که میتوان ضمن درنظرگرفتن نقاط قوت و ضعف روششناسیهای مختلف تحقیق در عملیات با توجه به مبانی نظری آنها و علیرغم ریشه داشتن در پارادایمهای متفاوت، این روششناسیها را به صورت مکمل برای بهبود یک موقعیت مسئله به کار گرفت. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از قابلیتهای رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای UCINET و NetDraw، چارچوب روششناسی چندگانه محققان پیشین تکمیل گردد. اینگونه که روششناسیهای مکمل و جایگزینِ پارادایمهای مختلف OR را با توجه به ابعاد موقعیت مسئله در ایران پیشنهاد کنیم. محاسبه مواردی از قبیل مرکزیت درجه، نقاط ایزوله، قدرتمندترین روششناسیها و موارد نیازمند توسعه در روششناسیهای تحقیقدر عملیات مشخص کردهاند. تحلیلهای حاصل از پژوهش، نتایج بسیار مفیدی را برای دانشمندان حوزه تحقیقدرعملیات بههمراه خواهد داشت
Multi-methodology is a term used by Critical Operations Researchers for combining several OR methodologies in an intervention in different problematic situations. They believe that, even though OR methodologies are rooted in the different paradigms, they can be used as alternatives or complementary in a same intervention considering their weakness and advantages. In this paper, we have tried to improve the multi-methodology framework developed by other researchers using the Social Network Analysis approach, as well as the capabilities of the UCINET and NetDraw software packages. So, we have determined the complementary and alternative OR methodologies founded in the different paradigms and schools for the domestic dimensions of problematic situation in Iran. Calculation of concepts such as degree centrality, isolated points and etc. have shown the most powerful Operations Research methodologies and the gaps exist in OR methodologies, as well as the fields necessary to be improved. Application of the results will be useful for Operations Researchers.
https://journal.saim.ir/article_20702_05346fa6c86b25063d9ff9c52d9ca1ce.pdf
چارچوب روش شناسی چندگانه
موقعیت مسئله
تحلیل شبکههای اجتماعی
multi-methodology framework
problematic situation
Social network Analysis (SNA)
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
27
53
20703
Original Article
ارائه مدلی دوسطحی برای قیمت گذاری و برنامه ریزی سفارش در زنجیره تأمین سهسطحی
Presentation of a bi-level model for pricing and order planning in tri-echelon supply chain
معصومه پهلوانی قمی
1
مقصود امیری
mg_amiri@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای رشته مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
مجموعه ای از واحدها که مواد اولیه را به محصولات و خدمات نهایی تبدیل کرده و آنها را به مشتریان تحویل می دهند، یک زنجیره تأمین را تشکیل می دهند. یکی از موضوعات مهمی که بهتازگی در مدیریت سیستم های زنجیره تأمین مورد توجه قرار گرفته، قیمت گذاری محصولات است. بحث قیمت گذاری محصولات تولید شده زمانی حایز اهمیت بسیار است که بهطور همزمان با مسائل مدیریت و کنترل موجودیها و برنامه ریزی سفارش مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با درک بر اهمیت موضوع، با پیشنهاد روشی بهمنظور مدلسازی و حل مسئله قیمت گذاری و مدیریت موجودیها در زنجیره های تأمین سهسطحی تولیدکننده، عمدهفروشان و خردهفروشان، ابتدا با استفاده از طرح های آزمایشی روش شناسی سطح پاسخ و شبیه سازی توابع هدف هزینه در سطح عمده فروشان و سود در سطح خردهفروشان را برآورد کرده و سپس مدل غیرخطی بهدست آمده مبتنی بر برنامه ریزی دوسطحی را توسط الگوریتم ژنتیک حل می کند. عملکرد روش پیشنهادی در حل یک مسئله موردی مؤید دستیابی به نتایج همزمان قیمت فروش و برنامه ریزی سفارش بهینه متناسب با داده های تاریخی است.
A supply chain is a series of units that transforms raw materials into finished products and services and delivers the products to customers. Recently, one of the important subjects that in supply chain systems management has been considered is titled pricing products. The subject of pricing products produced has more importance, when it is considered along with inventories management and control and order planning problems. This paper with considering to this importance, with proposing a method to model and solve pricing and inventories management problem in tri-echelon supply chains of producer, wholesalers and retailers, first, estimates the objective functions of cost in wholesalers’ level and profit in retailers’ level by response surface methodology (RSM) and simulation and then solves the obtained non-linear model based on bi-level programming by genetic algorithm (GA). The performance of the proposed method in solving a case problem, confirms attainment to simultaneous results of optimal sale price and order planning corresponding with historical data.
https://journal.saim.ir/article_20703_ae548584b931bd36b9885c8c404fa30f.pdf
قیمت گذاری
برنامه ریزی سفارش
مدیریت زنجیره تأمین
شبیه سازی
روششناسی سطح پاسخ
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
55
78
20705
Original Article
بررسی معادلات آشوب بر سیستم بورس اوراق بهادار (موردکاوی سیستم بورس اوراق بهادار تهران)
The survey of the chaos equations on Stock Exchange system (Case study: Tehran Stock Exchange system)
مرضیه هاشمی
1
محمد صادق حری
ms-horri@iau-arak.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
استادیار گروه مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
از نقطه نظر نظریه آشوب، سیستمهای پیچیده صرفاً ظاهری پر آشوب دارند و در نتیجه، نامنظم و تصادفی به نظر میرسند، در حالی که ممکن است تابع یک جریان معین با یک فرمول ریاضی مشخص باشد. در اقتصاد، بازارهای پولی و مالی یکی از موارد بسیار مناسب برای بهکارگیری نظریه آشوب هستند، زیرا نظریههای موجود در اقتصاد بازارهای پولی و مالی حاکی از آن هستند که متغیرهای پولی مانند نرخ ارز و قیمت سهام، تصادفی و در نتیجه تغییرات آنها غیر قابل پیشبینی هستند. مطابق نظریه آشوب اگر فرایند تعیینکننده متغیرهای پولی از یک فرایند غیر خطی معین پیروی کند، میتوان تغییرات آنها را پیشبینی کرد. در این مقاله با توجه به نو بودن ادبیات آشوب، قیمتهای روزانه سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران در دوره زمانی ابتدای سال 1385 تا 1393 مورد آزمون قرار میگیرد تا مشخص شود که آیا سیستم بورس اوراق بهادر از فرایند تصادفی پیروی میکند یا متأثر از یک فرایند معین (آشوبی) میباشد؟ به این منظور از آزمونهای BDS و نمای لیاپانوف و دیکی فولر استفاده شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که سیستم بورس اوراق بهادر تهران از یک سیستم آشوبناک پیروی میکند.
It is well known that many financial time series show choatic behaviors. The research examines the complex dynamical behaviors using chaos test and attractor points' analysis in Tehran Stock Exchange (TSE) during the period 1385-93. Positiveity of Lyapunov Exponent is an operational definition of chaos. We select some sample stocks from Tehran Stock Exchange and utilize three major methods for estimating Lyapunov Exponents on their prices series. Incoming results indicate that the prices series are chaotic and estimated fixed points show local equilibriums, which are interest of policy makers, analysis and investors in financial markets.
https://journal.saim.ir/article_20705_64cfce496e19ab13309ed202b54bfd40.pdf
سیستم آشوب
بازار بورس
آزمونهای کشف آشوب
آزمونهای غیر خطی
chaotic system
stock market
turbulence detection tests
tests nonlinear
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
79
102
20709
Original Article
ارائه مدلی به منظور تحلیل موانع بهکارگیری هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران با رویکرد روشهای آمیخته
A model for analyzing the barriers of using Business Intelligence (BI) in the tourism industry of Iran, a mixed method approach
لیلا نظری سالاری
1
آمنه خدیور
a.khadivar@alzahra.ac.ir
2
ندا عبدالوند
3
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا
یکی از شاخههای فناوری اطلاعات که امروزه بیش از پیش مورد توجه مدیران بوده، هوش تجاری است. پیادهسازی هوش تجاری در سازمانها همواره با موانع و چالشهایی مواجه بوده است. با نظر به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها و تأثیر استفاده از مزایای هوش تجاری در سازمانهای فعال این صنعت در دنیا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای شناسایی و اولویتبندی موانع بهکارگیری هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران انجام گردیده است. روش انجام تحقیق آمیختهای از روشهای کمّی و کیفی است. در بخش کیفی از روش تئوری زمینهای یا دادهبنیاد و در بخش کمی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. براساس نتایج حاصل شده یازده مانع به عنوان موانع بهکارگیری هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران کشف و در قالب یک مدل ارائه شده و اولویتبندی شده که بهترتیب عبارت از موانع مربوط به دادهها، موانع مدیریتی، موانع فرهنگی، عدم آموزش و آگاهیرسانی، موانع مربوط به نیروی انسانی، موانع قانونی و سیاسی، عدم اعتماد در انتقال دانش، موانع سازمانی، عدم یکپارچگی سیستمها، موانع مربوط به تأمین بودجه طرحهای هوش مصنوعی و موانع مربوط به زیرساختها، میباشند. در بخش پیمایش تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود هر یک از این موانع در ایران از طریق توزیع پرسشنامه بین خبرگان این صنعت صورت گرفته است. براساس نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی جهت استقرار هوش تجاری به سیاستگذاران این صنعت ارائه شده است.
In competitive world, as information technology progresses, organizations are seeking to acquire competitive advantage in global market to survive. One of information technology areas which have been more considered by managers is business intelligence. BI Implementation and using its benefits require the identification of all the factors that prevent of utilizing it desirably. Considering the importance of tourism industry in the countries economy and the impact of BI in organization working in this industry, the study aimed to identify and prioritize BI Barriers in Iran tourism industry. In this research, Barriers on BI implementation and utilization in Iran tourism industry have been performed using a mixed or combination methodology in both qualitative and quantitative measurement. In the qualitative part the grounded theory method and in qualitative section descriptive survey has been used. According to the results, the eleven obstacles based on its priority are as follow respectively: data barriers, managerial barriers, cultural barriers, lack of awareness and education, barriers related to human force, legal and political obstacles, lack of confidence and trust in knowledge transfer, organizational barriers, lack of systems integrity, obstacles related to funding of BI plans and barriers related to infrastructure. The results can facilitate utilizing and implementing of BI in Iran tourist industry.
https://journal.saim.ir/article_20709_0e40d43e152901959c2669bf3db2e749.pdf
هوش تجاری
موانع بهکارگیری هوش تجاری
صنعت گردشگری
تئوری دادهبنیاد
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
103
138
20711
Original Article
ساختاردهی مسئله تدوین استراتژی با استفاده از رویکردهای استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه و تئوری درام (مورد مطالعه: فاز پالایش بعد از تولید زنجیره تأمین سبز گاز)
Strategy Making Problem Structuring with JOURNEY Making and Drama Theory
(Case Study: Green Gas Supply Chain)
فرزانه خسروانی
1
عادل آذر
azara@modares.ac.ir
2
سید حمید خداداد حسینی
3
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
انرژی یکی از مهمترین کلیدهای دستیابی به رفاه و رشد پایدار در نظامهای اقتصادی و سیاسی است. استخراج انرژی، ذخیرهسازی، انتقال و مصرف آن همراه با آلایندگی محیطزیست است. دستیابی به اهداف کلان و بلندمدت در زمینه انرژی و تأمین آن و رعایت اولویتهای زیستمحیطی، نیازمند برنامهریزی و تدوین استراتژیهای کاربردی و عملیاتی است. مدیریت زنجیره تأمین سبز، مفهومی است که در سالهای اخیر، برای حصول اطمینان از تأمین اولویتهای محیطزیست و مسئولیتهای اجتماعی سازمانها در تمامی مراحل تولید، انتقال و مصرف محصول، شکل گرفته است. تدوین استراتژی برای تولید انرژی با رعایت استانداردهای مدیریت زنجیره تأمین سبز، فرایندی پیچیده، زمانبر و هزینهبر است که شامل در نظر گرفتن گروههای مختلف اثرگذار و اثرپذیر میباشد. هر یک از این گروهها دارای میزان علاقه و قدرت متفاوتی است که نقش آنها جهت مشارکت در تدوین استراتژی بر اساس آن تعریف میشود. نادیده گرفتن نقش هر یک از این گروهها، میتواند منجر به تدوین استراتژی ناکارامدی گردد که هدررفت هزینه و انرژی بخشهای مختلف زنجیره تأمین گاز را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله با استفاده از رویکرد استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه، مشارکتکنندگان مسئله شناسایی شدند. سپس با ترسیم نمودار قدرت/علاقه نقش هر یک از مشارکتکنندگان تعیین گردید. در ادامه با استفاده از تئوری درام، مسئله تقابل بازیگران زنجیره تأمین سبز گاز ساختاردهی گردید. بدین منظور اولویتها و گزینههای تصمیم هر یک از بازیگرانِ شناسایی شده در فاز قبلی، در یک میز مذاکره، مورد تحلیل قرار گرفته و معضلات عدم همکاری و کشمکش بین آنها ارزیابی شد. در نهایت راهکارهایی برای حل معضلات در مسئله تدوین استراتژی ارائه گردید.
Energy is one of the most important keys to achieve prosperity and sustainable development in the economic and political systems. Energy extraction, storage, transmission and its consumption is coupled with environmental pollution. Achieving long-term and major goals in the field of energy and its supply and observance of environmental priorities require planning and developing functional and operational strategies. Green supply chain management, is a concept that has been formed in the recent years to ensure the provision of environmental priorities and social responsibilities of institutions and organizations at all stages of production, transmission and consumption of the product. Developing strategies for the production of energy along with the observance of the green supply chain management standards, is a complex, time consuming and costly process that includes consideration of various groups. Each of the impressive and impressionable groups has different levels of interest and power that their role for participating in the development of the strategies is defined according to them. Ignorance of the role of each of the various groups can result in the lack of proper implementation of the developed strategy. In this paper, the participants have been identified with JOURNEY making approach. Then the relationships between these identified participants have been illustrated by Power/Interest Grid. In the final step, for structuring the problem of green gas supply chain strategy making, the Drama Theory have been utilized. Using this approach in Soft OR, led us systematically and comprehensively know better the preferences and options of each identified party and the probable confrontation and cooperation between them. The Options Board and Tug of War are two illustrating figures that helps to find out existing dilemmas.
https://journal.saim.ir/article_20711_be2c7bd367ff11c4674d43c21fd291a1.pdf
انرژی
زنجیره تأمین سبز
ساختاردهی مسئله
استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه
تئوری درام
energy
Green Supply Chain
Problem Structuring
JOURNEY Making
Drama Theory
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
139
166
20712
Original Article
بهکارگیری رویکرد کیفی فراترکیب جهت ارائه مدل جامع ارزیابی پایداری زنجیره تأمین
APPLYING THE QUALITATIVE APPROACH META SYNTHESES FOR PROVIDE A COMPREHENSIVE MODEL OF ASSESSMENT OF THE SUSTAINABILITY IN SUPPLY CHAIN.
سعید رعیت پیشه
1
رضا احمدی کهنعلی
ahmadi@hormozgan.ac.ir
2
طیبه عباس نژاد
t.abbasnejad@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران
مجموعه عوامل زیستمحیطی، اجتماعی در کنار توجه به مسائل اقتصادی، نقش ویژهای در توسعه پایدار زنجیره تأمین صنایع پرخطر ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر تبیین و واکاوی ابعاد و اجزای هر بعد پایداری زنجیره تأمین، با توجه به گستردگی مفهوم پایداری در مباحث زنجیره تأمین بوده است. به این منظور ما با رویکرد پژوهش کیفی و ابزار فراترکیب (متاسنتز) که شامل گامهای هفتگانهای است، به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج و یافتههای پژوهش پیشین پرداخته شده است. در مجموع مفهوم پایداری زنجیره تأمین در سه بعد، چهارده زیر بعد و هشتاده و چهار جزء شناسایی و طبقهبندی شده است. در انتها با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون، براساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضریب اثر اجزای شناسایی شده در 94 پژوهشی که نهایی شده، پرداخته شده است.
A set of environmental and, social factors along with the economic issues play the special role in the supply chain susutainability in the high risk industries. The aim of the present study is to explain and analyze the dimensions and components of supply chain sustainability dimension, with respect to the scope and extent of the concept of sustainability in the supply chain issues. For this purpose, we used qualitative research approaches and meta-synthesis tools, which includes seven steps, and started systematic analysing and evaluation of the results and findings of previous researches. In general, the concept of supply chain sustainability is identified and classified in three dimensions, 14 theme and 84 component. Finally, based on content analysis, the impact factor of identified components in the 94 final researches are identified, by using quantitative methods of Shannon entropy.
https://journal.saim.ir/article_20712_403dfcf822b9f94eb65de8150c3b8455.pdf
پایداری زنجیره تأمین
پایداری اجتماعی
پایداری زیستمحیطی
فراترکیب
آنتروپی شانون
Environmental sustainability
Meta-synthesis
Shannon Entropy
Social sustainability
Supply chain sustainability
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
167
188
20714
Original Article
ارتقای کیفیت سیاستگذاری در علم و فناوری با رویکرد اسلامی ایرانی: یک مطالعه کیفی
Improving the Quality of Policymaking in Science and Technology by an Islamic-Iranian Approach:
A Qualitative Study
ابوالقاسم سرآبادانی
1
سید حبیب الله طباطبائیان
tabatabaeian@atu.ac.ir
2
سید حسین میر معزی
3
مقصود امیری
mg_amiri@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،
دانشیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران
استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
افزایش کیفیت سیاستگذاری برای پیشرفت علم و فناوری از اصلیترین برنامههای کشورهای مختلف است که با توجه به زمینه خاص هر کشور، از کشوری نسبت به کشوری دیگر متفاوت خواهد بود. این موضوع مهم در ایران نیز به تبیین راهبردهای مؤثر بر سیاستگذاری علم و فناوری متناسب با شرایط و وضعیت ایران وابسته است. پژوهش حاضر مطالعهای کیفی به روش آنالیز محتواست. مشارکتکنندگان در پژوهش را 23 نفر از خبرگان در زمینه پیشرفت و توسعه و همچنین علم و فناوری تشکیل دادند. روش نمونهگیری هدفمند بود و برای جمعآوری دادههای کیفی، مصاحبه عمیق غیر ساختارمند انجام شد. تحلیل یافتهها با استفاده از روش تحلیل کیفی و آنالیز محتوی به کمک نرمافزار MAXQDA انجام شد. در این پژوهش 39 زیرگروه و 6 درون مایه شامل رصد علم و فناوری در مقیاس جهانی، حاکمیت علمی، راهبری سازمان یافته رهبران تحقیقاتی و علمی، الگوسازی گفتمانی، تبیین نظام نیازها در تولید علم، نظام تأمین دانشمند به عنوان راهبردهای مدیریت حکیمانه و کیفیت سیاستگذاری پیشرفت در علم و فناوری ایران استخراج گردید. موفقیتسیاستگذاری همواره برپایه دو عنصر اساسی، یعنی مبانی ارزشی و بینشی از یکسو و از سوی دیگر شرایط و مقتضیات هر جامعه بنا شده است. مطالعه حاضر براساس مبانی معرفتی اسلام، زمینه جامعه ایران و بهرهمندی از تجارب مشارکتکنندگان، شش راهبرد کلیدی بالا را کشف و تبیین نمود تا با بهکارگیری آنها توسط سیاستگذاران کلان کشور بهطور عام و مدیران و سیاستگذاران بخشهای علم و فناوری بهطور خاص، کارآمدی و تأثیرگذاری بیشتر سیاستگذاریها و درنتیجه بهبود وضعیت موجود نظام علم و فناوری را فراهم آوردند.
Improving policymaking quality progression of science and technology is considered one of the most important plans in different countries. This could be done differently from one country to another. This important issue in Iran is also dependent on determining effective strategies on science and technology policymaking that is appropriate to the circumstances and the situation in Iran. The present study is qualitative content analysis. The participants of this study are 23 experts in the field of progress and development, and science and technology. The sampling was targeted and purposeful. In order to collect qualitative data, some unstructured and profound interviews were conducted. The analysis of results was done by qualitative analysis and content analysis using MAXQDA. The researchers extracted 39 subgroups, 6 themes including observations of science and technology on a global scale, scientific governance, organized steering and scientific research leaders, discourse modeling, defining system requirements in the production of science, supply system of scientist as wise management strategies and advances in science and technology policy of Iran. On the one hand, policymaking success has always been based on two basic elements of value and insight. On the other hand, it is built on situations and exigencies of the given society. The present study, on the basis of Islamic epistemic foundation provides settings of the Iranian society and profiting from the experiences of participants. Also, it identified and explained six key strategies. Macro policymakers are able to employ them in general; and managers and policymakers of science and technology can employ them in a certain and special way that will ultimately provide more efficiency and effectiveness of existing policies and thereby improving the science and technology system.
https://journal.saim.ir/article_20714_5145f7c17ea6b5bc2661623d7a2da608.pdf
مدیریت حکیمانه
کیفیت سیاستگذاری
پیشرفت علم و فناوری
اسلامی ایران
مطالعه کیفی
wise management
policymaking quality (quality of policymaking)
science and technology progress
Islamic-Iranian
qualitative study
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2016-07-01
1
1
189
216
20715
Original Article
طراحی مدل تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان
Designing of Decision Making Model in Uncertainty Conditions
علیرضا طغیانی
1
علی رجب زاده
alirajabzadeh@gmail.com
2
علی اصغر انواری رستمی
3
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران
دانشیار مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
در این مقاله مرور و مقایسهای بر انواع متغیرهای تعریف شده در بخش مدلسازی فرایند تحقیق در عملیات خواهیم داشت. از آن جایی که در دنیای واقعی مسائل مربوط به تصمیمگیریهای مدیریتی بهدلیل فاکتورهای انسانی و پیچیده اجتماعی، روانی، اقتصادی، سیاسی و ... از عدم اطمینان بالایی برخوردارند؛ به نظر میرسد انواع متغیرهای موجود در ادبیات موضوع قادر به تبیین همه حالتهای ممکن شرایط واقعی نیستند، بنابراین به معرفی متغیرهای جدید مانند متغیر تصادفی درجه دوم، عدم اطمینان تصادفی، فازی عدم اطمینان، عدم اطمینان فازی و متغیر عدم اطمینان درجه دوم خواهیم پرداخت و تعمیم ترکیبات مختلف متغیر به سطوح بالاتر مطرح خواهد گردید. سپس براساس متغیر عدم اطمینان درجه دوم، نسخههای جدیدی از مدل برنامهریزی خطی با عنوان مدل برنامهریزی خطی عدم اطمینان درجه دوم و کاملاً نامطمئن ارائه خواهیم داد. در ادامه جهت تأیید مدل پیشنهادی مثالی عددی مربوط به مسئله انتخاب پورتفولیوهای نامطمئن ارائه مینماییم. پس از آن راهحلهای بهینه نامطمئن با استفاده از نرمافزار برنامهریزی محدبساخت یافته بهدست خواهند آمد.
In this article, we will review and compare all defined kinds of variables in modeling section of operations research process. Since in real world, problems related to managerial decision makings because of humanities and complex factors like social, psychological, economical, political and etc, have high degree of uncertainty. It seems that available kinds of variables in literature are unable to explain all possible states of real conditions; so we will introduce new variables such as second class random variable, random uncertainty variable, uncertainty fuzzy variable, fuzzy uncertainty variable and second class uncertainty variable. Also, we will propose generalization of different combinations of variables to higher levels. Then, in base of second class uncertainty variable, we will provide new versions of linear programming model titled second class uncertainty and full uncertain linear programming models. In continue, we will present a numerical example from uncertain portfolio selection problem to verify proposed model. After that uncertain optimal solutions will attain by disciplined convex programming software.
https://journal.saim.ir/article_20715_2c0cd9d5056f0547126ed76547c7add1.pdf
مدل برنامهریزی خطی
متغیر تصمیم
متغیر عدم اطمینان تصادفی
متغیر عدم اطمینان درجه دوم
برنامهریزی خطی عدم اطمینان درجه دوم و کاملاً نامطمئن
Linear programming model
Decision variable
Random uncertainty variable
Second class uncertainty variable
Second class uncertainty and full uncertain linear programming models