per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
1
23
28666
Original Article
بازطراحی شبکه زنجیره تأمین با در نظرگیری تصمیمات مسیریابی
Supply Chain Redesign with Routing Consideration
زهرا آزاده رنجبر
zahra.ranjbar@ut.ac.ir
1
علی بزرگی امیری
alibozorgi@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
با توجه به وجود تغییرات در شرایط هر زنجیره تأمین، امکان نابهینه شدن طراحیهای اولیه شبکههای زنجیره تأمین وجود دارد. این تغییرات میتواند به دلایل گوناگونی مانند تغییر در مقدار یا مکان تقاضا، تغییر در تأمینکنندگان، هزینه ها، مالیاتها و قوانین دولتی باشد. بنابراین برای منطبق شدن با شرایط جدید لازم است با طراحی مجدد شبکهها به شکل بهینه جدید آنها دست یابیم. این مقاله یک مدل ریاضی جدید برای مسئله طراحی مجدد زنجیره تأمین ارائه میکند. با توجه به اینکه حملونقل محصولات یکی از مشکلات اصلی نمونههای دنیای واقعی است، محدودیتهای مسیریابی در هر سطح زنجیره در مدل در نظر گرفته شدهاند. همچنین یک ناوگان حملونقل ناهمگن و دارای ظرفیت مشخص در یک سیستم ارسال گسسته تقاضا، به ارضای تقاضای انبارها در سطح اول و ارضای تقاضای مشتریان در سطح دوم میکند. علاوه بر این به دلیل وجود محدودیت در ظرفیت تولید کارخانجات زنجیره، بخشی از تقاضا که بیشتر از ظرفیت تولید است از طریق برونسپاری تأمین میشود. تقاضای برونسپاری شده به طور مستقیم به انبار منتقل میشود. مدل از طریق یک مثال عددی صحتسنجی شده و با تحلیل میزان حساسیت مدل نسبت به برخی پارامترها تغییرات حاصل بر روی هزینه و شکل جدید زنجیره مورد بررسی قرار میگیرد.
Due to the changes in the condition of every supply chain it is possible that the first optimal network design become inefficient .These changes can be caused by different reasons like changes in amounts or location of demands, changes in suppliers, costs, taxes, government regulations etc. So, it is necessary to redesign networks to obtain their new optimal configuration for adopting to new conditions. This paper proposes a new mathematical model for a multi-product supply chain network redesign problem. Since one of the main problems of real-world cases deals with is transportation, routing constraints in every echelon (plant to warehouse and warehouse to customer) are considered in the proposed model. In addition, a capacitated and heterogeneous fleet of transportation in a split delivery system is used to deliver demands of the first echelon to the warehouses and demands of the second echelon to customers. On the other hand, due to the production capacity of the manufacturers, some portions of demands is satisfied by outsourcing. The outsourced products are moved to the warehouses directly. The proposed model is validated through an illustrative example by some strong servers in a website which is used to solve the mathematical modeling problems. Then, some sensitive analysis are performed in order to investigate the effects of some key parameters on the optimal cost and figure of the network. Finally, we can reach the conclusion of need to consider the transportation and routing costs, and it is necessary to account outsourcing and some other costs and benefits in our redesign problems as well.
https://journal.saim.ir/article_28666_5d0f7c2cb4938c4e862745f3d751ef3a.pdf
بازطراحی زنجیره تأمین
مسیریابی
برونسپاری
ارسال گسسته
Supply chain network redesign
Routing
Outsourcing
Split delivery
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
25
47
28673
Original Article
حداقل دیرکرد در زمانبندی مسائل جریان کارگاهی با موعد تحویل میانی
Total Tardiness Minimization in Flow Shop with Intermediate Due Dates
لعیا الفت
layaolfat@gmail.com
1
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
این مقاله به زمانبندی کارها در سیستم جریان کارگاهی با معیار عملکرد مجموع دیرکردهای مرحلهای میپردازد. این معیار بیانگر شرایطی است که کارها علاوه بر موعد نهایی، دارای موعدهای تحویل میانی برای فعالیتها هستند. در برخی از امور، مانند پروژههای تحقیقاتی، کارهای خدماتی، طراحی و مهندسی، خروجی گامهای مختلف تعیین شده و زمان تحویل آنها مشخص میشود. با توجه به طی نمودن یک مسیر توسط این پروژهها، استفاده از منابع مشترک و همچنین تعهد به انجام بهموقع مراحل کاری و عدم تأخیر آنها، برنامهریزی صحیح برای تخصیص منابع و زمانبندی مناسب جهت حداقل کردن مجموع دیرکردها ضروری مینماید. تاکنون، این هدف کمتر مدنظر قرار گرفته و استفاده از روشهای فراابتکاری برای حل آن مشاهده نشده است. با توجه به NP-hard بودن چنین مسئلهای، در این مقاله نسبت به حل آن با روشهای فراابتکاری، الگوریتم ژنتیک، شبیهسازی تبرید و ازدحام ذرات اقدام شد. 96 مسئله در ابعاد مختلف و سه مقدار عامل فشردگی برای زمانهای تحویل ایجاد و حل شدند. الگوریتمهای شبیهسازی تبرید و الگوریتم ژنتیک در رابطه با دستیابی به هدف مسئله، یعنی حداقل مجموع دیرکرد، نتایج بهتری را نشان دادند. روش ازدحام ذرات زمان حل کمتری داشت. در کل با در نظر گرفتن هر دو شاخص، نتایج نشان از برتری الگوریتم ژنتیک در این مسئله دارد.
In this paper minimization of total tardiness with intermediate due dates in flow shop scheduling is presented. There are some situations in which there is a due date for each intermediate operation of a job such as research and development and consulting projects. Usually each project (job) is carried out through different phases (machines) and there is an associated due date for each phase. Thus the tardiness of each phase should be considered. Due to the complex nature of the tardiness in flow shop problems and since this problem is a NP-hard, three Meta heuristic approaches; Simulated Annealing, Genetic Algorithm and Particle Swarm Optimization have been applied to reach near optimal solution. Extensive computational experiments are performed on 96 generated scenarios. Two indicators were used to evaluate the Meta heuristics. The results indicate that Simulated Annealing and Genetic Algorithm presented better solutions for the given scheduling problem. Moreover considering the CPU time, Genetic Algorithm provided the solution in less time.
https://journal.saim.ir/article_28673_be56bc560dac0b938a6601476f725188.pdf
زمانبندی جریان کارگاهی
موعد تحویل میانی
دیرکرد کل
الگوریتمهای فراابتکاری
Flow shop scheduling
Total Tardiness
Meta Heuristic
Intermediate due dates
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
49
75
28675
Original Article
مدلسازی چندمرحلهای مسئله زنجیره تأمین سه سطحی غیرهمکارانه با در نظر گرفتن تخفیف در شرایط عدم قطعیت
Multi-stage modeling for non-cooperative multi-echelon supply chain management problem with discount under uncertainty
جواد بهنامیان
behnamian@basu.ac.ir
1
محمد مهدی بشر
bashar.mehdi@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
هدف مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فعالیتهای مختلف اجزا و سطوح یک زنجیره تأمین بهمنظور دستیابی به حداکثر سود ممکن است، اما دستیابی به این هدف با توجه به این نکته که بین اهداف اجزا و سطوح مختلف تضاد و تناقضات بسیاری مشاهده میشود، بهصورت کامل امکانپذیر نخواهد بود و این تناقضات بهمرورزمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری منجر خواهد شد؛ ازجمله این تناقضات میتوان به قیمتگذاری، موجودی و هزینههای مرتبط به اجزا و سطوح اشاره کرد. در این تحقیق، مسئله زنجیره تأمین سه سطحی با استفاده از رویکرد نظریه بازیها و در نظر گرفتن وابستگی تقاضا به قیمت فروش و هزینه بازاریابی فازی، بهصورت تخفیف کلی موردبررسی قرار گرفته است. مسئله با فرض عدم همکاری بین سطوح گوناگون و بازی استاکلبرگ که در آن هر یک از سطوح با توجه به شرایط بازار میتوانند نقش رهبر را داشته باشند، مدل شده است. اهداف مسئله شامل تعیین بهترین تصمیم هر یک از بازیکنان برای تعیین مقدار سفارش بهینه و کمبود برای تولیدکننده و قیمت فروش هر بازیکن با توجه به کمبود، تخفیف و هزینههای نگهداری، خرید و بازاریابی برای دستیابی به حداکثر درآمد، حداقل هزینهها و درمجموع آن، حداکثر سود ممکن برای کل بازیکنان شرکتکننده در زنجیره است. برای حل مدل از نرمافزار گمز و الگوریتمهای فرا ابتکاری استفاده شده و نهایتاً با تولید مثالهای مختلف، سود اعضای زنجیره در شرایط مختلف رهبری موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.
The goal of supply chain management is to enhance various functions of different parts and levels of a supply chain to obtain the maximum possible profit. But this goal is not completely achievable due to the fact that there are differences between mentioned parts and levels, in their attitude towards the goals. These differences, for example pricing, stocking, and the costs related to parts and levels, will gradually result in a deduction in strength and competitiveness in system. In this study, multi-echelon supply chain has been investigated using game theory approach and considering the dependence of demand to selling price, fuzzy marketing costs, and discounts for all units. The problem has been modeled assuming that there’s no cooperation between different levels. Also, Stackelberg model assumptions have been taken into account, in which each level, with respect to market conditions, can undertake the leadership task. The aim of this problem is to determine the best decision of each player to obtain the optimal order quantity, a shortage for manufacturer and the selling price of each player, and to maximize incomes, to minimize costs and in general, to maximize possible profit for all players participating in the chain. GAMS softwares and metaheuristic algorithms have been used to solve the problem. Finally, the profit for supply chain members’ in different leadership conditions have been analyzed by generating different examples.
https://journal.saim.ir/article_28675_74eaece361cbdd3b8327dd567d83b1b6.pdf
زنجیرهتامین
تئوری بازی
استاکلبرگ
الگوریتم فراابتکاری
قیمت فروش
supply chain
Game Theory
Stackelberg
Metaheuristic algorithm
Selling price
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
77
97
28676
Original Article
ارزیابی راهبردها با استفاده از نظریه اعداد D در چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی: وزارت نیرو، صنعت برق)
Strategy Evaluation Based on D Numbers and BSC Framework (Case Study: Electrical Industry)
مونا لطفی دمیرچی
m.lotfi@stu.yazd.ac.ir
1
سید حیدر میرفخرالدینی
mirfakhr.dr@gmail.com
2
علیرضا ناصر صدرآبادی
alireza_naser@yazd.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
در دنیای پرتلاطم و همواره متغیر امروز که اطلاعات دقیق و قطعی وجود ندارد، تصمیمگیریهای بلندمدت تأثیر قابلتوجهی بر آینده یک صنعت خواهد داشت. ازآنجاییکه هیچ سازمانی منابع نامحدود ندارد، بنابراین تصمیمگیری در مورد مناسبترین راهبرد که سازمان را به هدف خود نزدیکتر نماید، امری بسیار مهم است. وجود قالبی جهت انتخاب بهترین تصمیم در شرایط عدم قطعیت به مدیران کمک میکند آینده سازمان خود را بهروشنی رقم بزنند. این پژوهش در نظر دارد با معرفی و بهکارگیری تئوری اعداد D بهعنوان بسطی از نظریه دمپستر-شافر، تصمیمگیری و انتخاب راهبرد مطلوب و مؤثر در هر منظر کارت امتیازی متوازن در صنعت برق را با پوشش دادن عدم قطعیت و نقص اطلاعات بررسی نماید. جهت نیل به این هدف، ابتدا راهبردها در هر منظر کارت امتیازی متوازن قرار گرفته، سپس هر منظر بهطور مجزا مورد بررسی قرار گرفته و راهبردهای برتر در هر منظر تعیین شدهاند. این روش نواقص موجود در نظریه دمپستر-شافر در لحاظ کردن نقص اطلاعات را برطرف مینماید و با در نظر گرفتن نقصان اطلاعات ناشی از قضاوتهای انسانی، نتایجی با دقت بیشتر در اختیار قرار میدهد.
In the world of constantly changing, there is no definitive and accurate information and Long-term decisions will have a significant impact on the future of the industry. Since no organization has unlimited resources, So the decision about the best strategy that makes organization closer to its goal is very important. Exist of Templates to select the best decisions in conditions of uncertainty help managers to make the future of their organization. This research aims at introducing and applying the theory of D-numbers as an extension of the Dempster-Shafer Theory, checking Decision-making and selection of appropriate and effective strategies at every point of the balanced scorecard in the electricity industry to cover uncertainty and incomplete information. To achieve this goal, the strategies were classified in each perspective, then Each perspective is examined separately. Dempster-Shafer theory in terms of the technical imperfections resolves a flaw information and by Considering the lack of information from human judgments it will give greater accuracy results.
https://journal.saim.ir/article_28676_cec576713f44caa729830cbf38a4a437.pdf
استراتژی
اعداد D
کارت امتیازی متوازن
اجرای استراتژی
تصمیم گیری
Strategy
D Numbers
Strategy Implementation
BSC
Decision making
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
99
122
28677
Original Article
ارائه یک شاخص جدید اعتبار خوشهبندی بر مبنای کاردینالیته فازی
A new cluster validity index based on Fuzzy cardinality
محمود دهقان نیری
mdnayeri@modares.ac.ir
1
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
بسیاری از روشهای خوشهبندی مستلزم تعیین تعداد خوشههای مورد جستجو میباشند. به مسئله تعیین تعداد خوشههای مناسب در خوشهبندی، مسئله اعتبار خوشهبندی میگویند. تخمین تعداد خوشههای بهینه از مهمترین موضوعات مدنظر متخصصان خوشهبندی در سالهای اخیر بوده و منجر به معرفی شاخصهای اعتبار زیادی شده است. پیشرفتهترین این شاخصها مبتنی بر تحلیل همزمان دو معیار میزان فشردگی(تراکم) درون خوشهها و میزان جدایی خوشهها از یکدیگر میباشد که عمدتاً درنتیجه عدم کارایی محاسباتی و پیچیدگی ریاضی ناکارآمد میشوند. بهمنظور رفع این کاستی، مقاله حاضر به پیشنهاد شاخص FCI که از مفهوم کاردینالیته در مجموعههای فازی بهره میبرد، پرداخته است. این شاخص علاوه بر در نظر گرفتن همزمان دو معیار تراکم و جدایی، از کارایی محاسباتی بالایی برخوردار بوده و بهدوراز تکلف ریاضی، با استفاده از کاردینالیته در خوشهبندی فازی به تعیین تعداد بهینه خوشهها میپردازد. در این مقاله علاوه بر مرور شاخصهای اعتبار خوشهبندی، به تشریح شاخص پیشنهادیFCI پرداخته شده و درنهایت، بهمنظور تبیین اثربخشی و کارایی شاخص، از مثال عددی استفاده شده است.
Clustering techniques need to define the number of clusters before they can be applied to the partitioning problem. Determining suitable number of clusters in partitioning problem is the purpose of clustering validity indices, which are nowadays significantly considerable for data miners and this resulted in various numbers of related indices. Separation and compactness information of fuzzy clusters are both considered in developing the advance indices of clusters validity, while this makes the above mentioned indices inefficient because of mathematical sophistication and the need for more computational effort. Therefore, this paper proposes FCI as a new index, which employs fuzzy cardinality concept in defining the number of clusters in fuzzy clustering. FCI also considers both compactness and separation of fuzzy clusters while significantly decreases computational efforts. In this paper, after reviewing the cluster validity indices and fuzzy clustering algorithms, FCI index will be explained and ultimately to evaluate its effectiveness will be implemented.
https://journal.saim.ir/article_28677_c0dff31b3ca62ac68b8088a5abb63906.pdf
شاخص اعتبارخوشه بندی
خوشه بندی فازی
کاردینالیته مجموعه فازی
فشردگی و جدایی خوشه ها
Cluster validity index
Fuzzy clustering
Fuzzy Cardinality
Compactness and Separation of Clusters
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
123
145
28678
Original Article
توسعه روش تصمیم گیری DANP براساس مجموعه های فازی تردیدی بازه مقدار
Extension of the DANP decision making method based on interval-valued hesitant fuzzy sets
مهدی دیوسالار
mehdi.divsalar@gmail.com
1
عبدالحمید صفایی قادیکلایی
ab.safaei@umz.ac.ir
2
مهرداد مدهوشی
mmadhoshi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
روش های تصمیم گیری چند شاخصه نقش مهمی در حل مسائل دنیای واقعی دارند. پیچیدگی مسائل و عدم اطمینان و ابهام در اطلاعات سبب می شود که تصمیم گیری برای مدیران سخت و دشوار شود. مجموعه های فازی ابزاری مناسب جهت رفع ابهام و مقابه با عدم قطعیت است. مجموعه های فازی تردیدی و مجموعه های فازی تردیدی بازه مقدار شکل های توسعه یافته مجموعه های فازی هستند. در این تحقیق، روش تصمیم گیریDANP در فضای فازی تریدی بازه مقدار معرفی شده است. ابتدا درجه انحراف IVHFE ها فرموله شده و عملگر تفریق و تقسیم IVHFE ها ارائه شده است. سپس عملگر جدیدی جهت تشخیص بهتر HFEها یا IVHFE ها معرفی شده که به طور همزمان مقدار تابع امتیاز و درجه انحراف را شامل می شود. در ادامه اصول و مبانی روش IVHF-DANP توضیح داده شده است. در نهایت، برون سپاری فعالیت های یک شرکت هواپیمایی، توسط روش پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد ریسک، سازگاری، کیفیت و هزینه به ترتیب اهمیت قرار می گیرند. هم چنین معیار انعطاف پذیری در صورت حساب ها دارای اهمیت بیشتری نسبت به سایر معیارها می باشد.
Multi attribute decision making methods have an important role in solving real life problems. Decision making is difficult for managers due to the complexity of the problems and the uncertainty and vagueness of information. Interval-valued hesitant fuzzy set (IVHFS) is an effective tool to express uncertainty, vagueness and hesitancy. HFS and IVHFS are extensions of fuzzy set. In this paper, we develop the DEAMATEL-based analytic network process (DANP) method to solve the MADM problems with IVHFS information. Firstly, the deviation degree for interval-valued hesitant fuzzy elements (IVHFEs) is described and then the subtraction and division operations for IVHFEs is introduced. After which, for a better recognition of HFE or IVHFE, a new operator is proposed which simultaneously takes into account the score value and the deviation degree. Next, the basics of DANP method are presented and after which, the principles and steps of the developed DANP method are introduced. Finally, the outsourcing of an airline company is verified by using the proposed method. Based on the result, the risk dimension is most important followed by compatibility, quality and cost. Also, flexibility in billing is the most important criterion.
https://journal.saim.ir/article_28678_20665a7b290639c4531ceb249b7fd198.pdf
فازی تردیدی بازه مقدار
تصمیم گیری چند شاخصه
DANP
IVHF-DANP
Interval-valued hesitant fuzzy sets
MADM
DANP
IVHF-DANP
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
147
172
28680
Original Article
کشف و تحلیل رفتار خرید مشتریان سالمند در تصمیم به خرید محصولات ارگانیک: روش ترکیبی خوشهبندی و درخت تصمیم
Discovery and analysis of shopping behavior of older customers decide to buy organic products: The combination of clustering and decision tree
عظیم زارعی
a_zarei@semnan.ac.ir
1
محمد علی سیاه سرانی کجوری
mohammadsarani20@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
تحلیل و کشف الگوهای تصمیمگیری مشتریان و ارائه مدل پیشبینیکننده رفتار خرید آنها، یکی از چالشها و عرصههای موردعلاقه پژوهشگران بوده و هست که میتواند درزمینه موضعسازی محصولات، کاربرد فراوانی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل و مدلسازی رفتار خرید مشتریان سالمند در تصمیم به خرید محصولات ارگانیک با رویکردی ترکیبی بود که این امر در دو گام مرتبط باهم انجام شد. در گام اول، با استفاده از یک پرسشنامهی 33 گویهای که پایایی و روایی آن به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم بررسی و مورد تأیید قرار گرفت، نظرات 388 سالمند از طریق نُه شاخص پیشبینیکننده تصمیم به خرید محصولات ارگانیک جمعآوری شد؛ سپس با استفاده از تحلیل خوشهای K میانگین و بر اساس شاخصهای دیویس-بولدین و سیلوئت خوشههای بهینه به دست آمد و مشتریان سالمند در دو خوشه رویگردان و مشتاق نسبت به خرید محصولات ارگانیک دستهبندی شدند. در گام دوم، رفتار خرید سالمندان هر خوشه با استفاده از درخت تصمیم، مورد تحلیل قرار گرفت و مدلهای بهینه، استخراج و قواعد «اگر-آنگاه» مرتبط با هر خوشه ارائه شد. نتایج نشان داد، در هر دو خوشه سالمندان رویگردان و مشتاق، شاخص تحصیلات، عاملی تعیینکننده در جهت پیشبینی تصمیم خرید محصولات ارگانیک است؛ همچنین به نظر میرسد، وضعیت مصرف محصولات ارگانیک در بین سالمندان در وضعیت مناسبی قرار ندارد که در این زمینه پیشنهادهایی متناسب با هر خوشه ارائه شد.
Analysis decision-making patterns of buying behavior of customers and providing a predictive model is one of the challenges and areas of interest to researchers which can be widely used in the field of localization products. This study aimed to analyze and model the behavior of older customers decide to buy organic products with the hybrid approach. The research was done in two steps linked together. In the first step the reliability and validity of a questionnaire with 33 question was evaluated respectively by Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis first and second order was approved. Opinion of 388 old customer using nine indicators were collected, then, using cluster analysis K-means based on Davies-Bouldin and sylvite criterion the optimal clusters was identified. And elderly clients in the two clusters were unwilling and eager to buy organic products was classified. In the second step purchasing behavior using decision tree models were analyzed and the optimum model was extracted "if-then" rules associated with each cluster were presented. The results showed that in both unwilling and eager cluster, education index predict the decisive factor in the decision to buy organic products, It also seems that the consumption of organic products among the elderly is not in good condition in this context proposals were presented for each cluster.
https://journal.saim.ir/article_28680_74b94068694829c0e6d64f398c6f3132.pdf
مشتریان سالمند
محصولات ارگانیک
خوشهبندی
درخت تصمیم
قواعد اگر-آنگاه
Elderly Clients
Organic Products
Clustering
Decision Trees
If-Then Rules
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
173
192
28682
Original Article
مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی بهمنظور شناسایی رفتار مشتریان
Comparing data mining and fuzzy logic techniques to identify behavior of customers
مهدی صالحی
mehdi.salehi@um.ac.ir
1
مهران سالاری
meesalari@yahoo.com
2
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران
این تحقیق به مقایسه فنون دادهکاوی و منطق فازی در شناسایی رفتار مشتریان و شنیدن صدای آنها بهمنظور استفاده در فرآیند هزینهیابی هدف میپردازد. دادههای تحقیق مربوط به انبار دادههای فروش شرکت کاشی فرزاد در سالهای 93 و 94 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق بیانگر این موضوع است که میزان پیشبینی صحیح ویژگیهای مدنظر مشتریان در شبکه عصبی–فازی با تابع فعالساز خوشهبندی فازی 941/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع فعالساز سیگموئید 927/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع تانژانت 882/0 و در شبکه تابع پایه شعاعی با تابع سافتمکس 918/0 است. نتایج نشان میدهد که شبکه عصبی–فازی نسبت به سایر روشهای مورداستفاده، نتیجه ویژگیهای مدنظر مشتریان را بهتر میتواند پیشبینی کند.
This study compares data mining techniques and fuzzy logic for Identify customer behavior and voice of the customer to be used in the process of target costing.
In this research, the data relating to sales in the data warehouse of Farzad tile producing company in years 2014 and 2015 have been used. The results of the test of hypotheses suggest that the rate of correct prediction for customer features in neural-fuzzy networks with activation function, Fuzzy Clustering is 0.941and in Multi-layer Neural Network with sigmoid activation function is 0.927 and in the multi-layer neural network with tangent function is 0.882 and in Radial basis function network with Max softball function is 0.918. The results show that fuzzy neural network has better results than other methods used to predict the characteristics of the target customers.
https://journal.saim.ir/article_28682_e8f9e8d810bc18a9671a4a17ff3ec3ba.pdf
هزینه یابی هدف
داده کاوی
شبکه عصبی پرسپترون چند لایه
شبکه عصبی تابع پایه شعاعی
شبکه عصبی– فازی
Target Costing
Data Mining
Multilayer Perceptron
Radial Basis Function
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
193
213
28684
Original Article
ارائه مدلی ریاضی برای مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی با رویکرد حداکثر پوششی چنددورهای در مواقع اضطراری
A Mathematical Model for Fire Station Locating with Maximal Covering Location and Multi Period Approach
پرویز فتاحی
p.fattahi@alzahra.ac.ir
1
حسن باقری
hassan.bagheri1368@gmail.com
2
سمانه بابایی مراد
samaneh.bagheri@gmail.com
3
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی ،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش سیستمهای اقتصادی اجتماعی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
در این پژوهش مدلی برای مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی و تخصیص ماشینهای خدماتی به ایستگاهها در دورههای مختلف و در مواقع اضطراری ارائه میشود. این مدل با در نظر گرفتن متغیر بودن مقدار تقاضاها و شعاع پوشش تسهیلات (با توجه به شرایط ترافیک و نوع منطقه) در دورههای مختلف، مدلسازی شده است. با توجه به واقعیت، مقدار تقاضای برآوردهشده برای هر نقطه تقاضا در مدل ارائهشده، وابسته به تعداد دفعات پوشش نقطه توسط تسهیلات و مقدار تقاضای نقطه تقاضاست. در این مدل، جایگاه ایستگاهها در دورههای مختلف یکبار مکانیابی میشود. تعداد ماشینهای خدماتی تخصیص دادهشده به ایستگاههای مکانیابی شده بهصورت متغیر و دورهای است و میتوانند در دورههای مختلف جابجا شوند. در مدل ارائهشده هر نقطهی تقاضای راهبردی انبارهای مهمات و انبارهای مواد غذایی و غیره) میتواند بهعنوان نقطهی بالقوهای برای استقرار ماشین خدماتی عمل کند. این مدل، مدلی پیچیده است که برای حل آن الگوریتم فرا ابتکاری تودهی ذرات1 با ماتریس جواب اولیه تلفیقی پیشنهاد شده است. در الگوریتم ارائهشده، شیوه جواب اولیه بهگونهای است که ماتریس مکانیابی و تخصیص اولیه و نهایی در یک ماتریس بیان شده است. نتایج الگوریتم پیشنهادی با نتایج الگوریتم مصنوعی زنبوران2مقایسه شده که هم ازلحاظ کیفیت جوابها و همزمان حل نسبت به آن برتری دارد.
In this study, a model is presented for fire station’s locating and facilities allocating to stations in different periods and emergency situations. This model is designed, considering amount of demands and facilities coverage radius, being dynamic (based on traffic and type of region) in different periods. According to fact, in the presented model, amount of demand for each demand point depends on number of coverage by facilities and amount of demand of demand point .in this model , location of stations is determined once in different periods. The numbers of facilities which are allocated to stations are allocated dynamically and can be relocated in different periods. In the model, each strategic demand point (arsenal, food storage and so on) can be potential point for facilities. This is a complicated model so to solve this model, particle swarm optimization algorithm and combinatorial matrix have been suggested. In the suggested algorithm, method of making matrix is such that locating matrix and early and final allocation are presented in a single matrix. Finally the results of proposed algorithm with artificial bee colony were compared the results show that this algorithm is better in terms of quality of answers and solving time.
https://journal.saim.ir/article_28684_2389aeda13212e11d3b81ba21ac35c0d.pdf
مکانیابی پوششی دورهای
مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی
مواقع بحرانی
مکانیابی-تخصیص
الگوریتم مصنوعی زنبوران (ABC)
الگوریتم تودهی ذرات (PSO)
Multi Period Covering location
Fire station location
critical situation
Location-Allocation
Artificial Bee Colony algorithm
Particle Swarm Optimization Algorithm
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
215
239
28685
Original Article
پیشپردازش تصمیمگیری چند شاخصه با استفاده از دادهکاوی (مطالعه موردی: انتخاب لجستیک شخص ثالث در برونسپاری خدمات وارانتی یک شرکت تولیدی تجهیزات الکترونیکی)
Preprocessing Multiple Criteria Decision-Making Using Data Mining (Case Study: Selection of third party logistic in outsourcing warranty services of an electronic facilities company)
صفر فضلی
fazli@ikiu.ac.ir
1
ریحانه جماعتی تفتی
reyhaneh.jamaati@gmail.com
2
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
در سالهای اخیر، خدمات پس از فروش، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رضایت مشتریان بوده است. ارائه خدمات پس از فروش و وارانتی هزینههای زیادی را به تولیدکننده تحمیل میکند. ازاینرو اعمال سیاستهای مناسب در این خصوص، از هزینههای بیمورد جلوگیری مینماید. امروزه یکی از سیاستهای رایج وارانتی، برونسپاری وارانتی است که به آن «وارانتی شخص ثالث» میگویند. در برونسپاری وارانتی، با مسئله مهم انتخاب بهترین پیمانکار از بین شرکتهای لجستیک شخص ثالث روبرو هستیم. در این مقاله رویکرد تصمیمگیری چندشاخصه با بهکاربردن دادهکاوی، برای انتخاب شرکتهای وارانتی شخص ثالث، توسعه یافته است. این روش ترکیبی، شامل خوشهبندی بهعنوان ابزار دادهکاوی و روش سوارا و ویکور بهعنوان فنون تصمیمگیری چندشاخصه است؛ بهاینترتیب که شرکتهای وارانتی شخص ثالث، پس از شناسایی معیارهای مهم برای برونسپاری وارانتی ازنظر تولیدکننده، با ابزارهای دادهکاوی خوشهبندی میشوند. سپس خوشههای بهدستآمده با استفاده از روش ویکور رتبهبندی و بهترین خوشه انتخاب میگردد. برای تعیین وزن معیارهای تصمیم در روش ویکور، از روش سوارا استفاده شده است. روش پیشنهادی، در یک شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی مورداستفاده قرارگرفته است. بهکارگیری دادهکاوی قبل از اجرای تصمیمگیری، اطلاعات باارزش پنهان در دادههای تاریخی شرکت را آشکار ساخته و تصمیمگیری را بهبود بخشیده است.
In recent years offering after-sales services has been one of the most important factor in achieving customer satisfaction. Providing after-sales services and warranty implies an additional cost to the manufacturer. Therefore appropriate servicing strategy prevents unnecessary costs. Nowadays one of the common warranty Polices is outsourcing services to third-party warranty providers. An important issue that we are facing with is selecting the best provider. This article have developed MADM approach by using data mining for the selection of third-party warranty providers. This integrated approach includes clustering as a data mining tool and Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) and VIKOR as the two MADM tools. After identifying the features that are important for outsourcing warranty from the perspective of the manufacturer, first third-party warranty service providers are clustered using data mining tools then VIKOR technique is used to rank the obtained clusters and the best cluster is selected. SWARA technique is used to weight decision criteria in VIKOR technique. Proposed approach was used in an electronic facilities company. Using data mining before the implementation of decision-making discovered the useful information that were hidden among historical data gathered by company and improved decision making process through providing effective information.
https://journal.saim.ir/article_28685_69676a133c2f2e2cb7836f179082327e.pdf
وارانتی شخص ثالث
داده کاوی
تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)
روش SWARA
روش ویکور
third party warranty
Data Mining
Multiple Attribute Decision Making (MADM)
SWARA
VIKOR
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
241
266
28686
Original Article
تکثرگرایی در روشهای تصمیمگیری چندمعیاره
Pluralism in Management Multiple Criteria Decision Making Methods
احمدرضا قاسمی
ghasemiahmad@ut.ac.ir
1
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
تصمیمگیری در زمره مهمترین وظایف مدیران قلمداد میشود. تاکنون رویکردهای متعددی به مقوله تصمیمگیری وجود داشته است. فلاسفه، مدیران، جامعهشناسان و روانشناسان، هریک از منظری به مقوله تصمیمگیری نگریستهاند. پژوهش حاضر سعی دارد نگاهی نو به فنون تصمیمگیری کمی در قالب نظریه تکثّرگرایی بیاندازد. بدین منظور سعی بر عملیاتی نمودن و بازآفرینی مفهوم تکثّرگرایی در حوزه تصمیمگیری کمّی بوده است. در این راستا، ابعاد مثلث سازی، تحلیل پایداری (حساسیت)، توجه به مقوله اعتبار و پایایی و تکثّر دادهها بهعنوان ارکان چهارگانه تکثّرگرایی موردبحث قرارگرفتهاند؛ بنابراین، مهمترین نوآوری پژوهش حاضر را میتوان در بسط مفهوم تکثّر داده، در کنار بازتعریف سه رکن دیگر تکثّرگرایی در تصمیمگیری چندمعیاره، قلمداد کرد. نتیجه تکثّر داده در یک نمونه عملی گویای آن است که رابطه نزدیکی میان رتبهبندی سه رویکرد قطعی، فازی و خاکستری وجود دارد. ازآنجاییکه نظریه فوق مبتنی بر مثالهای معدود در یک صنعت است، در تعمیم نتایج بایستی احتیاط نمود. تعمیمپذیری، بر قابلیت تعمیم نتایج به دیگر مطالعات مشابه اشارت دارد.
Decision-making is one of the main manager’s functions. Since different decision making approaches were emerged. Each of Philosophers, managers, sociologist and psychologists has different view to decision making. This research aim to have a new look at multiple criteria decision-making techniques by Pluralism theory. To achieve this goal we try to operationalize and redefine pluralism concept in the field of multiple criteria decision making. In this regard, Triangulation, Stability (sensitivity) analysis, Validity and Reliability as a quad dimension of pluralism is discussed. So the main innovation of present paper is extension of data pluralism beside of another three pillars of pluralism. Results of data pluralism reveal that there are significant relationship among Fuzzy, Crisp and grey approaches. Since the result of research is based of analyzing limited case, in Generalization of result, we must be cautious. Generalizability describes the extent to which research findings can be applied to settings other than that in which they were originally tested.Keywords: Quantative Decision Making, Pluralism, Triangulation, Reliability, Validity, Data Pluralism, Stability (Sensitivity).
https://journal.saim.ir/article_28686_f2943e862231155e7d1f192fbde7b7e4.pdf
تصمیمگیری کمّی
تکثّرگرایی
مثلثسازی
تکثّرگرایی داده
پایداری
Quantitative Decision Making
Data Pluralism
triangulation
stability
per
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
2017-11-22
2
3
267
288
28687
Original Article
اهمیتسنجی اقدامات مدیریت زنجیره تأمین سبز در حوزه صنایع نفتی ایران (رویکرد ترکیبی FISM_FANP)
Assessing Green Supply Chain Management Practices in the Field of Iran's Oil Industries (FISM_FANP Hybrid Approach)
احمد قربانپور
ah.ghorbanpur@gmail.com
1
علیرضا پویا
alirezapooya@um.ac.ir
2
شمس الدین ناظمی
nazemi_shm@um.ac.ir
3
زهرا ناجی عظیمی
zahranaji@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مدیریت زنجیره تامین سبز به عنوان یک فلسفه مهم سازمانی در کاهش خطرات محیطی و یک رویکرد پیشگیرانه جهت بهبود عملکرد زیست محیطی و دستیابی به مزایای رقابتی در سازمانها تلقی میشود. هدف اصلی پژوهش، شناسایی و اهمیتسنجی اقدامات مدیریت زنجیره تامین سبز در حوزه صنایع نفتی ایران است. با مطالعه ادبیات موضوعی و بهرهگیری از رویکرد تحلیل محتوای متنی تعداد پانزده اقدام سبز احصاء شد. جامعهآماری تحقیق را مدیران و کارشناسان آشنا به موضوع و شاغل در حوزه صنایع نفتی تشکیل دادند. اعضای نمونه از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن نیز تائید گردید. به منظور دستیابی به هدف تحقیق، از رویکرد ترکیبی فازی استفاده شد. نتایج بیان میدارد که اقدامات «الزامات قانونی و مقررات»، «مدیریت محیط داخلی»، «طراحی سبز»، «خرید و تامین سبز»، و «فناوری سبز» دارای اهمیت نهایی بیشتر نسبت به سایر اقدامات در حوزه مدیریت زنجیره تامین سبز صنایع نفتی ایران میباشند. این تحقیق، از جهت بسط مفاهیم نظری و توسعه رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری فازی دارای نوآوری میباشد.
Green supply chain management is consideredas an important organizational philosophy in the reduction of environmental hazards as well as a proactive approach to improve the environmental performanceand Achieve sustainable competitive advantages in organizations. The main aim of this study is to identify and measures the importance of a green supply chain management practices in the Field of Iran's Oil Industries. By reviewing the literature and using text content analysis approachwe recognizedfifteen green practices.The statistical population ofthis research included managers and experts familiar with the issue and working in the field of Iran's Oil Industries.
Sample members were selected with targeted non-random sampling method.A researcher made questionnaire was used for data collection that its validity and reliability was confirmed. In order to achieve the purpose of research fuzzy mixed approachwas used. The results of analysis showed that legal requirements and regulations, and internal environmental management, design green, and green technology are the effecting practices in green supply chain management which require more emphasis and attention of managers on this kind of practices. It should be noted that the present study has innovation for development of theoretical concepts and the use of subjective judgment in determining the interal relations and using Fuzzy Integrated Approch.
https://journal.saim.ir/article_28687_fbb792b4e7a291f3a807803ea14c71b4.pdf
مدیریت زنجیره تامین سبز
فرآیند تحلیل شبکهای فازی
مدلسازی ساختاری تفسیری قازی
Green Supply Chain Management
Fuzzy Analytical Network Process
fuzzy Interprative Steracural modelling