%0 Journal Article %T مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر در ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه محصول سبز (مطالعه موردی: ارزیابی و انتخاب طرح محصول سبز در صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین) %J پژوهش های نوین در تصمیم گیری %I انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران %Z 2476-6291 %A پرهیزکاری, رویا %A فضلی, صفر %D 2017 %\ 01/01/2017 %V 1 %N 4 %P 25-44 %! مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر در ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه محصول سبز (مطالعه موردی: ارزیابی و انتخاب طرح محصول سبز در صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین) %K محصول سبز %K ارزیابی اثرات زیست‌محیطی %K لوازم بهداشتی %K تحلیل توسعه‌ای فازی %K تاپسیس سلسله مراتبی فازی %R %X امروزه محیط ‌زیست به طور فزاینده‌ای به مسأله‌ حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی اثرات زیست‌محیطی محصول بهداشتی برای شناسایی و توسعه محصول سبز می‌باشد. این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری ISM)) و نوعی رویکرد تصمیم‌گیری فازی شامل تحلیل توسعه‌ای فازی (EA) و TOPSIS سلسله‌مراتبی فازی استفاده می‌کند. همچنین از خبرگان صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین به منظور شناسایی معیارهای مؤثر و کلیدی در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، شناسایی و توسعه محصول سبز بهره می‌برد. یافته‌ها نشان می‌دهد که طرح (2) محصول شوینده عملکرد محیطی بهتری نسبت به طرح (1) در چهار مرحله چرخه عمر دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده مدیران شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی استان قزوین باید به‌ منظور کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات شوینده خود، هفت معیارکلیدی مذکور در پژوهش را در برنامه‌ریزی برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و تولید محصول بهداشتی سبز مد نظر قرار دهند. همچنین با مطالعه بیشتر در انتخاب روش مناسب ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، محصولات سبز را شناسایی و از ورود محصولات بهداشتی ناسازگار با محیط ‌‌زیست به بازار جلوگیری نمایند. %U https://journal.saim.ir/article_23631_aac38eab0e55a72e546e8febbd84a2c1.pdf