ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی رقابت در مسئله هماهنگی یک زنجیره تامین سه سطحی
هدف از این مقاله بررسی یک زنجیرهی تأمین سه سطحی شامل دو خردهفروش، یک تولید کننده و یک تامینکننده و هماهنگ کردن تصمیمات هر یک از اعضا در زمینه قیمتگذاری و موجودی، به صورت موثر و کارا، با استفاده از نظریه بازی است. در این زنجیره در سطح خردهفروشی بین خردهفروشها رقابت وجود دارد و آنها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار با یکدیگر رقابت می-کنند. مدلسازی موجودی یک زنجیرهی تأمین چند سطحی و فرموله کردن بازی اعضاء برای تعیین قیمت و دورهی جایگزینی موجودی، رویکرد اصلی این مقاله است. در این پژوهش از روش ضریب صحیح به عنوان روش جایگزینی موجودی مادهی خام و محصول استفاده شده و بازی استکلبرگ-نش سه سطحی آشیانهای برای مدلکردن این مسئلهی بهینهسازی بهکار رفته است. در این بازی دو خرده-فروش بازی نش سطح پایین را تشکیل میدهند، سپس این دو خردهفروش به عنوان یک گروه، بازی استکلبرگ سطح میانی را با تولیدکننده بازی میکنند و خردهفروشها و تولیدکننده به عنوان یک گروه بازی استکلبرگ سطح بالا را با تأمینکننده انجام میدهند.
https://journal.saim.ir/article_22017_9e4bae5036feb4ef9dc301add56a891b.pdf
2016-10-01
1
22
هماهنگی زنجیرهی تأمین
زنجیرهی تأمین سه سطحی
نظریهی بازی
رقابت
حمیدرضا
اکبر فخرآبادی
hfakhrabadi@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
جعفر
قیدرخلجانی
kheljani@mut.ac.ir
2
استادیار مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید حسن
قدسی پور
ghodsypo@aut.ac.ir
3
استاد دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Amoozad Mahdiraji H., Jaafarnejad A., Moddares Yazdi M., Mohaghar, A. (2014) "Cooperation modeling for unlimited three echelon supply chain: Game theory approach", The Modares Journal of Management Research in Iran, 18(1): 171–191.
1
[2] Pyke D. F., CohenM. A. (1993) "Performance characteristics of stochastic integrated production-distribution systems", European Journal of Operational Research, 68(1): 23–48.
2
[3] Banerjee A., Kim S.L. (1995) "An integrated JIT inventory model", International Journal of Operations & Production Management, 15(9): 237–244.
3
[4] Jaber M. Y., Osman I. H., Guiffrida A. L. (2006) "Coordinating a three-level supply chain with price discount, price dependent demand, and profit sharing", International Journal of Integrated Spply Management, 2(1-2): 28–48.
4
[5] Ding D., Chen J. (2008) Coordinating a three level supply chain with flexible return policies, Omega, 36(5): 865–876.
5
[6] Jaber M. Y., Bonney M., Guiffrida A. L. (2010) "Coordinating a three-level supply chain with learning-based continuous improvement", International Journal of Production Economics, 127(1): 27–38. http://doi.org/10.1016/j.ijpe.2010.04.010.
6
[7] He Y., Zhao X. (2012) "Coordination in multi-echelon supply chain under supply and demand uncertainty", International Journal of Production Economics, 139(1): 106–115. http://doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.04.021.
7
[8] Khouja M. (2003) "Optimizing inventory decisions in a multi-stage multi-customer supply chain", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 39(3): 193–208. http://doi.org/10.1016/S1366-5545(02)00036-4.
8
[9] Ben-Daya M., Al-Nassar A. (2008) "An inventory production system in a three-layer supply chain", Production Planning & Control, 19(2): 97–104.
9
[10] Jaber M. Y., Goyal S. K. (2008) "Coordinating a three-level supply chain with multiple suppliers, a vendor and multiple buyers", International Journal of Production Economics, 116(1): 95–103. http:// doi.org/ 10.1016/ j.ijpe. 2008. 08.001
10
[11] Hajiaghaei-keshteli M., Sajadifa S. M. (2010) "Deriving the cost function for a class of three-echelon inventory system with N-retailers and one-for-one ordering policy", International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 50:343–351.
11
[12] Huang Y., Huang G. Q., Newman S. T. (2011) "Coordinating pricing and inventory decisions in a multi-level supply chain: A game-theoretic approach", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 47(2): 115–129, http://doi.org/10.1016/j.tre.2010.09.011
12
[13] Yang, D., Jiao, J. (Roger), Ji Y., Du G., Helo P., Valente A. (2015), "Joint optimization for coordinated configuration of product families and supply chains by a leader-follower Stackelberg game", European Journal of Operational Research, 246(1): 263–280.
13
[14] Taleizadeh A. A., Noori-daryanM. (2015) "Pricing, inventory and production policies in a supply chain of pharmacological products with rework process: A game theoretic approach", Operational Research, 1–27.
14
[15] Sadigh A. N., Chaharsooghi S. K., Sheikhmohammady M. (2016) "A game theoretic approach to coordination of pricing, advertising, and inventory decisions in a competitive supply chain", Journal of Industrial and Management Optimization, 12(1): 337–355.
15
[16] Jalali G., Shahanaqhic K. (2015) "The establishment of financial model in order to solve the dispute in the cooperative governmental- private contracts by using game theory", The Modares Journal of Management Research in Iran, 18(3): 1–24.
16
[17] Liu B. (1998) "Stackelberg-nash equilibrium for multilevel programming with multiple followers using genetic algorithms", Computers & Mathematics with Applications, 36(7): 79–89. http://doi.org/10.1016/S0898-1221(98)00174-6.
17
[18] Parthasarathi G., Sarmah S. P., Jenamani M. (2011) "Supply chain coordination under retail competition using stock dependent price-setting newsvendor framework", Operational Research, 11(3): 259–279. http://doi.org/10.1007/s12351-010-0077-z.
18
[19] Sinha S., Sarmah S. P. (2010) "Coordination and price competition in a duopoly common retailer supply chain", Computers and Industrial Engineering, 59(2): 280–295.
19
[20] Yao Z., Leung S. C. H., Lai, K. K. (2008) "Analysis of the impact of price-sensitivity factors on the returns policy in coordinating supply chain", European Journal of Operational Research, 187(1): 275–282.
20
[21] Viswanathan S., Wang Q. (2003) "Discount pricing decisions in distribution channels with price-sensitive demand", European Journal of Operational Research, 149: 571–587.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت برتر ایرانی
پژوهش حاضر به ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت ایرانی با استفاده مدل مرکز مدیریت و بهره وری آمریکا(APQC) پرداخته است. از بین سیصد شرکت برتر ایرانی، نود و نه شرکت پاسخگو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد مدل مرکز مدیریت و بهره وری آمریکا سال 2009 و آزمون میانگین، تی استیودنت، همبستگی و فریدمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه از روش آلفای سنجیده شد. بررسی ابعاد بلوغ مدیریت دانش نشان می دهند به ترتیب عاملهای فرهنگ، فناوری، فرآیند،رهبری و ارزیابی وضعیت بهتری دارند. سازمان های مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بانکها و بیمه و موسسات سرمایه گذاری و سایر شرکتهای تولیدی در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش قرار دارند و شرکتهای مهندسی در سطح دوم یعنی توسعه یافته قرار دارند. یافته های فرعی نشان می دهند متوسط میزان بلوغ مدیریت دانش در سازمان های ایرانی بر روی سطح سوم یعنی سطح استاندارد شده قرار دارد. همچنین رابطه معنا داری میان اندازه سازمان، نوع صنعت، استفاده از پیمانکار و مشاور خارج از سازمان و بلوغ مدیریت دانش وجود ندارد. این در حالی است که بین وجود واحد مدیریت دانش در سازمان ، وجود پست رسمی مدیر ارشد دانش، سابقه فعالیت در خصوص مدیریت دانش و بلوغ مدیریت دانش ارتباط وجود دارد. واژگان کلیدی : مدیریت دانش ؛ بلوغ مدیریت دانش؛ ابزار ارزیابی مدیریت دانش
https://journal.saim.ir/article_22016_ba43885985bc3637646442628b9bb032.pdf
2016-10-01
23
42
مدیریت دانش
بلوغ مدیریت دانش
ابزار ارزیابی مدیریت دانش
آمنه
خدیور
a_khadivar@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عباسی
abbasi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
[1]Rezayaimansesh Behroz, Mohamadnabi Sina (2012) "The application of knowledge management maturity level assessment", Journal of Research Institute of Information Science and Technology, 14(4): 985-1009.
1
[2]Mosakhani Mohamad, Manian Amir, Ehghaghi Elham (2014) "Maturity assessment model developed in co-operation network between the enterprise network Shabab", Journal Management Research in Iran, 18(3): 180-157.
2
[3]Kaur J. (2014) "Comparative study of capability maturity model", International Journal of Advanced Research in Computer Science & Technology, 47-49.
3
[4]Pashazadeh Yosuf, Gohari Ali (2012) "Evaluate the effect knowledge management maturity on quality of service and innovation", The Fifth Conference on Knowledge Management, Tehran.
4
[5]Veenendaal E. (2012) Test Maturity Model Integration (TMMI), Ireland: TMMi Foundation.
5
[6]Pirkkalainen H., Pawlowski J.; Global Social Knowledge Management: From Barriers to the Selection of Social Tools. Electronic Journal of Knowledge Management, 1-17,2013.
6
[7]Gallagher, S., & Hazlett, S.-A. (1999) "Using the knowledge management maturity model (KM3) as an evaluation tool", Knowledge Mgt, 1-29.
7
[8]Parlby D. (2000) Knowledge management research report 2000, KPMG Consulting.
8
[9]Kochikar V. (2000) The knowledge management maturity model - a staged framework for leveraging knowledge, Infosys Technologies Ltd.
9
[10] Klimko G. (2007) "Knowledge management and maturity models: Building common understanding: 2 nd European Conference on Knowledge Management", Slovenia: IEDC Bled School of Management, pp.269-279.
10
[11]Lee J., Kim Y. (2001) "A stage model of organizational knowledge management: A latent content analysis", Expert Systems with Applications, pp. 299-311.
11
[12]Ehms K., Langen M. (2002) Holistic development of knowledge management with KMMM.
12
[13]Weerdmeester R., Pocaterra C., Hefke M. (2003) "VISION next-generation knowledge management D5.2. knowledge management maturity model", Information Societies Technology (IST) Programme.
13
[14]Kulkarni U., Freeze R. (2004) Development and validation of a knowledge management capability assessment model", The 25th International Conference on Information Systems.
14
[15]Mohanty, S., & Chand, M. ; 5iKM3 knowledge management maturity model. TATA, 2004.
15
[16]Paulzen O., Perc P. (2006) "A maturity model for quality improvment in kmowledge management", CIS.
16
[17]Rabinson H., Anumba C., Carrillo P., Al.Ghassani A. (2006) "STEPS: Knowledge management maturity roadmap for corporate sustainbility", Business Process Management Journal, pp.793-808.
17
[18]Hsieh P., Lin B., Lin C. (2009) "The construction and application of knowledge navigator model (KNM TM): The evaluation of knowledge management maturity", Expert Systems with Applications, pp. 4087-4100.
18
[19]Cindy H., Darcy L. (2009) APQC stages of KM maturity .
19
[20]Patrizi J., Levin G. (2007) A knowledge management maturity model for a global field services organization, KM.
20
[21]Andersen A. (1999) Knowledge Mangemt Assessment Tools (KMTA).
21
[22]Hubert C., Lemons D. (2010) APQC’s Levels of Knowledge Management Maturity, APQC, 1-5.
22
[23]Sinha R., Date H. (2013) "A comparative analysis of knowledge management maturity models”, International Journal of Innoative Research and Studies, pp. 221-234.
23
[24]Hasangholipor Tahmores, Abedi Jafari Hasan, Khatibian Neda (2009) "Assess the level of maturity of knowledge management in organizations through a developed knowledge management maturity model", Journal of Management Sciences, pp. 121-148.
24
[25]Kulkarni U., Freeze R. (2008) "Measuring knowledge management capabilities", Journal of Knowledge Management, pp. 1-20.
25
[26]Demchig B. (2015) "Knowledge management capability level assessment of the higher education institutions: Case study from Mongolia", Procedia - Social and Behavioral Sciences, pp. 3633 – 3640.
26
[27]Mosakhani Mohamad, Ajali Ghashlajoghi, Safavi Mirmahale Rahim (2010) "Providing a model for assessing the readiness of organizations in the field of knowledge management (Case Study: Statistical Center of Iran)", JournalManagement Research in Iran, 2(66): 221-244.
27
[28]Arias-Perez J., Durango-Yepes C. (2015) "Exploring knowledge management maturity from funcionalist and interpretivist perspectives", Entramado, 11(1): 94-104.
28
[29]Serenko A., Bontis N. (2015) "An application of the knowledge management maturity model: The case of credit unions", Knowledge Management Research & Practice, 1(15): 1-15.
29
[30]IMI100, 100 top Iranian Companies. Retrieved from IMI100: http://imi100.imi.ir/SitePages/Home.aspx , 2016.05.01.
30
[31] Azar Adel, Momeni Mansor (1998) Statistics and its application in management, Samt, Tehran.
31
ORIGINAL_ARTICLE
رویکردی نوین از کاربرد مدلهای تصمیمگیری چند معیاره در طبقهبندی مشتریان اعتباری بانک
همواره مهمترین عامل در تعیین وضعیت اعتباری مشتریان، بررسی ریسک اعتباری آنها بوده است. در گذشته ریسک اعتباری غالبا با قضاوت شهودی تعیین میگردید که در مقایسه با روشهای آماری و هوش مصنوعی که اخیرا مورد توجه قرار گرفتهاند ازکارایی کمتری برخوردار بوده است. این در حالی است که بکارگیری روشهای آماری، مستلزم توزیع مشخص دادهها میباشد و از طرف دیگر استفاده از روشهای هوش مصنوعی نیز مستلزم محاسبات پیچیده، هزینهبر بوده و مدلهای ارائه شده از آن نیز غیرقابل تفسیر و تحلیل است. از این رو مقاله حاضر سعی دارد با استفاده از رویکرد جدیدی از بکارگیری مدلهای تصمیمگیری چند معیاره، ضمن کاهش پیچیدگی محاسبات و عدم نیاز به فرض خاصی برای دادهها، به طبقهبندی مشتریان اعتباری بپردازد. در تحقیق حاضر، رویکرد C-TOPSIS که بر پایه روش TOPSIS میباشد به عنوان رویکردی جدید از کاربرد فنون تصمیمگیری چندمعیاره، برای طبقهبندی مشتریان اعتباری بانک بکارگرفته شد. برای سنجش اعتبار رویکرد جدید C-TOPSIS، عملکرد این مدل با عملکرد مدل کلاسیک رگرسیون لجستیک در تشخیص وضعیت اعتباری مشتریان شعب بانک سینا در فاصله زمانی سال 1388-1392 مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل C-TOPSIS با دقت کل 8/58% عملکرد بهتری در مقایسه با رگرسیون لجستیک با دقت 4/54% داشته است و خطای نوع اول و دوم در C-TOPSIS نیز به میزان قابلملاحظهای نسبت به روش دیگرکاهش یافته است.
https://journal.saim.ir/article_22020_4d4a5cbabb4cb452847ce0c96a9e43f6.pdf
2016-10-01
43
64
مدلهای تصمیمگیری چند معیاره
رگرسیون لجستیک
ارزیابی ریسک اعتباری
روش C-TOPSIS
نرجس
قاسم نیا عربی
n.ghasemnia_313@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
AUTHOR
عبدالحمید
صفایی قادیکلایی
ab.safaei@umz.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] İçY. T. (2012) "Development of a credit limit allocation model for banks using an integrated Fuzzy TOPSIS and linear programming", Expert Systems with Applications, 39(5): 5309-5316.
1
[2] BekhetH., EletterS.)2012("Credit risk management for the Jordanian commercial banks: A business intelligence approach", Aust. J. Basic Appl. Sci. 6(9):188–195.
2
[3] BumacovV., AshtaA. (2011) "The conceptual framework of credit scoring from its origins to microfinance", In Second European Research Conference on Microfinance, Groningen, The Netherlands, June 2011.
3
[4] FogartyD. J. (2012) "Using genetic algorithms for credit scoring system maintenance Ffunctions", International Journal of Artificial Intelligence & Applications, 3(6(.
4
[5] AbdouH. A., AlamS. T., MulkeenJ. (2014) "Would credit scoring work for Islamic finance? A neural network approach", International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 7(1): 112-125.
5
[6] NiculaI. (2013) "Some aspects concerning the measurement of credit risk", Procedia Economics and Finance, 6: 668-674.
6
[7] DimitriuM., Avramescu E.A., CaracotaR. C. (2010) "Credit scoring for individuals", Economia.Seria Management, 13(2): 361-377.
7
[8] LiX. L., ZhongY. (2012) "An overview of personal credit scoring: techniques and future work", International Journal of Intelligence Science, 2: 181-189.
8
[9] AzarA., AfsarA., AhmadiP. (2007) "Comparison of classical and artificial intelligence methods in predicting stock price index and designing hybrid model", Management Research in Iran (Human Sciences MODARES), 10(4): 1-16, (in Persian).
9
[10] Marques A. I., García V., Sanchez J. S. (2012) "A literature review on the application of evolutionary computing to credit scoring", Journal of the Operational Research Society, 64(9): 1384-1399.
10
[11] Fensterstock A. L. B. E. R. T. (2005) "Credit scoring and the next step", Business Credit, 107(3): 46-49.
11
[12] Vukovic S., Delibasic B., Uzelac A., Suknovic M. (2012) "A case-based reasoning model that uses preference theory functions for credit scoring", Expert Systems with Applications, 39(9): 8389-8395.
12
[13] Thomas L. C., Edelman D. B., Crook J. N. (2002)Credit scoring and its applications, Siam.
13
[14] Zhu X., Li J., Wu D., Wang H., Liang C. (2013) "Balancing accuracy, complexity and interpretability in consumer credit decision making: A C-TOPSIS classification approach", Knowledge-Based Systems, 52: 258-267.
14
[15] Mansouri A., Azar A. (2002) "Designing and explanation of efficient model for banking facilities allocation by neural networks approach, logistic and linear regression", Management Research in Iran (Human Sciences MODARES), 6(3):125-146, (in Persian).
15
[16] Abdou H., El-Masry A., Pointon J., Abdou H., El-Masry A., Pointon J. (2007) "On the applicability of credit scoring models in Egyptian banks", Banks and Bank Systems, 2(1): 4-20.
16
[17] Kurum E., Yildirak K., Weber G. W. (2012) "A classification problem of credit risk rating investigated and solved by optimization of the ROC curve", Central European Journal of Operations Research, 20(3): 529-557.
17
[18] Yap B. W., Ong S. H., Husain N. H. M. (2011) "Using data mining to improve assessment of credit worthiness via credit scoring models", Expert Systems with Applications,38(10): 13274-13283.
18
ORIGINAL_ARTICLE
ترسیم نقشه ذهنی بانکداری خُرد: رویکرد تحلیل تناظر
فضای صنعت بانکداری در ایران در دهه اخیر رقابتیتر شده است. در این عرصه جدید درک جایگاه بانک در ذهن مشتریان نسبت به رقبا به مدیریت بانک در تدوین برنامههای بازاریابی مؤثرتر کمک میکند. در همین راستا در این پژوهش 5 بانک پارسیان، پاسارگاد، ملَی، ملت و تجارت بهعنوان برندهای رقیب انتخاب شدند. در ابتدا بهمنظور شناسایی شاخصهای مهم در انتخاب بانک 25 مصاحبه انجام شد و با تحلیل محتوا و کدگذاری محوری، هفت عامل: سرعت ارائه خدمات بانکی، وام و تسهیلات، بانکداری الکترونیکی، مشتری مداری، اعتماد، امکانات و فضای شعبه و گستردگی شبکه شعب، شناسایی شد. برای گردآوری دادهها جهت ترسیم نقشه پرسشنامهای 18 سؤالی طراحی و 300 پرسشنامه تکمیلشده و قابلاستفاده گردآوری شد. خروجی نقشه جایگاه رقابتی نشان داد که میتوان دو مؤلفه جهتگیری بانکداری (کلاسیک، نوین) و مزیت رقابتی (رفاه و تعامل با مشتری، دسترسی) را شناسایی نمود. از ترکیب حالات مختلف این دو مؤلفه چهار حالت به وجود میآید. بر این اساس بانک پاسارگاد در ربع بانکداری نوین و رفاه و تعامل مشتری، بانک ملَی در ربع بانکداری کلاسیک و رفاه و تعامل، بانک ملت و بانک پارسیان در ربع بانکداری نوین و دسترسی و بانک تجارت هم در ربع بانکداری کلاسیک و دسترسی قرار گرفتند.
https://journal.saim.ir/article_22021_2150b99cca64fe7ce306ef957a47fe73.pdf
2016-10-01
65
84
نقشه ذهنی
تحلیل تناظر
بانک داری خُرد
شهریار
عزیزی
s-azizi@sbu.ac.ir
1
دانشیار گروه بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] Zineldin M. (1996) "Bank strategic positioning and some determinants of bank selection", International Journal of Bank Marketing, 14(6): 12–22.
1
[2] Aghazadeh H., Mina M. (2010) "Iranian commercial banking market orientation Scale", Business Management Perspective, 35(2): 119-143.
2
[3] Ries A., Trout J. (1986) Positioning the Battle for Your Mind, New York: McGraw-Hill.
3
[4] Aaker D.A., Shansby G. J. (1982) "Positioning your product", Business Horizons, 25(3): 56-62.
4
[5] Tanja L. (1993) "Positioning your banks in the customer's mind", Bank Marketing, 25(9):24-30.
5
[6] Azizi S., Hasaninejhad M., Dini A., Omidianm A., Farhikhteh F. (2012) "Identifying expected structural and content attributes of banking advertising slogans", New Marketing Research, 5(2): 21-36.
6
[7] Brady M.K., Bourdeau B.L., Heskel J. (2005) "The importance of brand cues in intangible service industries: An application to investment services", Journal of Services Marketing, 19(6):401–410.
7
[8] Peklo D. A. (1995) "A corporate identity fable", Bank Marketing, 27(3): 29-32.
8
[9] Kotler P., Keller K.L. (2009) Marketing Management, New Jersey: Prentice-Hall.
9
[10] Trout J. (2007) The new positioning: The latest on the world's, New Jersey: Prentice Hall.
10
[11] Kenington C., Hill J., Rakowska A. (1996) "Consumer selection criteria for banks in Poland", International Journal of Bank Marketing, 14(4):12-21.
11
[12] Lee J., Marlowe J. (2003) "How consumers choose a financial institution: Decision-making criteria and heuristics", International Journal of Bank Marketing, 21(2): 53-71.
12
[13] Romaniuk J. (2001) "Brand positioning in financial services: A longitudinal test to find the best brand position", Journal of Financial Service Marketing, 6(2): 111-121.
13
[14] Kotler P. (1994) Marketing management: Analysis,planning, implementation, and control, New Jersey: Prentice-Hall.
14
[15] Stanton W. (1978) Fundamentals of marketing, New York: McGraw Hill.
15
[16] Blankson C., P., Kalafatis S. (1999) "Issues and challenges in the positioning of service brands: A review", Journal of Product and Brand Management, 8(2):106-118.
16
[17] Apte U.M., Vepsalainen A.P.J. (1993) "High tech or high touch? Efficient channel strategies for delivering financial services", Journal of Strategic Information Systems, 2(1): 39-54.
17
[18] Zineldin M. (2002) "Managing in the @ age, banking service quality and strategic positioning", Measuring Business Excellence, 6(4): 38-43.
18
[19] Bahrainizadeh M., Zamni Z. (2015) "Positioning historical sites of IRAN based on importance-performance analysis of attributes and perceptual mapping from foreign tourists", Journal of Management Research in Iran (In Persian), 19(1):1-21.
19
[20] Azizi S., Asnaashari M. (2013) "The impact of internal branding on brand performance in banking industry: The moderator role of competitive climate and job satisfaction", Journal of Management Research in Iran (In Persian), 17(3): 151-165.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی توسعه محصول سبز و تأثیر آن بر تصویر ذهنی مشتریان با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری (مطالعه موردی:صنایع مواد غذایی استان یزد)
از زمان ایجاد انقلاب صنعتی تا کنون، انواع محصولاتی که تناسب چندانی با محیط زیست ندارند و روشهایی که به این محیط آسیب وارد میکنند، از نظر مصرف کنندگان و دوستداران محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. این امر باعث توجه شدید شرکت ها به مفهوم توسعه محصول سبز شده است. از طرفی، از آنجا که تصویر شرکت در ذهن مشتری یکی از مزیت های رقابتی برای شرکت است، شرکت ها به ایجاد تصویر مثبت از خود در ذهن ذی نفعان خود میپردازند. پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر توسعه محصول سبز بر تصویر ذهنی مشتریان انجام شده است .جهت نیل به این هدف پس از بررسی ادبیات هر کدام از این متغیرها، یک مدل مفهومی با شش فرضیه پیشنهاد شد که این فرضیات بر روی شرکتهای فعال در صنایع مواد غذایی استان یزد و با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر پایۀ روش کمترین مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که توسعه محصول سبز به صورت مستقیم بر هویت سازمان تأثیر گذار است و به صورت غیر مستقیم از طریق متغیرهای میانجی هویت سازمانی بر کیفیت خدمات تأثیر گذار میباشد و از طریق متغیر های میانجی هویت سازمانی، کیفیت محصولات و رضایتمندی مشتریان بر تصویر ذهنی مشتریان تأثیر دارد. درنهایت بر پایه اثر کلی توسعه محصول سبز بر تصویر ذهنی مشتریان، پیشنهادهای کاربردی برای پیادهسازی اقدامات مرتبط با توسعه محصول سبز، بهبود کیفیت محصولات، بهبود تصویر ذهنی شرکت در ذهن مشتریان ارائه گردیده است.
https://journal.saim.ir/article_22022_fffa31d31dc9e9bd96796afde28f8018.pdf
2016-10-01
85
112
توسعه محصول سبز
تصویر ذهنی
مدلسازی معادلات ساختاری
داوود
عندلیب اردکانی
andalib@yazd.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
پریسا
کشاورز
keshavarz092@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
AUTHOR
[1] ung W., Chan H., So J., Wong D., Choi A., Yue T. (2011)" A life-cycle assessment for eco redesign of a consumer electronic product", Journal of Engineering Design, 22(2): 69-85.
1
[2] Tondkar H. (1387) "Green marketing: Marketing future generation", Third International Conference on Marketing Management, p. 4.
2
[3] Porter M. E., Van der Linde C. (1995) "Toward a new conception of the environment competitiveness relationship", J. Econ. Perspect, 9 (4): 97e118.
3
[4] Jabbour A.B.L.S., Jabbour C.J.C., Sarkis J., Govindan K. (2014) "Brazil's new national policy an solid waste: Challenges and opportunities", Clean Techno, Environ, Policy 16 (1): 7e9.
4
[5] Geng Y., Fu J., Sarkis J., Xue B. (2012) Towards a national circular economy indicator system in China: An evaluation and critical analysis", J. Clean, Prod. 23 (1): 216e224.
5
[6] Borchardt M., Wendt M.H., Pereira G.M., Sellitto M.A. (2011) "Redesign of a component based on ecodesign practices: environmental impact and cost reduction achievements", J. Clean. Prod, 19 (1): 49e57.
6
[7] Albino V., Balice A., Dangelico R.M. (2009) "Environmental strategies and green product development: An overview on sustainability-driven companies", Bus.Strategy Environ, 18 (2): 83e96.
7
[8] Pujari D., Peattie K., Wrigh G. (2004) "Organizational antecedents of environmental responsiveness in industrial new product development", Ind. Mark. Manag, 33(5): 381e391.
8
[9] Driessen P.H., Hillebrand B., Kok R.A., Verhallen T.M. (2013) "Green new product development: the pivotal role of product greenness", IEEE Trans. Eng. Manag, 60(2), 315e326.
9
[10] Mostafa M. M. (2009) "Shades of green: A psychographic segmentation of the green consumer in Kuwait using self-organizing maps", Expert Systems with Applications, (36): 11030 –11038.
10
[11] Suplico L. T. (2009) "Impact of green marketing on the students purchase decision", Journal of International Business Research, 8 (2): 71-81.
11
[12] Kotler P., Armstrong G., Wong V., Saunders J. (2008) "Marketing defined", Principles of Marketing, 7.
12
[13] Borhani Leila, Noori Abolghasem, Molavi Hosein, Samavatian Hussein (1393) “Study the relationship between the organization's image, brand image, service quality and customer satisfaction to customer loyalty in banking industry", Journal of cognitive and behavioral sciences studies the fourth year, No.1, Vol. 6, pp. 115-130.
13
[14] Egblopeali A. Y., Aimin W. (2011) "Reoseurly on effects of corporate image, customer satisfaction and switching cost on customer loyalty in togolese telecommunication companies", Roceedings of the 7th International Conference on Innovation & Management.
14
[15] Noori Iraj, Fattahi Komeil. (1390) "Measuring customer satisfaction in Sadwrat Tosea Bank of Iran by using the satisfaction multi analysis", Journal of Management research in Iran, No. 15, (2), 205-229.
15
[16] Brodie R. J., Whittome J. R. M., Brush G. J. (2009) "Investigating the service brand: A customer value perspective", J. Bus. Res., 62, (3): 345-355.
16
[17] Flavian C., Torres E., Guinaliu M. (2004) "Corporate image measurement: A further problem for the tangibilization of Internet banking services", International Journal of Bank Marketing, 22(5): 366-384.
17
[18] Chattananon A., Lawley M., Trimetsoontrorn J., Supparerkchaisakul S., eelayouthayothin L. (2007) "Building corporate image through societal marketing programs", Society and Business Review, Vol. 2., No 3. Pp. 230-253.
18
[19] Baskin O. W., Aronoff C. E. (1988) "Public relations: The profession and the practice", New York: IA: Wm. C. Brown Publishers.
19
[20] Bonner C. (1997) "Image is all: Deregulation, restructuring and reputation in the natural gas industry", American Gas, 79 (8): 38-39.
20
[21] Amirshahi M., Yazdani H. Alipour, (1392) "Assesmenting the effect of green marketing tools on the consumer behavior of social networks in Iran", The Journal of new Marketing Research, 4 (11): 41-58, (In Persian).
21
[22] Lü Y. L., Geng J., He G. Z. (2015) "Industrial transformation and green production to reduce environmental emissions: Taking cement industry as a case, Advances in Climate Change Research, 6(3): 202-209.
22
[23] Sergio Silva Braga Juniora, Dirceu da Silvab , Marcelo Luiz D. S. Gabrielb, Waleska Reali de Oliveira Braga (2015)" The effects of environmental concern on purchase of green products in retail", Procedia - Social and Behavioral Sciences, (170): 99 – 108.
23
[24] Peattie K., Crane A. (2005) "Green marketing: legend, myth, farce or prophesy?", Qualitative Market Research, 8 (4): 357-370.
24
[25] Jasti N. V. K., Sharma A., Karinka S. (2015) "Development of a framework for green product development", Benchmarking: An International Journal, 22(3): 426-445.
25
[26] Rosa Maria Dangelico, Pierpaolo Pontrandolfo (2009) "From green product definitions and classifications to the Green Option Matrix", Journal of Cleaner Production, pp. 1608-1628.
26
[27] Norm Borin, Douglas C., Cerf Krishnan R. (2011) "Consumer effects of environmental impact in product labeling", Journal of Consumer Marketing, 28: 76–86.
27
[28] Boks C., McAloone T. C. (2009) "Transitions in sustainable product design research", International Journal of Product Development, 9(4): 429-449.
28
[29] Johansson G., Sundin E. (2014) "Lean and green product development: two sides of the same coin?", Journal of Cleaner Production, 85: 104-121.
29
[30] Gupta S., Pirsch J. (2008) " The influence of are tailer’s corporate social responsibility program on reconceptualizing store image", Journal of Retailing and Consumer Services, 15 (6): 516–526.
30
[31] Wang C.-Y. (2010) "Service quality perceived value corporate image and customer loyalty in the context of varying levels of switching costs", Psychology and Marketing, 27: 252-262.
31
[32] Helgesen Ø., Håvold J. I., Nesset E. (2010) "Impacts of store and chain images on the “quality–satisfaction–loyalty process” in petrol retailing", Journal of Retailing and Consumer Services, 17(2): 109-118.
32
[33] Barich H., Kotler P. (1991) "A framework for marketing image management", Sloan Management Review, 32: 94-104.
33
[34] Hu H.H.S., Kandampully J., Juwaheer T.D. (2009) "Relationships and impacts of service quality perceived value customer satisfaction and image: An empirical study", The Service Industries Journal, 29: 111-125.
34
[35] Edvardsson B. (2005) "Service quality: Beyond cognitive assessment", Managing Service Quality: An International Journal, 15(2): 127-131.
35
[36] Hansemark O. C., Albinsson M. (2004) "Customer satisfaction and retention: the experiences of individual employees", Managing Service Quality: An International Journal, 14(1): 40-57.
36
[37] R. Souiden, N., Ladhari I. (2011) "Determinants of loyalty and recommendation: the role of perceived service quality emotional satisfaction and image", Journal of Financial Services Marketing, 16: 111-124.
37
[38] Cheng T., Lai L., Yeung A. (2008) "The driving forces of customer loyalty: a study of internet service providers in Hong Kong", International Journal of E-business Research, 4: 26-42.
38
[39] Ostrowski P.L., O'Brien T.V., Gordon G. L. (1993) "Service quality and customer loyalty in the commercial airline industry". J, Travel Res.
39
[40] Johnson M.D., Gustafsson A., Andreassen T.W., Lervik L., Cha, J. (2001) "The evolution and future of national customer satisfaction index models", Journal of Economic Psychology, 22: 217- 45.
40
[41] LeBlanc G., Nguyen N. (1996) "Cues used by customers evaluating corporate image in service Industry Management", Vol. 7, No. 2. pp. 44-56.
41
[42] Moghadami M., Zare M (1387) “Study the customer’s mental image of organization and it’s improve mental ways”, Third international marketing conference, studding the place of green marketing in consumer purchasing behavior", Organizational Culture Management, 2: 89-102.
42
[43] Kazoleas D., Kim Y., Anne Moffitt M. (2001) "Institutional image: a case study", Corporate communications: An International Journal, 6(4): 205-216.
43
[44] Menck A., Filho J. (2014) "Green marketing and corporate social engagement as strategy tools-a conceptual framework", International Journal of Humanities and Social Science, 2 (5):1-11.
44
[45] Chen Y.S., Chang C.H (2013a) "Enhance environmental commitments and green intangible assets toward green competitive advantages: An analysis of structural equation modeling (SEM)", Qual. Quant, 47(1): 529–543.
45
[46] Ghadikallaei A., Tabibi M., Haji Abadi F. (1392) Combination approach of fuzzy DEMATEL-ANP to Prioritize green supplier performance evaluation criterias", Journal of Management research in Iran, No. 17, (3):129-149.
46
[47] Horiuchi R., Schuchard R (2009) "Understanding and preventing greenwash: A business guide", Futerra Sustainability Communications, London.
47
[48] D'souza Clare, Taghian Mehdi, Lamb Peter (2006) "An empirical study on the influence of environment labels on consumers", An InternationalJournal ofCorporate Communications, Vol. 11, No. 2, pp.162-173.
48
[49] Bahrami, M. Mirjalili, Hashemnia SH., Ranjbar Ezatabadi M., Ahmadi tehrani Q (1392) "Comparison study of brand image of public and private hospitals in Yazd in the customer’s minds", Medicine and cultivation, 22(4)": 9-16.
49
[50] Balmer J. M. (2008) "Identity based views of the corporation: insightsfrom corporate identity, organisational identity, social identity, visual identity, corporate brand identity and corporate image", Eur. J. Market, 42 (9): 879-906.
50
[51] Fuller J., Marler L., Hester K., Frey L., Relyea C. (2006) "Construed external image and organizational identification: A test of the moderating influence of need for self- steem", The Journal of Social Psychology, Vol. 146, No. 6, pp. 701-716.
51
[52] Zairi M. (2000) "Managing customer satisfaction: A best practice perspective", The TQM Magazine, 11 (6): 389-394 .
52
[53] Lee J. H., Kim H. D., Ko Y. J., Sagas M. (2011) "The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy", Sport Management Review, 14(1): 54-63.
53
[54] Kheng L. L., Mahamad O., Ramayah T., Mosahab R. (2010) "The impact on service quality on customer loyalty: A study of banks in penang, Malaysia", International Journal of Marketing Studies, 2 (2): 57 – 66.
54
[55] Allame S., Noktedan A (1389) "Studying the effect of service quality on customer loyalty (Case Study: four and five star hotels in Isfahan)", Marketing Management, Fifth Year, No. 4, pp.109-124.
55
[56] Parasuraman A., Ziethaml V.A., Berry L.L. (1988) "SERVQUAL: A multiple- item scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, 64 (1): 12-40.
56
[57] Erdem T., Swait J. (2004) "Brand credibility, brand consideration and choice", J. Consum. Res., (31): 191–198.
57
[58] Teas K., Agarwal S. (2000) "The effects of extrinsic product cues on consumers' perceptions of quality, sacrifice and value", Journal of the Acad. Mark. Sci., 28 (2): 278-290.
58
[59] Kuo Y. F., Wu C. M., Deng W. J. (2009) "The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services", Computers in Human Behavior, 25(4): 887-896.
59
[60] Clottey A., Toyin C. A., Stodnick M. (2008) "Drivers of customer loyalty in a retail store environment", Journal of Service Science, 1 (1): 252-265.
60
[61] Heidarzadeh Hanzaee K., Torabi Farsani F. (2011) "The effects of brand image and perceived public relation on customer loyalty", World AppliedSciences Journal, 13, (2): 277-286.
61
[62] Akhter W., Abbasi A. S., Ali I. , Afzal H (2011) "Factors affecting customer loyalty in Pakistan", African Journal of Business Managemen, 5: (4), 1167-1174, Available at: http://www. academicjournals .org/AJBM
62
[63] Beerli A., Martin J. D., Quintana A. (2004) "A model of customer loyalty in the retail banking market", European Journal of Marketing, 38 (1): 253-275.
63
[64] Chen S. C. (2012) "The customer satisfaction–loyalty relation in an interactive e-service setting: The mediators", Journal of Retailing and Consumer Services, 19(2): 202-210.
64
[65] Bloemer J., Ruyter K., Peeters P. (1998) "Investigating drivers of bank loyalty: The complex relationship between image, service quality and satisfaction", International Journal of Bank Marketing, 16, (7): 276-286.
65
[66] Soonthensmai Vuttichat (2001) "Predicting intention and behavior to purchase environmentally sound or green products among thai consumers: An application of the theory of reasoned action", The Wayne Huizenga Graduate School of Business and Entrepreneurship, Nova Southeastern University, DBA, pp. 1-264.
66
[67] Lee K. (2009) "Gender differences in Hong Kong adolescent consumers' green purchasing behavior", Journal of Consumer Marketing, 26(2): 87-96.
67
[68] Liu H., Ke W., Kee Wei K., Hua Z. (2013) "Effects of supply chain integration and market orientation on firm performance: Evidence from China", International Journal of Operations & Production Management, 33(3): 322-346
68
[69] D’Souza C., Taghian M. (2005) "Green advertising effects on attitude and choice of advertising themes", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 17 (3) : 51-66.
69
[70] Ramezanian M., Ismaeilpoor R., Tondkar S (1389) "Assesmenting of the Effect of green marketing mix elements on purchasing behavior of CFLs consumers in Rasht".No. 5, pp. 79-89.
70
[71] Chang N.-J., Fong C.-M. (2010) "Green product quality , green corporate image, green customer satisfaction, and green customer loyalty", African Journal of Business Management , 4 (13): 2836-2844.
71
[72] Ottman J. A. (1992) Green Marketing, NTC Business Books, Chicago, USA.
72
[73] Khandoker M., Mahbubu H. (2011) "Exploring price sensitivity of a green brand: A consumers’ perspective", World Review of Business Research, 1(2): 84 – 97.
73
[74] Chen Y. S., Chang C. H. (2012) "Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust", Management Decision, 50(3): 502-520.
74
[75] Mourad M., Serag Y. Eldin A. (2012) "Perception of green brand in an emerging innovative market", European Journal of Innovation Management, 15 (4): 514-537.
75
[76] Haenlein M., Kaplan A. M. (2004) "A beginner's guide to partial least squares analysis, Understanding Statistics, 3(4): 283-297.
76
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینیِ خرابی و برنامه ریزیِ نگهداری و تعمیرات خودپردازهای بانکی با روش داده کاوی
پایانههای خودپرداز به عنوان اولین و پر تقاضاترین کانالهای بانکداری الکترونیک در صورت عدم سرویس دهی به عنوان تهدید برای بانکها قلمداد می گردد. از سوی دیگر داده های مربوط به تعمیرات و نگهداری خودپردازها به طور چشمگیر گسترده شده است.در این راستا داده کاوی برای افزایش مشهود نرخ تبدیل داده ها به اطلاعات و کشف دانش به منظور جلوگیری از توقف دستگاه خواهد بود. هدف از مقاله حاضر ارائه معماری دسته بندی داده های تولید شده از تراکنشها و خرابیهای خودپردازهای یکی از بانکهای کشور و پیش بینی فواصل میان خرابی آنها از طریق روش داده کاوی به منظور برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آنها می باشد. بر این اساس داده های مورد نیاز برای یک نمونه شامل 1039دستگاه خودپرداز استخراج گردید. با توجه به هدف تحقیق متغیرهای سال نصب، تعداد ترکنشها و نوع خودپرداز به عنوان متغیرهای ورودی و فواصل بین خرابی به عنوان متغیرهای خروجی تعیین گردید. با اتکا به اصول داده کاوی و از طریق نرم افزار Clementineبه گروه بندی خودپردازها بر اساس زمان خرابی با الگوریتم درخت C&R پرداخته شد. بر اساس تحلیل خروجیها تیم نگهداری و تعمیرات بانکِ مورد مطالعه،می بایست برنامه سرویس و بازدید خودپردازها را بر اساس گروه بندی انجام شده در پژوهش و سرویس خودپردازها را با توجه به پیشنهادهای ارائه شده تنظیم نماید.
https://journal.saim.ir/article_22023_c697989872b3acf19362075bf1ad3155.pdf
2016-10-01
113
130
نگهداری و تعمیرات
خودپرداز
خرابی
داده کاوی
پیش بینی
محمد
کریمی
m.karimi2008@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
افشار کاظمی
dr.mafshar@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Hemmati M., Shahhoseini M., Javidyar M. (2010) "Identifying and prioritizing effective factors in attracting in customer trough ATMs", Second Financial Services Marketing International Conference, Iran, Tehran.
1
[2] Saidi A. (2005) "Data mining and its application in higher education", Journal of Higher Education, 18(3): 1-9.
2
[3] www.bmi.ir/ebanking/news/ATM
3
[4] Esmaili Rad E., Zeynal Hamedani R. (2009) "Application of data mining in improved maintenance and repairmen", Behboud, 9 (25): 11-16.
4
[5] Bastos P., Lopes I., Pires L. (2014) "Application of data mining in a maintenance system for failure Prediction", Journal of Safety, Reliability and Risk Analysis, 3(7): 933-940.
5
[6] Hasanzadeh A., Ghanbari M., Elahi S. (2012) "Classification mobile bank users by data mining approach: Comparing neural network and Bayes' theorem", Management Researches in Iran, 16 (2), pp: 57-71.
6
[7] Parto M., (2013) "Using problem solving tools and techniques for detecting wastes", Engineering and Technical Journal of Construction and Production, 52: 46-50.
7
[8] Eshraghnia R., Shanechi H., Rajabi-e-mashhadi H., (2005) "Scheduling Production departments in competitive environment by using genetic algorithm", 3rd national Conference on Maintenance, Iran, Tehran.
8
[9] Garcı´a F. P., Pedregal J. D., Roberts C. (2010) "Time series methods applied to failure prediction and detection reliability", Journal of Engineering and System Safety,12(4): 698-703.
9
[10] Ferreiro S., Sierra B., Irigoien A., Gorritxategi E. (2011) "Data mining for quality control: Burr detection in the drilling process", Journal of Computers & Industrial Engineering, 60: 801-810.
10
[11] Abbasi M., Samadi M., Safari M. A., Faraj R. (2013) "Introducing a method for conditional maintenance and repairmen by considering number and type of errors", 2nd Sird Regional Conference, Iran, Tehran.
11
[12] Pariazar M., Zaeri S., Shahrabi J., (2007) "Data mining application in maintenance and repairmen", First Conference on Data Mining, Iran, Tehran.
12
[13] Ahmadloo Y., (2009), "Applying data mining as competitive tool in banking", 3rd International Conference on Electronic Banking, Iran, Tehran.
13
[14] Jain A. K., Murty M. N., Flynn P. J, (1999) "Data clustering: A Review", International Journal of ACM Computing Surveys, 31(3): 299-322.
14
[15] Xiong T., Wang S., Mayers A., Monga E. (2013) "Personal bankruptcy prediction by mining credit card data", International journal of Expert Systems with Applications, 40(2): 665-676.
15
[16] Afsar A., Hoshdar Mahajoub R., Minaie B. (2014) "Customer credit clustering for presenting appropriate facilities", Management Researches in Iran, 17(4): 1-22.
16
[17] Chakrabarti S. et al (2009) "Data mining, know it all", United States, Morgan Kaufmann; Elsevier, eBook.
17
[18] Bashiri Mousavi A., Afsar A., Mahajoubifar A. (2014) "Analyzing customer value by using data mining and Analytical hierarchy process techniques", Management Researches in Iran, 19(1): 33-43.
18
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد برنامه ریزی فازی استوار جدید
در سال های اخیر با توجه به افزایش اهمیت رقابت پذیری اقتصادی و نگرانی های زیست محیطی در زمینه محصولات فرسوده، موضوع زنجیره تامین حلقه بسته مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. تحقیق حاضر درصدد توسعه یک رویکرد برنامه ریزی فازی استوار برای مسئله طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته تحت شرایط عدم قطعیت است. مدل پیشنهادی دارای ویژگی هایی برحسب مقدار میانگین امکانی، تغییرپذیری امکانی تابع هدف و تخطی از محدودیت های امکانی است. برای توسعه رویکرد پیشنهادی از برنامه ریزی با محدودیت های اعتبار و میانگین انحراف مطلق امکانی استفاده می شود. با استفاده از یک مثال عددی بر روی پارامترهای استواری بهینگی (تغییرپذیری امکانی) و استواری شدنی تحلیل حساسیت صورت گرفت و برای اعتبار سنجی مدل و ارزیابی استواری جواب های بدست آمده از مدل پیشنهادی، پارامترهای مدل10 بار به طور تصادفی تولید و سپس عملکرد جواب های بدست آمده برحسب تغییرپذیری و میانگین هزینه با مدل میانگین فازی مورد مقایسه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که مدل پیشنهادی قادر است با صرف یک هزینه قابل قبول استواری مدل را افزایش دهد.
https://journal.saim.ir/article_22024_186cf6b6266d3cbc32829475aade243c.pdf
2016-10-01
131
160
برنامه ریزی فازی
بهینه سازی استوار
انحراف مطلق امکانی
زنجیره تامین حلقه بسته
مجتبی
فرخ
farrokh@khu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
عادل
آذر
azara@modares.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
جندقی
m.farrokh93@gmail.com
3
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Devika K., Jafarian A., Nourbakhsh V. (2014) "Designing a sustainable closed-loop supply chain network based on triple bottom line approach: A comparison of metaheuristics hybridization techniques", European Journal of Operational Research, 235(3): 594-615.
1
[2] Beamon B. M. (1999) Designing the green supply chain. Logistics information management, 12(4): 332-342.
2
[3] Hatefi S. M., Jolai F. (2014) "Robust and reliable forward–reverse logistics network design under demand uncertainty and facility disruptions", Applied Mathematical Modelling, 38(9): 2630-2647.
3
[4] Baghalian A., Rezapour S., Farahani R. Z. (2013) "Robust supply chain network design with service level against disruptions and demand uncertainties: A real-life case", European Journal of Operational Research, 227(1): 199-215.
4
[5] Tabrizi B. H., Razmi J. (2013) "Introducing a mixed-integer non-linear fuzzy model for risk management in designing supply chain networks", Journal of Manufacturing Systems, 32(2): 295-307.
5
[6] Tang C. S. (2006) "Perspectives in supply chain risk management", International Journal of Production Economics, 103(2): 451-488.
6
[7] Torabi S. A., Hassini E. (2008) "An interactive possibilistic programming approach for multiple objective supply chain master planning", Fuzzy Sets and Systems, 159(2): 193-214.
7
[8] Mulvey J. M., Vanderbei R. J., Zenios S. A. (1995) "Robust optimization of large-scale systems", Operations Research, 43(2): 264-281.
8
[9] Zhang W. G., Wang Y. L., Chen Z. P., Nie Z. K. (2007) "Possibilistic mean–variance models and efficient frontiers for portfolio selection problem", Information Sciences, 177(13): 2787-2801.
9
[10] Keyvanshokooh E., Ryan S. M., Kabir E. (2016) "Hybrid robust and stochastic optimization for closed-loop supply chain network design using accelerated Benders decomposition", European Journal of Operational Research, 249(1): 76-92.
10
[11] El-Sayed M., Afia, N., El-Kharbotly A. (2010) "A stochastic model for forward–reverse logistics network design under risk", Computers & Industrial Engineering, 58(3): 423-431.
11
[12] Wang H. F., Hsu, H. W. (2010) "A closed-loop logistic model with a spanning-tree based genetic algorithm", Computers & Operations research, 37(2): 376-389.
12
[13] Üster H., Easwaran G., Akçali E., Cetinkaya S. (2007) "Benders decomposition with alternative multiple cuts for a multi‐product closed‐loop supply chain network design model", Naval Research Logistics (NRL), 54(8: 890-907.
13
[14] Ko H. J., Evans G. W. (2007) "A genetic algorithm-based heuristic for the dynamic integrated forward/reverse logistics network for 3PLs", Computers & Operations Research, 34(2): 346-366.
14
[15] Ramezani M., Bashiri M., Tavakkoli-Moghaddam R. (2013) "A new multi-objective stochastic model for a forward/reverse logistic network design with responsiveness and quality level", Applied Mathematical Modelling, 37(1): 328-344.
15
[16] Tehrani M. S., Hassanpour H., Ramezani S. (2015) "Cost and carbon dioxide two objective optimization model in closed loop supply chain", Journal of Management Research in Iran.19: 169-189.(in Persian).
16
[17] Zeballos L. J., Méndez C. A., Barbosa-Povoa A. P., Novais A. Q. (2014) "Multi-period design and planning of closed-loop supply chains with uncertain supply and demand", Computers & Chemical Engineering, 66: 151-164.
17
[18] Pishvaee M. S., Torabi S. A. (2010) "A possibilistic programming approach for closed-loop supply chain network design under uncertainty", Fuzzy Sets and Systems, 161(20): 2668-2683.
18
[19] Azar A., Hassanpour H., Rabieh M., Modarresyazdi M., Fetanatfard M. (2011) "Fuzzy-robust multi objective sourcing mathematical model in supply chain risk management of Iran Khodro", Journal of Management Research in Iran.15: 51-76, (in Persian).
19
[20] Pishvaee M. S., Rabbani M., Torabi S. A. (2011) "A robust optimization approach to closed-loop supply chain network design under uncertainty", Applied Mathematical Modelling, 35(2): 637-649.
20
[21] Pishvaee M. S., Razmi J., Torabi S. A. (2012) "Robust possibilistic programming for socially responsible supply chain network design: A new approach", Fuzzy Sets and Systems, 206: 1-20.
21
[22] Snyder L. V. (2006) "Facility location under uncertainty: a review", IIE Transactions, 38(7): 547-564.
22
[23] Ramezani M., Bashiri M., Tavakkoli-Moghaddam R. (2013) "A robust design for a closed-loop supply chain network under an uncertain environment", The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 66(5-8): 825-843.
23
[24] Pan F., Nagi R. (2010) "Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing", Computers & Operations Research, 37(4): 668-683.
24
[25] Zhang W. G., Xiao W. L. (2009) "On weighted lower and upper possibilistic means and variances of fuzzy numbers and its application in decision", Knowledge and Information Systems, 18(3): 311-330.
25
[26] Zhang P., Zhang W. G. (2014) "Multiperiod mean absolute deviation fuzzy portfolio selection model with risk control and cardinality constraints", Fuzzy Sets and Systems, 255: 74-91.
26
[27] Klibi W., Martel A. (2013) "The design of robust value-creating supply chain networks", OR Spectrum, 35(4): 867-903.
27
[28] Govindan K., Fattahi M. (2015) "Investigating risk and robustness measures for supply chain network design under demand uncertainty: A case study of glass supply chain", International Journal of Production Economics.
28
[29] Carlsson C., Fullér R. (2001) "On possibilistic mean value and variance of fuzzy numbers", Fuzzy sets and Systems, 122(2): 315-326.
29
[30] Zadeh L. A. (1978) "Fuzzy sets as a basis for a theory of possibility", Fuzzy Sets and Systems, 1(1): 3-28.
30
[31] Dubois D., Prade H. (1980) "Systems of linear fuzzy constraints", Fuzzy Sets and Systems, 3(1): 37-48.
31
[32] Inuiguchi M., Ichihashi H., Tanaka H. (1990) "Fuzzy programming: A survey of recent developments", In Stochastic Versus Fuzzy Approaches to Multi Objective Mathematical Programming Under Uncertainty (pp. 45-68), Springer Netherlands.
32
[33] Liu B., Liu Y. K. (2002) "Expected value of fuzzy variable and fuzzy expected value models", Fuzzy Systems, IEEE Transactions on, 10(4): 445-450.
33
[34] Liu B. (2004) Uncertainty theory: An introduction to its axiomatic foundations.
34
[35] Liu B., Iwamura K. (1998) "Chance constrained programming with fuzzy parameters", Fuzzy Sets and Systems, 94(2): 227-237.
35
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین آشفتگی محیطی ادراک شده، جهت گیری های استراتژیک و موفقیت محصول جدید در شرکت های صادراتی (مطالعه موردی: شرکت واگن پارس)
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین آشفتگی محیطی ادراک شده، جهت گیری های استراتژیک و موفقیت محصول جدید در شرکت های صادراتی انجام شده است، لذا تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق، از نوع کاربردی، توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری مورد بررسی شامل کارکنان کارشناس شرکت واگن پارس در سال 1394 می باشد. از بین این جامعه آماری با استناد به فرمول کوکران تعداد 137 کارشناس، به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده، به دلیل همگن بودن واحدهای موجود، انتخاب و به پرسشنامه تحقیق پاسخ گفتند. روایی محتوایی این پرسشنامه به روش صوری انجام گرفته و به تأیید چند تن از خبرگان و متخصصین رسیده و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در پایان نتایج حاصل از پرسشنامه تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که بین آشفتگی محیطی ادراک شده، جهت گیری های استراتژیک و موفقیت محصول جدید در شرکت های صادراتی روابط معناداری وجود دارد.
https://journal.saim.ir/article_22167_ad00d3e74ea116f685bf5f2d937cf6cf.pdf
2016-10-01
161
174
"آشفتگی محیطی ادراک شده"
"جهت گیری های استراتژیک"
"موفقیت محصول جدید"
نظامعلی
رزاقی
na_razzaghi@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسـلامی واحـد تهـران جنـوب، تهران، ایران
AUTHOR
محمد صادق
علیپور
msalipour@hotmail.com
2
استادیار، پژوهشکده آمار، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] Younsifar M., Bagheri M., Abooee Mehrizi M. H. (2012) "Categorization of customers’ needs and their behavior analysis by using Kano integrated model and community rules", Journal of Commerce, 13 (49):145-170.
1
[2] Cooper S. (1990) the evolution of Australia’s natural resource management programs: Towards improved targeting and evaluation of investments, Land Use Policy 26:471–478.
2
[3] Lindman J., Rossi M., Marttiin P. (2008) "Applying open source development practices inside a company", In: Russo B., Damiani E., Hissam S., Lundell B., Succi G. (eds) Open Source Develop- 844 Ment, Communities and Quality, Springer, New York.
3
[4] Ansoff H. I. (1957) "Strategies for diversification", Harvard Business Review, September–October, pp.113–124.
4
[5] Barclay L.R., Vinqvist M.R., Mukai K., Goto H., Hashimoto Y., Tokunaga A., Uno H. (2000) "On the antioxidant mechanism of curcumin: Classical methods are needed to determine antioxidant mechanism and activity", Org. Lett., 2(18): 2841-3.
5
[6] Jacob R. L. (2001) "Managing employee competence and human intelligence in global organizations", In F. Richter (Ed.), Maximizing human intelligence in Asia business: The sixth generation project. New York: Prentice-Hall.
6
[7] Jafarnejad A, Safari H., Azar A., Ebrahimi S. A. (2015) Supply chain orders management based on both traditional and activity-based costing and their comparison", Management Researches in Iran, Vol 18., No, 4., Winter 2015.
7
[8] Zhang XY, Liu XM, Zhang MH, Dahlgren RA, Eitzel M. (2015) "A review of vegetated buffers and a meta-analysis of their mitigation efficacy in reducing nonpoint source pollution", Journal of Environmental Quality, 39:76–84.
8
[9] Ardakani S., Taleefar S., Hataminasab R. S. H., Mohammadi F. (2011) Studying and ranking effective factors and dimensions on new product development process (SMEs mangers’ perceptive in food and beverages industry in Fars province), New Marketing Studies, 1st year, 2011 (1).
9
[10] Ardakani S., Taleefar S., Hateminasab R. S. H. (2010) An analysis on the effective factors on new product development success in SMEs (Selected Food and Beverages Industry in Fars province).
10
[11] Momghani A., Sarmad Saeedi S. (2010) "To identify and rank the key effective factors on new product development (NPD) in Saipa group with AHP approach", Fourth International Conference on Marketing Management.
11
[12] Lan lu, & P. K., Kannan, & Brian.,T Ratchford (2004) "The performance characteristics of Canadian versus UK exporter in small and medium-sized firms", Journal of Management International Review, 33(2): 21-137.
12
[13] Safari A., Abbasi F., Golshahi B. (2016) "Identifying key factors on the marketing performance of pharmacy companies: The mediating role of ethic marketing", Management Researches in Iran, Vol. 19, No. 4, winter 2016.
13
[14] Wendy W., Winstra F. (2005) "An experience curve explanation of export expansion", Journal of Business Research, 12: 159–68.
14
[15] Adopted from Zhang Jing, Yanxin Jiang, Miao Zhu, 2015
15
[16] Azar A., Momeni M. (2008) Statistics and its application in management, 2nd Vol., Tehran: Samt publications, 6th Edition.
16