ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل بهینهسازی فازی جهت طراحی شبکه جمعآوری و انتقال پساب شهری برای مصارف کشاورزی در شرایط عدمقطعیت (مطالعه موردی: استان تهران)
در این مقاله یک مدل بهینه سازی فازی جهت طراحی شبکه، شامل مکانیابی تصفیهخانه فاضلاب و حوضچه ذخیره و نیز تخصیص بهینه پسآب تصفیه شده به مناطق کشاورزی ارائه شده است. در ابتدا مدلی پایه جهت مشخص کردن تصمیمات استراتژیک مکانیابی و تصمیمات تاکتیکال تخصیص برای حالت قطعی ارائه شده وسپس این مدل با در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای مسأله با استفاده از رویکرد فازی توسعه داده شده است. به علاوه این مقاله با در نظر گرفتن کیفیتهای متفاوت پساب، به ارائه رویکرد جدید در استفاده از پساب در کشاورزی برای افزایش سلامت محصول و کاهش آلودگیهای میکروبی پرداخته است. درنهایت برای اعتبارسنجی مدل، مطالعه موردی استان تهران که دادههای آن برگرفته از سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقهای تهران میباشد مورد بررسی و تحلیل حساسیت قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که با افزایش تعداد تسهیلات تعداد لوله ارتباطی نیز افزایش مییابد ولی چون طول آنها کاهش می یابد در نتیجه توازنی نسبی میان مجموع هزینه تأسیس آنها برای حالات مختلف برقرار است.
https://journal.saim.ir/article_23637_46651eee26918f454bfb5181afe66e46.pdf
2017-01-01
1
24
پساب
پایداری
طراحی شبکه
آبیاری کشاورزی
حجت
احمدی کرد
hojatahmadi69@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
سعید
یعقوبی
yaghoubi@iust.ac.ir
2
استادیار، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
احمد
محمدی
albelda10043@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Zhang C. (2005) A study on urban water reuse management modeling.
1
[2] Santamaria J. W. (1977) Designing to save energy, American School and University, Chicago.
2
[3] mehrnews.com/news/2335498/
3
[4] Rayat P. S., Ahmadi K. R., Abbasnejad T. (2016) "Applying the qualitative approach Meta synthesis for provide a comprehensive model of assemenet ofTHE sustainablity in suuply chain", Modern Researches in Decision Making, 1(1): 139-166, (In Persian).
4
[5] Hajirahimi M., Torkamani J. (2001) "The role of the agricultural section in the economic growth path using analysis model application", Journal of Agricultural Economics and Development, 41(2): 12-34, (In Persian).
5
[6] Howell T. A. (2001) "Enhancing water use efficiency in irrigated agriculture", Agronomy Journal, 93(2): 281-289. Chicago.
6
[7] Razmkhah H., Abrishamchi A., Torkian A. (2010) "Evaluation of spatial and temporal variation in water quality by pattern recognition techniques: A case study on Jajrood River (Tehran, Iran)", Journal of Environmental Management, 91(4): 852-860, Chicago.
7
[8] Schwartz M., Mays L, W. (1983) "Models for water reuse and wastewater planning", Journal of Environmental Engineering, 109(5): 1128-1147.
8
[9] Vieira J., Lijklema L. (1989) "Development and application of a model for regional water quality management", Water Research, 23(6): 767-777.
9
[10] Chung G., Lansey K., Bayraksan G. (2009) "Environmental and water resources congress", Environmental Modelling & Software, 24(4): 449-462.
10
[11] Mehrabadi M., Nasrabadi A. (2011) "Effect of continuous management in the optimal use of urban flood and municipal wastewater to improve the environment in developing countries", Environmental and Water Resources Congress.
11
[12] Yi, L., Jiao, W., Chen, X., Chen, W. (2011) "An overview of reclaimed water reuse in China", Journal of Environmental Sciences, 23(10): 1585-1593.
12
[13] Agrafioti E., Diamadopoulos E. (2012) "A strategic plan for reuse of treated municipal wastewater for crop irrigation on the Island of Crete", Agricultural Water Management, 105: 57-64.
13
[14] Seshadri B., Bolan N. S., Kunhikrishnan A., Chowdhury S., Thangarajan R., Chuasavathi T. (2015) "Recycled water irrigation in Australia", In Environmental Sustainability, 12: 39-48.
14
[15] Sherali H., Alameddine A. (1992) "A new reformulation-linearization technique for bilinear programming problems", Journal of Global Optimization, 2(4): 379–410.
15
[16] Jiménez M., Arenas M., Bilbao A. (2007) "Linear programming with fuzzy parameters: an interactive method resolution", European Journal of Operational Research, 177(3): 1599-1609.
16
[17] Pishvayi M.S., Talebi S.A. (2010) "A possibilistic programming approach for closed-loop supply chain network design under uncertainty", Fuzzy Sets and Systems, 20: 2668–2683.
17
[18] Mollazehd Y. B., Pooya A. (2016) A longtitudinal study of changes pattern in manufacturing strategy in productiion firms of Iran during horizon 2010-2016, Modern Researches in Decision Making, 1(2): 171-193, (In Persian).
18
[19] https://www.google.com/maps/.
19
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر در ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه محصول سبز (مطالعه موردی: ارزیابی و انتخاب طرح محصول سبز در صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین)
امروزه محیط زیست به طور فزایندهای به مسأله حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی اثرات زیستمحیطی محصول بهداشتی برای شناسایی و توسعه محصول سبز میباشد. این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM)) و نوعی رویکرد تصمیمگیری فازی شامل تحلیل توسعهای فازی (EA) و TOPSIS سلسلهمراتبی فازی استفاده میکند. همچنین از خبرگان صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین به منظور شناسایی معیارهای مؤثر و کلیدی در ارزیابی اثرات زیستمحیطی، شناسایی و توسعه محصول سبز بهره میبرد. یافتهها نشان میدهد که طرح (2) محصول شوینده عملکرد محیطی بهتری نسبت به طرح (1) در چهار مرحله چرخه عمر دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده مدیران شرکتهای تولیدکننده محصولات بهداشتی استان قزوین باید به منظور کاهش اثرات زیستمحیطی محصولات شوینده خود، هفت معیارکلیدی مذکور در پژوهش را در برنامهریزی برای ارزیابی اثرات زیستمحیطی و تولید محصول بهداشتی سبز مد نظر قرار دهند. همچنین با مطالعه بیشتر در انتخاب روش مناسب ارزیابی اثرات زیستمحیطی، محصولات سبز را شناسایی و از ورود محصولات بهداشتی ناسازگار با محیط زیست به بازار جلوگیری نمایند.
https://journal.saim.ir/article_23631_aac38eab0e55a72e546e8febbd84a2c1.pdf
2017-01-01
25
44
محصول سبز
ارزیابی اثرات زیستمحیطی
لوازم بهداشتی
تحلیل توسعهای فازی
تاپسیس سلسله مراتبی فازی
رویا
پرهیزکاری
parhizkariroya@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
AUTHOR
صفر
فضلی
fazli@ikiudotac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] González-Benito J., González-Benito O. (2006)" A review of determinant factors of environmental proactivity ", Business Strategy and the Environment, 15)2 :(87-102.
1
[2] Murillo-Luna J.L., Garcés-Ayerbe C., Rivera-Torres P. (2008) "Why do patterns of environmental response differ? A stakeholders’ pressure approach", Strategic Management Journal, 29(11): 1225-1240.
2
[3] Dangelico Rosa Maria., Pontrandolfo Pierpaolo (2010) "From green product definitions and classifications to the Green Option Matrix", Journal of Cleaner Production, 18(1): 1608-1628.
3
[4] Chan Hing Kai., Wang Xiaojun., Chung Sai Ho. (2013) "A fuzzy-AHP framework for evaluation of Eco-design alternatives ", International Journal of Innovation, Management and Technology, 4(1):78-91.
4
[5] Jabbour Charbe Jose Chiappetta., Jugend, Danie., Jabbour, Ana Beatriz Lopes de Sousa., Gunasekaran, Angappa., Latan, Hengky. (2015) "Green product development and performance of Brazilian firms: Measuring the role of human and technical aspects", Journal of Cleaner Production, 87:1, 442- 451.
5
[6] Wang, Xiaojun., Chan, Hing Kai., Li, Dong. (2015) "A case study of an integrated fuzzy methodology for green product Development", European Journal of Operational Research, 241: 212-223.
6
[7] Nakhai A., Kheyri B. (2012) "The impact Study selective factors on the intention to buy green", Journal Marketing Management, 15(1): pp. 105-130, (in Persian).
7
[8] Chen, Yu-shan., chang,ching-Hsun. (2013) "Capabilities, green transformational leadership and green creativity", J Bus Ethics, 116:107–119.
8
[9] Ramezaniyan M.R., Smailpor R., Tondkar S.H. (2010) "Green marketing mix impact on consumer purchase decision making process", Journal of Business Management, 2(5): 72-89, (in Persian).
9
[10] Chen Y.S., Lai S.B., Wen C.T. (2006) "The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan", Journal of Business Ethics, 67(4): 331-339.
10
[11] Chung Y., Tsai C. (2007) "The effect of green design activities on new product strategies and performance: an empirical study among high-tech companies", International Journal of Management, 24(2): 276-288.
11
[12] Ottman J. A., Stafford E.R., Hartman C.L. (2006) "Green marketing myopia", Environment, 48 (5): 22-36.
12
[13] Seuring Stefan., Koplin Julia., Behrens Torsten., Schneidewind Uwe (2003) "Sustainability assessment in the German detergent industry: from stakeholder involvement to sustainability indicators", sust.dev, 11:199-212.
13
[14] Johansson Glenn., Sundin Erik. (2014) "Lean and green product development: two sides of the same coin?", Journal of Cleaner Production, 85:104-121.
14
[15] Blengini Gian Andrea, Busto Mirko, Fantoni Moris, Fino Debora (2012) "ECO – efficient waste glass recycling: Integrated waste management and green product development through LCA", Waste Management, 32: 1000 –1008.
15
[16] Kapur Amit, Baldwin Cheryl., Swanson Mary, Wilberforce Nana, McClenachan, Giovanna, Rentschler, Mark (2012) "Comparative life cycle assessment of conventional an Green Seal- compliant industrial and institutional cleaning products", Int J Life Cycle Assess, 17: 377 -387.
16
[17] Koning Arjan de., Schowanek Diederik., Dewaele Joost., Weisbrod Annie., Guinée Jeroen. (2010) "Uncertainties in a carbon footprint model for detergents; quantifying the confidence in a comparative result", Int J Life Cycle Assess, 15:79–89.
17
[18] Koehler A., Wildboz C. (2009) "Comparing the environmental footprints of home-care and personal-hygiene products: The relevance of different life-cycle phases", Environ Sci Tech, 43: 8643–8651.
18
[19] Saouter E., Van Hoof A. (2001) "A database for life-cycle assessment of Procter & Gamble laundry detergents", Int J Life Cycle Assess, 7(2):103 –114.
19
[20] Ajdari A.R., Mazarei A., Naghsh bishi H. (2012) "Designing Sustainable (green)", (First Edition), Venos, (in Persian).
20
[21] Azar A., Tizro A., Moghbel A., Rostami A.A. (2010) "Designing the model of supply chain agility , interpretive structural modeling approach", Management Researches in Iran, 14(4): 1-25, (in Persian).
21
[22] Zarei A., Izad khah M.M. (2015) "Interpretive structural modeling of strategy map in specialized parent company", Management Researches in Iran, 19(3): 135-160, (in Persian).
22
[23] Olfat L., Shahriyari nia A. (2014) "Interpretive structural modeling the factors affecting on the choice of fellow in supply chain agility", Production and Operations Management, 5(2): 109-128, (in Persian).
23
[24] Mehregan M. R. (2004) "Advanced operational Research", (First Edition), University Book Publishers, (in Persian).
24
[25] Kazazi A., Azar A., Zangoi Nejad A. (2010) "An algorithm to measure the capabilities of supply chain services, with the approach of MCDM Fuzzy", Management Researches in Iran,14 (2): 149-172, (in Persian).
25
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل برنامه ریزی تولید سبز در صنعت خودرو (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)
جهان امروز با مسائلی چون گرم شدن زمین، انواع آلودگی ها، افزایش مقدار گازهای گلخانه ای و ... مواجه است که این مسائل میتواند منجر به تهدید حیات بشر شود. بنابراین استراتژی های مربوط به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای سازمانی مد نظر قرار گرفته است. در این راستا سازمانها علاوه بر سودآوری و کسب مزیت رقابتی، در جهت از بین بردن ضایعات، کاهش انرژی مصرفی، تولید گازهای گلخانهای، مواد شیمیایی خطرناک و یا به عبارت دیگر تولید سبز تلاش می کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه یک مدل ریاضی تولید سبز، پس از تشریح مدل به منظور تصمیمگیری و انتخاب استراتژی مناسب تولید سبز برای محصولات منتخب شرکت ایران خودرو بکارگرفته شده است. در این مدل تمامی ابعاد تولید سبز اعم از کاهش مصرف انرژی، مواد آلاینده محیط زیستی و آلودگی ناشی از بهرهبرداری محصول در قالب یک مدل برنامهریزی آرمانی درهم آمیخته شدهاند. نتایج حاصل از اجرای مدل در افق برنامهریزی 5 ساله، تولید محصولات سبزتر مانند پژو 206 و پارس با حداکثر ظرفیت و تولید سایرمحصولات را با حجم کمتر حاصل نموده است.
https://journal.saim.ir/article_23628_7eccf1677af7bb02fb85ea9978680f2b.pdf
2017-01-01
45
69
برنامهریزی تولید
مدلسازی آرمانی
تولید سبز
محیط زیست
محمود
دهقان نیری
mdnayeri@modares.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
خدابخش
mahmoud_dehghan@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
امیرحسین
امامیان
sahemamian@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Yang M.G., Hong P., Modi S. B. (2011) "Impact of lean manufacturing and environmental management on business performance: An empirical study of manufacturing firms", Int. J. Prod. Econ, 129: 251–261.
1
[2] Tseng M.L. A. (2011) "Green supply chain management with linguistic preferences and incomplete Information", Appl. Soft Comput, 11: 4894–4903.
2
[3] Tseng M.L., Chiu A.S.F. (2012) "Grey-entropy analytical network process for green innovation practices", Procedia Soc. Behav, Sci. 57: 10–21.
3
[4] Lin R.J. (2013) "Using fuzzy DEMATEL to evaluate the green supply chain management practices", J. Cleaner Prod, 40: 32–39.
4
[5] Afarinesh newspaper, What is the Kyoto Protocol http: //afarineshdai.ir /afarinesh / News. aspx NID = 24123.
5
[6] Vachon S., Klassen R.D. (2008) "Environmental management and manufacturing performance: The role of collaboration in the supply chain", Int. J. Prod. Econ, 111: 299–315.
6
[7] Ghayebloo S., Tarokh M. J., Venkatadri U., Diallo C. (2015) "Developing a bi-objective model of the closed-loop supply chain network with green supplier selection and disassembly of products: The impact of parts reliability and product greenness on the recovery", Journal of Manufacturing Systems, 36: 76–86.
7
[8] Rahimpour Golroudbary S., Zahraee S. M. (2015), "System dynamics model for optimizing the recycling and collection of waste material in a closed-loop supply chain", Simulation Modelling Practice and Theory, 53: 88–102.
8
[9] Eltayeb T.K., Zailani S., Ramayah T.(2011) "Green supply chain initiatives among certified companies in Malaysia and environmental sustainability: Investigating the outcomes", Resour. Conserv. Recycl, 55: 495–506.
9
[10] Rao P., Holt D. (2005) "Do green supply chains lead to competitiveness and economic performance?", Int. J. Oper. Prod. Manage, 25: 898-909.
10
[11] Hsu C.W., Hu A.H. (2009) "Applying hazardous substance management to supplier selection using analytic network process?" J. Cleaner Prod, 17: 255–264.
11
[12] Yang G., Wang Z., Li X. (2009) "The optimization of the closed-loop supply chain network", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 45(1): 16–28.
12
[13] Azevedo S.G., Carvalho H., Cruz machado V. (2011) "The influence of green practices on supply chain performance: A case study Approach", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 47(6): 850– 871.
13
[14] Zhu Q., Sarkis J., Geng Y. (2005) "Green supply chain management in China: Pressures, practices and performance", International Journal of Operations & Production Management, 25: 449-468.
14
[15] Wang Z., Mathiyazhagan K., Xu L., Diabat A. " (2016) A decision making trial and evaluation laboratory approach to analyze the barriers to Green Supply Chain Management adoption in a food packaging Company", J. Cleaner Prod, 117: 19-28.
15
[16] Khodabakhshi M., Nasery S., Dehghan F.(1393) "Analyzing green supply chain Determinants in industrial organizations", Amad Thought, 49:121-138.
16
[17] Xiongyi L., Wang W. (2008) "Research on green supply chain management", International conference on logistics engineering and supply chain management, School of Management Zhongyuan University of Technology, P.R. China
17
[18] Johansson G., Winroth M. (2009) "Lean vs green manufacturing: Similarities and differences", Proceedings of the 16th International Annual Euro MA conference,Implementation Realizing Operations Management Knowledge, 14-17.
18
[19] Atlas M., Florida R. (1998) "Green manufacturing", in Richard Dorf (Editor), Handbook of Technology Management: 77-89.
19
[20] Srivastava S.K. (2007) "Green supply- chain management: A state-of-the-art literature review", Int. J. Manage. Rev. 9:53–80.
20
[21] Handfield R., Walton S.V., Sroufe R., Melnyk S.A. (2002) "Applying environmental criteria to supplier assessment: A study in the application of the analytical hierarchy process", Eur. J. Oper, Res. 141:70–87.
21
[22] Hervani A. A., Helms M. M., Sarkis J. (2005) "Performance measurement for green supply chain management", Benchmarking Int. J., 12: 330–353.
22
[23] Wei J., Lin X. (2008) "The multiple attribute decision-making VIKOR method and its application", Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, WiCOM ‘08. 4th International Conference on, IEEE 1–4.
23
[24] Wooi G.C., Zialani S. (2012) "Green supply initiatives: Investigation on the barriers in the context of SMEs in Malaysia", Int. Bus. Manage: 0–27.
24
[25] Richey R.G., Tokman M., Wright R.E., Harvey M.G. (2005) "Monitoring reverse logistics programs: A roadmap to sustainable development in emerging markets?", Multinational Bus, Rev: 41–65.
25
[26] Shen L., Olfat L., Govindan K., Khodaverdi R., Diabat A. (2013) "A fuzzy multi criteria approach for evaluating green supplier's performance in green supply chain with linguistic preferences", Resour. Conserv. Recycl, 74: 170–179.
26
[27] Yang C.S., Lu C.S., Haider J.J., Marlow P.B. (2013) "The effect of green supply chain management on green performance and firm competitiveness in the context of container shipping in Taiwan", Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 55: 55–73.
27
[28] Niknejad M., (1390) "Green supply chain (Case de studio) ", Industrial Management, 34: 20-27.
28
[29] Rusli K.A., Rahman A., Ho J. A. (2012) "Green supply chain management in developing countries: A study of factors and practices in Malaysia". UMT 11th International Annual Symposium on Sustainability Science and Management Terengganu, Malaysia.09th–11th July 2012: 56-69
29
[30] Zhu Q, Sarkis J., Lai K.H. B. (2008) "Confirmation of a measurement model for green supply chain management practices implementation", Int. J Prod. Econ. 111: 261– 273.
30
[31] Alhaja M. A., Svetinovicb D., Diabata A. (2016) "Carbon-sensitive two-echelon-inventory supply chain model with stochastic demand Resources", Conservation and Recycling, 108: 82–87.
31
[32] Luthra S., et al. (2016) "The impacts of critical success factors for implementing green supply chain management towards sustainability: An empirical investigation of Indian automobile industry", Journal of Cleaner Production, 121: 142-158.
32
[33] Talaei A., Moghaddam B., Pishvaee C., Bozorgi-Amiri A. D. (2016) "A robust fuzzy optimization model for carbon-efficient closed-loop supply chain network design problem: A numerical illustration in electronics industry Mohammad", Journal of Cleaner Production, 113: 662–673.
33
[34] Julien Trochu, Amin Chaabane, Mustapha Ouhimmou (2015) "Tactical planning model for procurement and manufacturing decisions under environmental regulations", IFAC-Papers On Line 48-3: 362–367.
34
[35] Chong Wua, David Barnes (2016) "An integrated model for green partner selection and supply chain construction", Journal of Cleaner Production, 112: 2114–2132.
35
[36] Hai-Ning K. (2015) "Green mixed integer linear programming model for optimization of byproduct Gases in Iron and Steel Industry", Journal of Iron and steel Research, 22(8):681-685.
36
[37] Momeni M. (1391) New topics in operations research, Tehran, Iran.
37
[38] Keshavarz P., Endalib A.D. (2016), "Assessment the green product development and its impact on customer’s mental image with structural equation modeling approach (case study: food industry in Yazd province)", Modern Researches in Decision Making, 1(3), 85-112.
38
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پویای مسئله حوادث رانندگی در ایران: رویکرد پویاییشناسی سیستمها
عواملی چون گسترش پدیده شهرنشینی، استفاده روبهرشد از وسایلنقلیه و صنعتی شدن موجب افزایش تصادفات رانندگی شدهاست. مسئله تصادفات رانندگی در ایران یک معضل جدی است و ایران جزء کشورهایی است که آمار بالایی از مرگ ناشی از تصادفات رانندگی را به خود اختصاص میدهد. با نگاه پویا به مسئله مذکور در ایران و بررسی متغیرهای مهمی مثل تعداد تلفات سالیانه ناشی از تصادفات میتوان به اهمیت موضوع بیشتر پی برد. بهطور کلی مسئله تصادفات رانندگی دارای ابعاد گوناگونی است و دارای پیچیدگیهای خاص خود است. در این راستا و در این تحقیق با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم، در ابتدا پس از بیان مسئله پویا، با توجه به پیشینه و مصاحبههای صورت گرفته چهار دسته عامل اصلی به عنوان عوامل یا متغیر های مهم و اثر گذار شناسایی شدند. بر اساس این چهار عامل اصلی، مدل علی- معلولی استخراج و سپس این مدل به مدل انباره– جریان تبدیل شد. در ادامه اعتبار سنجی مدل بررسی و مدل در فضای نرم افزار Vensim شبیه سازی گردید. در پایان سه سیاست پیشنهادی روی مدل شبیه سازی گردید که نتایج آن نشان از بهبود قابل توجه رفتار سیستم در خصوص متغیرهای اصلی دارد.
https://journal.saim.ir/article_23630_4dce60d1e83fe1c7a1cc20119ebb85ad.pdf
2017-01-01
71
99
: مسئله تصادفات رانندگی
پویاییشناسی سیستمها
مدل انباره– جریان
شبیه سازی
سیاست
مسعود
ربیعه
masood.rabieh@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد مهدی
کرمی
mahdi.karami.1993@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شریف، تهران، ایران
AUTHOR
مصطفی
ضیایی
mostafaziaee@gmail.com
3
کارشناسی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه شریف، تهران، ایران
AUTHOR
عزیزالله
یعسوبی
azizyasuby@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
هدایت
سالاری
salarihedayat@gmail.com
5
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
AUTHOR
[1] Peden M., Scurfield R., Sleet D., Mohan D., Hyder A., Jarawan E., Mathers C. (2004) " World report on road traffic injury prevention", Publications of the World Health Organization, Geneva.
1
[2] Vahabzadeh E. (2007) "The effect of human factor on the accidents of Karij-Qazvin Highway In 2004 And The Reduction & Control Strategies", Traffic Management Studies Quarterly Science Journal, 8: 57-85, (in Persian).
2
[3] Sanaeinasab H., Irani Gh. A., Rafati H., Karimi A. A. (2009) "Traffic accidents: A survey on traffic accidents frequency and effective factors in a military base in tehran", Police Management Studies Quarterly Science Journal, 4(1): 19-30, (in Persian).
3
[4] SeifollahiS., Nemati F. (2012) "The effective social factors of driving accidents’ occurrences in Tehran (Case of Study: Fatal Accidents, Spring 2011)", Journal of Iranian Social Development Studies, 4(2): 113-129, (in Persian).
4
[5] Soori H., Eyni E., Mehmandar M.R., Khosravi K. (2012) "Evaluation of Iran’s new law of traffic violations investigations", Rahvar Research Journal, 17: 75-89, (in Persian).
5
[6] Oreyzi H.R., Haghayegh A. (2010) "Psychometric properties of the Manchester driving behavior questionnaire", Journal of Payesh Health Monitor, 9: 21-28, (in Persian).
6
[7] Hagh-Shenas H., Hosseini M., Jamshidi M., Azizi H.R. (2008)" Relation of personality traits with driving behavior in city of Shiraz in 2005" , Hakim Research Journal, 11(3): 47-54, (in Persian).
7
[8] Oreyzi H. R., Barati H. (2011) "Predicting driving error, lapses and violations from personality characteristics and vienna risk taking test-traffic", Iran Occupational Health Journal, 8(4): 48-60, (in Persian).
8
[9] Konduri S., Labi S., Sinha K.C. (2003) "Incident occurrence models for freeway incident management", Transportation Research Record,1856: 125-135.
9
[10] Sikron F., Baron-Epel O., Linn S. (2008) "The voice of lay experts: Content analysis of traffic accident talk-backs", Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 11(1): 24- 36.
10
[11] Khorasani-Zavareh D., Mohammadi R., Khankeh H.R., Laflamme L., Bikmoradi A., Haglund B.J. (2009) "The requirements and challenges in preventing of road traffic injury in Iran. A qualitative study", BMC Public Health, 9(1): 486.
11
[12] Mehmood A. (2010) "An integrated approach to evaluate policies for controlling traffic law violations", Accident Analysis & Prevention, 42(2): 427-436.
12
[13] Iwata K. (2010) "The relationship between traffic accidents and economic growth in China", Economics Bulletin, 30(4): 3306-3314.
13
[14] Ayati E., Abbasi E. (2011) "Investigation on the role of traffic volume in accidents on urban highways", Journal of Safety Research, 42(3): 209-214.
14
[15] Huicho L., Adam T., Rosales E., Paca-Palao A., López L., Luna D., Miranda J.J. (2012), "Evaluation of interventions on road traffic injuries in Peru: A qualitative approach", BMC Public Health, 12-71.
15
[16] Goh Y.M., Love P.E. (2012) "Methodological application of system dynamics for evaluating traffic safety policy", Safety Science, 50(7): 1594-1605.
16
[17] Hu R., Zhang J., Zhong C., Tian J. (2012) "Analysis on long-term relationship between economic growth and mortality from traffic accident", Journal of theoretical and applied Information technology, 46(1): 339-346.
17
[18] Bahadorimonfared A., Soori H., Mehrabi Y., Delpisheh A., Esmaili A., Salehi M., Bakhtiyari M. (2013) "Trends of fatal road traffic injuries in Iran (2004–2011)", PLoS one, 8(5), e65198.
18
[19] Enu P. (2014) "Road traffic accidents and macroeconomic conditions in Ghana", Social and basic sciences research review, 2(9): 347-393.
19
[20] Hashemi Nazari S., Kazemian M., Hosseini F. (2012) "Trend of five years traffic accident mortality in Khuzestan province (2006-2010)", Iranian Journal of Forensic Medicine, 17: 123-129, (in Persian).
20
[21] Amiri M., Taghavifard M.T., Aghaee M. (2016) "Development of three-objective model for the location – allocation of assistance centers in a probabilistic condition of availability to emergency vehicles, Modern Researches in Decision Making, 1(2): 1-27, (in Persian).
21
[22] Rahimdelmeybodi M., Amiri A.H., Karbasian M., (2016) "Evolutionary Stable Strategies to Defend and Attack with False Targets and Reliability Approach, Modern Researches in Decision Making, 1(2): 29-52, (in Persian).
22
[23] Sterman J. (2000)" Business dynamics system thinking and modeling for a Complex World", McGraw – Hill, New York.
23
[24] (2015) "Global status report on road safety", Publications of the World Health Organization, Geneva.
24
[25] Sushil Sh. (1993) "System dynamics: A practical approach for managerial problems", Wiley Eastern Limited Publication, India.
25
[26] Faghih N., Ranaei-Kordshooli H., Mohammadi A., Samadi A.H., Moosavi-haghighi H., Ghafournian M. (2014) "Evaluationof services supply chain in telecommunication company of Iran using system dynamics approach", Journal of Industrial Management Perspective, 11(11): 111-137, (in Persian).
26
ORIGINAL_ARTICLE
مکانیابی سلسلهمراتبی هاب در شبکههای حملونقل چندوجهی با در نظر گرفتن الزامات سرویسدهی
هدف مسائل مکانیابی هاب، برقراری جریان در شبکههای توزیع به بهترین شکل ممکن است.در بیشتر این مسائل، فرض شده است که جریان بین گرهها حداکثر از دو هاب عبور میکند، در حالیکه در دنیای واقعی محمولهها ممکن است در طول مسیر خود از تعداد هابهای بیشتری بگذرند که در این حالت استفاده از مدلهای مکانیابی هاب سلسهمراتبی ضروری به نظر میرسد.از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در شبکههای حملونقل، تحویل به موقع کالا و افزایش سطح خدمتدهی است. بدین منظور طراحی شبکههای چندوجهی که در آنمیتوان از شیوههای مختلف جادهایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود، توسعه یافته است در این پژوهش یک مدل غیرخطی به منظور مکانیابی هاب سلسلهمراتبی در شبکههای چندوجهی با در نظر گرفتن الزامات سرویسدهی و حل آن با نرمافزار بهینهسازی گمز پیشنهاد شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل پیشنهادی منجر به افزایش قدرت تصمیمگیری در انتخاب مسیرهای حملونقل، کنترل زمانهای تحویل و افزایش سطح خدمتدهی خواهد شد.
https://journal.saim.ir/article_23627_a4eaadb7d99cd26dce67763f1977ec53.pdf
2017-01-01
101
115
مکانیابی هاب سلسهمراتبی
شبکه حملونقل چند وجهی
الزامات سرویسدهی
مدل غیرخطی
امیرحسین
صفرقلی
amirhossein.safargholi@gmail.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
جواد
بهنامیان
behnamian@basu.ac.ir
2
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] JafarnejhadA., EsmaelianM., RzvaniM. (2008) "An inventory-location model formulation and computational results", Management Research in Iran, 12(1): 105-125, (in Persian).
1
[2] TohR. S., HigginsR. G. (1985) "The impact of hub and spoke network centralization and route monopoly on domestic airline profitability", Transportation Journal, pp. 16-27.
2
[3] HakimiS. L. (1964) "Optimum locations of switching centers and the absolute centers and medians of a graph",Operations research, 12(3): 450-459.
3
[4] O'kellyM. E. (1987) "A quadratic integer program for the location of interacting hub facilities",European Journal of Operational Research, 32(3): 393-404.
4
[5] CampbellJ. F. (1994) "Integer programming formulations of discrete hub location problems",European Journal of Operational Research, 72(2): 387-405.
5
[6] ElmastaşS. (2006)Hub location problem for air-ground transportation systems with time restrictions (Doctoral dissertation, BILKENT UNIVERSITY).
6
[7] YamanH. (2009) "The hierarchical hub median problem with single assignment",Transportation Research Part B: Methodological, 43(6): 643-658.
7
[8] ChouY. H. (1990) "The hierarchical‐hub model for airline networks", Transportation Planning and Technology, 14(4): 243-258.
8
[9] LinC. C., ChenS. H. (2004) "The hierarchical network design problem for time-definite express common carriers",Transportation Research Part B: Methodological, 38(3): 271-283.
9
[10] LinC. C. (2010) "The integrated secondary route network design model in the hierarchical hub-and-spoke network for dual express services", International Journal of Production Economics, 123(1): 20-30.
10
[11] SahraeianR., KoraniE. (2010, December) "The hierarchical hub maximal covering problem with determinate cover radiuses", In Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2010 IEEE International Conference on (pp. 1329-1333). IEEE.
11
[12] AlumurS. A., KaraB. Y., KarasanO. E. (2012) "Multimodal hub location and hub network design",Omega, 40(6): 927-939.
12
[13] DavariS., FazelZarandiM. H. (2012) "The single-allocation hierarchical hub median location problem with fuzzy demands",African Journal of Business Manegement, 6(1): 347-360.
13
[14] KarimiM., EydiA. R., KoraniE. (2014) "Modeling of the Capacitated Single Allocation Hub Location Problem with a Hierarchical Approch (TECHNICAL NOTE)",International Journal of Engineering, 27(4 (A)): 573–586.
14
[15] ArshadiKhamsehA., DoostMohamadiM. (2014) "Complete/Incomplete Hierarchical Hub Center Single Assignment Network Problem", Journal of Optimization in Industrial Engineering, 7(14): 1-12.
15
[16] SepehriM. M., Tehrani NiknejadH., VaziniM. (2001) "Locating new educational spaces using integer programming models", Management Researches in Iran,5(2): 85-106,(in Persian).
16
[17] IshfaqR., SoxC. R. (2011) "Hub location–allocation in intermodal logistic networks", European Journal of Operational Research, 210(2): 213-230.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک مدل ریاضی چند هدفه برای مساله زمان بندی پروژه تحت شرایط محدودیت منابع و حل آن با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری کرم شب تاب و تبرید شبیهسازی شده
زمان بندی پروژه با در نظر گرفتن محدودیت منابع از جمله مسائل با ادبیات غنی در حوزه تحقیق در عملیات و مدیریت پروژه است. تاکنون مقالات و کتب بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده است که دو دلیل عمده بر این امر میتوان برشمرد: نخست آنکه این مسائل بسیار متنوع هستند و دیگر اینکه با توجه به NP-Hard بودن این مسائل، محققین همواره به دنبال راه حل های کاراتر برای حل این مسایل بوده اند.این پژوهش به منظور ارائه مدلی چند هدفه با در نظر داشتن انواع روابط پیش نیازی و همچنین سنجش کارایی الگوریتم کرم شب تاب در حل مسائل RCPSP انجام شده است. از اینرو ابتدا یک مدل ریاضی دو هدفه شامل زمان و هزینه با در نظر گرفتن روابط پیشنیازی کلی، جهت زمانبندی پروژه های استاندارد با محدودیت منابع ارائه شده است و سپس با استفاده از الگوریتم فراابتکاری کرم شبتاب ترکیب شده با یک الگوریتم ابتکاری جوابهای پاره تو برای مساله در نرم افزار متلب نسخه R2014a بدست آمده است و همچنین جهت سنجش کارایی الگوریتم کرم شب تاب، مساله با الگوریتم تبرید شبیه سازیشده نیز حل شد که نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد مطلوب الگوریتم کرم شب تاب و عملکرد قابل قبول تبرید شبیه سازی شده در حل مساله فوق الذکر در مقایسه با بهترین جوابهای موجود برای مسائل استاندارد تاکنون می باشد.
https://journal.saim.ir/article_23635_5604cb239d017627b2c2acc65274f69e.pdf
2017-01-01
117
142
زمانبندی پروژه
محدودیت منابع
الگوریتمهای فراابتکاری
الگوریتم کرم شبتاب چندهدفه
الگوریتم تبرید شبیه سازی شده چندهدفه
سعید
غفوری
saeedghafoori@ut.ac.ir
1
کارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
تقی زاده یزدی
mrtaghizadeh@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Sabzeparvar M. (2014) "Project management and control", 11th Edition, Termeh Press, Tehran.
1
[2] Shirmohammadi A. (2010) Management and control of project, 2nd Edition, Esfahan, Jahad Daneshgahi Press.
2
[3] Demeulemeester E. L. (2002) Project scheduling: A research handbook, Vol. 102, Springer.
3
[4] Deckro R. F. Winkofsky E. P, Hebert J. E., Gagnon R. (1991) "A decomposition approach to multi-project scheduling", Eur. J. Oper. Res., Vol. 51, No. 1: 110–118.
4
[5] Chiu H. N., Tsai D. M. (2002) "An efficient search procedure for the resource-constrained multi-project scheduling problem with discounted cash flows", Constr. Manag. Econ., Vol. 20, No. 1: 55–66.
5
[6] Kim K. W., Gen M., Yamazaki G. (2003) "Hybrid genetic algorithm with fuzzy logic for resource-constrained project scheduling", Appl. Soft Comput., Vol. 2, No. 3: 174–188.
6
[7] Kumanan S., Jose G. J., Raja K. (2006) "Multi-project scheduling using an heuristic and a genetic algorithm", Int. J. Adv. Manuf. Technol, Vol. 31, No. 3–4, pp. 360–366.
7
[8] Tseng L.-Y., Chen S.-C. (2006) "A hybrid metaheuristic for the resource-constrained project scheduling problem", Eur. J. Oper. Res., Vol. 175, No. 2: 707–721.
8
[9] Gonçalves J. F., Mendes J. J. M., Resende M. G. C. (2008) "A genetic algorithm for the resource constrained multi-project scheduling problem", Eur. J. Oper. Res., Vol. 189, No. 3: 1171–1190.
9
[10] Ziarati K., Akbari R., Zeighami V. (2011) "On the performance of bee algorithms for resource-constrained project scheduling problem", Appl. Soft Comput., Vol. 11, No. 4: 3720–3733.
10
[11] Wu S., Wan H.-D., Shukla S. K., Li B. (2011) "Chaos-based improved immune algorithm (CBIIA) for resource-constrained project scheduling problems", Expert Syst. Appl., Vol. 38, No. 4: 3387–3395.
11
[12] Wang L., Fang C. (2012) "A hybrid estimation of distribution algorithm for solving the resource-constrained project scheduling problem", Expert Syst. Appl., Vol. 39, No. 3: 2451–2460.
12
[13] Nasiri M. M. (2013) "A pseudo particle swarm optimization for the RCPSP,” Int. J. Adv. Manuf. Technol., Vol. 65, No. 5–8: 909–918.
13
[14] Koulinas G., Kotsikas L., Anagnostopoulos K. (2014) "A particle swarm optimization based hyper-heuristic algorithm for the classic resource constrained project scheduling problem", Inf. Sci. (Ny)., Vol. 277, pp. 680–693.
14
[15] Fahmy A., Hassan T. M., Bassioni H. (2014) "Improving RCPSP solutions quality with Stacking Justification – Application with particle swarm optimization", Expert Syst. Appl., Vol. 41, No. 13, pp. 5870–5881.
15
[16] Zhang L., Luo Y., Zhang Y. (2015) “Hybrid particle swarm and differential evolution algorithm for solving multimode resource-Constrained project scheduling problem", Joural Control Sci. nad Eng., Vol. 2015.
16
[17] Jafarnejad Chaghoshi A. (2012) Modern production and operation management’ University of Tehran press, Tehran, Iran.
17
[18] Mehregan M. (2012) ‘Mathematical modeling’ 4th edition, SAMT press, Tehran, Iran.
18
[19] Cheng M., Tran D., Cao M. (2014) "Hybrid multiple objective artificial bee colony with differential evolution for the time-cost-quality tradeoff problem", KNOWLEDGE-BASED SYSTEMS. Elsevier B.V.
19
[20] Shahsavari por N., Modarres M., Aryanejad M. B., Tavakoli Moghadam R. (2010) “The discrete time-cost-quality trade-off problem using a novel hybrid genetic algorithm", Appl. Math. Sci., Vol. 4, No. 42, pp. 2081–2094.
20
[21] Wolpert D. H., Macready W. G. (1997) "No free lunch theorems for optimization", Evol. Comput. IEEE Trans., Vol. 1, No. 1, pp. 67–82.
21
[22] Kolisch R., Sprecher A. (1997) "PSPLIB - A project scheduling problem library", Eur. J. Oper. Res., Vol. 96, No. 1, pp. 205–216.
22
[23] Yang X.-S. (2010) "Firefly algorithm, stochastic test functions and design optimisation", Int. J. Bio-Inspired Comput., Vol. 2, No. 2, pp. 78–84.
23
[24] Yousefi A. A., Ebrahim khani H. (2011) "Evaluation and development of firefly algorithm to solve the scheduling of workshop production problem’ 9th international conference of industrial engineering", Tehran, Iran.
24
[25] Yang X. (2012) "Multiobjective firefly algorithm for continuous optimization", pp. 13–15.
25
[26] Cerny V. (1985) "Thermodynamical approach to the traveling salesman problem : An efficient simulation algorithm", J. Optim. THEORY Appl., Vol. 45, No. l, pp. 41–51.
26
[27] Kirkpatrick S., Gelatt C. D.,. Vecchi M. P.(1983) "Optimization by Simulated Annealing", Sceince, Vol. 220, No. 4598, pp. 671–682.
27
[28] J. Doreo, Petrowski A., Siarry P., Taillard E. (2006) Metaheuristics for Hard Optimization: Methods and Case Studies, Springer-Verlang.
28
[29] Sajjadi S. Kh. A., Azimi P. (2015) "Optimizing the equipment of the bank brach with simulation and annealing algorithm", Journal of Management Researches in Iran (MRIJ), Vol. 58, pp. 65-86, (in Persian).
29
[30] Moraga R. J., DePuy G. W., Whitehouse G. E. (2006) A Solution Methodology for Optimization Problems, Taylor and Francis Group LLC.
30
[31] Talbi E.-G. (2009) Metaheuristics: from design to implementation, John Wiley & Sons.
31
[32] Tavana M., Abtahi A., Khalili-Damghani K. (2014) "A new multi-objective multi-mode model for solving preemptive time–cost–quality trade-off project scheduling problems", Expert Syst. Appl., Vol. 41, pp. 1830–1846.
32
[33] Sadeghi A. (2010) "Solving the resource coonstrained project scheduling problem with firefly algorithm", Master thesis, University of Payam-e-Noor, Tehran, Iran.
33
ORIGINAL_ARTICLE
بهینه سازی سبد سهام با تلفیق تحلیل پوششی دادهها و روش تصمیمگیری هورویتز
مسئله بهینهسازی سبد سهام یکی از جذابترین مسائل مالی و سرمایهگذاری است. منظور از بهینهسازی سبد سهام، تعیین شرکتها و میزان سهمی است که یک سرمایهگذار میتواند خریداری نماید به گونهای که از منافع سرمایه خود استفاده کرده و از خطرات آن اجتناب نماید. از نقطهنظر ریاضی مدل مارکوویتز مهمترین مدل بهینه-سازی سبد سهام است. علیرغم اهمیت این مدل، میتوان آن را به جهت اتکا بر بازده تاریخی، که لزوما منعکسکننده وضعیت واقعی شرکت نیست، مورد انتقاد قرار داد. این پژوهش را میتوان از معدود پژوهشهایی طبقه بندی کرد که بازده تاریخی شرکتها را مبنای تصمیمگیری برای بهینهسازی قرار نمیدهند. این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها و روشهای تصمیمگیری چند معیاره به حل مساله بهینه-سازی میپردازد. در گام اول نسبتهای مالی مناسب بهعنوان ورودی و خروجی در تحلیل پوششی دادهها بهکار گرفته میشوند و پس از آن با استفاده از وزنهای بهینه به محاسبه کارایی متقاطع برای هرواحد میپردازد. در ادامه از ماتریس کارایی متقاطع بهعنوان یک ماتریس تصمیم، تعبیر شده که براساس آن میتوان شرکتها، را گزینه قلمداد کرد و با معیارهای متعدد مورد ارزیابی قرار داد. بر این مبنا و براساس تفسیری که از کارایی متقاطع ارائه میشود روشهای تصمیمگیری بیشینه کمینه، بیشینه بیشینه و هورویتز بهعنوان روش بهینهسازی سبد سهام به کار گرفته میشوند و در پایان عملکرد سبدهای پیشنهادی با روشهای فوق با دو شاخص شارپ و جنسن بررسی میشوند. نتایج پژوهش نشان از موفقیت سبد پیشنهادی روش بیشینه بیشینه و برخی از سبدهای پیشنهادی روش هورویتز نسبت به سبد بازار دارد.
https://journal.saim.ir/article_23633_9881795352e8ab31c831b33a761a6d6f.pdf
2017-01-01
143
165
بهینه سازی سبد سهام
کاراییمتقاطع
بیشینه بیشینه
بیشینه کمینه
هورویتز
مهشید
گودرزی
goodarzi.m69@gmail.com
1
کارشناسی ارشد گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
کیخسرو
یاکیده
yakideh@guilan.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
محفوظی
gholamrezamahfoozi@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
[1] ParsaeiyanA., JahankhaniA.(1384)Investment Management and Evaluation of Exchange. Tehran: Tehran University,(in Persian).
1
[2] ArdestaniA., VarzashkarH. (1394) "Review and compare performance based on fundamental analysis and technical analysis share acquired of the Tehran Stock Exchange", Management Researches in Iran, 16(2): 53-64, (in Persian).
2
[3] MarkowitzH. (1952) "Portfolio selection", The Journal of Finance, 7(1): 77-91.
3
[4] EdirisingheN. C. P., ZhangX. (2008) "Portfolio selection under DEA-based relative financial strength indicators: Case of US industries",Journal of the Operational Research Society, pp. 842-856.
4
[5] LimS., OhK. W., ZhuJ. (2014) "Use of DEA cross-efficiency evaluation in portfolio selection: An application to Korean stock market", European Journal of Operational Research, 236(1):361-368.
5
[6] CooperW. W., PastorJ. T. (1996) "Generalized efficiency measures (GEMS) and model relations for use in DEA",Journal of Productivity Analysis.
6
[7] JahankhaniA.,EbrahimiM. (2008)Evaluation of methods of buying andselling shares in Tehran Stock Exchange, Tehran: Shahid Beheshti University.
7
[8] KaoC., LiuS. T. (2000)"Fuzzy efficiency measures in data envelopment analysis", Fuzzy Sets and Systems, 113(3): 427-437.
8
[9] JahanshahlooGh, HosseinzadehF. (1385)Introduction to DEA,Tehran: Tarbiat Moalem Univercity,(in Persian)
9
[10] HekmatS., AmiriM. (1392) "Strategic selection of suppliers by correction factor analysis with data envelopment analysis approach",Journal of Management Development and Transformation,12: 51-64, (in Persian).
10
[11] AziziH., AmirteymooriKordrostamiS. (1395) "DEA offer a new approach for supplier selection with efficient and inefficient border despite undesirable outputs and inaccurate data", Modern Researches in Decision-Making, 1(2): 139-170, (in Persian).
11
[12] AziziH., JahedH. (1394) "Selection of suppliers in volume discount environments in the presence of cardinal and ordinal data", Management Researches in Iran, 19(3): 185-210, (in Persian).
12
[13] BriecW., KerstensK. (2009)"Multi-horizon Markowitz portfolio performance appraisals: A general approach", Omega, 37(1): 50-62.
13
[14] Afshar kazemiM., KhalilaraghiM. (1391) "Portfolio selection in Tehran Stock Exchange by combining data envelopment analysis and planning",Journal of financial Knowledge Eecurities Analysis, 5(1): 49-63, (in Persian).
14
[15] BarbodM. (1389) Portfolio selection models are designed with DEA, Master's Thesis,Tehran: Allameh univercity, (in Persian).
15
[16] BowlinW. F. (2000) "An analysis of the financial performance of defense business segments using data envelopment analysis",Journal of Accounting and Public Policy, 18(4): 287-310.
16
[17] ChenH. (2008) "HStock selection using data envelopment analysis",Industrial Management & Data Systems, 108(9), 1255-1268.
17
[18] HiggsG. (2006) "Integrating multi-criteria techniques with geographical information systems in waste facility location to enhance public participation", Waste management &Research, 24(2): 105-117.
18
[19] AmiriM., ShariyatpanahiM. (1389) "Portfolio selection with MCDM", Journal of SecuritiesExchange,(11): 5-24, (in Persian).
19
[20] LeeA. H., ChenW. C., Chang, C. J. (2008) "A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan", Expert systems with applications, 34(1).
20
[21] JohnsonR., SoenenL. (2003) "Indicators of successful companies",European Management Journal, 21(3):364-369.
21
[22] AsgharpooorM. (1385)Multi Critera Decision Making, Tehran: Tehran univercity, (in Persian).
22
[23] EdirisingheN. C. P., ZhangX. (2007) "Generalized DEA model of fundamental analysis and its application to portfolio optimization", Journal of Banking & Finance, 31(11), 3311-3335.
23
[24] SharpeW. F. (1964) "Capital asset prices: A theory of market equilibrium under conditions of risk", The Journal of Finance, 19(3): 425-442.
24
[25] JonesC. P. (2007) Investments: analysis and management, John Wiley & Sons.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مؤلفه های تأثیرگذار در ساختار تولید در کلاس جهانی در صنعت خودرو
چکیده هدف این مقاله طراحی و تبیین مدل تولید در کلاس جهانی (WCM) در صنعت خودرو با استفاده از تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) است. مدل تولید در کلاس جهانی، سازمان را قادر میسازد فعالیت و رقابت خود را در گستره جهانی دنبال نماید و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر اینکه عملکرد سازمان در تطابق با بهترینهای صنعت در کلاس جهانی قابل ارزیابی و رقابت باشد. این مدل مرکب از هشت رکن اصلی و بیست و سه رکن فرعی میباشد که در قالب ارکان فنی – تکنیکی و مدیریتی طبقهبندی شده و تبلور یافته است. ارکان اصلی مدل شامل؛ فرآیندهای کسب و کار، انعطافپذیری، تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، توسعه محصول جدید، سرمایه انسانی، استراتژیهای رقابتی تولید و ارزیابی عملکرد هستند. علیرغم اینکه هر یک از ارکان، اعم از اصلی و فرعی، در ساختار مدل تأثیرگذاری منحصربفردی دارند اما هیچکدام به تنهایی قادر نخواهند بود سازمان را در جهت دستیابی به هدف اصلی (تولید در کلاس جهانی) یاری نماید، بنابرین به منظور ایجاد یکپارچگی ارکان از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شده است. روش نمونهگیری، هدفمند غیرتصادفی است و انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین انجام گرفته و نتیجه پژوهش بصورت نمودار مدل با استفاده از شبکه تعاملات ارکان اصلی و فرعی (ابعاد و شاخصها) ترسیم شده است که مسیر دستیابی سازمان به تولید در کلاس جهانی را نشان میدهد. ضمناً روشهای مختلف نگاشت شناختی تکنیک ISM در این تحقیق مورد توجه واقع شده است.
https://journal.saim.ir/article_23625_f9460f848c636380380edde6f153157f.pdf
2017-01-01
167
186
تولید در کلاس جهانی
مدلسازی ساختاری تفسیری
ماتریس وابستگی– نفوذ
شبکه تعاملات
حسینعلی
نقیبی
hnaghibi2010@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
حسن
فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مسعود
کسایی
massoudkass@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
مصطفی
زندیه
m_zandieh@sbu.ac.ir
4
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
[1] Green, K.W. Jr, Inman R.A. (2005) "Does implementation of a JIT-with customers' strategy change an organization’s structure?", Industrial Management & Data Systems, 106(8):1077-1094.
1
[2] Narayan V.K. (2001) Managing technology and innovation for competitive advantage, Pearson Education, pp. 153.
2
[3] Sangwan K.S., Digalwar A. K. (2008) "Evaluation of world-class manufacturing systems: A case of Indian automotive industries", International Journal of Services and Operations Management, 4(6): 687-708.
3
[4] Schlotterbeck D. (1989) "World class manufacturing proves first-class success", Manufacturing Systems, pp. 66-69.
4
[5] By Bart Allen Berry (2012) The path of excellence world class leadership, Online Free .pdf Edition, pp. 50-65.
5
[6] Jitesh Thakkar, Arun Kanda, S.G. Deshmukh (2008) "Evaluation of buyer supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: The case study of Indian automotive SMEs", Journal of Manufacturing Technology Management, 19(1): 92–124.
6
[7] Kasul R. A., Jaideep G. M. (1995) "Performance measurements in world-class operations", A Strategic Model. Benchmarking for Quality Management & Technology, 2(2): 20-36.
7
[8] Hayes R. H., Wheelwright S. C. (1984) Restoring our competitive edge: Competing through manufacturing, Wiley, New York, NY. pp. 164-170.
8
[9] Eid R. (2009) "Factors affecting the success of world class manufacturing implementation in less developed countries the case of Egypt", Journal of Manufacturing Technology Management, 20(7): 989-1008.
9
[10] Fullerton R. R., McWatters C. S. (2004) "An empirical examination of cost accounting practices used in advanced manufacturing environments", Advances in Management Accounting, 12: 85-113.
10
[11] Schonberger RJ (1987) World class manufacturing: The next decade, Free Press, New York, pp. 89-95.
11
[12] Lind J. (2001) "Control in world class manufacturing-A Longitudinal Case Study", Management Accounting Research, 12: 41–74.
12
[13] Farsijani H. (2110) World class production and operations methods, Publication of SAMT, Tehran.
13
[14] Stonebreaker Peter W., Keong Leong G. (1994) Operations strategy: focusing competitive excellence, Boston: Allyn and Bacon, pp. 112-124.
14
[15] Baldwin Daniel F. (2004) "Q&A: World-class manufacturing", Surface Mount Technology 18, No. 1: 23-40.
15
[16] Warfield J. N. (1976) Societal systems: Planning, policy, and complexity, New York: Wiley Interscienc, pp. 345-366.
16
[17] Charan P., Shankar R., Baisya R.K. (2008) "Analysis of interactions among the variables of supply chain performance measurement system implementation", Business Process Management Journal, 14(4): 512-529.
17
[18] Sage A.P. (1977) Interpretive Structural Modeling: Methodology for LargeScale Systems, McGraw-Hill: New York , 91–164.
18
[19] Azar A., Mostafaie Dovlatabadi KH. (2012) "Fuzzy cognitive mapping, A New Approach to Modeling Software; Modeling budget in the Statistical Center of Iran", Management Researches in Iran, Vol. 16, No. 3, pp. 83-103, (in Persian).
19
[20] Azar A., Khosravani F., Jalali R. (2013) "Soft operation research: Structured approaches to problem", Publication of Industrial Management Institute, Tehran.
20
[21] Faisal MN., Banwet DK., Shankar R.(2007) "Quantification of Risk Mitigation Environment of Supply Chains Using Graph Theory and Matrix Methods”, European J. Industrial Engineering, Vol. 1, No. 1, pp. 29-39.
21
[22] Anukul Mandal, Deshmukh S.G. (1994) "Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM)", International Journal of Operations& Production Management, Vol. 14, No. 6, pp. 52-59.
22
[23] Ashish Agarwal, Ravi Shankar, M.K. Tiwari. (2007) "Modeling agility of supply chain", Industrial Marketing Management, 36: 443 – 457.
23
[24] Azar A., Tizro A., Moghbel A., Anvari A. (2010) "Contouring agility model of supply chain: Interpretive structural modeling approach", Management Researches in Iran, No. 14, pp. 1-25, (in Persian).
24