انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
رتبه بندی شرکتهای برونسپار دفع پسماندهای بیمارستانی با روش ترکیبی جدید تصمیم گیری چند معیاره فازی و خاکستری
1
23
FA
محمود
مدیری
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
m_modiri@azad.ac.ir
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.1.2<br />تضمین دفع صحیح پسماندهای بیمارستانی به چالش بزرگی برای مدیریت پسماند بیمارستانها تبدیل شده است که برونسپاری شدن فرآیند دفع پسماند میتواند گزینهی مناسب باشد. هدف این تحقیق انتخاب شرکت برای برونسپاری دفع پسماندها در بیمارستان ها برای کمک به تصمیمگیری صحیح مدیران میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام توصیفی-اکتشافی است. جامعه تحقیق خبرگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تعداد 10 نفر است. با مروری بر ادبیات نظری تحقیق مهمترین معیارها شناسایی و با نظر خبرگان و روش دلفی فازی غربالگری شدند. سپس از روش ترکیبی جدید فرآیند تحلیل شبکهای بر اساس دیمتل فازی برای تعیین روابط و اثرگذاری و اثرپذیری و وزندهی معیارها و از روش تحلیل رابطه خاکستری اصلاحشده برای رتبهبندی شرکتهای دفع پسماند های بیمارستانی استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و حل به روش دیمتل نشان داد که معیار «مالی» تاثیرگذارترین و «قابلیت خدمات» تاثیرپذیرترین معیار کلیدی موفقیت در فرآیند برونسپاری است. زیرمعیار «پاسخگویی در خدمات» بیشترین وزن و اولویت اول را دارد.
دفع پسماندهای بیمارستانی,برونسپاری,دیمتل,فرآیند تحلیل شبکهای,تحلیل رابطه خاکستری اصلاح شده
https://journal.saim.ir/article_39237.html
https://journal.saim.ir/article_39237_8ba8a34b81281bf9176a729e179be543.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
ارائه سیستم توصیه گر مبتنی بر آنالیز عقاید جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده بانکی
25
49
FA
مهرگان
قباخلو
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات ( کسب و کار هوشمند)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ghobakhloo.m@gmail.com
علی
رجب زاده قطری
0000000200066291
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
alirajabzadeh@modares.ac.ir
عباس
طلوعی اشلقی
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
toloie@srbiau.com
محمود
البرزی
دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
mahmod_alborzi@yahoo.com
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.2.3<br />حفظ مشتری یک مسئله مهم برای بانک ها می باشد. مسئله حاضر در حوزه یادگیری ماشین و مباحث آماری با تمرکز بر مشکل پیش بینی صحیح نیازهای مشتری و پاسخگویی به آن در محیط پویای بانک است. از آنجا که به ندرت حرکت موثری با بهره گیری از اقدامات شخصی سازی شده برای بهبود نرخ نگهداری مشتری انجام شده، با این حال، این تصمیمات حداقل به عنوان شناسایی صحیح مشتریان در معرض خطر ریزش بسیار مهم است. تصمیم گیری برای اقداماتی جهت ارائه خدمات خاص به مشتریان و شخصی سازی به طور معمول به مدیران منتهی می شود که آن ها تنها می توانند بر دانش خود تکیه کنند. با بررسی ادبیات علمی دربارهCRM ، این تحقیق مدلی را که می تواند برای تولید فعالیت های حفظ مشتری و بازاریابی در بانکداری شخصی استفاده شود، ارائه می دهد که شامل بررسی تحلیلی مشتریان و تولید اقداماتی در راستای نگهداری آن هاست و در آن تحلیلگران همچنین مجموعه ای از اقدامات شخصی سازی شده را برای حفظ مشتریان با استفاده از یکی از رویکردهای ارائه شده در این مقاله، با استفاده از یک سیستم توصیه گر با بهره گیری از عقاید و تجارب مشتریان ارائه خوهند داد.
عقیده مشتری,تجربه مشتری,سیستم توصیه گر,بانکداری شخصی,شخصی سازی
https://journal.saim.ir/article_39238.html
https://journal.saim.ir/article_39238_bbaedbd5b86466f99e5d0a1889c5cb06.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
تصمیمگیری مدیران زن در سازمانهای بهداشتی و درمانی: چالشها و راهکارها
51
94
FA
علیمحمد
مصدق راد
0000-0002-7955-6292
دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
mosadeghrad@yahoo.com
مریم
تاجور
0000-0003-0608-6768
استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
mtajvar2004@yahoo.com
سارا
طاهری
0000-0002-7950-1339
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
sarataheri.tums@gmail.com
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.3.4<br />تصمیمگیری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیران عبارت است از انتخاب راهکاری از میان راهکارهای موجود برای حل یک مسأله. این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای مدیران زن در سازمانهای بهداشتی و درمانی ایران در انجام وظیفه تصمیمگیری انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و اکتشافی بود که با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۲3 نفر از مدیران زن در سازمانهای بهداشتی و درمانی شهر تهران انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش با روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با روش تحلیل موضوعی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدیران زن سازمانهای بهداشتی و درمانی با 22 نوع چالش در تصمیمگیری مواجه هستند. این چالشهای تصمیمگیری در قالب پنج گروه چالشهای ساختاری (مأموریت و نوع وظایف سازمانی، اندازهی سازمان، پراکندگی کار و بار کاری، کمبود منابع مالی، حمایت نشدن توسط قانون) ، فرآیندی (ضعف در تعریف مسأله، هدفگذاری اشتباه، توسعهی راهکارهای غلط، نداشتن معیارهای مناسب برای ارزیابی راهکارها)، انسانی (کمبود کارکنان و انگیزه، دانش و مهارت کم کارکنان)، فرهنگی (رودربایستی سازمانی، باورهای شخصی، منفعتطلبی، بیتفاوتی و باورهای جنسیتی) و مدیریتی (عدم ثبات احساسی مدیران، نداشتن اختیار و تعهد و حمایت کم مدیران ارشد) طبقهبندی شد. مدیران زن برای رفع این چالشها از تجربه، شواهد و مستندات علمی، تصمیمگیری گروهی، اولویتبندی مسایل، ارتباطات مؤثر، شفافسازی، اعتدال و میانهروی، تفکر سیستمی، توجه به منافع سازمانی، آموزش و انگیزش کارکنان، اصلاح فرهنگ سازمانی و مماشات و مدارا استفاده میکردند.
مدیران زن,تصمیمگیری,چالشها,سقف شیشهای
https://journal.saim.ir/article_39239.html
https://journal.saim.ir/article_39239_d9428966d099336fd1cbc27535d538f2.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
طراحی یک مدل کسبوکار پایدار با استفاده از روششناسی سیستمهای نرم و بوم مدل کسبوکار مثلث ارزش ( مطالعه موردی: شرکت تولیدی صنعتی فراسان)
95
117
FA
فرشاد
علمداریولی
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
faralamdary@gmail.com
علی
محمدی
استاد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
amohamadi11@gmail.com
مسلم
علیمحمدلو
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mslmaml@shirazu.ac.ir
عباس
عباسی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
aabbasi@shirazu.ac.ir
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.4.5<br />آنچه امروزه سرنوشت سازمانها، موفقیت یا شکست آنها، را رقم میزند، دستیابی به یک مدل کسبوکار پایدار مناسب جهت ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی، میباشد. باوجوداین ضرورت، مطالعات محدودی در این زمینه، در دنیای واقعی، تحت یک مدل استاندارد و معتبر، قابلمشاهده است. در این پژوهش، با استفاده از روششناسی سیستمهای نرم و بکارگیری بوم مدل کسبوکار جدید مثلث ارزش، امکان طراحی یک مدل جامع برای شرکت تولیدی صنعتی فراسان، یکی از شرکتهای فعال در صنعت لوله، فراهم گردید. این پژوهش، در تلاش است به دو هدف اصلی یعنی: شناسایی اجزاء و عوامل کلیدی تشکیلدهنده مدل کسبوکار پایدارشرکت فراسان و همچنین، طراحی آن، بهمنظور کمک به ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی، دست یابد. دستاورد پژوهش، از دیدگاه کاربردی، دستیابی به یک الگوی مناسب کسبوکار برای این شرکت و از دیدگاه نظری، ارائه رویکردی جدید در طراحی مدلهای کسبوکار پایدار، میباشد. این پژوهش، بهعنوان یک مورد کاربردی در دنیای واقعی، میتواند مبنایی جهت کمک به سازمانها و صنایع کشور در ایجاد ارزش برای ذینفعان کلیدی مانند: سهامداران، مشتریان، کارکنان، جامعه و محیطزیست، قرار گیرد و امکان دستیابی به توسعه پایدار را بهبود بخشد.
مدل کسبوکار پایدار,مثلث ارزش,روششناسی سیستمهای نرم
https://journal.saim.ir/article_39240.html
https://journal.saim.ir/article_39240_d426f855862be13a32d8f06a6cfde999.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
تأثیر قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش بر هوش تجاری با میانجی گری نوآوری باز در شرکت های تولیدی کوچک و متوسط
119
139
FA
عباس علی
رستگار
0000-0001-6834-7682
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
a_rastgar@semnan.ac.ir
امیر
حکاکی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
a.hakaki@semnan.ac.ir
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.5.6<br />در محیط رقابتی کسب وکار، توسعه و حفظ یک مزیت رقابتی برای شرکتها امری حیاتی است و هوش تجاری از جمله عوامل کلیدی در تحقق این مهم به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش بر هوش تجاری با میانجی گری نوآوری باز انجام شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از شرکت های تولیدی کوچک و متوسط در استان تهران می باشد؛ حجم نمونه آماری برمبنای روش حداقل مربعات جزئی 90 نفر تعیین گردیده است. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه که بوسیله دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پایایی ابعاد مختلف آن مورد تأیید قرار گرفته جمع آوری شده و با استفاده از روش تحلیل مسیر با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مدلسازی معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیهها بوسیله نرم افزارهای SPSS و SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار است. آزمون فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% نشان از آن دارد که رابطه مثبت و معنادار نوآوری باز و هوش تجاری مورد تأیید قرار گرفته و مشخص گردید قابلیت زیرساختی مدیریت دانش بطور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری باز بر روی هوش تجاری تأثیر می گذارد؛ همچنین، مشخص گردید به تقریب یک سوم از اثر کل قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش بر هوش تجاری از طریق غیر مستقیم توسط نوآوری باز تبیین می شود.
هوش تجاری,قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش,نوآوری باز,مدلسازی معادلات ساختاری
https://journal.saim.ir/article_39241.html
https://journal.saim.ir/article_39241_92542ea3f76ad5bc982adf0e77579151.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
03
20
الگوریتمی جدید برای پیدا کردن نقاط بهینه پارتو در مسائل بهینهسازی چندهدفه
141
169
FA
فرشته
اکبری
دانشجوی دکتری-دانشکده ریاضی و علوم کامیپوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
f.akbari.1993@gmail.com
اسماعیل
خرم
استاد تمام-دانشکده ریاضی و علوم کامیپوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
eskhor@aut.ac.ir
مهرداد
غزنوی
https://orcid.org/0000-0002-6274-7076
استاد یار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
ghaznavi@shahroodut.ac.ir
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.6.7<br />در این مقاله یک روش اسکالرسازی اصلاحشده برای بدست آوردن مجموعه نقاط پارتو در مسائل بهینهسازی چندهدفه مورد بررسی قرار میگیرد. روش پیشنهادی، تعمیمی از روشهای تقاطع مرزی نرمال محدودشده و روش پاسکلوتی-سرافینی میباشد. در ابتدا، مساله بهینهسازی مربوط به روش اصلاحشده را بررسی میکنیم و سپس الگوریتمی برای بدست آوردن مجموعه نقاط بهینه پارتو ارایه میدهیم. در ادامه، روابط بین جوابهای بهینه مساله اسکالرسازی و جوابهای کارا (ضعیف، سره) مسائل بهینهسازی چندهدفه را بررسی میکنیم. در واقع شرایط لازم برای جوابهای کارا (ضعیف، سره) مسائل بهینهسازی چندهدفه را بدست میآوریم. نتایج حاصل شده بدون شرط تحدب ناحیه شدنی مساله چندهدفه برقرار میباشند. در ادامه یک الگوریتم جدید برای تقریب زدن مرز پارتوی مسائل چندهدفه ارایه می دهیم. چندین مثال را به کمک الگوریتم ارایه شده حل و نتایج را با روشهای موجود مقایسه می کنیم. نتایج حاصله نشان از کارایی رویکرد پیشنهاد شده نسبت به روشهای معروف موجود دارد.
مساله بهینهسازی چندهدفه,اسکالرسازی,نرمالسازی,نقاط پارتو,جوابهای کارای سره
https://journal.saim.ir/article_39242.html
https://journal.saim.ir/article_39242_8fcb4828a1686ffca7d5e668396ec5ad.pdf
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
2476-6291
5
1
2020
04
08
طراحی مدل سیستم استنتاج فازی عصبی - تطبیقی ( ANFIS) برای ارزیابی و پیشبینی سطح مدیریت دانش سازمان با محوریت نوآوری.
171
189
FA
امیرحمزه
عالی نژاد
دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
amir.hamzehe@gmail.com
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
azara@modares.ac.ir
DOR : 20.1001.1.24766291.1399.5.1.7.8<br />در سالهای اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در تمامی سازمانها تبدیلشده است. یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش نوآوری، مدیریت دانش است. با نوآوری، برتریهای بلندمدت سازمان در عرصههای رقابتی حفظ شود. ارزیابی و پیشبینی سطح مدیریت دانش برای مدیران بسیار بااهمیت است. در میان روشهای نوین مدلسازی، سیستمهای فازی از جایگاه ویژهای در زمینههای مختلف علوم برخوردارند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با توجه به روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. سیستم استنتاج فازی عصبی - تطبیقی (ANFIS) روش مناسبی برای حل مسائل غیرخطی است. این روش، ترکیبی از روش استنتاج فازی و شبکه عصبی مصنوعی است که از مزایای هردو روش بهره میبرد. در این تحقیق تعداد 5 مؤلفه اصلی برای سنجش و پیشبینی سطح مدیریت دانش سازمان، به عنوان ورودی سیستم استنتاج فازی انتخاب گردید. برای ارزیابی عملکرد مدل از پارامترهای مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE)، درصد خطای نسبی(ε)، میانگین خطای مطلق(MAE) و ضریب تبیین (R2) استفادهشده است که به ترتیب مقادیر 12/0 ، 0.0152%، 036/0 و 995/ بهدستآمده است و این نشانگر دقت و قابلیت اعتماد به مدل مذکور است.. خروجی این پژوهش، ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻓﺎزی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ (ANFIS) است.
مدیریت دانش,نوآوری,سیستم استنتاج فازی-عصبی تطبیقی
https://journal.saim.ir/article_39243.html
https://journal.saim.ir/article_39243_42acafe72dc29476da2a48af41fa3385.pdf