TY - JOUR ID - 31244 TI - طراحی مدلی پایدار در مسائل مکان‌یابی هاب سلسله‌‌مراتبی در شبکه حمل‌ونقل چندوجهی با در نظر گرفتن اثر اختلال (عامدانه و غیرعامدانه) JO - پژوهش های نوین در تصمیم گیری JA - MRDM LA - fa SN - AU - ترکستانی, سارا سادات AU - سیدحسینی, سید محمد AU - ماکوئی, احمد AU - شهانقی, کامران AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - استاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 3 IS - 1 SP - 29 EP - 56 KW - مکان‌‌یابی هاب سلسله‌‌مراتبی KW - حمل‌ونقل چند‌وجهی KW - اختلال KW - شبیه‌سازی مونت‌کارلو DO - N2 - در یک شبکه حمل‌ونقل عمومی (هوایی–زمینی)، هدف اصلی انتقال مسافر از مبدأ به مقصد و توجه به اهمیت خدمت‌‌رسانی است. در نظر گرفتن انواع مختلف وسیله حمل‌ونقل و به دنبال آن افزایش خدمت‌‌رسانی (تنوع خدمات)، یکی از مسائل مهم و اساسی در سیستم‌‌های مکان‌‌یابی هاب سلسله‌‌مراتبی است. همچنین بررسی اثر اختلال (عامدانه و غیرعامدانه)، تغییرات دامنه ارتباطات در شبکه توزیع، مکان‌‌یابی‌‌ها و تخصیص‌‌های مجدد و طراحی شبکه‌‌ای پایدار جهت پاسخ‌‌گویی با وجود اختلال، ازجمله مسائلی هستند که در حوزه مکان‌‌یابی هاب سلسله‌‌مراتبی کمتر موردتوجه قرار گرفته شده‌‌اند. در این پژوهش برای طراحی پایدار شبکه مکان‌‌یابی هاب سلسله‌‌مراتبی، با در نظر گرفتن حمل‌ونقل چندوجهی و محدودیت ظرفیت خدمات‌‌رسانی در دو سناریو عدم وجود اختلال و وجود اختلال، از یک مدل خطی استفاده شده و مدل پیشنهادی با استفاده از نرم‌‌افزار بهینه‌‌سازی گمز و شبیه‌‌سازی مونت‌‌کارلو (نرم‌‌افزار متلب) حل شده است. از نتایج حاصل از سناریو عدم وجود اختلال برای به دست آوردن احتمال اختلال گره هاب‌های غیرمرکزی و مسیرهای هابی برای سناریو وجود اختلال استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل و روش حل پیشنهادی حتی با وجود اختلال، تغییرات مکان‌‌یابی گره هاب‌‌های غیرمرکزی و تخصیص‌‌های مجدد سطوح سلسله‌‌مراتبِ شبکه، می‌‌تواند پاسخ‌‌گوی تقاضاهای موجود باشد. افزایش ضریب تخفیف، افزایش بازه اختلال و همچنین افزایش تعداد گره هاب‌های غیرمرکزی در شبکه سبب افزایش هزینه کلی شبکه می‌‌شود. همچنین افزایش سطوح خدمت‌‌رسانی، توجه به انواع مسیرها و وسیله‌‌های حمل‌ونقل می‌‌تواند قدرت تصمیم‌‌گیری در شبکه را گسترش دهد. UR - https://journal.saim.ir/article_31244.html L1 - https://journal.saim.ir/article_31244_907eec23cebfbb04885466252290ccbc.pdf ER -