TY - JOUR ID - 37598 TI - بررسی مقایسه‌ای ویژگی‌های ساختاری شرکت‌های شبکه تامین صنعت خودرو ایران (رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی) JO - پژوهش های نوین در تصمیم گیری JA - MRDM LA - fa SN - AU - ثابت سروستانی, مهین AU - مقبل باعرض, عباس AU - افسر, امیر AD - دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 4 SP - 59 EP - 80 KW - شبکه تامین KW - ویژگی‌های ساختاری KW - تحلیل شبکه اجتماعی KW - ساختار شبکه KW - صنعت خودرو DO - N2 - به دلیل ورود کسب‌و‌کارها به زمینه رقابت بین شبکه‌ای، موفقیت نهایی آن‌ها به توانایی مدیریت برای هماهنگ کردن شبکه در هم پیچیده شده روابط بین شرکتی بستگی دارد. این کار با شناسایی ویژگی‌های ساختاری شبکه‌‌ها، برای مدیریت بهتر، آن‌ها را ضروری ساخته است. رویکردهای تحلیل و مدل‌سازی سنتی بیشتر روابط شرکت‌‌های تأمین کننده-خریدار را در نظر می‌‌گیرند؛ از‌ این‌رو، در بررسی اثرهای نظام‌ند ناشی از جنبه‌‌های ذاتی پیچیده ریخت‌شناسی و رفتاری در شبکۀ روابط، شکست می‌خورند. با اینکه‌ شبکه‌های تأمین از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارند؛ امّا تنوع آن‌‌ها از نظر ساختاری کمتر شناخته شده است. از این رو بسیاری از پژوهشگران به استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای تحلیل ریخت شناسی شبکه‌‌های تأمین، تأکید کرده‌‌اند. این مطالعه به مقایسه ویژگی‌‌های ساختاری شبکه تأمین بین شرکتی در صنعت خودرو ایران و شرکت‌‌های برتر در این زمینه با استفاده از تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی با هدف شناخت تفاوت ساختاری آن‌‌ها پرداخته است. نتیجه‌های این پژوهش نشان می‌دهد؛ که شرکت‌‌های با عملکرد برتر در این صنعت، پیکربندی مناسبی برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازار را نداشته و سرعت کمی در این زمینه دارند. همچنین آن‌‌ها از قدرت نفوذ بیشتر، دسترسی سریع‌تر به منبع‌ها و قدرت رابطه‌‌ای بالاتری نسبت به سایر شرکت‌‌ها را دارند؛ و روابط خود را به گونه‌‌ای مدیریت می‌‌کنند که اشتراک گذاری، انتقال دانش و یادگیری را برای آن‌‌ها آسان کند. UR - https://journal.saim.ir/article_37598.html L1 - https://journal.saim.ir/article_37598_6a13c1d6ff7982df0e8939d29c788418.pdf ER -