انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Integrated production planning and scheduling with maintenance constraints in hybrid flow shop environmentمدلسازی یکپارچه برنامهریزی و زمانبندی تولید و نگهداری تعمیرات در محیط جریان کارگاهی ترکیبی127252128FAایمان رستگاردانشجوی دکتری، مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران. بابل. ایرانجواد رضائیاندانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایرانایرج مهدویاستاد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایرانپرویز فتاحیاستاد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20210702Integrating production scheduling and scheduling is one of the most important decisions in any production organization that leads to increase the effectiveness of operations management. Long-term production planning decisions (determination of production quantity, inventory level, etc.) and short-term operational scheduling decisions (order of work processing and maintenance activities) have a direct effect on each other. In this study, a new mathematical model for simultaneous decision making of production planning and scheduling is presented with the aim of minimizing the total costs, time and delay in the hybrid flowshop. The concept of imperfect maintenance and considering several types of repair maintenance sources is presented in the proposed model. Two multi-objective meta-heuristic evolutionary algorithms based on the harmony search algorithm and the exact Epsilon-constraint solution method are proposed to solve the proposed model, which continuously searches the decision-making solution space. For this purpose, a sample of test problems of literature review and three performance criteria of Pareto number of solutions, mean ideal distance and Spacing metric are used to compare the results of meta-heuristic algorithms. The results show the advantages and effectiveness of the methods used in determining the Pareto optimal solution for optimization problems.یکپارچهسازی زمانبندی و برنامهریزی تولید از تصمیمات مهم در هر سازمان تولیدی است که منجر به افزایش اثربخشی مدیریت عملیات میشود. تصمیمات بلندمدت برنامهریزی تولید (تعیین مقدار تولید، سطح موجودی و غیره) و تصمیمات کوتاه مدت عملیاتی زمانبندی (ترتیب پردازش کارها و عملیات نت) تاثیر دوطرفه و مستقیم بر یکدیگر دارند. در این مقاله مدل ریاضی جدیدی برای تصمیمگیری همزمان برنامهریزی و زمانبندی تولید با هدف حداقل کردن مجموع هزینهها، زمان و دیرکرد در محیط جریان کارگاهی ترکیبی ارائه میشود. مفهوم نت ناکامل و در نظر گرفتن چند نوع منبع نگهداری تعمیرات در مدل پیشنهادی ارائه شده است. دو الگوریتم تکاملی فراابتکاری چندهدفه مبتنی بر الگوریتم جستجوی هماهنگی و روش حل دقیق اپسیلون-محدودیت برای حل مدل پیشنهادی ارائه شده است که فضای حل تصمیمگیری را به روشی مستمر جستجو میکنند. بدین منظور نمونه مسائلی مرتبط با مقاله پیشین ارائه شد و از سه معیار عملکردی تعداد حلهای پارتو، متوسط فاصله ایدهآل و پراکندگی حلهای نامغلوب برای مقایسه نتایج حاصل از الگوریتمهای فراابتکاری استفاده شد. نتایج نشان دهنده مزایا و اثربخشی روشهای استفاده شده در تعیین جواب بهینه پارتو برای مسائل بهینهسازی است.https://journal.saim.ir/article_252128_c3061acafef2b8379b1db4e7348a2fdc.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Estimation of efficiency of two-stage processes using a fully fuzzy range-adjusted measure approach and strong complementary slackness conditionsتخمین کارایی فرایندهای دومرحلهای با استفاده از مدل اندازه دامنه تنظیم شده کاملا فازی و شرایط مکمل زاید قوی2951250783FAسیدمحمد فخرموسویدانشجوی دکتری، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانعلیرضا امیرتیموریاستاد، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانسهراب کردرستمیاستاد، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایرانمحسن واعظ قاسمیاستادیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانJournal Article20211109In recent decades, the topic of performance measurement has been one of the popular topics for large companies and manufacturers managers . The range - adjusted measurement ( RAM ) model in data envelopment analysis (DEA) is a non - radial model used to evaluate the performance of firms. Due to the presence of uncertain data in many investigations, a fully fuzzy range-adjusted measurement model with strong complementary slackness conditions to find efficient two-stage systems in a reference set is presented in this paper and it is used to evaluate airline . Given that we have a multi-objective network model of fully fuzzy range - adjusted measurement with strong complementary slackness conditions, the proposed model is solved using the lexicograph method . We also compare it with the existing fully fuzzy network DEA - range adjusted measurement model. Finally, we apply this model using the data of 14 Iranian airlines.در دهه های اخیر، موضوع ارزیابی عملکرد، یکی از موضوعات مورد علاقه ی شرکت ها و مدیران کارخانجات بزرگ بوده است. مدل اندازه دامنه تنظیم شده (RAM) در تحلیل پوششی داده ها، یک مدل غیرشعاعی است که برای ارزیابی عملکرد واحدها استفاده می شود. با توجه به حضور شاخصهای نادقیق در بسیاری از بررسیها، در این مقاله یک مدل اندازه دامنه تنظیم شده کاملا فازی با شرایط مکمل زائد قوی را برای یافتن سیستمهای دومرحلهای کارا در یک مجموعه مرجع ارایه داده و آن را در ارزیابی خطوط هوایی به کار می بریم. با توجه به اینکه یک مدل شبکه ی چند هدفه اندازه دامنه تنظیم شده کاملا فازی با شرایط مکمل زائد قوی داریم، در نتیجه با استفاده از روش لکزیکوگراف، مدل پیشنهادی را ارائه می نمائیم. همچنین آن را با مدل اندازه دامنه تنظیم شده در شبکه ی پایه ای مقایسه می کنیم. در انتها مدل را با استفاده از داده های چهارده ایرلاین ایرانی پیاده سازی می نمائیم.https://journal.saim.ir/article_250783_c932558cb7301d2a3baf5e7502934140.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622A New Hybrid Approach Based on Data Envelopment Analysis of DFM with Undesirable Output and Cluster Analysis to Evaluate the Sustainable Development of Countriesرویکرد ترکیبی نوین بر پایه تحلیل پوششی دادههای DFM با خروجی نامطلوب و تحلیل خوشهای جهت ارزیابی توسعه پایدار کشورها5386250784FAفاطمه زمزمدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-0123-068Xحبیب زارع احمدآبادیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3662-5953علیرضا ناصر صدرآبادیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-5906-7619علی مروتی شریفآبادیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-7822-3376Journal Article20211127This study evaluates the performance of Iran and 38 OECD countries by providing a DFM model with undesirable outputs. Comparing the changes in the rate of increase in output and the rate of decrease in inputs for the efficiency of decision units in DFM and CCR models is one of the objectives of this study. This research is applied research in terms of purpose and is descriptive research in terms of implementation. According to the review of the literature and research background of the employed Total labor force, Total primary energy consumption and Gross Capital Formation were considered as input, GDP was considered as a desirable output and total GHG emissions excluding LULUCF, was considered as an undesirable output. The results showed that inefficient countries should make the most change in the input of total primary energy consumption and the least change in the desirable output (GDP) in order to reach the efficiency frontier; therefore, considering energy consumption management can be effective in changing inefficient countries with poor performance in environmental sustainability, such as Iran into efficient ones. The analysis also showed that in order to improve the sustainability in Iran, policymakers should consider reducing energy consumption, increasing labor productivity, reducing greenhouse gas emissions and improving investment productivity and GDP. According to the research method, two modeling methods of evaluating the efficiency of countries in the field of sustainable development were compared and the advantages of DFM model in comparison to CCR were studied.تحلیل کارایی کشورها در زمینه توسعه پایدار با توجه ویژه به انتشار گازهای گلخانهای، میتواند کمک شایانی به سیاستگذاری توسعه منطقهای و جهانی نماید. پژوهش حاضر با ارائه یک مدل DFM با خروجیهای نامطلوب به ارزیابی عملکرد کشور ایران و 38 کشور OECD میپردازد. مقایسه تغییرات میزان افزایش در خروجی و کاهش در ورودیهای جهت کارا شدن واحدهای تصمیمگیری در مدلهای DFM و CCR از اهداف این پژوهش است .بر اساس بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش نهادههای نیروی کار شاغل، کل مصرف انرژی اولیه و تشکیل سرمایه ناخالص بهعنوان ورودی، نهاده تولید ناخالص داخلی (GDP) بهعنوان خروجی مطلوب و نهاده مجموع انتشار گازهای گلخانهای بهاستثنای LULUCF بهعنوان خروجی نامطلوب درنظرگرفته شدهاست. در نهایت نتایج نشان داد که کشورهای ناکارا جهت رسیدن به مرز کارا باید بیشترین تغییر را در نهاده ورودی کل مصرف انرژی اولیه و کمترین تغییر را در نهاده خروجی مطلوب (GDP) ایجاد کنند لذا توجه به مدیریت مصرف انرژی و پرداختن به آن میتواند در کارا شدن کشورهای ناکارا و دارای عملکرد ضعیف در پایداری زیستمحیطی، نظیر ایران مؤثرتر باشد همچنین تحلیلها نشان داد که در ایران جهت بهبود وضعیت پایداری، سیاستگذاران باید بیشترین توجه خود را معطوف به کاهش مصرف انرژی، افزایش سطح بهرهوری نیروی کار، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و در نهایت بهبود بهرهوری سرمایهگذاری و GDP نمایند. بر مبنای روش تحقیق اشارهشده، به مقایسه دو شیوه مدلسازی ارزیابی کارایی کشورها در زمینه توسعه پایدار پرداختهشده است و مزیتهای مدل DFM نسبت به CCR مورد تحلیل قرار گرفتهاست.https://journal.saim.ir/article_250784_ecff961b143b08a5fbb230d7102273f6.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Explaining the consumer decision-making model based on cognitive and behavioral sciences using the Meta-synthesis methodتبیین الگوی تصمیمگیری مصرفکننده مبتنی بر علوم شناختی و رفتاری با بهره گیری از روش فراترکیب88109252129FAمهسا سلسبیلدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعطاءا.. رفیعی آتانیاستادیار، گروه مهندسی پیشرفت اقتصادی، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعلی بنیادی نائینیدانشیار، گروه مدیریت و مهندسی کسب وکار، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20220113Decision making is one of the most important aspects of each person's individual and social life. Understanding consumer decision-making is an important issue for various groups such as policymakers, managers, producers and marketers. The present age is the period of growth and development of cognitive and behavioral sciences. At present, explaining consumer behavior with the approach of cognitive and behavioral sciences has a large amount of information that it is important to conduct combined research that systematically and scientifically presents the information extract to researchers. The aim of this study was to enumerate the components affecting decision-making based on cognitive and behavioral sciences. The present study is a descriptive research and in terms of purpose is a basic research. This research has analyzed 130 numbers of researches conducted between 1959 and 2021 by using the meta-synthesis method and using Maxqda 2020 software and Excel software. The statistical population included all valid domestic and foreign researches available in the databases available to the researcher. The final analysis of the data has led to the inference of a related set of concepts, categories and subcategories. The result of this research included 3 themes and 16 effective categories in decision making that formed the elements of the model. The most frequent components influencing consumer decision, consumer goals in decision making, types of consumer behavior and types of consumer decision models are also explained in the results section. This research has innovations in method and content in the field of consumer behaviorتصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی هر شخصی است. فهم تصمیمگیری مصرفکننده یک موضوع پراهمیت برای گروههای مختلف مانند سیاستگذاران، مدیران، تولیدکنندگان و بازاریابان است. عصر حاضر دوره رشد و گسترش علوم شناختی و رفتاری است. در حال حاضر تبیین رفتار مصرفکننده با رویکرد علوم شناختی و رفتاری دارای حجم زیادی از اطلاعات است که انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره اطلاعات را به صورت نظاممند و علمی پیش روی پژوهشگران قرار دهد و یک مدل جامع ارائه دهد، دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف احصاء مؤلفههای تاثیرگذار بر تصمیمگیری و رفتار صرفکننده مبتنی بر علوم شناختی و رفتاری انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی است. این پژوهش با به کارگیری روش فراترکیب و با استفاده از نرم افزار2020 Maxqda و نرم افزار Excel به تجزیه و تحلیل 130 تعداد از تحقیقات انجام شده بین سالهای1959 تا 2021 در حوزه رفتار مصرفکننده پرداخته است. جامعه آماری شامل تمام پژوهشهای معتبر داخلی و خارجی موجود در پایگاههای در دسترس پژوهشگر بوده است. تحلیل نهایی داده ها منجر به استنتاج مجموعهای مرتبط از مفاهیم، مقولات و زیرمقولات شده است. حاصل این تحقیق شامل 3 تم و 16 مقوله موثر در تصمیمگیری بود که ارکان الگو را شکل میدادند. پرتکرارترین مولفههای موثر بر تصمیم مصرفکننده، اهداف مصرفکننده در اتخاذ تصمیمات، انواع رفتار مصرفکننده و انواع مدلهای تصمیمگیری مصرفکننده نیز در بخش نتایج تبیین شدهاند. این پژوهش دارای نوآوری در روش و محتوا در حوزه رفتار مصرفکننده است.https://journal.saim.ir/article_252129_3605d53ba257354e7426d1e818e67936.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Assessing the public perception of the fifth generation of mobile communication (5G) by sentiment analysis of Twitter usersارزیابی ادراک عمومی از نسل پنجم ارتباطات سیار از طریق تحلیل احساسات کاربران شبکه اجتماعی توییتر111135253208FAیاسمن عالی خانیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایرانآمنه خدیوردانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران0000-0003-4620-1409فاطمه عباسیاستادیار، دانشکده فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایرانJournal Article20220108With the development of mobile communications and the advent of the Fifth Generation, increasing Internet speed and capabilities as enablers of the Internet of Things is creating changes in people's daily lives and work. On the other hand, there are environmental issues, the possibility of pathogenicity, and doubts about the realization of the imagined features, which are much debated today. Most researches has paid attention to technical and developmental dimensions of it, while from the social science perspective, the acceptance of new technology and from the marketing perspective, consumer satisfaction can be important for service providers. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the perception of Twitter social network users as a microblogging platform about the fifth generation of mobile communication using machine learning methods and Sentiment Analysis .Therefore, a collection of more than 40,000 tweets on this topic was compiled through the Twitter user interface and the Recurrent Neural Network model was created with79% accuracy. Finally, the topic modeling was done by LDA method for further deepening. The results shows that although there is dissatisfaction with the quality provided, the cost and coverage of the fifth generation of mobile communications, health concerns, rumors that Covid19 is related to the fifth generation, but still more people are optimistic about the future of this technology in various fields such as the Internet of Things and artificial intelligence..با توسعه ارتباطات سیار و ظهور نسل پنجم، افزایش سرعت و قابلیتهای اینترنت به عنوان توانمندساز اینترنت اشیا، تغییراتی را در زندگی و کار روزمره افراد ایجاد میکند. از سوی دیگر، مسائل زیستمحیطی، احتمال بیماری-زایی و تردید در تحقق ویژگیهای متصور وجود دارد که امروزه مورد بحث فراوان است. اکثر تحقیقات به ابعاد فنی و توسعهای توجه داشتهاند، در حالی که از منظر علوم اجتماعی، پذیرش فناوری جدید و از دیدگاه بازاریابی، رضایت مصرف کننده میتواند برای ارائهدهندگان خدمات مهم باشد. بر این اساس، هدف از این مطالعه بررسی درک کاربران شبکه اجتماعی توییتر به عنوان یک بستر میکروبلاگینگ در مورد نسل پنجم ارتباطات سیار با استفاده از روشهای یادگیری ماشینی و تحلیل احساسات میباشد. از این رو، مجموعهای از بیش از 40000 توییت در این زمینه از طریق رابط کاربری توییتر گردآوری شد و مدل شبکه عصبی بازگشتی با دقت 79 درصد ایجاد شد. در نهایت مدلسازی موضوع به روش آنالیز تشخیصی خطی برای تعمیق بیشتر انجام شد. نتایج نشان می دهد که اگرچه نارضایتی از کیفیت ارائه شده، هزینه و پوشش نسل پنجم ارتباطات سیار، نگرانی های بهداشتی، شایعات مربوط به کووید19 با نسل پنجم وجود دارد، اما همچنان افراد بیشتری نسبت به آینده این فناوری در زمینههای مختلف مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی خوش بین هستند.https://journal.saim.ir/article_253208_99b09f7ff204d88f5915f532bfb16287.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Stock price forecasting by presenting a hybrid model using principal component analysis and rough set theoryپیشبینی قیمت سهام با ارائه مدلی ترکیبی با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی و تئوری مجموعههای راف137167253209FAمحمدرضا مهربان پوراستادیار، گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-1086-5652عادل آذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579مجید شهرامی بابکاندانشجوی دکتری مالی گرایش بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20211110In this research, by combining the methods of principal component analysis and the Rough sets, a model is proposed to predict stock prices. First, a number of technical indicators were calculated using the one-year price data of IranKhodro Company. In order to reduce the decision matrix dimension, using the principal component analysis method, new variables were selected so that the maximum characteristics of the initial data were maintained. These variables are used as conditional components in the decision matrix, and the decision variable is next day stock price fluctuation. The data were converted into discrete intervals by different methods and then divided into two groups of learning and control. Then, using the theory of Rough sets on learning data, the decision rules were extracted and their validity on the control data was evaluated. The results obtained from the combined model were compared with the results of the Rough sets model. The advantage of the Principal Components Analysis and Exploratory Factor Analysis methods is the ability to name new factors as the factor of the momentum and the moving average factor, which makes the results more tangible. The percentage of correct predictions of the rules extracted from the hybrid model is higher than the alternative model and the number of rules is lower. In order to verify the reliability of the model, the data of the period of 2002-2017 of IranKhodro Company and also the data of the Iran Saderat bank were studied. The results were consistent with the previous findings.در این پژوهش، با ترکیب روشهای تحلیل مؤلفههای اصلی و مجموعههای راف، مدلی به منظور پیشبینی قیمت سهام ارائه شده است. به این منظور، با استفاده از دادههای قیمتی شرکت ایران خودرو، ابتدا تعدادی از شاخصهای تکنیکال محاسبه شدند. به منظور کاهش بعد ماتریس تصمیم، به روش تحلیل مؤلفههای اصلی، متغیرهایی جدید به گونهای انتخاب شدند که حداکثر ویژگیهای دادههای اولیه حفظ شود. از این متغیرها در ماتریس تصمیم، به عنوان مؤلفههای شرطی استفاده میشود و متغیر تصمیم، نوسان قیمت سهم در روز بعد میباشد. دادهها به روشهای مختلف گسستهسازی و به دو دسته یادگیری و کنترل تقسیم شدند. سپس با استفاده از تئوری مجموعههای راف بر روی دادههای یادگیری، قواعد تصمیم استخراج و اعتبار آنها بر روی دادههای کنترل، ارزیابی شد. نتایج به دست آمده از مدل ترکیبی با نتایج حاصل از مدل مجموعههای راف مقایسه شد. با بررسی ضرایب متغیرهای اولیه در عاملهای جدید این موضوع مهم قابل نتیجهگیری است که با حفظ بخش عمده خواص دادههای اولیه، پنج متغیر اولیه قابل کاهش به دو عامل جدید بوده و قابلیت نامگذاری دارند که این موضوع نقش مهمی در کاهش تعداد قواعد تصمیم و ملموس بودن استفاده از آنها دارد. درصد پیشبینیهای صحیح قواعد استخراج شده از مدل ترکیبی نسبت به مدل رقیب یعنی مدل مجموعههای راف، بیشتر و تعداد قواعد کمتر میباشد. به منظور بررسی استحکام مدل، دادههای بازه سالهای 1398-1383 شرکت ایران خودرو و همچنین دادههای سالیانه بانک صادرات ایران مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج با یافتههای قبلی مطابقت داشتند.https://journal.saim.ir/article_253209_6619882f104f05921e9defdd4f4dd59c.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622Presenting a Model for Simulating the Factors Affecting Customer Attraction Rate: a System Dynamics Approach (Case Study: Sepah Bank)ارائه مدلی برای شبیه سازی عوامل موثر بر نرخ جذب مشتری با رویکرد پویایی سیستم در سازمان مورد مطالعه : بانک سپه169192253210FAجواد فغانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی،دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.سید محمد زرگراستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.غلام حسن شیردلدانشیار، گروه ریاضی ،دانشکده علوم پایه، دانشگاه قم، قم، ایران.0000-0003-2759-4606نازنین پیله وریدانشیار،گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20220328Today, customer attraction ability has come to be known as a competitive advantage in different organizations. Taking this into account, organizations must deal with the problem of demand reduction by adopting a strategy that enables them to retain existing customers and attract new ones. Therefore, in the present study, the principles and components of system dynamics were used to investigate the performance of Sepah Bank in this field. Employment of system dynamic modeling for customer attraction purposes in a financial institution is one of the innovative aspects of the study. 11 main indicators of organizational performance extracted from the research literature were used for this purpose. In the presented model, the structural relationship and the significance of each variable were determined by experts. Afterwards, the system dynamics concepts were used to present (in causal loop diagram) the effect of these factors on the rate of customer attraction through banks and advertisement. In order to account for the functions of the proposed model, the researcher then examined the variables in three scenarios to determine the effectiveness of each under different conditions. Finally, the proposed scenarios showed that using the optimal scenario, one can improve customer attraction rate by 20% through the pre-determined model relations. The results of the study can be used toformulate customer attraction strategies in Sepah Bank.امروزه توانایی جذب مشتریان جدید در سازمان های مختلف به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است. به این منظور سازمانها میبایست راه حلی برای مسئله کاهش تقاضا، از طریق جذب مشتریان جدید در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، مشتریان فعلی را حفظ و مشتریان جدید را جذب کنند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و مولفههای پویایی سیستمها برای بررسی عملکرد بانک سپه در این زمینه استفاده شد. استفاده از مدلسازی پویایی سیستمها برای مسئله جذب مشتریان در یک موسسه مالی از نوآوری های این پژوهش محسوب میگردد. بدین منظور از 11 شاخص اصلی عملکرد سازمان که از ادبیات پژوهش استخراج گردید بهره گرفته شد. در مدل ارائه شده ارتباط ساختاری و میزان اهمیت هریک از متغیرها توسط افراد خبره مشخص شد. سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها تاثیر این عوامل بر نرخ جذب مشتری از طریق بانک و نرخ جذب مشتری از طریق تبلیغات در قالب نمودارهای علت و معلول نمایش داده شد. سپس برای تبیین کارکرد مدل پیشنهادی، متغیرهای پژوهش در قالب سه سناریو بررسی شدند تا میزان اثرگذاری هریک در شرایط مختلف مشخص شود. در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان ارائه شده و سناریوهای پیشنهادی، مشخص شد که با بکارگیری سناریو بهینه، نرخ جذب مشتری از طریق روابط تبیین شده مدل در حدود 20 درصد افزایش پیدا میکند. نتایج بدست آمده در این پژوهش میتواند مبنایی برای تبیین استراتژیهای جذب مشتری در بانک سپه قرار بگیرد.https://journal.saim.ir/article_253210_e03ce06c82c6ba2f2a5ca189635be95c.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622A model for analyzing dynamic social networks using system dynamicsارائه مدلی برای تحلیل شبکههای اجتماعی پویا با استفاده از پویاییشناسی سیستمها194217253212FAمیلاد هاشمیدانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.شهرام علی یاریاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.هاتف فتوحیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.Journal Article20220419One main problem in organizations is the lack of timely detection of large-scale changes such as crises. Detecting the changes is always delayed. One way to detect a crisis in an organization is to examine and analyze the social network of the employees. The models used so far in this field are generally graph-based and use the assumption of heterogeneity of nodes. Such models are not capable of modeling dynamic behaviors due to the static nature of the graphs. So far, no study has been found on the system dynamics approach in analyzing the behavior of longitudinal social networks. In order to fill this research gap, in this paper, using the system dynamics framework, dynamic social network modeling is done by considering the heterogeneity behavior of nodes. In this method, stochastic differential equation is used to simulate the collective behavior of nodes and to highlight the stochasticity of dynamic social networks. This modeling is simulated in Vensim software. In order to validate the proposed model, this modeling has been evaluated on Enron's communication network. Then, by examining the simulation scenarios and variables, it was found that the volatility rate or standard deviation of the data is a key variable in social networks. The results of this study provide a model of social media behavior in different situations for decision makers and planners.یکی از مشکلات سازمانها، عدم تشخیص بهموقع تغییرات گسترده نظیر بحرانها است. شناسایی این تغییرات و تصمیمگیری درخصوص آنها همواره با تاخیر همراه است. یکی از راههای تشخیص بحران در سازمانها، بررسی و تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی کارکنان سازمان است. مدلهایی که تاکنون در این خصوص مورد استفاده قرار گرفتهاند عموما مبتنی بر گراف بوده و از فرض عدم تجانس میان گرهها استفاده کردهاند. چنین مدلهایی بهدلیل ماهیت ایستایی گرافها قابلیت مدلسازی رفتارهای پویا را ندارند. تاکنون مطالعهای در مورد رویکرد پویاییهای سیستم در تحلیل رفتار شبکههای اجتماعی در طول زمان یافت نشده است. به منظور پر کردن این شکاف تحقیقاتی، در مقاله حاضر، با استفاده از چارچوب پویاییشناسی سیستمها به مدلسازی شبکه اجتماعی پویا با در نظر گرفتن رفتار عدم تجانس گرهها پرداخته شده است. در این روش، برای شبیهسازی رفتار جمعی گرهها و برجسته کردن تصادفی بودن شبکههای اجتماعی پویا از معادلات دیفرانسیل تصادفی استفاده شده است. این مدلسازی در نرمافزار ونسیم شبیهسازی شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده، این مدلسازی بر روی شبکه ارتباطات شرکت انرون ارزیابی شده است. در ادامه با بررسی سناریوهای شبیهسازی و متغیرها مشخص شد نرخ تلاطم یا انحراف استاندارد دادهها، متغیر اهرمی در شبکههای اجتماعی است. نتایج این تحقیق الگویی از رفتار شبکههای اجتماعی در شرایط مختلف را در اختیار تصمیمگیرندگان و برنامهریزان قرار میدهد.https://journal.saim.ir/article_253212_bb2210a1e38d76beb7047ea2404e8fee.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917220220622A hybrid approach of linear goal programming-based best-worst and multi-attribute sorting methods to form a stock portfolioرویکرد ترکیبی روش بهترین-بدترین آرمانی خطی و طبقهبندی چند شاخصه برای تشکیل سبد سهام219253253213FAمیر سید محمد محسن امامتدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-1579-1557مقصود امیریاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0650-2584محمدرضا مهرگاناستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدتقی تقوی فرداستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-4212-2079Journal Article20220227In the last four decades, multi-attribute decision-making has always been an active field of research and application. So far, the focus has been developing or applying multi-attribute decision-making techniques to rank existing options. However, multi-attribute decision-making is not limited to this type of problem and also includes sorting problems. This study proposes a hybrid approach of linear goal programming-based best-worst and multi-attribute sorting methods to form a stock portfolio in the Tehran Stock Exchange. In this study, the weights of the attributes affecting the stock portfolio selection were determined using the linear goal programming-based best-worst method. Then, the stock portfolio was formed using the proposed multi-attribute sorting method. The proposed method can consider decision-maker preferences such as the range of stocks in the portfolio or the maximum number of stocks in each industry. The results obtained from the proposed method were compared with TOPSIS-Sort and VIKOR-Sort methods. The results showed the high accuracy of the proposed method, and the stock portfolio formed by the proposed method was significantly more profitable than other methods. The proposed approach in this research can be applied to different real-world sorting problems.در چهار دهه اخیر تصمیمگیری چند شاخصه همواره یک حوزه فعال پژوهشی و کاربردی بوده است. آنچه تا به امروز بیشتر بدان پرداخته شده است توسعه یا بکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه برای رتبهبندی گزینههای موجود بوده است. اما حیطه تصمیمگیری چند شاخصه فقط به این نوع مساله محدود نمیشود و مسائل طبقهبندی را نیز در بر میگیرد. هدف از پژوهش حاضر پیشنهاد رویکردی ترکیبی متشکل از روشهای بهترین-بدترین آرمانی خطی و یک روش نوین طبقهبندی چند شاخصه به منظور تشکیل سبد سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. در این مطالعه وزن شاخصهای موثر بر انتخاب سبد سهام در طی یک فرآیند تصمیمگیری گروهی با استفاده از روش بهترین-بدترین آرمانی خطی تعیین شدند. سپس با استفاده از روش پیشنهادی طبقهبندی چند شاخصه، سبد سهام تشکیل شد. روش پیشنهادی قادر است ترجیحات تصمیمگیرنده نظیر دامنه تعداد سهامهای موجود در سبد سهام و یا محدودیتهایی نظیر حداکثر تعداد سهام از هر صنعت را در نظر بگیرد. در این مطالعه نتایج بدست آمده از روش پیشنهادی با روشهای تاپسیسسورت و ویکورسورت مقایسه شد. نتایج بدست آمده دقت بالای روش پیشنهادی را نشان داد و سبد سهام تشکیل شده توسط روش پیشنهادی به طرز قابل توجهی سودآورتر از روشهای دیگر بود. رویکرد پیشنهادی در این پژوهش را میتوان در سایر مسائل دنیای واقعی که ماهیت طبقهبندی دارند نیز بکار گرفت.https://journal.saim.ir/article_253213_3999c771e7e38423e6f112ff5e585b0b.pdf