انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Presenting a model to explain the decision-making system in government organizations in Kurdistan provinceارائه مدلی جهت تبیین نظام تصمیمگیری در سازمانهای دولتی استان کردستان121246651FAمحمدسلیم کریمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانعادل صلواتیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران،0000000000245008730بهروز زارعیدانشیار،گروه کارافرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.کیومرث احمدیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانJournal Article20210222In an era where rapid and increasing change is one of its characteristics, the pace of decision-making has also created conditions that have shortened the time for interaction, reflection and decision-making for managers.In fact, today's managers find themselves forced to make more decisions about a wider variety of issues and problems in a shorter period of time. Therefore, the purpose of this study is to provide a model to explain the decision-making system in government organizations in Kurdistan province. The present research, descriptive-correlational which is of survey research type, is among applied ones that was done as a field study. The population of this research included all senior managers, managers and experts of Government organizations To do the research, 358 persons were chosen as our research Statistical population. Based on the findings of literature review and interviews with experts of government organizations, theme analysis and the use of four rounds of Delphi method, the final conceptual model of the research including 5 main dimensions and 76 sub-dimensions was extracted. Then, using the structural equation modeling method, the model of measuring the components of the model and the structural model of the whole model were validated. Based on the research findings, the dimensions of "individual factors (I)", "structural and process factors (S)", "executive factors (A)", "organizational factors" and "environmental factors (E)" explain the model of the decision-making system in government organizations in Kurdistan province.در عصری که تغییر و تحولات سریع و فزاینده از جمله مشخصات آن است، آهنگ تصمیمگیری نیز شرایطی را به وجود آورده که زمان تعامل و تعمق و تصمیمگیری را برای مدیران کوتاه نموده است. در واقع مدیران امروزی خود را مجبور به اتخاذ تصمیمات بیشتری در رابطه با موضوع و مسائل متنوع و گستردهتری در زمان کوتاهتر میبینند. از اینرو، هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت تبیین نظام تصمیمگیری در سازمانهای دولتی استان کردستان است. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهشهای کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و بالأخص استانداری استان کردستان بودند. که تعداد 358 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. بر اساس یافتههای مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان سازمانهای دولتی، تحلیل تم و بهکارگیری چهار راند روش دلفی، مدل مفهومی نهایی پژوهش شامل 5 بعد اصلی و 76 زیر بعد استخراج گردید. سپس با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مدل اندازهگیری اجزای مدل و مدل ساختاری کل مدل اعتبارسنجی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ابعاد «عوامل فردی (I)»، «عوامل ساختاری و فرآیندی (S)»، «عوامل اجرایی (A)»، «عوامل سازمانی (O)» و «عوامل محیطی (E)» مدل نظام تصمیمگیری در سازمانهای دولتی استان کردستان را تبیین میکنند.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Competition between two supply chains with demand dependent on price and lead time: A Games Theory approachرقابت بین دو زنجیره تامین با در نظر گرفتن تقاضای وابسته به قیمت و زمان تدارک با استفاده از رویکرد نظریه بازیها2349246666FAمحسن دریدانشجوی دکتری، مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمیثم جعفری اسکندریدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید کمال چهارسوقیاستاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20201206Abstract<br />Today, the use of game theory in supply chain management is very common. Game theory is used not only in pricing goods in the supply chain, but also in advertising discussions and examining the interaction of supply chain members. In this paper, the competition between two supply chains, each of which includes a manufacturer and a distributor, is considered. Demand for goods is a function of price and lead time. Competition under the game scenario is considered nonecooperation and with cooperation. Three types of scenarios have been developed under the game theory none cooperation (Nash-Stackelberg) and with different for analysis and decision-making related to price, lead time and shipping size. A unique equilibrium is shown in all games and detailed formulas are provided to calculate the optimal decisions of each chain. Numerical examples and analysis of the results of useful management insight to select the best strategies for chains in different market and operational environments.چکیده<br />امروزه استفاده از نظریه بازیها در زمینه مدیریت زنجیره تأمین بسیار مرسوم است. از نظریه بازیها نه تنها در قیمتگذاری کالاها در زنجیره تأمین، بلکه در مباحث مربوط به تبلیغات و بررسی تعامل اعضای زنجیره تأمین استفاده میشود. در این مقاله رقابت بین دو زنجیره تامین که هر زنجیره شامل یک تولید کننده و توزیع کننده است در نظر گرفته می شود. تقاضای اجناس تابعی از قیمت و زمان تدارک است. رقابت تحت سناریو بازی بدون همکاری و با همکاری در نظرگرفته میشود. سه نوع سناریو تحت بازی بدون همکاری(نش - استکلبرگ) و با همکاری مختلف برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری مربوط به قیمت، زمان تدارک و اندازه محموله ساخته شده است. وجود یک تعادل منحصر به فرد در همه بازی ها نشان داده میشود و فرمول های دقیقی را برای محاسبه تصمیمات بهینه هر یک از زنجیره ها ارائه شده است. مثال عددی و تحلیل نتایج بینش مدیریتی مفید برای انتخاب بهترین استراتژی ها برای زنجیره ها در محیط های مختلف بازار و عملیاتی را فراهم میآورد.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Using JOURNEY Making Approach to structurize the problem of strategy making for Holdings (Case study: Thermal Power Plants Holding Company)رویکرد استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه جهت طراحی و تدوین استراتژیهای کلان سازمانی (مورد مطالعه: شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی)5177246667FAفرزانه خسروانیدکترای مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانجواد سیاهکالی مرادیپژوهشگر دوره پسا دکتری، گروه علوم اداری و مدیریت دولتی، دانشگاه مینیو، براگا، پرتغالعادل آذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579مهران گلاب کشدانشجوی دکترای مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201104The complexity of designing a strategy for the Thermal Power Plant Holding, leads to many fifficulties and inappropriateness of previous strategies. Problem structuring methods, facilitate the process of identifying the problems in a coherent and logical context. A process that takes various steps to identify the problem and its complexities, and ultimately, the result is the formulation of the organization's main strategies based on real conditions. The result of such an effort is to formulate a strategy that has the least confrontations and complexities while implementing. In this research, a PSM approach called JOURNEY MAKING is used.<br />The research method is developed and applied. Also, the data gathered from 20 experts, consultants and senior experts of Thermal Power Plant Holding with interview and questionnaire. Finally, 10 steps of JOURNEY MAKING were implemented and 8 major scenarios were designed in 2 phases of operation and development. At the end, suggestions were made for the implementation of the scenarios.پیچیدگیهای موجود در مسئله تدوین استراتژی برای شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی موجب بروز دشواریها و عدم هماهنگی در اجرای استراتژیهای پیشین در این شرکت شده است. روشهای ساختاردهی، امکان شناخت مسئله را بهصورت فرآیندی منسجم و منطقی فراهم میکند. فرآیندی که در گامهای مختلف، به شناخت مسئله و پیچیدگیهای آن میپردازد و در نهایت، نتیجه کار، تدوین استراتژیهای کلان سازمان بر اساس شرایط واقعی میباشد. نتیجه چنین تلاشی، افزایش آگاهی و شناخت از زوایای مسئله تدوین استراتژی است که در زمان اجرا و پیادهسازی، موجب کاهش ناهماهنگیها میشود. در این پژوهش از یک رویکرد با نام استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه برای ساختاردهی مسئله تدوین استراتژی استفاده شده است. روش پژوهش حاضر، توسعهای و کاربردی میباشد. برای انجام این پژوهش، نظر 20 نفر از متخصصان، مشاوران و کارشناسان ارشد شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با استفاده از دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردید و در نهایت 10 گام روش استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه پیادهسازی شد و 4 سناریوی اصلی در فاز بهرهبرداری طراحی شد.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Designing a Model for Forecasting Product Life Cycle with Thermodynamics Approachطراحی مدل پیش بینی چرخه عمر محصول با رویکرد ترمودینامیک79101246668FAامیر حسین خشوییکارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید حمید خداداد حسینیاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0001-7435-3632امیر محمد کلابیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20210427Designing a Model for Forecasting Product Life Cycle with Thermodynamics Approach<br />Abstract<br />The aim of this study is to integrate marketing models and create a model for hierarchical marketing activities to identify the different levels of activities required in the various stages of the product life cycle. In this study, in order to explain the phenomenon of product life cycle, mixed marketing activities have been used as a factor in changing the quality of entropy. In this study, ceramic tiles have been selected as the desired product to examine the validity of experimental theories. Brand, sales and marketing managers of 3 ceramic tile companies were asked to answer the questions. Through hierarchical analysis and simulation processes, simulations are simulated that show that if more mixed marketing activities are used, the product life will be longer and the sales volume will be higher.<br />Keywords: Thermodynamics, Product life cycle, AHP, Tile and ceramic industryهدف از این مطالعه ادغام مدل های بازاریابی مرتبط و ایجاد یک مدل برای فعالیتهای بازاریابی سلسله مراتبی جهت شناسایی سطوح مختلف فعالیت های مورد نیاز در مراحل گوناگون چرخه عمر محصول می باشد. در این مطالعه به منظور تشریح پدیده چرخه عمر محصول همزمان فعالیتهای آمیخته بازاریابی به عنوان عامل ایجاد تغییر در کیفیت آنتروپی به کار گرفته شده است. در این پژوهش کاشی و سرامیک به عنوان محصول مورد نظر جهت بررسی اعتبار نظریات تجربی انتخاب شده است و از مدیران برند، فروش و بازاریابی سه شرکت تولید کننده کاشی و سرامیک خواسته شد تا به سوالات مورد نظر پاسخ دهند. سپس از طریق فرآیندهای تحلیل سلسله مراتبی و شبیه سازی نمودارهایی شبیه سازی شده اند که نشان می دهند در حالتی که فعالیت های آمیخته بازاریابی بیشتری به کار گرفته می شوند ، طول عمر محصول طولانی تر بوده و حجم فروش آن نیز بیشتر خواهد بود.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Modelling a Multi Objective Fuzzy Supplier Selection Considering Probabilistic Demand and Buyer's Riskمدلسازی مسئله چندهدفه فازی انتخاب تامینکننده با در نظر گرفتن تقاضای احتمالی و ریسک خریدار103127246677FAمجتبی حاجیان حیدریاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20210501Supplier selection is one of the most critical problems in the supply chain management that helps firms to evaluate and select appropriate suppliers. Different conflicting objectives could be considered in these kinds of problems. Most important objectives are: minimizing the cost, maximizing the quality, and maximizing the reliability. In this paper the set of suppliers are considered as a system and they are selected so that maximizing the reliability of the selected set and maximizing the quality of the received products, and also minimizing the purchasing cost. On the other hand, in practice exact data are not accessible, therefore, fuzzy theory is utilized to evaluate the suppliers. In addition, suppliers usually use discount mechanism to attract more buyers and to achieve more profits. In this paper supplier selection problem is modeled considering all unit discount. Additionally, satisfaction of the demand depends on the risk attitude of the buyer. The satisfaction of the demand is considered as a fuzzy-probabilistic constraint. Finally, a numerical example is solved based on different risk attitudes of the buyer and related results are reported.انتخاب تامین کننده یکی از مسائل کلیدی در مدیریت زنجیره تامین است که با استفاده از آن شرکت ها می توانند تامینکنندگان مناسب را شناسایی و ارزیابی کنند. اهداف مختلفی در انتخاب کنندگان می تواند در نظر گرفته شود که گاه با یکدیگر در تعارض هستند. از جمله مهمترین این اهداف می توان به هزینه، کیفیت و قابلیت اطمینان تامین کننده اشاره کرد. در این مقاله مجموعه تامین کنندگان در قالب یک سیستم در نظر گرفته می شود که در نهایت تامین کنندگان به گونه ای انتخاب می شوند که سطح قابلیت اطمینان حداکثر شود، هزینه خرید کمینه شود و سطح سرویس که در قالب کیفیت محصولات دریافتی است به حداکثر مقدار ممکن برسد. از طرف دیگر از آنجا که معمولاً در دنیای واقعی دسترسی به اطلاعات دقیق برای ارزیابی تامین کنندگان میسر نیست از نظریه فازی در مدلسازی استفاده شده است. همچنین، مکانیزمی که در عمل توسط تامین کنندگان برای ترغیب خریداران به خرید بیشتر استفاده می شود تخفیف است. در این مقاله مدلسازی انتخاب کننده با در نظر گرفتن ارائه تخفیف کلی برای محصولات مختلف مورد تقاضای خریدار انجام شده است. علاوه بر این میزان ریسک پذیری خریدار در انتخاب تامین کننده نیز در مدلسازی در نظر گرفته شده است. در نهایت مدل ارائه شده با در نظر گرفتن حالات مختلف ریسک پذیری خریدار حل گردیده و نتایج آن ارائه شده است.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Leveling of Project Resources under Fuzzy- Stochastic Conditionsتسطیح منابع پروژه تحت شرایط فازی-تصادفی129154246678FAفرنوش خالدیاندانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، گرایش تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6404-9626منصور مومنیاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9157-5584Journal Article20210507Due to the vital role resources play in the project's success or failure, in the last 60 years, much research has been done in the field of resource-leveling. The first studies considered the conditions of the project to be definite, but the following researches led to the uncertainty of the project conditions. Some of these uncertain studies assumed that the project conditions were only fuzzy, and some assumed that they were only stochastic. After introducing fuzzy-stochastic theory, project management research considered the conditions for a project to be fuzzy-stochastic. Due to the gap of this approach in resource leveling, this quantitative and developing research developed a multi-objective fuzzy-random resource-leveling model. In this research, the project execution time is considered as a fuzzy-random variable. Finally, the proposed model, which is among the NP-hard models, was solved by an NSGA-II algorithm in Matlab software. Two other algorithms developed this algorithm, namely control algorithm and variable decision preparation algorithm, and a control-memory, to solve the problem of project's diversity. The innovation of this research is noteworthy in two cases. The first is that the multi-objective resource-leveling model was presented in a fuzzy-random manner, and the second is that the NSGA-II algorithm was developed to solve it. Finally, the proposed algorithm's reproducibility, convergence, efficiency, and validity were discussed and approved.با توجه به نقش مهمی که منابع در موفقیت یا شکست پروژهها بازی میکنند، در 60 سال اخیر پژوهشهای بسیاری در زمینه تسطیح منابع انجام گرفته است. نخستین پژوهشها شرایط اجرای پروژه را قطعی در نظر گرفتند ولی پژوهشهای بعدی به سمت غیر قطعی بودن شرایط پروژه سوق پیدا کردند. برخی از این پژوهشهای غیرقطعی شرایط اجرای پروژه را تنها فازی و برخی آن را تنها تصادفی فرض کردند. پس از معرفی تئوری فازی-تصادفی پژوهشهای مدیریت پروژه شرایط اجرای یک پروژه را فازی-تصادفی دانستند. بنابراین با توجه به جای خالی این رویکرد در تسطیح منابع، پژوهش کمی و توسعهای پیشرو یک مدل تسطیح منابع فازی-تصادفی چند هدفه توسعه داد. در این پژوهش زمان انجام پروژه به صورت یک متغیر فازی-تصادفی در نظر گرفته شده است. در نهایت مدل ارایه شده که در زمره مدلهای NP-hard قرار میگیرد، توسط یک الگوریتم NSGA-II توسعه داده شده، در نرم افزار Matlab حل شد. این الگوریتم توسط دو الگوریتم دیگر یعنی الگوریتم کنترل و الگوریتم آمادهساز متغیر تصمیم و یک حافظه کنترل کننده، برای حل مشکل تنوع پروژهها، توسعه داده شد. نوآوری این پژوهش در دو مورد قابل ذکر است، اول اینکه مدل تسطیح منابع چندهدفه به صورت فازی-تصادفی ارایه شد و مورد دوم اینکه برای حل آن الگورتیم NSGA-II توسعه داده شد. در پایان نیز تکرارپذیری، همگرایی، کارآیی و اعتبار الگوریتم پیشنهادی آزمایش، مورد بحث و تایید قرار گرفت.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Supply chain configuration based on dynamic pricing and robust optimizationپیکربندی زنجیره تأمین مبتنی بر قیمتگذاری پویا و بهینهسازی استوار156187246679FAفرجام کایدپوردانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمقصود امیریاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0650-2584لعیا الفتاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمیرسامان پیشواییدانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20210529The complexity of the production systems and increasing competition in the business environment has made uncertainty a crucial problem in supply chain design. In this regard, this study aims to develop an optimization model to configure multi-period, multi-product and multi-echelon supply chains, managing the demand and supply uncertain parameters simultaneously to maximize the profit of the entire chain. In this model, the uncertainty of the parameters was regulated by robust optimization and dynamic pricing approaches. First, the developed model was solved using the GAMS software, then the appropriate performance of the proposed model was compared with a certain base model, the validation of results were performed using sensitivity analysis. In the next step, through simulating supply and demand fluctuations, the model's performance under different conditions of uncertainty was evaluated. The results indicate that the model's optimal solution could resist this random uncertainty, even exposing a high level of supply and demand fluctuations.افزایش سطح پیچیدگی سیستمهای تولیدی و همچنین شدت گرفتن رقابت در فضای کسب و کار، باعث شده است تا مسئله عدمقطعیت، به یکی از مشکلات اساسی زنجیرههای تأمین تبدیل شود. پژوهش حاضر، با هدف مدیریت توأمان عدمقطعیت پارامترهای عرضه و تقاضا، به توسعه مدلی جهت پیکربندی زنجیره تأمین چند دورهای، چند محصولی و چند سطحی، به منظور بیشینهسازی سود کل زنجیره تأمین اختصاص یافته است. در مدل حاضر عدمقطعیت پارامترها توسط دو رویکرد بهینهسازی استوار و قیمتگذاری پویا مهار گردید. پس از حل مدل توسط نرمافزار GAMS و مقایسه عملکرد مناسب آن در قیاس با یک مدل پایه قطعی، اعتبار سنجی نتایج توسط تحلیل حساسیت انجام شد. در گام بعدی با شبیهسازی تصادفی نوسانات عرضه و تقاضا، عملکرد مدل تحت شرایط مختلف عدمقطعیت مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داده شد که پاسخ بهینه حاصل از این مدل حتی در مواجهه با نوسانات شدید عرضه و تقاضا نیز میتواند در برابر ناموجهشدن مقاومت نماید.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Providing a model based on input efficiency profile model to evaluate the performance quality of higher education centersارائه مدلی بر پایه مدل پروفایل کارایی ورودی جهت ارزیابی کیفیت عملکرد مراکز آموزش عالی189213246680FAاحسان منصوریاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانلیلا فضلیدانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20201229Higher education centers are the axis of the sustainable social, economic, political, cultural, and scientific development of human societies; as a result, their efficiency evaluation has attracted a lot of attention at the international level. Data envelopment analysis models (DEA) are one of the most successful, efficient and practical efficiency measurement techniques due to their special features and advantages. DEA models, in addition to measuring relative efficiency, are also able to provide the necessary planning to improve efficiency. Hence, so far, a lot of research has used DEA models to measure the efficiency of higher education centers. In this study, in order to measure the quality of performance of higher education centers, one of the DEA models called Input efficiency profiling model (IEP) has been used, as well. The proposed model is a new evaluation model called Improved input efficiency profiling – Super efficiency model (IIEP – SE), which has improved the performance of IEP model by addressing some of its shortcomings. It has been shown by a numerical example and comparing the proposed model with other DEA models that the proposed model has necessary reliability and desirable performance. In order to plan for achieving the efficiency of the inefficient units, pattern and reference units and the amount of necessary change in the input and output criteria for each of the inefficient units have also been determined.مراکز آموزش عالی محور توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جوامع بشری میباشند؛ در نتیجه ارزیابی کارایی آنها توجه فراوانى را در سطح بینالمللى به خود معطوف نموده است. مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) به سبب خصوصیات و مزایای ویژهاشان از مؤفقترین، کارآمدترین و کاربردیترین تکنیکهای سنجش کارایی هستند. مدلهای DEA علاوه بر سنجش کارایی نسبی، قادر به ارائه برنامهریزیهای لازم جهت بهبود کارایی نیز میباشند. از اینرو تاکنون تحقیقات بسیاری از مدلهای DEA جهت سنجش کارایی مراکز آموزش عالی بهره گرفتهاند. در این پژوهش نیز بهمنظور سنجش کیفیت عملکرد مراکز آموزش عالی، از یکی از مدلهای DEA بهنام مدل پروفایل کارایی ورودی (IEP) بهره گرفته شده است. مدل پیشنهادی یک مدل ارزیابی جدید بهنام مدل پروفایل کارایی ورودی بهبود یافته – ابرکارایی SE) –IIEP ) میباشد که عملکرد مدل IEP را از طریق رفع برخی نواقص آن بهبود بخشیده است. از طریق یک مثال عددی و مقایسه مدل پیشنهادی با سایر مدلهای DEA نشان داده شده است که مدل پیشنهادی از اعتبار لازم و عملکرد مطلوبی برخوردار است. بهمنظور برنامهریزی جهت دستیابی به کارایی واحدهای ناکارا، واحدهای الگو و مرجع و میزان تغییر لازم در معیارهای ورودی و خروجی برای هر واحد ناکارا نیز تعیین گردیده است.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002Evaluating the profit efficiency of two-stage processes with undesirable outputsارزیابی کارایی سود فرآیندهای دو مرحلهای در حضور عوامل نامطلوب215237246681FAمریم نعمتی زادهدانشجوی دکتری، گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانعلیرضا امیرتیموریاستاد، گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانسهراب کردرستمیاستاد، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایرانمحسن واعظ قاسمیاستادیار، گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم پایه، واحدرشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانJournal Article20210223The management of production processes in order to reduce costs and increase revenue and profits is one of important and essential factors to achieve success in economic affairs and then the satisfaction of managers and customers. In this regard, using an appropriate approach to evaluate the performance and to manage complex systems with network structure is important and necessary. Network Data Envelopment Analysis (NDEA) is a suitable and effective non parametric programming method for assessing the performance of decision-making units with multiple inputs and outputs, as well as taking into account internal processes. In this research, based on the DEA technique, considering the appropriate role for intermediate factors of processes as well as the weak disposability for undesirable factors, the efficiency of systems with a two - stage network structure in the presence of undesirable factors is evaluated. To further explain and analyze the proposed method, a case study is also examined.مدیریت فرآیندهای تولیدی به منظور کاهش هزینه و افزایش درآمد و سود از عوامل مهم و ضروری برای رسیدن به موفقیت در امور اقتصادی و بهدنبال آن رضایت مدیران و مشتریان است. در این راستا به کارگیری یک روش مناسب به منظور بررسی عملکرد و مدیریت سیستمهای پیچیده با ساختار شبکهای امری مهم و ضروری به شمار میآید. تحلیل پوششی داده های شبکه ای یک روش برنامه ریزی ناپارامتری مناسب و موثر برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده شامل چندین ورودی و خروجی می باشد که فرآیندهای داخلی را نیز در نظر می گیرد. در این تحقیق بر اساس تکنیک تحلیل پوششی داده ها با در نظر گرفتن نقش مناسب برای عوامل میانی فرآیندها و هم چنین فرض دسترسی پذیری ضعیف برای عوامل نامطلوب، کارایی سود سیستم هایی با ساختار شبکه ای دو مرحله ای در حضور عوامل نامطلوب مورد ارزیابی قرار می گیرد. به منظور شرح و تحلیل بیشتر روش پیشنهادی یک مطالعه کاربردی نیز ارایه میشود.انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916320211002A Systematic Literature Review of the Collective Decision-Makingمروری نظاممند بر ادبیات تصمیمگیری جمعی239258246682FAسید محسن میرباقریدانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.عطاءا.. رفیعی آتانیاستادیار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.محمدرضا پارسانژاداستادیار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.Journal Article20210712Collective decision-making is the process by which a group of people makes a single decision on a particular issue to achieve improvement by realizing their goal. Collective decision-making is known as one of the most important ways to achieve optimal decision-making. This paper aims to provide a comprehensive picture of the dimensions of collective decision-making and to answer a set of related questions in this field via a systematic literature review (SLR). In this regard, in the first part, the collective decision-making will be introduced and the SLR protocol will be examined in 5 steps. In the next section, the most important keywords and areas of research are identified and a co-word analysis map in the field of collective decision-making is drawn for the period between 1990 and March 2021 on the Web of Science. In the following, research questions will be answered. In response to these questions, the need for use and examples of the use of collective decision-making is stated. Then, effective factors in collective decision-making are examined and the way to reach a collective decision is explained. Finally, the advantages and disadvantages of collective decision-making are discussed and its methods and tools are described. Also, models of collective decision-making are given as a sample and an analysis of the results is provided.تصمیمگیری جمعی فرآیندی است که گروهی از افراد برای دستیابی به بهبود وضعیت خود از طریق تحقق بخشیدن به هدفشان، در مورد یک مسئله خاص تصمیم واحدی میگیرند. تصمیمگیری جمعی به عنوان یکی از روش های مهم دستیابی به تصمیم بهینه شناخته میشود. هدف از این مقاله، ارائه یک تصویر جامع از ابعاد تصمیمگیری جمعی و پاسخ به مجموعه ای از سوالات مرتبط در این زمینه با انجام یک مرور ادبیات نظاممند میباشد. در این خصوص در قسمت اول، تصمیمگیری جمعی معرفی خواهد شد و مراحل پروتکل مرور ادبیات نظاممند در 5 مرحله بررسی میشود. در قسمت بعد، مهمترین کلمات کلیدی و مهمترین مناطق تحقیق شناسایی میشوند و نقشه هم رخدادی واژگان در حوزه تصمیمگیری جمعی ترسیم می گردد. در ادامه، سئوالات تحقیق پاسخ داده خواهند شد. در پاسخ به این سئوالات، ضرورت استفاده و نمونه هایی از بکارگیری تصمیمگیری جمعی بیان میشود. سپس، عوامل مؤثر در تصمیمگیری جمعی بررسی شده و چگونگی رسیدن به یک تصمیم جمعی تبیین میشود. در آخر، مزایا و معایب تصمیمگیری جمعی مطرح میشود و روش ها و ابزارهای آن بیان میشود. همچنین، مدلهایی از تصمیمگیری جمعی به عنوان نمونه آورده شده و تحلیلی از نتایج بدست آمده ارائه میشود.