تبیین مؤلفه های تأثیرگذار در ساختار تولید در کلاس جهانی در صنعت خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف این مقاله طراحی و تبیین مدل تولید در کلاس جهانی (WCM) در صنعت خودرو با استفاده از تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) است. مدل تولید در کلاس جهانی، سازمان را قادر می‌سازد فعالیت و رقابت خود را در گستره جهانی دنبال نماید و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر اینکه عملکرد سازمان در تطابق با بهترین‌های صنعت در کلاس جهانی قابل ارزیابی و رقابت باشد. این مدل مرکب از هشت رکن اصلی و بیست و سه رکن فرعی می‌باشد که در قالب ارکان فنی – تکنیکی و مدیریتی طبقه‌بندی شده و تبلور یافته است. ارکان اصلی مدل شامل؛ فرآیندهای کسب و کار، انعطاف‌پذیری، تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، توسعه محصول جدید، سرمایه انسانی، استراتژی‌های رقابتی تولید و ارزیابی عملکرد هستند. علیرغم اینکه هر یک از ارکان، اعم از اصلی و فرعی، در ساختار مدل تأثیرگذاری منحصربفردی دارند اما هیچکدام به تنهایی قادر نخواهند بود سازمان را در جهت دستیابی به هدف اصلی (تولید در کلاس جهانی) یاری نماید، بنابرین به منظور ایجاد یکپارچگی ارکان از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند غیرتصادفی است و انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین انجام گرفته و نتیجه پژوهش بصورت نمودار مدل با استفاده از شبکه تعاملات ارکان اصلی و فرعی (ابعاد و شاخص‌ها) ترسیم شده است که مسیر دستیابی سازمان به تولید در کلاس جهانی را نشان می‌دهد. ضمناً روش‌های مختلف نگاشت شناختی تکنیک ISM در این تحقیق مورد توجه واقع شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of effective components in the structure of world class manufacturing in the automotive industry

نویسندگان [English]

  • Hosseinali Naghibi 1
  • Hassan Farsijani 2
  • Masoud Kasaei 3
  • Mustafa Zandieh 2
1 PhD student of Industrial Management, Department of Industrial Management, Faculty of management and accounting martyr Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting martyr, Beheshti University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Departmentof Industrial Management, Faculty of Management and Accounting martyr Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
This paper aims to define and design a model of world class manufacturing (WCM) in the automotive industry, using Interpretive Structural Modeling (ISM). World class manufacturing model enables organization to pursue their activities and competitions in the global scope. In addition, this will not be fulfilled unless the organization can be assessed in accordance with the best world-class industry and competition. This model consists of eight main pillars and twenty-three sub-elements in the form of technical and managerial elements classified and crystallized. The main elements of the model include business processes, flexibility, technology and electronic tools, electronic supply chain management, new product development, human capital, competitive strategies and performance evaluation. Although each of the pillars, major and minor, has unique influence on the structure of a model, none alone will be able to assist organization in achieving its main goal (world class manufacturing), so in order to establish the integrity of the pillars, interpretative structural modeling (ISM) technique is used. Sampling method is non-randomized targeted. The sample is taken from the elites and experts, and the results in form of model diagram are outlined by using interactive network of principal and subsidiary organs (dimensions and indicators): this shows the road to the world class manufacturing. Additionally, in this paper varied methods of ISM cognitive mapping are noticed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • World class manufacturing
  • Interpretive Structural Modeling
  • Dependency matrix-influence
  • interaction networks
[1]     Green, K.W. Jr, Inman R.A. (2005) "Does implementation of a JIT-with customers' strategy change an organization’s structure?", Industrial Management & Data Systems, 106(8):1077-1094.
[2]     Narayan V.K. (2001) Managing technology and innovation for competitive advantage, Pearson Education, pp. 153.
[3]     Sangwan K.S., Digalwar A. K. (2008) "Evaluation of world-class manufacturing systems: A case of Indian automotive industries", International Journal of Services and Operations Management, 4(6): 687-708.
[4]     Schlotterbeck D. (1989) "World class manufacturing proves first-class success", Manufacturing Systems, pp. 66-69.
[5]     By Bart Allen Berry (2012) The path of excellence world class leadership, Online Free .pdf Edition, pp. 50-65.
[6]     Jitesh Thakkar, Arun Kanda, S.G. Deshmukh (2008) "Evaluation of buyer supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix: The case study of Indian automotive SMEs", Journal of Manufacturing Technology Management, 19(1): 92–124.
[7]     Kasul R. A., Jaideep G. M. (1995) "Performance measurements in world-class operations", A Strategic Model. Benchmarking for Quality Management & Technology, 2(2): 20-36.
[8]     Hayes R. H., Wheelwright S. C. (1984) Restoring our competitive edge: Competing through manufacturing, Wiley, New York, NY. pp. 164-170.
[9]     Eid R. (2009) "Factors affecting the success of world class manufacturing implementation in less developed countries the case of Egypt", Journal of Manufacturing Technology Management, 20(7): 989-1008.
[10]  Fullerton R. R., McWatters C. S. (2004) "An empirical examination of cost accounting practices used in advanced manufacturing environments", Advances in Management Accounting, 12: 85-113.
[11]  Schonberger RJ (1987) World class manufacturing: The next decade, Free Press, New York, pp. 89-95.
[12]  Lind J. (2001) "Control in world class manufacturing-A Longitudinal Case Study", Management Accounting Research, 12: 41–74.
[13]  Farsijani H. (2110) World class production and operations methods, Publication of SAMT, Tehran.
[14]  Stonebreaker Peter W., Keong Leong G. (1994) Operations strategy: focusing competitive excellence, Boston: Allyn and Bacon, pp. 112-124.
[15]  Baldwin Daniel F. (2004) "Q&A: World-class manufacturing", Surface Mount Technology 18, No. 1: 23-40.
[16]  Warfield J. N. (1976) Societal systems: Planning, policy, and complexity, New York: Wiley Interscienc, pp. 345-366.
[17]  Charan P., Shankar R., Baisya R.K. (2008) "Analysis of interactions among the variables of supply chain performance measurement system implementation", Business Process Management Journal, 14(4): 512-529.
[18]  Sage A.P. (1977) Interpretive Structural Modeling: Methodology for LargeScale Systems, McGraw-Hill: New York , 91–164.
[19]  Azar A., Mostafaie Dovlatabadi KH. (2012) "Fuzzy cognitive mapping, A New Approach to Modeling Software; Modeling budget in the Statistical Center of Iran", Management Researches in Iran, Vol. 16, No. 3, pp. 83-103, (in Persian).
[20]  Azar A., Khosravani F., Jalali R. (2013) "Soft operation research: Structured approaches to problem", Publication of Industrial Management Institute, Tehran.
[21]  Faisal MN., Banwet DK., Shankar R.(2007) "Quantification of Risk Mitigation Environment of Supply Chains Using Graph Theory and Matrix Methods”, European J. Industrial Engineering, Vol. 1, No. 1, pp. 29-39.
[22]  Anukul Mandal, Deshmukh S.G. (1994) "Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM)", International Journal of Operations& Production Management, Vol. 14, No. 6, pp. 52-59.
[23]  Ashish Agarwal, Ravi Shankar, M.K. Tiwari. (2007) "Modeling agility of supply chain", Industrial Marketing Management, 36: 443 – 457.
[24]  Azar A., Tizro A., Moghbel A., Anvari A. (2010) "Contouring agility model of supply chain: Interpretive structural modeling approach", Management Researches in Iran, No. 14, pp. 1-25, (in Persian).