ارائه چارچوبی مفهومی برای طراحی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی بر مبنای نظریه طراحی عصبی وب‌سایت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران،‌ ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

امروزه، زندگی فردی و اجتماعی افراد بیش‌ازپیش در فضای مجازی جریان دارد. وب‌سایت، کانال ارتباطی یک کسب‌وکار با ذینفعان و مخاطبان آن است. در ادبیات بازاریابی تأکید زیادی بر این برخورد نخست با مشتری می‌شود، از این‌ رو نحوه طراحی و سازمان‌دهی وب‌سایت به‌عنوان عامل رقابتی مهمی شناخته می‌شود. تئوری بازاریابی عصبی که برداشتی از کارکرد مغز انسان و نورون‌ها درزمینه­ بازاریابی است، در حوزه طراحی وب‌سایت‌های اینترنتی نیز توسعه‌یافته و تئوری «طراحی عصبی» را شکل داده است. نگارندگان ضمن واکاوی مبانی نظری، در مورد الزام‌های آن در طراحی وب‌سایت به‌ویژه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بحث می‌کنند. روش تحقیق مبتنی بر مطالعه موردی 60 وب‌سایت تجارت الکترونیک در جهان و مطالعه همبستگی میان میزان رعایت الزام‌های طراحی عصبی با رتبه بازدید و مدت‌زمان ماندن افراد در این وب‌سایت‌ها است. نتایج این فرضیه را که میان رعایت الزام‌های طراحی عصبی با رتبه بازید آنها همبستگی معنادار وجود دارد، تایید می‌کند. اما نتایج وجود همبستگی معنادار را میان رعایت الزام‌های طراحی عصبی با مدت‌زمان ماندن افراد در وب‌سایت رد می‌کند. همچنین فرض‌های مرتبط با وجود تفاوت معنادار میان وب‌سایت‌ها با مدل‌های تجاری مختلف تأیید شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Conceptual Framework for Electronic Commerce Websites Based on the Neuro Website Design Theory

نویسندگان [English]

  • roohallah noori 1
  • Arash Kamangar 2
1 Assistant Professor, Information Technology Management Department, Management Faculty, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 M.A. in Information Technology Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, more than ever, people spend much of their personal and social life in virtual space. A website is a channel of communication with its stakeholders and audiences. In the marketing literature, there is a great emphasis on the first confrontation with the customers, hence designing a website is known as a significant competitive factor. Neuro marketing Theory that is based on the brain’s function in the field of marketing has been developed in website designing field and has created Neuro Web Design Theory. During literature review analyses the authors discuss the requirement of using this Theory in websites design, especially in shopping websites. The research was based on 60 case studies of shopping websites (collected from Alexa website) in the world and applying correlation test between websites rank and their compliance with Neuro Web Design requirements. The results proved the research hypothesis that there is a significant correlation between Neuro Web Design requirements and websites rank. But results rejected the Hypothesis that there is a significant correlation between Neuro Web Design requirements and the time Spent on the website. Hypotheses of the existence of a significant difference between websites with different Business Models were confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neuro marketing
  • Neuro web design
  • website
  • E-commerce
[1]    C. Danniel D. (2000) "A little history of the world wide web. Retrieved from"; [Online]. Available: http://www.w3.org/History.html. [Accessed 2014].
[2]    Iwaarden J., Wiele T., Ball L., Millen R.(2004) "Perception about the quality of websites:A survey amongst students at Northeastern University and Erasmus University"; Information & Management, Vol. 41, pp. 947-959.
[3]    Mostafa Salari Boron, Mostafa Zandieh (2016)"Measuring the efficiency of internet shops using a multi stages Data Envelopment Analysis (DEA) model"; Management Research in Iran, Vol. 20, No. 3, pp. 127-152.
[4]    Bacso Petra, Quintanilha Miranda Pereira Diego (2014) "Web Design and Usability Issues: How people read Webpages"; University of Applied Sciences, HAAGA-HELIA.
[5]    Sui D., Rejeski D. (2002) "Environment impacts of emerging digital economy :The e-for environmental ecommerce"; Environmental Management, Vol. 29, No. 2, pp. 155-163.
[6]    Mahnoush Maheri, Monireh Hosseini (2014) "Studying the electronic word-of-mouth effects on brand: Netnography of an Iranian internet forum"; Management Researches in Iran, Vol. 18, No. 4, pp. 139-159.
[7]    P. Dari (2015) "How to make a Neuro website for your business? "; [Online]. Available: http://www.dargi.ir/. [Accessed 2015].
[8]    R. Simeon (1999) "Evaluating domestic and international web-site strategies"; Internet Research , Vol. 9, No. 4, pp. 297-308.
[9]    Tung- Zong Rayport & Jaworski and Sindhav & Balazs (2002) Introduction to e-commerce, New york: Mcgraw-hill.
[10] Park & Kim (2003) "Identifying factors affecting consumer purchase behavior in an online shopping context"; Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol. 31, pp. 16-39.
[11] Merwe R. V., Bekker J. (2003) "A framework methodology for evaluating e-commerce Web sites"; Internet Research:Electronic Networking Applications and Policy, Vol. 13, pp. 330-341.
[12] Yang Z., Cai S; Zhou Z., Zhou N. (2005), "Development validation of an instrument to measure user perceived service quality of information presenting Web portals"; Information & Management, Vol. 42, pp. 575-589.
[13] Mayer A.(2012) Psychology of web design. Smashing Media, Smashing Media GmbH.
[14] Cialdini R. (2006) Influence: the psychology of persuasion, Revised Edition ed.
[15] Bakshi R. (2015)"A comparison between user interface designs for different kinds of mobile applications"; International Journal of Electrical Electronics & Computer Science Engineering, Vol. 5.
[16] Weinschenk S. (2009) Neuro web design: What makes them click, CA, USA: New Riders Publishing.
[17] Djamasbi S., Siegel M., Tullis T. "Generation Y. (2010) Web design and eye tracking"; International Journal of Human Computer Studies, Vol. 68, No. 5, pp. 307-323.
[18] Aro N. (2014) "The visual design of websites user interface"; University of Applied Sciences, Acada.
[19] Africa A. (2013) "Neuromarketing"; Digital PR, San Francisco.
[20] Lee W., Benbasat I.(2003) "Designing an electronic commerce interface: Attention and product memory as elicited by web design"; Electronic Commerce Research and Applications, pp. 240-253.