ارائه یک فرمول ریاضی برای محاسبه ارزش کارکنان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده فنی مهندسی- دپارتمان مهندسی صنایع، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 مدیر گروه گرایش فناوری اطلاعات مهندسی صنایع

3 دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

ارزش کارکنان یکی از مفاهیم اصلی در مدیریت منابع انسانی است و اندازه‌‌گیری میزان آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون روش‌‌های اندازه‌‌گیری ارزش کارکنان به‌صورت کیفی بیان شده‌‌اند؛ به‌طوری‌که برای ارزش کارکنان مؤلفه‌هایی در نظر گرفته می‌‌شود و براساس تحلیل متغیرها، میزان ارزش کارکنان به دست می‌‌آید. البته در تحقیقات این حوزه حتی مؤلفه‌های یکپارچه و پرسشنامه منسجمی برای سنجش این مفهوم وجود ندارد اما می‌توان بر اساس تحقیقات میدانی روی مؤلفه‌ها، میزان ارزش کارکنان در دوره‌‌های مختلف را به دست آورده و مقایسه نمود. اِشکال تحلیل میدانی در آن است که امکان تغییر نتیجه با تغییر نمونه‌‌ها وجود دارد و زمان‌بر است. در این تحقیق سعی شده است روش کمی در قالب یک فرمول ریاضی ارائه شود تا بتوان روند تغییرات ارزش کارکنان را سریع‌‌تر محاسبه نمود. فرمول ارائه‌شده که EVRFM نام گرفته است، از سال آخرین ارتقا و سال استخدام در رابطه EVR، تعداد ارتقا و سال استخدام در رابطه EVF و درصد افزایش حقوق سالیانه در رابطه EVM ساخته می‌شود. برای سنجش صحت فرمول، داده‌‌هایی از هفت شعبه اصلی یک شرکت بیمه خصوصی در شهر تهران جمع‌‌آوری و ارزش کارکنان با فرمول EVRFM محاسبه شده است. از همین جامعه آماری، تعداد 384 نمونه پرسشنامه جمع‌‌آوری شده که ارزش کارکنان را با سه مؤلفه جذب، رضایت و وفاداری سنجیده است. نتایج به‌دست‌آمده از فرمول EVRFM و تحلیل پرسشنامه‌‌ها نشان می‌‌دهد که هر دو روند افزایش و کاهشی یکسانی را در محاسبه ارزش کارکنان طی می‌‌کنند و فرمول EVRFM می‌‌تواند جایگزین مناسبی در سنجش روند ارزش کارکنان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presentation of mathematical formula in Employee Value

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Soleimani 1
  • Mohammad Aghdasi 3
  • Bakhtiar Ostadi 4
1 Assistant Prof., Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Associate Prof., Faculty of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Assistant Prof., Faculty of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Employee value is a basic concept of human resource and more important in measuring. Measuring method for employee value introduced qualitatively till now. So that, consider component for employee value and achieved based on analysis. In literature there aren`t integrated component and any questionnaire for measuring, but could be compared the result based for fieldwork. Field researchers problems are that change the result by changing the sample and take time. In this paper we try to present the mathematical formula to calculate the trend of Employee value. Presented formula EVRFM composed of year of employment, last promotion year in EVR and number of promotion in EVF and percent of annual salary increased in EVM. To evaluate the formula data ware gathered from private insurance company in Tehran and calculating the employee value with EVRFM. Of the population 384 were gathered. Questioners evaluated employee value with 3components, attraction, satisfaction and loyalty. The result from EVRFM and analysis of questioners are as the same trend for evaluating the employee value. Thus EVRFM could be used for trend of employee value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employee value
  • Promotion
  • Percent annual salary increases
[1]     Reichheld, F. F. (1996), the Loyalty Effect, Boston, MA. Harvard Business School Press.

[2]     Wright, P.M. a G.C. Mc.Mahan (1992). Theoretical Perspectives for Strategic HumanResource Management. Journal of Management. Vol. 18, pp. 295-321.

[3]     Tichy, N.M (1982). Strategic Human Resources Management. Sloan Management Review. Vol. 23 No. 2, pp. 47-60.

[4]     Grönroos, C. (1997), “Value-driven Relational Marketing: from Products to Resources and ompetencies”, Journal of Marketing Management, 13(5), pp. 407-419.

[5]     Payne, A., Holt, S., & Frow, P., (2001): Relationship Value Management: Exploring the Integration of Employee, Customer and Shareholder Value and Enterprise Performance Models, Journal of Marketing Management, 17:7-8, 785-817.

[6]     Schneider, B. (1973), “The Perception of Organizational Climate: The Customer’s View”, Journal of Applied Psychology, 57, pp. 248-256.

[7]     Schlesinger, L. A. and Zornitsky, J. (1991), “Job Satisfaction, Service Capability and Customer Satisfaction: An Examination of Linkages and Management Implications”, Human Resource Planning, 14, pp. 141-149.

[8]     Helliwell, J.F., Huang, H., 2010. How’ s the job? Well-being and social capital in the workplace. Ind. Labor Relat. Rev. 63 (2), 205 –227.

[9]     Deloitte Consulting, L. L. P. (2014). Global human capital trends 2014: Engaging the 21st-century workforce. Deloitte University Press.

[10]  Babiak, P., & Hare, R. D. (2006). Snakes in suits: When psychopaths go to work. New York,NY: Regan Books /Harper Collins Publishers

[11]  Shuck, B., Reio, T. G., Jr., & Rocco, T. S. (2011). Employee engagement: an examination of antecedent and outcome variables. Human Resource Development International, 14(4), pp. 427- 445.

[12]  Schriesheim, C.A., Wu, J.B., Scandura, T.A., (2009). A meso measure? Examination of the levels of analysis of the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Leadersh. Q.

[13]  Collings, David G. Wood, Geoffrey, (2009). Human Resource Management A critical approach, First published by Rout ledge.

[14]  Breaugh, James A., (2008), “Employee Recruitment: Current Knowledge and Important Areas,” Human Resource Management Review, 18 (3), 103–18.

[15]  Singh, A., (2012). Job satisfaction among the expatriates in the UAE. International Journal of Business and Social Research, 2(5), 234-249

[16]  Yee, R., Yeung, A. & Edwin Cheng, (2009), an empirical study of mployee loyalty, service quality and rm performance in the service industry, nternational Journal of Production conomics, Elsevier.

[17]  Md Norbin, S., Halib, M., Ghazali, Z., 2011. Strengthening internal communication: a case of communication satisfaction in an organization. Eur. J. Soc. Sci. 24 (4), 617 – 624.

[18]  Thompson, D. and McNamara, J. (1997). Job satisfaction in educational organizations: A synthesis of research findings. Educational Administration Quarterly, 33(1), 1-31

[19]  Kaliannan, M., & Adjovu, S. N. (2015). Effective employee engagement and organizational success: a case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, pp. 161- 168.

[20]  Pirnia, hasan. (1389) Iran history before Islam. Tehran: parmis.

[21]  Abolhamd, abdolhamid (1383). Iranian administrative law. Tehran: tos.

[22]  Mosa zadeh, ebrahim (1391). Administrative law. Tehran: dadgostar.

[23]  Woodruff, R. B., (1997), “Customer Value: The Next Source of Competitive Advantage”, Journal of the Academy of Marketing Science, 25(2), pp.139-153.

[24]  Rust, R. T., V. A. Zeithaml and K. N. Lemon, (2000). Driving Customer Equity: How Customer Lifetime Value is Reshaping Corporate Strategy. New York, the Free Press.

Buttle, F, (2004), "Customer Relationship Management", Concepts and Tools; Elsevier Butterworth-[25] Heinemann.