تصمیم‌گیری مدیران زن در سازمان‌های بهداشتی و درمانی: چالش‌ها و راهکارها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

چکیده

تصمیم‌گیری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیران عبارت است از انتخاب راهکاری از میان راهکارهای موجود برای حل یک مسأله. این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌های مدیران زن در سازمان‌های بهداشتی و درمانی ایران در انجام وظیفه تصمیم‌گیری انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و اکتشافی بود که ‏با استفاده از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با ۲3 نفر از مدیران زن در سازمان‌های بهداشتی و درمانی شهر تهران انجام شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش با روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. داده‌ها با روش تحلیل موضوعی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مدیران زن سازمان‌های بهداشتی و درمانی با 22 نوع چالش در تصمیم‌گیری مواجه هستند. این چالش‌های تصمیم‌گیری در قالب پنج گروه چالش‌های ساختاری (مأموریت و نوع وظایف سازمانی، اندازه‌ی سازمان، پراکندگی کار و بار کاری، کمبود منابع مالی، حمایت نشدن توسط قانون) ، فرآیندی (ضعف در تعریف مسأله، هدف‌گذاری اشتباه، توسعه‌ی راهکارهای غلط، نداشتن معیارهای مناسب برای ارزیابی راهکارها)، انسانی (کمبود کارکنان و انگیزه، دانش و مهارت کم کارکنان)، فرهنگی (رودربایستی سازمانی، باورهای شخصی، منفعت‌طلبی، بی‌تفاوتی و باورهای جنسیتی) و مدیریتی (عدم ثبات احساسی مدیران، نداشتن اختیار و تعهد و حمایت کم مدیران ارشد) طبقه‌بندی شد. مدیران زن برای رفع این چالش‌ها از تجربه، شواهد و مستندات علمی، تصمیم‌گیری گروهی، اولویت‌بندی مسایل، ارتباطات مؤثر، شفاف‌سازی، اعتدال و میانه‌روی، تفکر سیستمی، توجه به منافع سازمانی، آموزش و انگیزش کارکنان، اصلاح فرهنگ سازمانی و مماشات و مدارا استفاده می‌کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Female managers’ decision-making in healthcare organizations: Challenges and solutions

نویسندگان [English]

  • Ali Mosadeghrad 1
  • Maryam Tajvar 2
  • Sara Taheri 3
1 Tehran University of Medical Sciences
2 Tehran University of Medical Sciences
3 Tehran University of Medical Sciences
چکیده [English]

Background and Aim: Decision-making as an important managerial function means choosing the best option out of available alternatives for solving a problem. Female Managers face several challenges in decision-making in healthcare organizations. The study aimed to explore women managers’ challenges in decision-making in healthcare organizations.
Materials and Methods: A qualitative approach was used in this study. In-depth semi-structured interviews were conducted with 23 women managers in Tehran healthcare organizations. The participants were selected using purposive and snowball sampling techniques. The qualitative data was analyzed using thematic analysis method.
Results: Twenty- two decision making challenges were identified and grouped into 5 categories. These challenges include structural challenges (i.e., mission and type of functions, organization size, workload, resource scarsity, and law and regulation limitations), procedural challenges (i.e., weakness in defining the problem, wrong goal setting, and lack of criteria for choosing the best solution), human challenges (i.e., staff shortages, and their low motivation, knowledge and skills), cultural challenges (i.e., personal belifs, personal profit seeking, indifferences and gender stereotyping), and managerial challenges (i.e., emotions, insufficient authorities and lack of top managers’ support). Female managers used solutions such as using evidences, group decision making, problem prioritizing, effective internal and external communication, transparency, systems approach, employees’ education and training and improving organizational culture to overcome these challenges.
Conclusion: Healthcare female managers face several important challenges in decision-making. Appropriate measures should be taken to reduce these challenges to achieve better results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • women managers
  • decision-making
  • Challenges
  • Glass ceiling
[1]      Wirth L. Breaking through the glass ceiling. Women in management. Geneva: International Labour Office, 2001.

[2]      Ibarra H, Carter NM, Silva C. Why men still get more promotions than women. Harvard business review. 2010;88(9):80-5.

[3]      LaPierre TA, Zimmerman MK. Career advancement and gender equity in healthcare management. Gender in Management: An International Journal. 2012;27(2):100-18.

[4]      ILO. Improving employment and working conditions in health services, Geneva: International Labour Office, 2017.

[5]      Edmunds MW. Another task for NPs: Gender salary disparity. The Journal for Nurse Practitioners. 2015;11(10): A21-2.

[6]      Carvajal MJ, Armayor GM, Deziel L. The gender earnings gap among pharmacists. Research in Social and Administrative Pharmacy. 2012;8(4):285-97.

[7]      Coplan B, Essary AC, Virden III TB, Cawley J, Stoehr JD. Salary discrepancies between practicing male and female physician assistants. Women's Health Issues. 2012;22(1): e83-9.

[8]      Iran statistical center. Employment statistics. Avaliable at: https://www.amar.org.ir/ [Access date 2019/12/17].

[9]      Ahmadabadipour L. a survey of women positions in management and decision making jobs in Iran. The president directory for women and family affairs. 2017.

[10]   Maddock S. Modernization requires transformational skills: The need for a gender-balanced workforce. Women in Management Review. 2002;17(1):12-7.

[11]   Kelly EL, Moen P, Tranby E. Changing workplaces to reduce work-family conflict: Schedule control in a white-collar organization. American Sociological Review. 2011;76(2):265-90.

[12]   Horner MS. Toward an understanding of achievement‐related conflicts in women. Journal of Social issues. 1972;28(2):157-75.

[13]   Kanter RM. Men and women of the corporation revisited. Management Review. 1987;76(3):14.

[14]   Fagenson EA. At the heart of women in management research: Theoretical and methodological approaches and their biases. Journal of Business Ethics. 1990;9(4-5):267-74.

[15]   UNIFEM. Progress of the World’s Women 2002: Gender Equality and the Millennium Development Goals. New York: United Nations Development Fund for Women; 2002.

[16]   Parker B, Fagenson EA. An introductory overview of women in corporate management., in: M. J. Davidson & R. J. Burke (Eds) Women in management: current research issues. London: Paul Chapman; 1994:11-30.

[17]   Sachs JD. From millennium development goals to sustainable development goals. The Lancet. 2012 Jun 9;379(9832):2206-11.

[18]   World economic forum. The Global Gender Gap Report 2018. World Economic Forum, available at http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf [Access date 16/12/2019]

[19]   United Nations Development Programme. Gender Inequality Index. Available at: http://hdr.undp.org/en/content/table-5-gender-inequality-index-gii [Access date 16/12/2019]

[20]   Melero E. Are workplaces with many women in management run differently? Journal of Business Research. 2011;64(4):385-93.

[21]   Mosadeghrad AM. Handbook of hospital professional organisation and management (2), Tehran: Dibagran Tehran; 2004.

[22]   Mosadeghrad AM. Essentials of healthcare organisation and management, Tehran: Dibagran Tehran, Iran; 2015.

[23]   Mintzberg H. Managing the myths of health care. World Hospitals and Health Services. 2012;48(3):4-7.

[24]   Husserl E. Phenomenology and the foundations of the sciences. Springer Science & Business Media, Netherlands; p.21-43. 2001.

[25]   Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006; 3(2):77-101.

[26]   Babaei MA. Women challenges in promoting to managerial jobs in public organizations. Management Research in Iran, 2006; 10 (20), 45-81.

[27]   Taghizadeh H, Soltani Gh, Shokri AH. Identifying barriers to women promotion to management jobs. Journal of Woman and Family studies, 2012; 5 (17): 33-50.

[2]      Pourezat A, Zohrei S, Yazdani HR, Faraji B. A survey of women challenges in management, Journal of Women studies, 1 (3): 40-53.

[3]       Craft JL. A review of the empirical ethical decision-making literature: 2004–2011. Journal of business ethics. 2013;117(2):221-59.

[4]       Rahmanseresht H, Shakeri E, Azarirad S. The effects of demographic characteristics of the individual, organizational and ethical variables in ethical decision making. IQBQ. 2018; 22 (2) :1-29.

[5]       Eagly AH, Johnson BT. Gender and leadership style: A meta-analysis. Psychological bulletin. 1990;108(2):233.

[6]      Ridgeway CL, Berger J. Expectations, legitimation, and dominance behavior in task groups. American Sociological Review. 1986:603-17.

[7]       Mosadeghrad A.M. The impact of organizational culture on the successful implementation of total quality management. The TQM Magazine 2006; 18(6):606-25.

[8]      Eagly AH, Eagly LL, Carli LL. Through the labyrinth: The truth about how women become leaders. Harvard Business Press; 2007.

[9]     Terborg JR. Women in management: A research review. Journal of Applied Psychology. 1977;62(6):647.