TY - JOUR ID - 28682 TI - مقایسه فنون داده‌کاوی و منطق فازی به‌منظور شناسایی رفتار مشتریان JO - پژوهش های نوین در تصمیم گیری JA - MRDM LA - fa SN - AU - صالحی, مهدی AU - سالاری, مهران AD - دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 2 IS - 3 SP - 173 EP - 192 KW - هزینه یابی هدف KW - داده کاوی KW - شبکه عصبی پرسپترون چند لایه KW - شبکه عصبی تابع پایه شعاعی KW - شبکه عصبی– فازی DO - N2 - این تحقیق به مقایسه فنون داده‌کاوی و منطق فازی در شناسایی رفتار مشتریان و شنیدن صدای آن‌ها به‌منظور استفاده در فرآیند هزینه‌یابی هدف می‌پردازد. داده‌های تحقیق مربوط به انبار داده‌های فروش شرکت کاشی فرزاد در سال‌های 93 و 94 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق بیانگر این موضوع است که میزان پیش‌بینی صحیح ویژگی‌های مدنظر مشتریان در شبکه عصبی–فازی با تابع فعال‌ساز خوشه‌بندی فازی 941/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع فعال‌ساز سیگموئید 927/0، در شبکه عصبی پرسپترون چندلایه با تابع تانژانت 882/0 و در شبکه تابع پایه شعاعی با تابع سافت‌مکس 918/0 است. نتایج نشان می‌دهد که شبکه عصبی–فازی نسبت به سایر روش‌های مورداستفاده، نتیجه ویژگی‌های مدنظر مشتریان را بهتر می‌تواند پیش‌بینی کند. UR - https://journal.saim.ir/article_28682.html L1 - https://journal.saim.ir/article_28682_e8f9e8d810bc18a9671a4a17ff3ec3ba.pdf ER -