TY - JOUR ID - 32496 TI - قیمت‌گذاری پویا و بهینه‌سازی طول دوره گارانتی در طول چرخه عمر محصول (مطالعه موردی: شرکت صنام الکترونیک) JO - پژوهش های نوین در تصمیم گیری JA - MRDM LA - fa SN - AU - افصحی, محسن AU - حسین زاده کاشان, علی AU - استادی, بختیار AU - ذگردی, سید حسام AD - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 3 IS - 2 SP - 27 EP - 53 KW - گارانتی KW - قیمت‌گذاری پویا KW - چرخه عمر محصول KW - بهینه‌سازی ازدحام ذرات KW - بهینه‌سازی ملهم از اپتیک DO - N2 - گارانتی یکی از مؤلفه‌های مهم در بازاریابی به شمار می‌آید. بدیهی است که پیشنهاد گارانتی با مدت‌زمان طولانی‌تر از طرف تولیدکننده تأثیر مستقیم برافزایش فروش خواهد گذاشت ولی از طرف دیگر، هزینه­های شرکت با افزایش طول دوره گارانتی افزایش می‌یابد. مسئله این تحقیق بیشینه‌سازی سود تولیدکننده است که از اجزای درآمدی و هزینه‌ای تشکیل می‌شود. برخلاف اغلب مقالات در حوزه گارانتی که فقط تصمیمات مربوط به محصولات تحت گارانتی را بررسی می‌کنند، در این تحقیق نقشی که محصولات از گارانتی خارج‌شده بر تصمیمات تولیدکننده می‌تواند داشته باشد نیز در نظر گرفته شده است. بدین منظور، مدل ارائه‌شده قابلیت محاسبه تعداد خرابی‌های محصولات تحت گارانتی و از گارانتی خارج‌شده (بر اساس نرخ خرابی محصولات) در بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی تولید قطعات یدکی را دارد. همچنین تقاضای محصول مطابق با چرخه عمر آن، تابعی از زمان، قیمت و طول دوره گارانتی است. قیمت فروش و طول دوره گارانتی به ترتیب اثر مستقیم و عکس بر تقاضای محصول دارند. بدین ترتیب، تصمیم‌گیری توأمان در رابطه باقیمت محصول در بازه‌های زمانی مختلف و طول دوره گارانتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حل مسئله از الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات و بهینه‌سازی مُلهَم از اپتیک استفاده ‌شده است. به‌منظور بررسی نحوه تأثیر متغیرها بر سودآوری تولیدکننده، مدل پیشنهادی با استفاده از داده‌های شرکت صنام الکترونیک حل ‌شده و مورد تحلیل قرارگرفته است. UR - https://journal.saim.ir/article_32496.html L1 - https://journal.saim.ir/article_32496_681aeb422751a7bc900e1ca019c468cc.pdf ER -