انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Fuzzy Portfolio Selection Model by Considering the Return and Downside Riskانتخاب سبد سهام فازی با بررسی همزمان بازده و ریسک نامطلوب118244705FAمجتبی فرخاستادیار، گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200114Portfolio optimization problem is one of the most interesting and practical issues in the financial markets. Portfolio optimization is applied as an applicable and efficiant tool for helping investors in their decision making by allocating wealth to the different asset with controlling the return and risk. The purpose of this paper is to develop a novel portfolio selection and optimization method in portfolio selection problem by considering the return and risk under fuzziness. In the paper, two possibilistic programming model is developed by applying measures of the probabilistic and possibilistic mean and downside risk of fuzzy return. The performance of the proposed models was evaluated by using historical data introduced by Markowitz and data of the Tehran Stock Exchange. The results of the paper show that the proposed models are able to propose an appropriate portfolio for investors with optimizing the return and risk, simultaneously, in terms of different investment strategies.مساله بهینهسازی و انتخاب سبدسهام و تنوع بخشی آن یکی از موضوعات جذاب و کاربردی در بازارهای مالی است که بهعنوان ابزاری کارآمد در راستای کمک به تصمیمگیریهای سرمایه گذاران از نتایج آن استفاده می شود. مقاله حاضر به مدلسازی انتخاب سبد سهام با در نظر گرفتن محدودیت حدود نسبت های سرمایه گذاری جهت بهینه سازی همزمان بازده و ریسک در شرایط عدم اطمینان فازی می پردازد. برای این منظور، دو مدل برنامه ریزی امکانی جدید با بکارگیری اندازه های میانگین و ریسک نامطلوب احتمالی و امکانی بازده فازی توسعه داده می شود. با بررسی عملکرد این مدل ها با استفاده از داده های مارکویتز و بورس اوراق بهادار تهران، نتایج نشان می دهد که این مدل ها قادر هستند با بهینه سازی همزمان بازده و ریسک، سبد سهام مناسب را با توجه مقادیر مختلف حدود نسبت های سرمایه گذاری براساس گرایش ها و استراتژی های مختلف سرمایه گذاران ارائه دهد.https://journal.saim.ir/article_244705_a41569f980b8978e9628e43e417f3487.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Designing a ranking system for purchased products based on the consumer’s and expert’s opinions using an aspect-based sentiment analysis approachطراحی سیستم رتبه بندی محصولات خریداری شده براساس نظرات مصرف کنندگان و متخصصین با استفاده از رویکرد تحلیل احساسات مبتنی بر ویژگی2047243741FAامید افشاری زاده جعفریدانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمرتضی ملکی مین باش رزگاهدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعظیم زارعیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحسن شفیعی نیکآبادیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20201006With the expansion of online sales sites, the desire to online shopping is increasing day by day due to its many benefits. Most customers, before deciding and choosing a product, check the previous buyers of the product opinions and choose their product based on it. There are different brands in the market and on the other hand reviewing a large volume of comments to make a decision to buy a product is a big challenge, the existence of automated text mining and sentiment analysis tools to review users' comments and opinions can be very useful and can be used as a way to rank products based on customer feedback. In this research, by examining more than 4500 customers and experts reviews about 70 products, the features considered by customers and sales site specialists have been extracted based on text mining methods, and by using aspect-based sentiment analysis, a product ranking system has been created.با گسترش سایتهای فروش اینترنتی تمایل به خرید برخط با توجه به مزایای زیاد آن روزبهروز در حال افزایش است. اکثر مشتریان قبل از تصمیمگیری و انتخاب محصول، نظرات خریدارن قبلی محصول را بررسی کرده و براساس آن محصول خود را انتخاب می-کنند. وجود برندهای مختلف در بازار و از سویی بررسی حجم بالایی از نظرات جهت تصمیمگیری در خصوص خرید محصول چالش بزرگی است که خریداران با آن مواجه هستند، وجود ابزارهای خودکار متنکاوی و آنالیز احساسات برای بررسی نظرات کاربران میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد و به عنوان راهکاری در رتبهبندی محصولات براساس نظر مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش با بررسی بیش از 4500 مورد از نظرات مشتریان و ارزیابی متخصصان در خصوص 70 کالا، سه نوع ویژگی شامل: ویژگیهای حسی موجود در نظر مشتریان و متخصصین، ویژگیهای ساخت محصول و ویژگیهای نظرسنجی استخراج گردیده و با بکارگیری تحلیل احساسات مبتنی بر ویژگی، سیستم رتبهبندی محصولات ایجاد گردیده است.https://journal.saim.ir/article_243741_ea713d532ea2ace9480638b767c743ae.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Designing an improved Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System based on Whale Optimization Algorithm to predict blood donationطراحی یک سیستم بهبود یافته استنتاج عصبی – فازی مبتنی بر الگوریتم بهینهسازی وال به منظور پیش بینی میزان اهدای خون4970244706FAطاهر کوچکی تاجانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.علی محتشمیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.مقصود امیریاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.رضا احتشام راثیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.0000-0002-1734-100XJournal Article20201214Artificial neural networks and fuzzy sets theory is one of appropriate techniques to solve engineering problems in order to predict variables of supply chains and, also, of systems with high complexity and implicitly which provide no sufficient data. The main advantage of this technique over others, which lies in the short time of data examination and algorithm discovery, is in the line with that prediction and/or its influence on the future. Adaptive neuro-fuzzy inference system (ANFIS) combines neural networks with fuzzy logic concepts and is able to use capabilities of both in one framework, the inference system of which is in conformity to fuzzy "if-then" rules having potential for learning how to approximate non-linear functions. Among applications of this technique are to define variables based on the past data and their impacts on the past temporal sequences in order to predict future conditions. This research, therefore, uses neuro-fuzzy technique in order to blood donation based on data from the past years. Since each technique has its own error rates, Metaheuristic Whale Algorithm is used to reduce errors of ANFIS by improving the parameter values of neuro-fuzzy systems. The obtained results show a reduction of the RMSE of prediction from 0.00261 to 0.00153 in the ANFIS-WOA and a 41% improvement over the ANFIS method.یکی از تکنیکهای مناسب برای حل مسائل مهندسی جهت پیشبینی متغیرها در زنجیره تأمین و نیز سیستمهایی که دارای پیچیدگی و عدم صراحت زیاد بوده و یا دادههای کافی درمورد آنها موجود نیست، استفاده از تئوری مجموعههای فازی و شبکه عصبی مصنوعی بوده است. این روش نسبت به سایر روشها در زمان نسبتا کوتاهتری به بررسی دادهها وکشف الگوی نهفته در آن جهت پیشبینی و یا تأثیرگذاری آن بر آینده میپردازد. سیستم استناج عصبی-فازی (انفیس)، شبکههای عصبی و مفاهیم منطق فازی را یکی میکند، میتواند از امکانات هر دو آنها در یک قاب بهره برد، که سیستم استنتاج آن مطابق با مجموعه قوانین فازی اگر-آنگاه است که قابلیت یادگیری برای تقریب زدن توابع غیرخطی را دارد. تعریف متغیرها بر اساس دادههای گذشته و تأثیر آن متغیرها در توالیهای زمانی گذشته به منظور پیشبینی وضعیت آینده از جمله کاربرد این روش است. لذا در این تحقیق به منظور پیشبینی میزان اهدای خون در مراکز اهدای خون بر اساس دادههای سالهای گذشته از تکنیک انفیس استفاده شده، از آنجایی که هر روش پیشبینی دارای میزان خطای مخصوص به خود است. به منظور کاهش خطای روش مذکور از الگوریتم فراابتکاری وال به منظور بهبود مقادیر پارامترهای سیستم عصبی -فازی استفاده شده که نتایج حاصله نشان دهنده کاهش خطای جذر میانگین مربعات پیشبینی از 0.00261 به 0.00153 در الگوریتم ترکیبی انفیس-وال و بهبود 41 درصدی آن نسبت به روش انفیس خواهد بود.https://journal.saim.ir/article_244706_e8b35f56418ce7ac0cd47cc922abbcfa.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Ventures Assessment based on Behavioral Strategy using Prospect Theoryارزیابی شرکتهای نوآفرین مبتنی بر استراتژی رفتاری با استفاده از نظریه چشمداشت7295244707FAفاطمه سجادیاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی , و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمیراحمد امیرشاهیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانندا عبدالونددانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانبهمن حاجیپوردانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانJournal Article20201228Deciding whether or not to invest in a venture is a strategic decision that leads the financial resources of the venture capital companies. This research intends to provide a framework for evaluating and ranking ventures that apply for capital, considering various success factors. The novelty of this research is the application of Prospect Theory as a framework which is based on behavioral strategy in the decision-making of venture capitalists. To conduct this research, first, by reviewing the literature, the most important factors influencing venture failure has been identified, then experts’ opinion who are active in venture capital companies has been gathered. Next, a framework based on Prospect Theory has been developed. Finally, this framework has been used in one of the venture capital firms to evaluate the twelve ventures seeking capital. According to the results,, instead of making decisions based on final results, human beings make decisions based on the perceived value of gains and losses. At the same time, the value of losses has a greater effect on decision-making.تصمیمگیری در خصوص سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری روی یک شرکت نوآفرین، تصمیمی استراتژیک برای سازمان است که منابع مالی شرکت سرمایهگذاری را هدایت میکند. این پژوهش فراتر از شیوة تشکیل سبد سرمایهگذاری شرکت، در نظر دارد به ارزیابی و رتبهبندی شرکتهای نوآفرینِ متقاضی سرمایه با توجه به عوامل مختلف موفقیت بپردازد. نوآوری این پژوهش کاربست نظریة چشمداشت بهعنوان چارچوب مبتنی بر استراتژی رفتاری در تصمیمگیری سرمایهگذاران خطرپذیر است. برای انجام این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای، ابعاد تأثیرگذار در شکست شرکتهای نوآفرین در مرحلة ایجاد، شناساییشده و سپس نظرات کارشناسان فعال در شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر در خصوص آنها تجمیع شده است. درنهایت چارچوب به دستآمده دریکی از شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر برای ارزیابی دوازده شرکت نوآفرینِ متقاضی سرمایه به کار گرفتهشده است. مطابق با نتایج به دست آمده، انسانها بهجای تصمیمگیری بر پایة پیشآمدهای نهایی، بر اساس ارزیابی خود از ارزش سودها و زیانها در آینده، تصمیمگیری میکنند. ضمن اینکه ارزش زیانها اثر بیشتری بر هدایت تصمیمگیری دارد.https://journal.saim.ir/article_244707_fd5ffa799ced85d8e3480c63cc7020e0.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703A mathematical model in the smart supply chain based on ICPT in the MTS environmentارائه یک مدل ریاضی در زنجیره تامین هوشمند بر مبنای ICPT در محیط MTS97123243740FAمحمدباقر فخرزاداستاد، دانشکده صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمرضیه کشاورزدانشجوی دکتری، دانشکده صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایرانعباسعلی جعفری ندوشناستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه میبد، یزد، ایران0000-0002-5278-7925Journal Article20210116Due to the increasing requirement in the manufacturing industry and the rapid development of technology, the traditional supply chains face many challenges such as changes in demand and transportation problems so that they need the flexibility in capacity, lead time, and distribution channels. In this research, in order to overcome the problems of the traditional supply chain, a supply chain based on ICPT in the MTS production environment called smart supply chain is considered where including four levels of manufacturer, warehouse, distributor, and customer that the goal is to maximize profits and minimize lead time. At first, a Mixed Integer Non-Linear Programming was proposed for the problem, then a sample problem was solved by the augmented ε-constraint technique in GAMS and the results were analyzed. Two scenarios of increment of demand and adding a new product were examined which all of them showed the accuracy of the model and the efficiency of the proposed method.با توجه به افزایش الزامات در صنعت تولید و پیشرفت سریع تکنولوژی، زنجیره تامینهای سنتی با چالش های زیادی مانند تغییرات تقاضا و مشکلات حمل و نقل مواجه هستند به طوریکه آنها نیاز به انعطافپذیری در ظرفیت، زمان تدارک و کانالهای توزیع دارند. در این پژوهش برای غلبه بر مشکلات زنجیره تامین سنتی، یک زنجیره تامین مبتنی بر ICPT به نام زنجیره تامین هوشمند در محیط تولیدی MTS شامل چهار سطح تولید کننده، انبار، توزیع کننده و مشتری در نظر گرفته شده است که هدف حداکثر سازی سود و حداقل نمودن زمان تدارک میباشد. در ابتدا یک مدل غیرخطی عدد صحیح مختلط برای این مساله ارائه شد سپس یک نمونه مساله توسط روش محدودیت اپسیلون تقویت شده در نرمافزار GAMS حل و نتایج آن تحلیل گردید. در ادامه دو سناریوی افزایش تقاضا و اضافه شدن محصول جدید نیز مورد بررسی قرار گرفته شد که نتایج بیانکننده صحت مدل و کارآیی روش پیشنهادی میباشد.https://journal.saim.ir/article_243740_72778e1e21bf803b1ed604e05118b367.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Identifying Qualitative Indicators For Evaluating IoT Business Models Based On Big Data Analysis In The Smart Cityشناسایی شاخصهای کیفی مؤثر بر ارزیابی مدلهای کسبوکار اینترنت اشیا مبتنی بر تحلیل کلاندادهها در شهر هوشمند125154244708FAحمیدرضا یزدانیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانبابک سهرابیاستاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمریم جلیلیاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعت و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20210201The growing population density in cities and the need for infrastructure services to meet the demands of citizens on the one hand and the increasing development of digital technologies on the other hand, have led governments to form smart cities. Smart cities employ the capabilities of emerging technologies such as the Internet of Things and Big Data to collect and analyze smart devices’ data for improving infrastructure and enhancing the quality of public services. These issues lead planners to a huge amount of financial investment and innovation in business models. The smart city encompasses a variety of stakeholder groups and IoT creates novel business opportunities through collecting and analyzing the data of sensors and smart devices. In this regard, identifying effective indicators for designing a business model is needed to ensure value creation. The purpose of this research is to identify and classifying the main indicators for designing business models of IoT Big Data projects in the smart city. For fulfilling this purpose, the meta-synthesis methodology is employed. Among the 212 articles identified, 48 met all inclusion criteria and were reviewed in-depth. After content analysis, a conceptual model was designed and 21 Indicators were extracted based on the structure of the conceptual model. These indicators are classified into five categories: value creation drives, value creation nodes, value exchange, value capture, and environmental drivers.. شهرهای هوشمند از قابلیتهای فناوریهای نوظهوری چون اینترنت اشیا و کلان دادهها، برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای دستگاههای هوشمند به منظور بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت خدمات عمومی استفاده میکنند که این امر منجر به حجم عظیمی از سرمایهگذاریهای مالی و نوآوری در مدلهای کسبوکار در این حوزهها گردیدهاست. در این میان چالشها در بکارگیری مدلهای کسبوکار به ویژه در پروژههای شهر هوشمند که طیف متنوعی از ذینفعان را در برمیگیرد افزایش یافتهاست و دادههای جمعآوری شده توسط حسگرها و ابزارهای هوشمند، فرصتهای جدیدی را برای خلق و کسب ارزش ایجاد نمودهاند. در این راستا، شناسایی شاخصهای موثر بر مدلهای کسبوکار در این حوزه برای اطمینان بخشی از ارزش آفرینی و بهرهوری از ارزش افزوده ایجاد شده، امری ضروری تلقی میگردد که تا کنون به آن پرداخته نشدهاست. این پژوهش با هدف شناسایی و طبقهبندی شاخصهای اساسی برای طراحی مدلهای کسبوکار پروژههای اینترنت اشیا مبتنی بر کلان دادهها در شهر هوشمند انجام شد. بـا اسـتفاده از روش فراترکیـب، بیش از ۲۱۲ مقاله علمی و کتاب در حوزة مدلهای کسبوکار اینترنت اشیا ارزیابی شد که از میان آنها ۴۸ مورد انتخاب شدند و با استفاده از تحلیل محتـوا ابعـاد و کدهای مربوطه استخراج شد و مدل مفهومی ابعاد موثر بر مدل کسبوکار ارائـه شد. بر اساس یافتهها مشخص گردید شاخصهای اساسی موثر بر مدلهای کسبوکار در پنج گروه محرکهای خلق ارزش، گرههای خلق ارزش، مبادله ارزش، استخراج ارزش و محرکهای خارجی قرار گرفتهاند.https://journal.saim.ir/article_244708_0d2babfad3dff0a06783477fabac6267.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703Presenting a pattern for agile supply chain by meta synthesis approachارائه الگویی برای زنجیره تامین چابک با رویکرد فراترکیب156179244710FAسماء بانی فاضلدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمحمدعلی بابایی زکلیکیاستاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمعصومه حسین زاده شهریدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20201221Organizations in dynamic commercial environments, use agile supply chain as the key strategy for confronting market instability. The purpose of the present research is to have a systematic review of Agile Supply Chain literature using meta-synthesis method in order to provide an overall model in this field. Meta-synthesis technique is implemented in this study utilizing the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2006). After taking the respective steps of this method and upon analyzing various articles, 41 articles are finally inspected and 167 codes are derived. Eventually after categorizing the codes, three groups including agility consequences, agility enablers and agility drivers, which affect and are affected by agile supply chain, have been introduced to presenting a pattern. Finally, a general concept of competitive advantage for agility consequences, six concepts of market sensitivity, information/technology integration, flexibility, integration, strategic partnership and leadership for agility enablers and five general concepts of economic, market & competition, environment, social and technology for agility drivers have been identified.سازمانها درمحیط تجاری پویا، از زنجیره تامین چابک بهعنوان استراتژی کلیدی برای مقابله با بیثباتیها استفاده میکنند. هدف این پژوهش مرور نظاممند ادبیات زنجیره تامین چابک با روش فراترکیب جهت ارائه مدلی جامع در این حوزه میباشد. در این تحقیق روش فراترکیب با شیوه هفت مرحلهای سندلوسکی و بارسو (200۶) انجام شده است. بدین منظور پس از طی گامهای این روش و تجزیه و تحلیل مقالات در نهایت 41 مقاله مورد بررسی قرار گرفته و167 کد استخراج شده است. پس از دستهبندی کدها، سه دسته ابعاد چابکی، عوامل موثر بر چابکی و پیامدهای چابکی که بر زنجیره تأمین چابک تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میگیرند؛ برای ارائه الگو معرفی شدهاند که در نهایت یک مفهوم کلی مزیت رقابتی برای پیامدهای چابکی، شش مفهوم کلی حساسیت به بازار، یکپارچگی اطلاعات/تکنولوژی، انعطاف، یکپارچگی، شراکت استراتژیک و رهبری برای ابعاد چابکی و پنج مفهوم کلی اقتصاد، بازار و رقابت، محیط، اجتماع و تکنولوژی برای عوامل موثر بر چابکی شناسایی شدهاند.https://journal.saim.ir/article_244710_af89efc1a6c64778965fdb28203d7758.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62916220210703A bi-objective MILP model for lot sizing and scheduling problem: possibilistic fuzzy goal programming approachیک مدل دو هدفه MILP برای اندازهگیری و زمانبندی تولید: رویکرد برنامهریزى آرمانی فازی احتمالی181212244711FAمیساء موسیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعادل آذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579علی رجب زاده قطریاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000000200066291Journal Article20210214 This paper proposes a bi-objective mixed-integer linear programming model for formulating a lot- sizing and scheduling problem for the perishable yogurt industry under demand uncertainty. The objectives of the proposed model are to simultaneously minimize the overall cost and the total production completion time. The proposed MILP formulation integrates many distinctive features of yogurt processing, including shelf-life constraints, setups, packaging rates, minimum and maximum lot size limits, future time for holding products, and fuzzy demand. Additionally, the proposed model, including inventory control, is a multi-product and multi-period model hence, it is categorized as an operational-strategic model. We introduce a hybrid approach focused on fuzzy possibility programming and a fuzzy goal programming approach for solving the suggested bi-objective model, where possibility, necessity and credibility measures are adopted according to the decision makers’ preference. Compared to the traditional model of lot sizing and scheduling, better decision-making and sensitivity analysis for DMs can be made based on the three obtained efficiency values. Data from the yogurt plant were used to assess the feasibility of the proposed model and solution approach. The results obtained from applying the method and sensitivity analysis showed the effectiveness of the mathematical formulation as well as the proposed solution method. در این مقاله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط دو هدفه برای مسئله تعیین اندازه و زمانبندی تولید برای صنعت ماست به عنوان یک صنعت خوراکی فاسد شدنی تحت شرایط عدم اطمینان تقاضا ارائه می شود. اهداف مدل پیشنهادی، به حداقل رساندن همزمان هزینه کل و زمان اتمام تولید است. مدل پیشنهادی، بسیاری از ویژگیهای متمایز فرآوری ماست را شامل میشود، از جمله ماندگاری ، تنظیمات ، نرخ بستهبندی ، حداقل و حداکثر اندازه تولید ، زمان آینده برای نگهداری محصولات و تقاضای فازی. علاوه بر این، مدل پیشنهادی ، شامل کنترل موجودی چند محصول و چند دوره است. از این رو، به عنوان یک مدل عملیاتی - استراتژیک طبقهبندی میشود. ما یک رویکرد ترکیبی متمرکز بر برنامهریزی امکانی فازی و برنامهریزی آرمانی فازی را برای حل مدل پیشنهادی دو هدفه ارائه میکنیم ، جایی که اقدامات امکان ، ضرورت و اعتبار مطابق با ترجیح تصمیمگیرندگان اتخاذ میشود. در مقایسه با مدل سنتی اندازه و زمانبندی تولید، تصمیمگیری و تجزیهوتحلیل حساسیت بهتری را می توان برای DMs بر اساس دادههای سه مقدار کارایی به دست آمده، انجام داد. دادههای به دست آمده از صنعت ماست، برای ارزیابی امکانسنجی مدل پیشنهادی و رویکرد راه حل استفاده شد. نتایج به دست آمده از اعمال روش و تجزیهوتحلیل حساسیت، اثربخشی مدل ریاضی و همچنین روش پیشنهادی را نشان داد.https://journal.saim.ir/article_244711_f882b7fb83d8fbb4af6d61268fab65af.pdf