انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Location-Based marketing of banks by using a new Geomarketing model based on Spatial Data Infrastructure (Case study: Semnan city)بازاریابی مکان محور بانکها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی(SDI) (مطالعه موردی: شهر سمنان)125251290FAرضا عبداله زادهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.حسین وظیفه دوستاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلیرضا وفایی نژاددانشیار دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20210804In today's world where dynamics of data are so important, using of Spatial Data Infrastructure (SDI) can provide a platform for spatial data sharing. Replacing SDI with GIS in Geomarketing Creates new chapter on Spatial Information-Based e-marketing. SDI-based Geomarketing fixes the flaws and shortcomings of spatial information layers in GIS-based Geomarketing. In this research, a new model of location-based marketing is presented, which uses spatial data infrastructure for the first time. In this regard, based on the available spatial data, Semnan city is divided into 139 statistical areas or urban areas. By sharing the databases of the related executive agencies in the context of spatial data infrastructure, the main demographic and economic indicators related to bank marketing were selected. Through statistical methods of correlation coefficient and multivariate regression, the effective indicators on the number of bank branches have been calculated. The number of businesses index with a coefficient of 0.598 had the greatest impact on the number of bank branches in each region. Finally, using the mentioned demographic, economic and geographical indicators and using the TOPSIS method, the regions of Semnan city were prioritized in terms of banks' marketing indicators, and region 70 has the first priority. The results of the Multiple Attribute Decision Model are considered as a dependent spatial variable in the SDI-based Geomarketing model.در دنیای امروز که پویایی دادهها از اهمیت بسیاری برخوردار است، استفاده از زیرساخت دادهمکانی (SDI) میتواند بستری را برای به اشتراک گذاری دادههای مکانی بهوجود آورد. جایگزین نمودن SDI بهجای GIS در ژئومارکتینگ فصل جدیدی از بازاریابی الکترونیکی بر مبنای اطلاعات مکانی را ایجاد مینماید. ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI نقایص و ضعفهای عدم بههنگام بودن لایههای اطلاعات مکانی در ژئومارکتینگ مبتنی بر GIS را برطرف می-سازد. در این پژوهش مدل جدیدی از بازاریابی مکانمحور ارائه شده که برای اولین بار از زیرساخت دادههای مکانی بهره میگیرد. در این راستا بر اساس دادههای مکانی موجود ابتدا شهر سمنان به 139 حوزه آماری یا منطقه شهری تقسیم شده است. با به اشتراک گذاری پایگاههای داده دستگاههای اجرایی متولی در بستر زیرساخت دادهمکانی شاخصهای اصلی جمعیتی و اقتصادی مرتبط با بازاریابی بانکها انتخاب گردید. از طریق روشهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره شاخصهای مؤثر بر تعداد شعب بانکی محاسبه شده است. شاخص تعداد کسب و کار با ضریب 0.598 بیشترین تأثیر را در تعداد شعب بانکها در هر منطقه داشته است. در نهایت با استفاده از شاخصهای جمعیتی، اقتصادی و جغرافیایی مورد اشاره و بهرهگیری از روش تاپسیس مناطق شهر سمنان از لحاظ شاخص-های بازاریابی بانکها اولویتبندی شد که منطقه70 دارای اولویت نخست میباشد. نتایج مدل تصمیمگیری چندشاخصه بهعنوان یک متغیر مکانی وابسته در مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI لحاظ گردیده است.https://journal.saim.ir/article_251290_e9d2f87338400f71c0bdfbdedced9205.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Application of intuitive fuzzy approach in multi-objective optimization of closed-loop logistics network
With emphasis on employment developmentکاربرد رویکرد فازی شهودی در بهینه سازی چندهدفه شبکه لجستیک حلقه بسته با تاکید بر توسعه اشتغال2759246972FAرضا سیاوشیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانحمید شاهبندرزادهدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، استان بوشهرعلی رجب زاده قطریاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000000200066291ابراهیم حیدریدانشیار ، گروه اقتصاد، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20210807In recent years, due to resource constraints, environmental concerns on the one hand and the importance of corporate social performance, laws and intensifying government pressures and the attention of social activists and human rights on the other, logistics networks or the closed and stable supply chain has been increasingly considered by researchers. The logistics network or closed-loop supply chain includes both direct and reverse logistics networks, and purpose of designing it is to combine environmental considerations and constraints through the collection and recycling of used or defective products and necessary actions for reuse with a traditional supply chain. In designing these networks, social goals such as increasing employment as a goal and very important social issue are considered. In the present study, a multi-objective mathematical model with intuitive fuzzy approach to optimize the closed-loop logistics network with emphasis on employment development and development of recycling units in the rubber and plastics industries of Bushehr province is presented. In this regard, first, the various objectives in the research background are evaluated with fuzzy Delphi technique and three priority objectives in Bushehr province are approved and introduced. Then the three objectives are weighted with intuitive fuzzy approach and three-objective model with emphasis on the goal of employment development are solved by LP-METRIC method and GAMS software.در سالهای اخیر با توجه به محدودیت منابع، نگرانیهای زیستمحیطی از یکسو و اهمیت عملکرد اجتماعی شرکتها، قوانین و تشدید فشارهای دولتی و توجه فعالان اجتماعی و حقوق بشری از سوی دیگر، شبکههای لجستیک یا زنجیره تامین حلقه بسته و پایدار مورد توجه روزافزون پژوهشگران قرار گرفته است. شبکه لجستیک یا زنجیره تامین حلقه بسته شامل هر دو شبکه لجستیکی مستقیم و معکوس میباشد و هدف از طراحی آن ترکیب نمودن ملاحظات و محدودیتهای زیستمحیطی از طریق جمعآوری و بازیافت محصولات استفاده شده یا معیوب و اقدامات لازم جهت استفاده مجدد با زنجیره تامین سنتی میباشد. در طراحی شبکههای مذکور اهداف اجتماعی همچون افزایش اشتغال به عنوان یک هدف و مسئله بسیار مهم اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد. در پژوهش حاضر یک مدل چندهدفه ریاضی با رویکرد فازی شهودی جهت بهینهسازی شبکه لجستیک حلقه بسته با تاکید بر توسعه اشتغال و توسعه واحدهای بازیافت در صنایع لاستیک و پلاستیک استان بوشهر ارائه میگردد. در این راستا ابتدا اهداف متنوع موجود در پیشینه پژوهش با تکنیک دلفی فازی ارزیابی میگردد و سه هدف اولویتدار در استان بوشهر تایید و معرفی میگردد. سپس اهداف سهگانه با رویکرد فازی شهودی وزندهی گردیده و مدل سه هدفه با تاکید بر هدف توسعه اشتغال با روش ال-پیمتریک و نرمافزار گمز حل میگردد.https://journal.saim.ir/article_246972_7bd49a4b1f1f4bdb38d8cbfc19c93b0c.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Evaluation of agent-based modeling and simulation tools based on ISO 25010ارزیابی ابزارهای مدلسازی و شبیهسازی مبتنی بر عامل بر اساس استاندارد ایزو 250106186251291FAسمانه حسین دوستدانشجوی دکتری، گروه پژوهشی مهندسی نرمافزار مدلرانده، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-3367-5368بهمن زمانیدانشیار، گروه پژوهشی مهندسی نرمافزار مدلرانده، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-6424-1442افسانه فاطمیاستادیار، گروه پژوهشی مهندسی نرمافزار مدلرانده، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-1184-5917Journal Article20210812Due to the key role and importance of using agent-based modeling and simulation tools in various applications, such as urban management and planning, social networks, financial markets, traffic flows, and crisis management, it is worthwhile to evaluate and quantitatively compare these tools based on a well-defined standard framework. So far, several studies have reviewed and compared agent-based modeling and simulation tools from different aspects. However, none of the studies are quantitatively performed based on a well-known standard framework. To fill this research gap, in this paper, five of the most widely used agent-based modeling and simulation tools including AnyLogic, NetLogo, Repast, GAMA, and MASON were compared and evaluated based on the well-known ISO 25010 standard, regarding the quality in use, by Goal-Question-Metric (GQM) method. The evaluation results show that AnyLogic tools are of better quality than others, and this is due to the attractiveness of the tool from the user's point of view and less effort to develop an agent-based application compared to other tools.با توجه به نقش کلیدی و اهمیت استفاده از ابزارهای مدلسازی و شبیهسازی مبتنی بر عامل در کاربردهای مختلف، مانند مدیریت و برنامهریزی شهری، شبکههای اجتماعی، بازارهای مالی، جریانهای ترافیکی و مدیریت بحران، ارزیابی و مقایسه کمّی این ابزارها بر اساس یک چارچوب استاندارد خوشتعریف، ارزشمند است. تاکنون پژوهشهای متعددی به بررسی و مقایسهی ابزارهای مدلسازی و شبیهسازی مبتنی بر عامل از جنبههای مختلف پرداختهاند. با این وجود، هیچیک از این بررسیها بر اساس یک چارچوب استاندارد خوشتعریف و به صورت کمّی (عددی) انجام نشده است. بهمنظور پر کردن این شکاف تحقیقاتی، در این مقاله پنج مورد از پرکاربردترین ابزارهای مدلسازی و شبیهسازی مبتنی بر عامل شامل AnyLogic، NetLogo، Repast، GAMA و MASON، بر اساس استاندارد شناختهشدهی ایزو 25010 در خصوص سنجش کیفیت نرمافزار در عمل و به روش هدف-پرسش- معیار با یکدیگر مقایسه و مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که ابزار AnyLogic در مقایسه با دیگران، از کیفیت بهتری برخوردار است و این موضوع، بیشتر به جذابیت ابزار از دیدگاه کاربر و تلاش کمتر برای توسعهی یک برنامهی مبتنی بر عامل در مقایسه با سایر ابزارها، باز میگردد.https://journal.saim.ir/article_251291_25150f5a0ccec1fc4f4eb2df79905c22.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Agent-based Modeling Behavior of Traders in Tehran Stock Exchange (Case study: Mobarakeh Esfahan Steel Company)مدلسازی عاملبنیان رفتار سهامداران در بازار اوراق بهادار تهران (مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)88114250781FAسلمان عباسی سیردانش آموخته ی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0192-7559محسن هاشمی گهراستادیارگروه حسابداری، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعمّار فیضیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران0000-0002-3926-3161Journal Article20210919One of the efficiency assumptions of stock market is that investors act rationally, but the results of researchers' scholars show that in many cases, investors in the stock market have irrational behavior. The present study show irrational behavior. In the present article, two types of personalities are considered for shareholders in the stock market. The first group has an impulsivity personality and the second group has an oscillating personality. Traders who have an impulsivity personality buy stocks when prices increased and sold when prices decreased. On the other hand, there are oscillators who buy when prices dropped and sold when prices increased. The innovation of the present study is to provide a dynamic model for analyzing the behavior of investors by agent-based modeling and considering their various personalities of trader’s behavior in NetLogo software environment. Finally, after designed model, the validity of the model is assessed which results indicate high validity of the designed model in the simulation environment. The results show that the percentage of shareholders with oscillating and impulsivity personality in the price balance is distributed to 52% and 48% between impulsivity and oscillating shareholders.یکی از مفروضات کارایی بازار سرمایه این است که سرمایهگذاران به طور منطقی عمل میکنند، ولی نتایج پژوهشهای محققان نشان میدهد در بسیاری از موارد سرمایهگذاران در بازار اوراق بهادار دارای رفتار غیر منطقی میباشند که از این حیث مقاله حاضر نیز رفتار غیر منطقی را در برخی سهامداران نشان میدهد. در مقاله حاضر دو نوع شخصیت برای سهامداران در بورس اوراق بهادار در نظر گرفته شده است. اولین گروه دارای شخصیت آنیگر و گروه دوم دارای شخصیت نوسانگیر میباشند. معاملهگرانی که دارای شخصیت آنیگر هستند با افزایش قیمت سهام به خرید سهام مبادرت و با کاهش قیمت به فروش اقدام مینمایند. در نقطه مقابل، نوسانگیرهایی هستند که با کاهش قیمت به خرید گروهی روی آورده و با افزایش قیمت سهام به فروش اقدام مینمایند. نوآوری پژوهش حاضر، ارائه مدلی پویا برای تحلیل رفتار سرمایهگذاران با در نظر گرفتن مدلسازی عامل بنیان رفتار سهامداران و در نظر گرفتن ویژگیهای شخصیتی متنوع ایشان و تحلیل حساسیت رفتار معاملهگری تحت محیط نرمافزاری نت لگو است. در نهایت، مدل پس از طراحی مورد اعتبارسنجی و برازش قرار گرفت که نتایج حاکی از اعتبار بالای مدل طراحی شده در محیط شبیهسازی است. نتایج پژوهش نشان میدهد، درصد سهامداران با شخصیت نوسانگیر و هیجانی در تعادل قیمتی به ترتیب به ۵۲ و ۴۸ درصد بین سهامداران هیجانی و نوسانگیر توزیع شده است.https://journal.saim.ir/article_250781_53daa4dfd8e4795de1de7e3cc5e61781.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Economic design of integrated model of maintenance management and control chart
in Kish Wood Industries Companyطرّاحی اقتصادی مدل یکپارچه نمودار کنترل و مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت صنایع چوب کیش116132251292FAهیرسا جویا اردکانیدکتری تخصصی مهندسی صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.مرتضی خاکزار بفروئیدانشیار ، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.Journal Article20211103Statistical process control and maintenance management are two key tools for controlling production processes. However, These two tools are traditionally separated (both in science and in business practice), their goals overlap a great deal. Their common goal is to achieve optimal product quality, little downtime and cost reduction by controlling variances in the process, that achieving these goals will increase the level of reliability of product quality. Using these two tools together can have better performance in terms of cost and quality for the organization; Therefore, in this research, an integrated model of statistical process control and maintenance management has been designed by considering the costs of two tools in Kish Wood Industries Company. The optimization criterion is to minimize the average total cost per unit time of these two systems. For this purpose, from MATLAB software and grid search approach to find the optimal values of sampling size (n), width of control limits (L), sampling interval (h) and number of sampling times during the planned maintenance (k) is used.<br />The values of n, h, L and k for the laminating process were calculated as 5, 1, 2.9 and 30, respectively. The results of this optimization in the studied process show that the duration of the planned maintenance should be increased compared to the existing program, and this can be due to compensatory maintenance when the false alarm is out of control of the process.کنترل آماری فرآیند و مدیریت نگهداری و تعمیرات دو ابزار کلیدی برای مدیریت عملیات هستند. هر چند این دو ابزار در ادبیّات موضوع و نحوه عمل متفاوتند، امّا اهداف مشترکی را دنبال میکنند. مهمترین اهداف این سیستمها افزایش بهرهوری تجهیزات، کاهش زمان از کار افتادگی و کاهش هزینه با کنترل تغییرات فرآیند تولید است که تحقق این اهداف منجر به افزایش سطح اطمینان از کیفیت محصول خواهد شد. استفاده از این دو ابزار بصورت یکپارچه میتواند کارایی بهتری از نظر هزینه و کیفیت برای سازمان داشته باشد؛ از اینرو در این مقاله، مدل یکپارچه کنترل فرآیند آماری و مدیریت نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن هزینههای دو ابزار در شرکت صنایع چوب کیش طرّاحی شده است. معیار بهینه سازی حداقل کردن متوسط هزینه کل در واحد زمان این دو سیستم است. بدین منظور، از نرمافزار متلب و رویکرد جستجوی گریدی جهت یافتن مقادیر بهینه اندازه نمونه (n)، پهنای حدود کنترل (L)، بازه نمونهبرداری (h) و تعداد دفعات نمونه برداری در فاصله زمانی تعمیرات برنامهریزی شده (k) استفاده شده است. مقادیر بهینه n، h، L و k برای فرآیند روکش کاری، به ترتیب 5، 1، 9/2 و 30 محاسبه شدند. نتایج این بهینهسازی در فرآیند مورد مطالعه نشان میدهد که طول دوره تعمیرات برنامهریزی شده نسبت به برنامه موجود باید افزایش یابد و این موضوع میتواند ناشی از انجام تعمیرات جبرانی در زمان اعلام هشدار نادرست خارج از کنترل بودن فرایند باشد.https://journal.saim.ir/article_251292_6f6910a216a52f7ac7477ac4edb2e994.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328A Mixed Integer Nonlinear Programming Model for a Green Closed-Loop Supply Chain Optimization (Case Study: Kalleh Dairy Company)ارائه مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط برای بهینه سازی زنجیره تامین حلقه بسته سبز: مطالعه موردی صنعت لبنی کاله134164250782FAسیده مرضیه احمدیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.عبدالحمید صفایی قادیکلاییاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.جواد رضاییان زیدیدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران.محمد ولی پور خطیراستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20211107In this research, a mixed integer nonlinear programming (MINLP) model is presented to optimize a closed loop supply chain in dairy industry. The mentioned supply chain includes production, distribution and sales. The proposed model contains two objective functions. The first one is economic and seeks to maximize total profit and the second one is aiming to minimize CO2 emissions and COD as environmental objective function. Also, a green vehicle routing problem is presented to addresses the relationship between distributor and customers. This problem includes several products, several warehouses, several types of vehicles and several time periods. Due to complexity and NP-hardness of this problem, the NSGAII algorithm has been applied to resolve the problem. In order to evaluate the validity of this algorithm, some small problems have been designed and solved in Lingo software. The results also were compared with the outcomes of the meta-heuristic method. Finally, the effect of fat loss, as one of the most affecting factors on dairy wastewater pollution, was also investigated. The results showed the efficiency of NSGAII algorithm and the direct effect of fat loss rate on wastewater pollution.در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدصحیح مختلط (MINLP) جهت مدلسازی زنجیره تامین حلقه بسته صنایع لبنی در سطوح تولید، توزیع و فروش ارائه شده است. مدل ریاضی پیشنهادی تحقیق شامل دو تابع اقتصادی و زیست محیطی است. تابع هدف اقتصادی بر اساس حداکثرسازی سود کل و تابع هدف زیست محیطی به منظورحداقل سازی انتشار CO2 و میزان COD تعریف شده است. هم چنین در بخشی از مدل که بیانگر رابطه بین توزیع کننده و مشتری است مسئله مسیریابی وسیله نقلیه سبز درنظر گرفته شده که شامل چند محصول، چند انبار، چند نوع وسیله نقلیه و چند دوره زمانی است. با توجه به پیچیدگی مسئله و ماهیت NP-hard آن در این پژوهش از الگوریتم فراابتکاری NSGAII جهت حل مسئله استفاده شده است. به منظور بررسی کارایی این الگوریتم نیز چند مسئله در ابعاد کوچک طراحی و در نرم افزار لینگو حل شده و پاسخ های به دست آمده با جواب های حاصل از روش فراابتکاری مقایسه گردید. درنهایت اثر میزان هدر رفت چربی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر آلودگی فاضلاب لبنی نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها بیانگر کارایی الگوریتم NSGAII و نیز نشاندهنده اثر مستقیم میزان هدر رفت چربی بر آلودگی فاضلاب بود.https://journal.saim.ir/article_250782_f45da7d8794b7e5786e3b49b17e68e44.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62917120220328Customers Clustring Analysis Based on WRFM Model Using
Non-Supervisory Data Mining Approach
(Case study of hygienic and cosmetic products)تحلیل خوشه ای مشتریان بر مبنای مدل WRFM با رویکرد داده کاوی غیرنظارتی ( مورد مطالعه محصولات بهداشتی و آرایشی)198223251293FAامید بشردوستدانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-6621-420Xعزت الله اصغری زادهدانشیار، گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران. ایران0000-0001-7048-9065محمد علی افشار کاظمیدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانJournal Article20210912In today's competitive world where companies are faced with a huge amount of customer information due to the growth and development of information technology and the creation of various databases, the use of customer relationship management tools that can accurately and timely identify and monitor customer needs and expectations Becomes more necessary;one of the techniques that can play a key and fundamental role in this period along with this important category is data mining of customer databases. The purpose of this study is to analyze customers clustering based on the WRFM model using non-supervisory data mining methods;the researchers seek to discover the existing rules and patterns to provide more effective strategies for each group of customers, especially key customers, in order to have a better profitability and performance for the organization.Using available purposive sampling method, 64858 samples have been selected from the database of customers who have used hygienic and cosmetic products in the period of 2018-2019.The weight of WRFM attributes has been determined by surveying 3 sales experts (senior managers) of the company. Clementine and SPSS soft wares were used for data analysis. According to the research model, 4 customer categories: Specific and key, Potential golden, lost Uncertainty, New Uncertain were identified and named, and different strategies have been presented for each of these customer categories Also the result show that K-mean clustering with six clusters and purity of 0.744% had better performance than other clustering methods.در دنیای رقابتی امروز که شرکتها با حجم انبوهی از اطلاعات مشتریان به علت رشد و پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ایجاد پایگاه های داده ای مختلف مواجهاند استفاده از ابزار مدیریت ارتباط با مشتری که بتواند به درستی و به موقع نیازها و انتظارات مشتریان را شناسایی و رصد کند بیش از پیش ضرورت مییابد؛ یکی از تکنیکهایی که میتواند در این برهه نقشی کلیدی و اساسی ایفاکند دادهکاوی پایگاه دادههاست. هدف این پژوهش تحلیل دادههای مشتریان بر پایه مدل WRFM به کمک روشهای دادهکاوی غیرنظارتی است؛ پژوهشگران درصددند که با کشف الگوهای موجود به ارایه استراتژیهای مؤثرتری برای هر گروه از مشتریان و خصوصاً مشتریان کلیدی بپردازند تا برای سازمان سودآوری و عملکرد بهتری در برداشته باشد. .جامعه آماری این پژوهش مشتریان محصولات بهداشتی و آرایشی دربازه زمانی سالهای1397-1398 است که به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 64858 نمونه از پایگاه داده مشتریان انتخاب شده است. به کمک 3 تن از خبرگان (مدیران ارشد) فروش شرکت وزن شاخصهای مدل WRFM تعیین شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار کلمنتاین وSPSS استفاده شده است. با توجه به مدل پژوهش، 4دسته مشتری: خاص و کلیدی، طلایی بالقوه، نامطمئن ازدست رفته، نامطمئن جدید شناسایی و نامگذاری شدند که برای هر یک از این دستهها استراتژیهای متفاوتی ارایه شده است. ضمنا نتایج نشان میدهد که خوشهبندی K- میانگین شش خوشهای با خلوص 0/744درصد نسبت به دیگر روشها عملکرد بهتری داشته است.https://journal.saim.ir/article_251293_9cd51f58ac6d8bb24ef3c2d929dbac4b.pdf