انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522A Disaster Facilities Location-Allocation Model Considering Reliability under Uncertainty and Dynamic Demand (Case Study: Earthquake Disaster in Tehran)مدل مکانیابی-تخصیص تسهیلات بحران با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان تحت شرایط عدم قطعیت و تقاضای پویا (مطالعه موردی: بحران زلزله در شهر تهران)12831243FAمونا اسدیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانمحمدعلی شفیعادانشیار، گروه فناوری صنعتی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانسعید یعقوبیاستادیار، گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20170416Needs of affected people for relief commodities in the natural disasters often make crisis worse. Therefore location of distribution of depots and setup these depots wherever accelerate fast distribution have a special importance. In this paper a location-allocation model of distribution facilities with the objective of minimizing the costs has been proposed. So that this model under uncertainty allocates the established depots to affected areas under different scenarios considering dynamic demand in which over the first 72 hours after the beginning of the crisis. Also two kinds of reliable and unreliable depots and backup depots with the possibility of damage to facilities and routs has been considered to increase the reliability. The proposed model has been applied on a case study the earthquake in Tehran city. Then we have solved the problem for a different number of facilities and performed a sensitivity analysis and validation process. Also the demand for relief has been forecasted for the year 1398 with the ARMA method and the results have been reported. Computational results show that location of distribution depots and allocation of the areas according to the proposed modelcan improve the aid and help managers to manage the crisis.در بلایای طبیعی، نیاز مبرم مصدومان به کالاهای ضروری اغلب خود منجر به تشدید بحران میشود؛ بنابراین مکانیابی انبارهای توزیع کالا و تأسیس این انبارها در مناطقی که امدادرسانی را تسریع بخشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله، یک مدل مکانیابی-تخصیص تسهیلات بحران با هدف کاهش هزینهها ارائه شده است؛ بهطوریکه این مدل تحت شرایط عدم قطعیت با در نظر گرفتن تقاضای پویا تا 72 ساعت پس از آغاز بحران، انبارهای تأسیسشده را به نقاط آسیب طبق سناریوهای مختلف تخصیص میدهد. همچنین احتمال خرابی تسهیلات و مسیرها، بهمنظور افزایش قابلیت اطمینان، در مدل در نظر گرفته شده و انبارها در دو نوع مطمئن و نامطمئن و همچنین انبارهایی پشتیبان برای احداث فرض شدهاند. مدل پیشنهادی بر روی مطالعه موردی زلزله در شهر تهران پیادهسازی شده است. سپس مسئله برای تعداد مختلف تسهیلات اجرا شده و تحلیل حساسیت و اعتبارسنجی صورت گرفته است. همچنین با بهرهگیری از روش آرما تقاضای امداد برای سال 1398 پیشبینی و نتایج بهدستآمده گزارش شده است. نتایج نشان میدهد مکانیابی انبارهای توزیع امداد و تخصیص مناطق براساس مدل پیشنهادی میتواند باعث بهبود امدادرسانی شده و به مدیران جهت مقابله با بحران کمک نماید.https://journal.saim.ir/article_31243_11a918815608ec62c99b355577300800.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Designing Sustainable Hierarchical Hub Location Model with Multi-Modes of Transportation in The Presence of Disruption (Intentionally and Unintentionally)طراحی مدلی پایدار در مسائل مکانیابی هاب سلسلهمراتبی در شبکه حملونقل چندوجهی با در نظر گرفتن اثر اختلال (عامدانه و غیرعامدانه)295631244FAسارا سادات ترکستانیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانسید محمد سیدحسینیاستاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراناحمد ماکوئیاستاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0001-6249-530Xکامران شهانقیدانشیار، گروه مهندسی سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20170715Passenger transferring between origins to destinations, regarding the matter of the variety of services are the main goal in a public transportation (air and ground systems). So, considering the different types of vehicles and increasing different levels of services are the essential issues in hierarchical hub location problems. As well as the effect of disruption (Deliberately and unintentionally), changing the scope of the connectivity in a distribution systems, locations, re–allocations and designing the sustainable network in the presence of disruption are the problems which are less reviewed in a hierarchical hub location field. In this paper a linear model used for designing a sustainable capacitated hierarchical hub location problems considering multi modes of transportation based on two scenarios, with or without any disruption. This model has been solved with GAMS 23.4.3 optimization software and Monte Carlo simulation method (MATLAB R2016a). Based on the results of the network without any disruption, the disruption probability obtained to be used in a network under disruption. The results show that, the model and the proposed solution method, can satisfy the demands in the presence of disruption, changing the location of non–central hub nodes and the re–allocation in each levels of hierarchy. Increasing the discount factors, disruptions and the number of non-central hub nodes increases the total costs of the hierarchical hub network. Also increasing the levels of services, considering the different paths and vehicles can expand the decision making ability in a network.در یک شبکه حملونقل عمومی (هوایی–زمینی)، هدف اصلی انتقال مسافر از مبدأ به مقصد و توجه به اهمیت خدمترسانی است. در نظر گرفتن انواع مختلف وسیله حملونقل و به دنبال آن افزایش خدمترسانی (تنوع خدمات)، یکی از مسائل مهم و اساسی در سیستمهای مکانیابی هاب سلسلهمراتبی است. همچنین بررسی اثر اختلال (عامدانه و غیرعامدانه)، تغییرات دامنه ارتباطات در شبکه توزیع، مکانیابیها و تخصیصهای مجدد و طراحی شبکهای پایدار جهت پاسخگویی با وجود اختلال، ازجمله مسائلی هستند که در حوزه مکانیابی هاب سلسلهمراتبی کمتر موردتوجه قرار گرفته شدهاند. در این پژوهش برای طراحی پایدار شبکه مکانیابی هاب سلسلهمراتبی، با در نظر گرفتن حملونقل چندوجهی و محدودیت ظرفیت خدماترسانی در دو سناریو عدم وجود اختلال و وجود اختلال، از یک مدل خطی استفاده شده و مدل پیشنهادی با استفاده از نرمافزار بهینهسازی گمز و شبیهسازی مونتکارلو (نرمافزار متلب) حل شده است. از نتایج حاصل از سناریو عدم وجود اختلال برای به دست آوردن احتمال اختلال گره هابهای غیرمرکزی و مسیرهای هابی برای سناریو وجود اختلال استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل و روش حل پیشنهادی حتی با وجود اختلال، تغییرات مکانیابی گره هابهای غیرمرکزی و تخصیصهای مجدد سطوح سلسلهمراتبِ شبکه، میتواند پاسخگوی تقاضاهای موجود باشد. افزایش ضریب تخفیف، افزایش بازه اختلال و همچنین افزایش تعداد گره هابهای غیرمرکزی در شبکه سبب افزایش هزینه کلی شبکه میشود. همچنین افزایش سطوح خدمترسانی، توجه به انواع مسیرها و وسیلههای حملونقل میتواند قدرت تصمیمگیری در شبکه را گسترش دهد.https://journal.saim.ir/article_31244_907eec23cebfbb04885466252290ccbc.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Robustness Analysis Using Monte Carlo Simulation for Solving Bi-Objective Capacitated Facility Location Problem with Multi-Product and Multi-Resource in Green Logisticsروش تجزیهوتحلیل پایدار با استفاده از شبیهسازی مونتکارلو برای حل مسئله دوهدفه مکانیابی تسهیلات ظرفیتدار چندمحصولی و چندمنبعی در لجستیک سبز578331246FAمهسا جهانگردکارشناسیارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانفروغ معین مقدساستادیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20170416Facility location problem is one of the most important and useful topics in the field of decision-making. Cost reduction is always one of the main criteria in these problems. Since environmental concerns increment in recent years, harmful gas emissions and environmental pollution is regarded as other affective criteria in locating of facilities and also allocating them to customers. In this paper, a capacitated bi-objective facility location problem with multi-source and multi-product is studied. In this problem, financial costs and gas emissions are considered simultaneously. First the mathematical model is presented, and then a robustness analysis using Mont Carlo simulation method is applied for solving it. Through using this method it is possible to determine stability level of Pareto optimal solutions to make better decisions for establishing facilities and allocating customers to them. Finally, the computational results are presented.مسئله مکانیابی تسهیلات یکی از مهمترین و کاربردیترین مباحث در حوزه مسائل تصمیمگیری است. کاهش هزینهها همواره یکی از اصلیترین اهداف این مسائل بوده است. در سالهای اخیر با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، توجه به انتشار گازهای مضر و آلودگیهای ناشی از آنها بهعنوان یکی دیگر از معیارهای تأثیرگذار در امر مکانیابی تسهیلات و نیز تخصیص مشتریان به آنها درآمده است. در این مقاله، مسئله دوهدفه مکانیابی تسهیلات ظرفیتدار چندمنبعی و چندمحصولی با توجه همزمان به هزینههای مالی و میزان انتشار گاز موردبررسی قرار گرفته است. ابتدا، مدل ریاضی مسئله ارائه و سپس برای حل مسئله از روش تجزیهوتحلیل پایدار به کمک شبیهسازی مونتکارلو استفاده شده است. با بهکارگیری این روش میتوان میزان پایداری جوابهای بهینه پارتو بهمنظور تصمیمگیری بهتر برای تأسیس انبارها و تخصیص مشتریان به آنها را تعیین نمود. درنهایت، نتایج محاسباتی ارائه و تحلیل شده است.https://journal.saim.ir/article_31246_72a87d6d1a6fb3a57fba5c59c7086f98.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Applying Time-Driven Activity-Based Costing (TDABC) for customer Profitability rankingبهکارگیری روش هزینهیابی مبتنی بر فعالیت زمانمبنا بهمنظور رتبهبندی مشتریان سودآور8511131247FAسعید جهانیاناستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمهدی محمودصالحیدکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمهشید حسینیکارشناسی ارشدمهندسی فناوری اطلاعات-تجارت الکترونیکJournal Article20161115The quantification of customer profitability and the retaining the profitable customers are the core of the customer relationship management activities and a critical part of growing a successful business. This research aims to provide a framework for measuring and evaluating customer profitability, categorizing them based on their value to the business and ranking them according to priorities of customer retention in the business. We implement a customer profitability analysis using time driven activity-based costing and the k-Means algorithm for clustering customers based on the modified RFM method. Finally, in order to quantify the customer behavior and ranking them, we map customer clusters into four conceptual categories. This research is a case study of the Charcoal Burger Restaurant Franchise in the Zafar Street Branch from Early December 2014 until the end of May 2015. Customer’s clusters include of today's loyal customers, customers of competitors, loyal for tomorrow and ready to offer competitors.
<strong> </strong>درک سودآوری مشتری و حفظ مشتریان سودآور، هسته اصلی فعالیتهای مدیریت ارتباط با مشتری و بخش مهمی از رشد یک کسبوکار موفق است؛ بنابراین، هدف از انجام این تحقیق ارائه چارچوبی برای اندازهگیری سودآوری مشتریان، بخشبندی آنها بر مبنای ارزشی که برای سازمان دارند و رتبهبندی آنها بر اساس اولویتهای حفظ مشتری در سازمان است. بدین منظور از تحلیل سودآوری مشتری بر مبنای هزینهیابی مبتنی بر فعالیت زمانمبنا برای محاسبه سودآوری مشتریان و از الگوریتم k-Means برای خوشهبندی مشتریان بر اساس RFM اصلاحشده استفاده شد. تحقیق حاضر یک مطالعه موردی است که در یکی از مجموعه رستورانهای برگر زغالی (شعبه ظفر) از ابتدای آذرماه 1393 تا پایان اردیبهشتماه 1394 انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق، نگاشت خوشههای مشتریان بهمنظور درک بهتر رفتار مشتریان و رتبهبندی آنها، در چهار طبقه مفهومی دستهبندی شد. خوشههای مشتریان براساس عناوین «وفادار امروز»، «مشتریان رقبا»، «وفادار فردا» و «آماده پذیرش پیشنهاد رقبا» نگاشته و برچسبگذاری شد.https://journal.saim.ir/article_31247_2091bcca06ad2e6044f1134748738bec.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Presenting an Integrated Value Based Supply Chain Model Considering Financial Ratios in Financial Decisionsارائه یک مدل زنجیره تأمین یکپارچه مبتنی بر ارزش با در نظرگیری نسبتهای مالی در تصمیمات مالی11313631248FAاحسان خاکبازاندانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید کمال چهارسوقیاستاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانفریماه مخاطب رفیعیدانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170521Sustainable growth of share value of a company, regardless of financial flow and integration of financial decisions with other physical decisions, is not reachable. Value based supply chain management, attempts to make it possible through managing working capital, assets and debts. Decisions regarding assets management and financing has always been though decisions every company face. Such decisions, are affected by financial ratios which has not been considered in any optimization models. In this paper a mixed integer programming is presented to integrate financial and physical decisions in a multi echelon, multi period and multi commodity supply chain in order to maximize economic value added, as a most prevalent value metric. Financing through short term borrowing considering fulfillment of financial ratios as well as option of credit buy and sell along with pre sell and pre buy are the most important contributions. Problems with different sizes are solved in order to approve effectiveness of the proposed model. The effect of financial ratios variation and various buy and sell options on supply chain value are analyzed afterward. توجه به یکپارچگی تصمیمات مالی و فیزیکی برای رسیدن به رشد پایدار ارزش، امری حیاتی است. دراینبین مدیریت زنجیره تأمین مبتنی بر ارزش، با در نظر گرفتن عواملی مانند مدیریت سرمایه در گردش، داراییها و بدهیها، تلاش دارد به این مهم دست یابد. تصمیمات مرتبط با مدیریت داراییها و بدهیها و نیز نحوه و میزان تأمین مالی، همواره یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر بنگاه اقتصادی با آن مواجه است. چنین تصمیماتی تحت تأثیر برخی نسبتهای مهم مالی قرار دارند که تاکنون در مدلهای بهینهسازی زنجیره تأمین به آنها توجه نشده است. در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط بهمنظور یکپارچهسازی تصمیمات مالی و فیزیکی در یک زنجیره تأمین چند سطحی، چند دورهای و چندمحصولی با هدف بیشینه نمودن ارزشافزوده اقتصادی، بهعنوان یکی از پرکاربردترین معیارهای سنجش ارزش، ارائه شده است. یکی از مهمترین وجوه متمایزکننده این مقاله، تأمین مالی از طریق استقراض کوتاهمدت مشروط بر رعایت نسبتهای مهم مالی است. در ضمن، عواملی چون پیشخرید و پیشفروش در کنار خریدوفروش مدتدار و توجه به ارزش زمانی پول از دیگر عناصر متمایزکننده این مقاله هستند. در قسمت نتایج، پس از ارائه مسائلی با ابعاد مختلف و تائید اعتبار و کارایی مدل پیشنهادی، به بررسی اثرات تغییرات نرخ نسبتهای مالی و وجود شرایط خریدوفروش نقدی و مدتدار بر روی ارزش زنجیره پرداخته شده است.https://journal.saim.ir/article_31248_2294d7210daa24e644b1b01d3a23172e.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522A Multi-Criteria Decision Making Method Based On New Definition of Belief Function in Dempster Shafer Theoryروشی برای حل مسائل تصمیمگیری چندمعیاره با تعریف نو از اندازههای باور در نظریه دمپستر شافر13715731252FAفرشته خلجدانشجوی دکتری، دانشکده علوم پایه، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعین اله پاشااستاد، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرضا توکلی مقدماستاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهران خلجاستادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد رباطکریم، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20161025Basic probability assignment or mass function is an important tool in Dempster-Shafer theory. Based on this function, belief and plausibility functions are used to present insufficient, inconsistencies or conflict information. Generally, the information source is based on expert’s opinions when the deterministic probability of any proposition may not be obtained. In this paper, a new method for solving multi-criteria decision-making is proposed based on belief functions. Three main elements are considered in the definition of the belief functions are: (1) the degree of the true belief or belief function, (2) the degree of the false belief or non-belief function (3) the degree of uncertainty for each alternative among alternatives. In the proposed method, the amount of different distance between an alternative and the ideal alternative can be measured based on the minimum and maximum operators. It may help to utilize the belief measure between the ideal alternative and each alternative to rank the alternatives with respect to measure the value and then select the desirable one. Furthermore, in the proposed method, the weighted criteria and weighted belief function are considered in the decision-making process. Finally, two illustrative examples are given to demonstrate its application effectiveness.تابع تشخیص یا تابع جرم احتمال، نقش مهمی را در نظریه دمپسترشافر ایفا میکند. بر اساس این تابع، میتوان اندازههای باور و امکان را برای بیان اطلاعات ناسازگار، متناقض، ناکافی و نامطمئن به دست آورد. معمولاً این اندازهها توسط چندین کارشناس ارائه شده و قابلاندازهگیری با مقادیر دقیق احتمالی نیستند. در این مقاله، روش تصمیمگیری جدیدی برای حل مسائل چندمعیاره، بر اساس تابع تشخیص و اندازههای باور، پیشنهاد شده است. سه عنصر اصلی در نظر گرفتهشده در تابع تشخیص شامل 1- درجه یا اندازه باور از درستی، 2- اندازه عدم باور از نادرستی گزینه و 3- میزان یا درجه عدم قطعیت باور درباره گزینه موردنظر در مجموعه کل گزینهها است. در روش پیشنهادی، فاصله بین اندازههای باور توسط کارشناسان متعدد بیان شده و فاصله آن تا حالت ایدهآل، با استفاده از عملگرهای بیشینه و کمینه محاسبه میشود. از فاصله بهدستآمده میتوان بهعنوان اندازه بهینه بین هر گزینه و گزینه ایدهآل به منظور رتبهبندی و انتخاب مطلوبترین گزینه استفاده کرد. در این روش، وزن معیارها و وزن سه عنصر تعریفشده تابع تشخیص در فرآیند تصمیمگیری موردتوجه قرار میگیرد. در انتها نیز دو مثال کاربردی برای روش پیشنهادی ارائه میشود.https://journal.saim.ir/article_31252_a4116b712419554048e90eec040e78fa.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522An Integrated approach based on MADM and MODM for supplier selection and assembler selection in supply chain managementارائه رویکرد تلفیقی تصمیمگیری چندشاخصه و چندهدفه برای انتخاب تأمینکننده و مونتاژگر در زنجیره تأمین15918531256FAنادیا رسولیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانفاطمه مرندیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایراننسیم نهاوندیدانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-1445-6557Journal Article20170409Minimization of costs and maximization of product quality are key factors for success in a supply chain network (SCN).The SCN is considered four echelons: suppliers, middle assemblers, final assembler and retailers that supply a single type product consists of four components. In this paper in addition to the supplier selection, the assemblers and warehouses are selected. The assembly process of the products such as automobile, tractor, consist of multiple stage, therefore in this paper, the assemblers are divided in two groups: multiple middle assemblers (which assemble the component of the product), a final assembler (assembles the final product). In this paper an integrated approach for middle assemblers selection based on multi attribute decision making (MADM) and suppliers selection based on multi objective decision making (MODM) is proposed. First the weight of the attributes (cost, quality, delivered time and warranty) is determined by ENTROPY method and then the middle assemblers are selected by TOPSIS method. The model consists of two objectives: minimization of costs and maximization of quality which is solved by CHEBYSHEV goal programming to select suppliers. Application of proposed method is shown by numerical example and optimal solutions have been compared considering one objective and two objectives.کمینه کردن هزینه و دستیابی به بیشینه سطح کیفیت محصول، ازجمله عوامل کلیدی در موفقیت زنجیره تأمین است. شبکه زنجیره تأمین با چهار سطح (چند تأمینکننده، چند مونتاژگر میانی، یک مونتاژگر نهایی و یک خردهفروش) و با تولید تکمحصولی متشکل از 4 جزء در نظر گرفته شده است. در این تحقیق علاوه بر انتخاب تأمینکننده که در اکثر مقالات انجامشده، انتخاب مونتاژگر و انبار جهت ذخیرهسازی محصولات نهایی نیز انجام میگیرد. با توجه به اینکه مونتاژ محصولاتی مثل خودرو، تراکتور و... در چند مرحله انجام میگیرد، لذا در این تحقیق مونتاژگران به دو گروه مونتاژگران میانی و نهایی تقسیم شده است. هر جزء از محصول، توسط مونتاژگران میانی مونتاژ شده و برای مونتاژ نهایی به مونتاژگر نهایی ارسال میشود. در این مقاله رویکرد تلفیقی برای انتخاب مونتاژگران میانی بر مبنای تصمیمگیری چندشاخصه با روش تاپسیس و انتخاب تأمینکنندگان بر مبنای تصمیمگیری چندهدفه با دو هدف کمینهسازی هزینه و بیشینهسازی کیفیت و با روش چبیشف آرمانی ارائه شده است. معیارهای در نظر گرفتهشده برای مونتاژگران میانی شامل هزینه، کیفیت، زمان ارسال و وارانتی است که وزن این معیارها با روش آنتروپی تعیین میشود. کارایی رویکرد پیشنهادی با مثال عددی بررسی شده و جوابها در حالت تکهدفه و دو هدفه مقایسه شدهاند.https://journal.saim.ir/article_31256_9aa514c3719ee5cf8e7938ca02f2cbf7.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Diagnosing Organizational Structure Based on the Viable System Model (VSM)عارضهیابی ساختار سازمانی مبتنی بر مدل سیستمهای مانا (VSM)18721531258FAزینب رضاییدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-0702-9821عادل آذراستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579عباس مقبل باعرضدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمود دهقان نیریاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-7648-2937Journal Article20171219Nowadays, organizations are encountered to increasing complexity and uncertainty in their internal and external environment. A well-designed organizational structure is a cornerstone of achieving an organization’s goals while suiting the environmental challenges. Design models for organization structure must be in a way to consider the inherent complexity of the environment as well as the complexity of stakeholders’ relationships. Viable System Model (VSM) which is rooted in Organizational Cybernetics, is capable of considering the external and internal complexities of organizations. This approach is an outline for diagnosing and designing organizational structure. The fundamental idea of VSM is the existence of specific systems, and their relations in an organization. These can lead the organization toward viability and survivability. This study employed VSM for diagnosing the organizational structure of Iranian Construction Engineering Organization based on three steps methodology which includes system identification, system diagnosis, and checking information flows, communication channels and frequent faults. Applying proposed methodology shown that, a set of systems, information flows, and communication channels have deficiencies in the organization, which needs to be amended in order to achieve viability and the ability to cope with the challenges.در عصر حاضر، محیط پیش روی سازمانها محیطی پیچیده، آشفته و همراه با عدم اطمینان است. ساختار سازمانی متناسب یکی از عوامل اساسی جهت دستیابی سازمان به اهدافش و رویارویی با چالشهای محیطی محسوب میشود. مدلهای طراحی ساختار باید بهگونهای باشد که انواع پیچیدگیهای پیش روی سازمان مانند پیچیدگی موجود در محیط و پیچیدگی روابط بین ذینفعان را درک کند. مدل سیستمهای مانا (VSM) رویکردی برای عارضهیابی و طراحی ساختار سازمانی است که ریشه در سایبرنتیک سازمانی دارد. این رویکرد، مدلی انتزاعی یا طرحی کلی و عام برای کمک به طراحی ساختار سازمانی به شمار میرود. اساس این مدل آن است که وجود زیرسیستمهای مشخصی در سازمان و روابط بین آنها میتواند منجر به مانایی سازمان در محیط پیچیده شود. در پژوهش حاضر، از روششناسی سه مرحلهای این مدل که شامل مراحل شناسایی سیستم، عارضهیابی سیستم و کنترل جریانهای اطلاعاتی، کانالهای ارتباطی و خطاهای پرتکرار است، بهمنظور عارضهیابی ساختار سازمانی سازمان نظاممهندسی ساختمان استفاده شده است. بهکارگیری روششناسی فوق نشان داد که در سازمان موردمطالعه، مجموعهای از زیرسیستمها، جریانهای اطلاعات و همچنین کانالهای ارتباطی برای دستیابی به مانایی نواقصی دارند که رفع این کمبودها سازمان را جهت حرکت به سمت مانایی توانمندتر خواهد کرد.https://journal.saim.ir/article_31258_d1a505f6c9346696f102f3b4c02c4eed.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522A Mathematical Model to Improve the Quality of Demand Responding in Emergency Medical Centers in a Humanitarian Supply chainطراحی یک مدل ریاضی بهمنظور بهبود کیفیت پاسخگویی به تقاضا در مراکز فوریتهای پزشکی در یک زنجیره تأمین بشردوستانه21724231259FAمحمدرضا صادقی مقدماستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانایمن قاسمیان صاحبیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20170817In Iran the rate of natural disasters, especially the earthquake, is very high, hence the humanitarian supply chain management before, during and after the disaster occurrence is very important. In other hand emergency medical centers are main part of this chain. Emergency medical centers with timely treatment of injuries reduced the irreversible damage of disaster. Therefore, the location of these centers has a major role in reducing the response time to affected people and the locating of these centers is very important. The main objective of this study is to determine the location of emergency medical centers in order to maximize the demand coverage and reduce the rescue time in a humanitarian supply chain. In order to solve the emergency medical centers location problem a mathematical model was presented, considering some conditions for the problem and sought to find the optimal locations for the establishment of these centers. To solve this problem, an innovative algorithm was presented in which two meta-heuristic algorithms were used. Then, 16 scenarios were solved by using the proposed algorithm. Due to the accuracy of the obtained responses and the high speed of the convergence of the proposed algorithm, it can be used in large and complex problems that cannot reach the exact answer in a reasonable time.ایران جزو کشورهایی به شمار میرود که نرخ وقوع فجایع طبیعی بهویژه زلزله در آن بسیار بالا بوده و ازاینرو، مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه قبل، حین و بعد از حادثه از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از اجزای این زنجیره، مراکز فوریتهای پزشکی هستند. مراکز فوریتهای پزشکی با رسیدگی بهموقع به بیماران باعث کاهش مرگومیر و زیانهای جبرانناپذیر ناشی از جراحات و صدمات حوادث میشوند. بنابراین، محل استقرار این مراکز نقش اساسی در کاهش زمان پاسخ به تقاضا دارد و جانمایی این مراکز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه جانمایی صحیح مراکز فوریتهای پزشکی با هدف حداکثر کردن پوشش تقاضا و کاهش زمان امداد و نجات در یک زنجیره تأمین بشردوستانه میباشد. بهمنظور پاسخ به مسئله بهبود کیفیت پاسخگویی به تقاضا در مراکز فوریتهای پزشکی یک مدل ریاضی ارائه شد که با درنظرگرفتن برخی شرایط برای مسئله، اقدام به یافتن بهینهترین تعداد مکانها برای بهبود کیفیت پاسخگویی نموده است. برای حل این مسئله، یک الگوریتم ابتکاری که در آن از دو الگوریتم فرا ابتکاری استفاده شده است، ارائه شد. سپس تعداد 16 سناریو با استفاده از الگوریتم ارائهشده حل شد که با توجه بهدقت پاسخهای به دست آمده و سرعت بالای همگرایی الگوریتم پیشنهادی میتوان از آن در شبکههای بزرگ و پیچیدهای که در آنها رسیدن به جواب دقیق در زمان معقول امکانپذیر نیست، استفاده کرد.https://journal.saim.ir/article_31259_a3e33231f58a94dc52034fa6e56ce9ce.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Conceptual Hierarchies of System Architecture/Architecting and Operations Research Paradigmsسلسلهمراتب مفهومی معماری/معماریسازی سیستم و پارادایمهای تحقیق در عملیات24326531260FAمیترا فهیمیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدرضا مهرگاناستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد ابویی اردکاندانشیار،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20161203Operation research and system architecture/architecting are two fields to tackle complexity. Both of them are widely used in various discipline. However, architecture/architecting is most dominant than OR to tackle complex problems. Survey on system architecture/architecting literature, show the lack of process of creating architecture. In this paper we want to compare fundamental philosophy of both in methodology level to show usefulness of Operation research approaches to create theory for system architecting/architecture. According to this, using categorical logic, different Operation research approaches- Hard Operation research, soft Operation research and critical Operation research - except Postmodern Operation research can be useful tools to system architecture/architecting. So in first step categorical propositions of system architecture/architecting and Operation research paradigms was extracted and then based on categorical logic they were compared. In addition, LISP programming language was used to standardize the writing. Finally, a summary of the results was presented in the form of a conceptual hierarchies of architecting and Operation research adapted from the conceptual hierarchies introduced by Paul Thagard. This conceptual hierarchies is representation of the relation between Operation research approaches and system architecting.تحقیق در عملیات و معماری/معماریسازی سیستم دو حوزه برای مواجهه با پیچیدگی هستند. هر دوی آنها بهصورت گسترده در رشتههای گوناگون مورداستفاده قرارگرفتهاند؛ هرچند معماری/معماریسازی نسبت به تحقیق در عملیات برای مواجهه با مسائل پیچیده، رویکرد غالب محسوب میشود. بررسیها بر روی تحقیقات پیشین معماری/معماریسازی سیستم نشاندهنده نبود فرآیند ایجاد معماری است. در این مطالعه میخواهیم با مقایسه بنیانهای فلسفی هر دو حوزه در سطح روششناختی، مفید بودن رویکردهای تحقیق در عملیات را بهمنظور ایجاد نظریه برای معماری/معماریسازی سیستم نشان دهیم. بر این اساس با استفاده از منطق حملی، رویکردهای تحقیق در عملیات -تحقیق در عملیات سخت، تحقیق در عملیات نرم و تحقیق در عملیات انتقادی- بهجز تحقیق در عملیات پُستمدرن میتوانند ابزار مفیدی برای معماری/معماریسازی سیستم باشند. بنابراین در اولین گام، گزارههای حملی معماری/معماریسازی سیستم و پارادایمهای تحقیق در عملیات استخراج شد و سپس بر اساس منطق حملی با یکدیگر مقایسه شدند. همچنین برای استانداردسازی در نگارش، از زبان برنامهنویسی LISP استفاده شد. درنهایت، خلاصه نتایج در قالب سلسلهمراتب مفهومی معماریسازی و تحقیق در عملیات و با اقتباس از سلسلهمراتب مفهومی ارائهشده توسط پاول تاگارد ارائه شد. این سلسلهمراتب مفهومی، بازنمایی از رابطه میان رویکردهای تحقیق در عملیات و معماریسازی سیستم است.https://journal.saim.ir/article_31260_f1b2be26a22a7ad88cf051d66feeee65.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Designing Operational and Financial Multi Echelon Supply Chain System in Strategic and Tactical Levels of Decision-Makingطراحی عملیاتی و مالی سیستم زنجیره تأمین چندسطحی در سطوح تصمیمگیری راهبردی و تاکتیکی26729731261FAعلی محمدیاستاد، بخش مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمجتبی خلیفهدکتری مدیریت سیستمها، بخش مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمسلم علی محمدلودانشیار، بخش مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعباس عباسیدانشیار، بخش مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمحمود اقتصادی فرداستادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20161031<strong> </strong>Designing supply chain network system is one of the basic issues in supply chain management. In supply chain, financial flows exist like physical flows. The purpose of this study is to design a four level supply chain network considering holistic and systems thinking, which was conducted in three stages. The first stage, deals with tactical and strategic level of decision making –unlike previous studies- has considered both financial and operational considerations and has integrated the financial and operational dimensions by mathematical modeling. In the second stage, the mathematical model was optimized according to the company’s value and besides that, this new approach has been evaluated and compared with traditional approaches that only focus on minimizing the loss or maximizing the profit. In the third stage the value of the company and change in its equity, as two objectives of the companies are optimized simultaneously and compromised using fuzzy goal programming. Sensitivity analysis on main parameters was conducted. GAMS and CPLEX solver were used as software for mathematical modeling. Results indicated on the importance role of financial approach and integration of financial and operational approach in chain purposes and obtaining sustainable competitive advantage. In addition, results clearly revealed the deficiencies of traditional approaches that disregard financial view and holistic and integrated approach to the supply chain.هدف از انجام این پژوهش، طراحی یک شبکه زنجیره تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن تفکر سیستمی و کلگرا، در راستای پوشش دادن سه بخش است. بخش اول، در سطوح تصمیمگیری تاکتیکی و رابردی، ملاحظات مالی را در کنار ملاحظات عملیاتی –برخلاف اندک مطالعات گذشته- در نظر گرفته و در قالب مدلسازی ریاضی، ابعاد مالی و عملیاتی را یکپارچه ساخته است. بخش دوم، مدل ریاضی را با رویکردی جدید و بر اساس ارزش شرکت بهینه کرده و این رویکرد را با رویکردهای سنتی که صرفاً به دنبال حداقل کردن زیان یا حداکثر کردن سود هستند، مقایسه و ارزیابی نموده است. در بخش سوم، دو هدفِ ارزش شرکت و تغییرات حقوق صاحبان سهام بهطور همزمان مدنظر قرار گرفته و با بهکارگیری برنامهریزی فازی-آرمانی بین دو هدف مصالحه بر قرار شده است. همچنین با توجه به اهمیت نوسانات قیمت و تقاضا در زنجیره تأمین، تحلیل حساسیت روی آنها انجام و تغییراتشان بر توابع هدف و ضریب مصالحه بهطور همزمان نشان داده شده است. این مطالعه جهت مدلسازی ریاضی و حل مدل از نرمافزار GAMS 24 و حلکننده CPLEX استفاده کرده است. نتایج این مطالعه حاکی از اهمیت نقش رویکرد مالی و ادغام رویکرد عملیاتی و مالی در راستای اهداف زنجیره تأمین و کسب مزیت رقابتی پایدار، ارائه تحلیل مناسب از نقایص دیدگاههای سنتی (که فارغ از نگاه مالی، رویکرد کلگرا و یکپارچه به زنجیره تأمین بوده است) و ارائه مصالحه مناسب میان اهداف چندگانه است.https://journal.saim.ir/article_31261_6728807fe163560efde59d94b44df6ac.pdfانجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانپژوهش های نوین در تصمیم گیری2476-62913120180522Analysing the structural relationships of influential factors on Effectiveness of selecting ERP systemتحلیل روابط ساختاری عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی انتخاب سیستم ERP29932331262FAمحمد ولی پور خطیراستادیار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانفاطمه کیانی فرکارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانامین دولتیکارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20161123The implementation of ERP systems in organizations involves the use of financial, human and knowledgeable capital;therefore, it is very important to analyze the effective criteria and factors in choosing this system.The purpose of this study is to explain the structural relationships between the mentioned factors in active companies in automotive industry.The data for this research was collected with a survey of experts with at least 10 years of experience in consulting and management in the field of information systems and implementation of systems.Using the DANP method, the internal relations between the criteria and the critical importance of each of them were analyzed. In the following, the ISM method was used to structure the criteria and present a systematic model for decision makers.The results of this research provide a more accurate understanding of the key criteria for choosing the appropriate ERP system. So this recognition can pave the way for the implementation and control of the system for automotive executives.اجرای سیستم ERP در سازمانها مستلزم بهکارگیری سرمایه مالی، انسانی و دانشی فراوان است؛ ازاینرو، تحلیل معیارها و عوامل اثربخش در انتخاب این سیستم بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین روابط ساختاری میان عوامل مذکور در شرکتهای فعال در صنعت خودرو است. دادههای این پژوهش با نظرسنجی از خبرگان با حداقل 10 سال سابقه مدیریت و مشاوره در حوزه آی. تی. و پیادهسازی سیستمها گردآوری شد. با استفاده از روش DANP، روابط درونی میان معیارها و همچنین اهمیت بحرانی هر یک از آنها مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه، برای ساختاردهی معیارها و ارائه مدل سیستماتیک به تصمیمگیرندگان، از روش ISM استفاده شده است. نتایج این پژوهش شناخت دقیقتری از معیارهای کلیدی گزینش سیستم مناسب منابع سازمان فراهم میسازد که این شناخت میتواند فرآیند اجرا و کنترل این سیستم را برای مدیران صنعت خودروسازی هموار نماید.https://journal.saim.ir/article_31262_57affc8b803774f9e6a1b574410fd0cd.pdf