ارزیابی شرکت‌های نوآفرین مبتنی بر استراتژی رفتاری با استفاده از نظریه چشم‌داشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی , و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران

چکیده

تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری روی یک شرکت نوآفرین، تصمیمی استراتژیک برای سازمان است که منابع مالی شرکت سرمایه‌گذاری را هدایت می‌کند. این پژوهش فراتر از شیوة تشکیل سبد سرمایه‌گذاری شرکت، در نظر دارد به ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های نوآفرینِ متقاضی سرمایه با توجه به عوامل مختلف موفقیت بپردازد. نوآوری این پژوهش کاربست نظریة چشم‌داشت به‌عنوان چارچوب مبتنی بر استراتژی رفتاری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. برای انجام این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای، ابعاد تأثیرگذار در شکست شرکت‌های نوآفرین در مرحلة ایجاد، شناسایی‌شده و سپس نظرات کارشناسان فعال در شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در خصوص آن‌ها تجمیع شده است. درنهایت چارچوب به دست‌آمده دریکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای ارزیابی دوازده شرکت نوآفرینِ متقاضی سرمایه به کار گرفته‌شده است. مطابق با نتایج به دست آمده، انسان‌ها به‌جای تصمیم‌گیری بر پایة پیش‌آمدهای نهایی، بر اساس ارزیابی خود از ارزش سودها و زیان‌ها در آینده، تصمیم‌گیری می‌کنند. ضمن این‌که ارزش زیان‌ها اثر بیش‌تری بر هدایت تصمیم‌گیری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ventures Assessment based on Behavioral Strategy using Prospect Theory

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sajjadian 1
  • Mirahmad Amirshahi 2
  • Neda Abdolvand 2
  • Bahman Hajipour 3
1 Ph.D. Candidate, Administrative Management Department,, Faculty of Social Sciences and Economics,, Alzahra University,, Tehran,, Iran
2 Associate Professor, Administrative Management Department, Faculty of Economics and Social Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Administrative Management Department,, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Deciding whether or not to invest in a venture is a strategic decision that leads the financial resources of the venture capital companies. This research intends to provide a framework for evaluating and ranking ventures that apply for capital, considering various success factors. The novelty of this research is the application of Prospect Theory as a framework which is based on behavioral strategy in the decision-making of venture capitalists. To conduct this research, first, by reviewing the literature, the most important factors influencing venture failure has been identified, then experts’ opinion who are active in venture capital companies has been gathered. Next, a framework based on Prospect Theory has been developed. Finally, this framework has been used in one of the venture capital firms to evaluate the twelve ventures seeking capital. According to the results,, instead of making decisions based on final results, human beings make decisions based on the perceived value of gains and losses. At the same time, the value of losses has a greater effect on decision-making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Strategy
  • Prospect Theory
  • Venture
  • Venture Capital
[1]    Abdellaoui, M., Bleichrodt, H. and Paraschiv, C. (2007) “Loss Aversion under Prospect Theory: A Parameter-Free Measurement”, Management Science., 53(10), 1659–1674, [Online]. Available: http://www.jstor.org/stable/20122321.
[2]    Chen, Z. F., Ji, Y. G. and Men, L. R. (۲۰۱۷) “Strategic Use of Social Media for Stakeholder Engagement in Startup Companies in China”, Int. Journnal of Strategic Community., ۱۱ (۳), ۲۴۴–۲۶۷.
[3]    Haji Gholam Saryazdi, A., Rajabzadeh, A., Mashayekhi, A. and Hassanzadeh, A. (۲۰۲۰) “Designing System Dynamics Model of Crowdfunding Diffusion in Iran”, Modern Research Decision Making, ۵ (۲), ۴۹–۸۰.
[4]    Ries, E. (۲۰۱۱) "The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses", Illustrated edition. New York: Currency.
[5]    Crowne, M. (۲۰۰۲) “Why Software Product Startups Fail and What to Do About It. Evolution of Software Product Development in Startup Companies”, in ۲۰۰۲ IEEE International Engineering Management Conference, ۱, ۳۳۸–۳۴۳.
[6]    McCarthy, N. (۲۰۲۱) “The Top Reasons Startups Fail [Infographic],” Forbes, [Online]. Available: https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/۲۰۱۷/۱۱/۳/the-top-reasons-startups-fail-infographic.
[7]    Nadafi, R. and Ahmadvand, M. (۲۰۱۷) “Identification and Prioritization of Development Factors of Startups Using Q methodology”, Journal of Entreprenial Development, ۱۰ (۳), ۵۱۷–۵۳۴.
[8]    Gompers, P. A., Gornall, W., Kaplan, S. N. and Strebulaev, I. A. (۲۰۲۰) “How do Venture Capitalists Make Decisions?,” Journal of Financial Economics, ۱۳۵ (۱), ۱۶۹–۱۹۰.
[9]    Dehghan-Eshratabad, M. and Albadvi, A. (۲۰۱۸) “Applying Real Option Approach for Startup Valuation by Venture Capitalists in First Round of Financing,” Management Research in Iran, ۲۲ (۳), ۱–۲۷.
[10] Mosavi, S. F. (۲۰۱۸) “Designing Model for Performance-based Budget using Fuzzy Cognitive Mapping and Software Systems Methodology and Fuzzy TOPSIS,” Management Research in Iran, ۲۲ (۱), ۲۹۹–۳۲۲.
[11] Campbell, A. C. (۲۰۱۷). "Strategy for the Corporate Level: Where to Invest, What to Cut Back and How to Grow Organisations with Multiple Divisions". San Francisco, CA: Jossey-Bass.
[12] Heidari, J., Sivandian, M. and Vanaki, A. (۲۰۲۰) “A Granulation of Linguistic Information in AHP Method Using Modified Particle Swarm Optimization Algorithm,” Modern Research. Decision Making, ۵ (۳), ۱۵۴–۱۷۸.
[13] Kahneman D. and Tversky, A. (۱۹۷۹) “Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk,” Econometrica, ۴۷ (۲), ۲۶۳.
[14] Barzideh, F., Kaffash Panjeshahi, M., Shariatpanahi, S. M. and Taghavifard, M. T. (۲۰۱۶) “Stock Pricing Model Based on Prospect Theory,” Financial Research Journal, ۱۸ (۱), ۵۹–۷۶.
[15] Scott, W. (۲۰۰۳) "Organizations: Rational, Natural, and Open Systems", ۵th ed. Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall.
[16] Daft, R. (۲۰۱۰) "Organization Theory and Design", ۱۰th ed. Mason, Ohio: South-Western Cengage Learning.
[17] Mellahi K. and Wilkinson, A. (۲۰۱۰) “Managing and Coping with Organizational Failure: Introduction to the Special Issue,” Group & Organization Management, ۳۵ (۵), ۵۳۱–۵۴۱.
[18] Heracleous, L. and Werres, K. (۲۰۱۶) “On the Road to Disaster: Strategic Misalignments and Corporate Failure”, Long Range Planning, ۴۹ (۴), ۴۹۱–۵۰۶.
[19] Hannan, M. T. and Freeman, J. (۱۹۸۸) “The Ecology of Organizational Mortality: American Labor Unions, ۱۸۳۶-۱۹۸۵”, American Journal of Sociology, ۹۴ (۱), ۲۵–۵۲.
[20] Anderson P. and Tushman, M. L. (۲۰۰۱) “Organizational Environments and Industry Exit: the Effects of Uncertinty, Munificence and Complexity”, Industrial and Corporate Change, ۱۰ (۳), ۶۷۵–۷۱۱.
[21] Oertel, S., Thommes, K. and Walgenbach, P. (۲۰۱۶) “Organizational Failure in the Aftermath of Radical Institutional Change”, Organization Studies, ۳۷ (۸), ۱۰۶۷–۱۰۸۷.
[22] Hambrick D. C. and D’Aveni, R. A. (۱۹۹۲) “Top Team Deterioration as Part of the Downward Spiral of Bankruptcies”, Management Science., ۳۸ (۱۰), ۱۴۴۵–۱۴۶۶.
[23] Haveman H. A. and Khaire, M. V. (۲۰۰۴) “Survival Beyond Succession? The Contingent Impact of Founder Succession on Organizational Failure”, Journal of Business Venturing, ۱۹ (۳), ۴۳۷–۴۶۳.
[24] Christensen C. M. and Bower, J. L. (۱۹۹۶) “Customer Power, Strategic Investment, and the Failure of Leading Firms”, Strategic Management Journal, ۱۷ (۳), ۱۹۷–۲۱۸.
[25] Barnett W. P. and Freeman, J. (۲۰۰۱) “Too Much of a Good Thing? Product Proliferation and Organizational Failure”, Organization Science, ۱۲ (۵), ۵۳۹–۵۵۸.
[26] Josefy, M. A., Harrison, J. S., Sirmon, D. G. and Carnes, C. (۲۰۱۷) “Living and Dying: Synthesizing the Literature on Firm Survival and Failure across Stages of Development”, Academy of Management Annals, ۱۱ (۲), ۷۷۰–۷۹۹.
[27] Duchesneau, D. A. and Gartner, W. B. (۱۹۹۰) “A Profile of New Venture Success and Failure in an Emerging Industry”, Journal of Business Venturing, ۵ (۵), ۲۹۷–۳۱۲.
[28] Zacharakis, A., Meyer, D. and DeCastro, J. (۱۹۹۹) “Differing Perceptions of New Venture Failure: A Matched Exploratory Study of Venture Capitalists and Entrepreneurs - ProQuest.”
[29] Lussier R. N. and Pfeifer, S. (۲۰۰۱) “A Crossnational Prediction Model for Business Success”, Journal of Small Bussiness Management, ۳۹ (۳), ۲۲۸–۲۳۹.
[30] Prohorovs, A. and Bistrova, J. (۲۰۱۸) “Startup Success Factors in the Capital Attraction Stage: Founders’ Perspective”, SSRN Electronic Journal.
[31] Amankwah-Amoah, J. (۲۰۱۶) “An Integrative Process Model of Organisational Failure”, Journal of Business Research, ۶۹ (۹), ۳۳۸۸–۳۳۹۷.
[32] Rahman, H., Besra, E., and Nurhayati, (۲۰۱۹) “Explaining Entrepreneurial Failure: Individuals Externalities - Internalities and Opportunism as the Major Factors - ProQuest.”
[33] Simon, M., Houghton, S. M. and Aquino, K. (۲۰۰۰) “Cognitive Biases, Risk Perception, and Venture Formation,” Journal of Business Venturing, ۱۵ (۲), ۱۱۳–۱۳۴.
[34] Stewart, T. (۲۰۰۲) “The Wealth of Knowledge: Intellectual Capital and the ۲۱st Century Organisation”, Work Study, ۵۱ (۴).
[35] Sheppard, J. (۱۹۹۴) “Strategy and Bankruptcy: An Exploration into Organizational Death”, Journal of Management, ۲۰ (۴), ۷۹۵–۸۳۳.
[36] Perry, S. C. (۲۰۰۱) “The Relationship between Written Business Plans and the Failure of Small Businesses in the U.S.”, Journal of Small Business Management, ۳۹ (۳), ۲۰۱–۲۰۸.
[37] Romanelli, E. (۱۹۸۹) “Environments and Strategies of Organization Start-Up: Effects on Early Survival”, Administrative Science Quarterly, ۳۴ (۳), ۳۶۹.
[38] Löfsten, H. (۲۰۱۶) “New Technology-based Firms and Their Survival: The Importance of Business Networks, and Entrepreneurial Business Behaviour and Competition”, Local Economy: The Journal of the Local Economy Policy Unit, ۳۱ (۳), ۳۹۳–۴۰۹.
[39] Bajwa, S. S., Wang, X., Nguyen Duc, A., and Abrahamsson, P. (۲۰۱۷) “‘Failures’ to be Celebrated: An Analysis of Major Pivots of Software Startups”, Empirical Software Engineering, ۲۲ (۵), ۲۳۷۳–۲۴۰۸.
[40] Akter, B. and Iqbal, A. (۲۰۲۰) “Failure Factors of Platform Start-ups : A Systematic Literature Review Nordic Journal of Media Management Failure Factors of Platform Start-ups : A Systematic Literature Review”, Nordic Journal of Media Management, ۱ (۳), ۴۳۳–۴۵۹.
[41] Tversky, A. and Kahneman, D. (۱۹۹۲) “Advances in Prospect Theory: Cumulative Representation of Uncertainty”, Journal of Risk and Uncertainty, ۵ (۴), ۲۹۷–۳۲۳.
[42] Wakker, P. P. (۲۰۱۰) "Prospect Theory: For Risk and Ambiguity", ۰ edition. Cambridge ; New York: Cambridge University Press.
[43] Fan, Z.-P., Zhang, X., Chen, F.-D and Liu, Y. (۲۰۱۳) “Multiple Attribute Decision Making Considering Aspiration-levels: A Method Vased on Prospect Theory”, Computers & Industrial Engineering, ۶۵ (۲), ۳۴۱–۳۵۰.
[44] Lawshe, C. H. (۱۹۷۵) “A Quantitative Approach to Content Validity”, Personnel Psychology, ۲۸ (۴), ۵۶۳–۵۷۵.
[45] Powell, T. C. (۲۰۱۷) “Strategy as Diligence: Putting Behavioral Strategy into Practice”, California Management Review, ۵۹ (۳), ۱۶۲–۱۹۰.
[46] Simon, H. (۱۹۹۷) "Administrative Behavior: A Study of Decision-making Processes in Administrative Organizations", ۴th ed. New York: Free Press.
[47] Levinthal, D. A. (2011) “A Behavioral Approach to Strategy-What’s the Alternative?”, Strateic Management Journal, 32(13), 1517–1523.