شناسایی عوامل زمینه‌ای موثر بر نوآوری استراتژیک (مورد مطالعه: صنعت فوتبال)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد یار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

4 استادیار/دانشگاه تهران

چکیده

هدف: عوامل زمینه‌ای تاثیرگذار زیادی بر نوآوری استراتژیک وجود دارد که علارغم اهمیت آن به صورت جامع بررسی نشده است، از این رو هدف از مطالعه حاضر شناسایی و مفهوم پردازی زمینه‌های نوآوری استراتژیک است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای-کاربردی و از نظر رویکرد کیفی-کمی است. در بخش کیفی از دو رویکرد فراترکیب و مطالعه موردی و در بخش کمی از مدل‌سازی نرم دیمتل استفاده گردید. گردآوری داده‌ها در مرحله فراترکیب بر اساس تحلیل داده‌های حاصل از مرور نظامند مطالعات در بازه زمانی 24 سال اخیر(1998 لغایت 2022)، مرحله مطالعه موردی مصاحبه با 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله پیمایشی از طریق پرسشنامه بوده است. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی تحلیل مفهوم، تحلیل محتوا و تحلیل تم و در بخش کمی از تکنیک دیمتل استفاده شده است.
یافته‌های پژوهش: نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که زمینه‌های نوآوری استراتژیک در صنعت فوتبال در قالب پنج مقوله شناسایی گردیدند که عبارتند از ذینفعان کلیدی، عوامل سیاسی - قانونی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اجتماعی – روانشناختی و رقابت بین رقبای صنعت و محیط کسب و کار دسته بندی گردید.
نوآوری پژوهش: نتایج پژوهش حاضر به مدیران و دست اندرکاران صنعت فوتبال کمک می‌کند تا با شناختن زمینه‌های نوآوری‌های استراتژیک در صنعت فوتبال تصمیمات مناسبی در رابطه با باشگاه‌ها خود داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying contextual factors affecting strategic innovation (case of study: football industry)

نویسندگان [English]

  • roya kalati 1
  • Asadollah kordnaeij 2
  • ali saberi 3
  • hamidreza Yazdani 4
  • ghodrat bagheri 1
1 university of Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 professor assistant of sport management at university of Tehran
4 university of tehran
چکیده [English]

Objective: There are many contextual factors influencing strategic innovation, which despite their importance have not been comprehensively investigated, hence the purpose of this study is to identify and conceptualize strategic innovation contexts.
Methodology: This research is developmental-applicative in terms of objective and qualitative-quantitative in terms of approach. In the qualitative part, two meta-composite approaches and case study were used, and in the quantitative part, Dimetal soft modeling was used. The data collection in the meta-combination stage was based on the analysis of the data obtained from the systematic review of studies in the last 24 years (1998 to 2022), the case study stage was an interview with 21 academic and executive experts, and the survey stage was through a questionnaire. Is. For data analysis in the qualitative part, concept analysis, content analysis, and theme analysis, and in the quantitative part, Dimetal technique was used.
Research findings: The results of the research show that the areas of strategic innovation in the football industry were identified in the form of five categories, which include key stakeholders, political-legal factors, technological factors, social-psychological factors, and competition between industry competitors and the business environment. It was categorized.
Research Innovation: The results of this research help managers and those involved in the football industry to make appropriate decisions regarding their clubs by knowing the fields of strategic innovations in the football industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic issues
  • innovation
  • areas of strategic innovation
  • football industry